مقایسه سئوی موبایل و کامپیوتر مقایسه سئوی موبایل و کامپیوتر

رتبه این آیتم
مقایسه سئوی موبایل و کامپیوتر
رتبه 5 در 1 رای از 1 تا 5

یکی از سوالاتی که اغلب در مورد سئوی موبایل مطرح می شه این است: من دارم روی سئو کار می کنم اما آیا واقعا این کار باید برای موبایل هم جداگونه انجام بشه؟ تفاوت بین این دو چیست؟

همونطور که در طراحی سایت لازمه به موبایل توجه کنید و وب سایت را برای موبایل بهینه سازی کنید در سئو نیز لازمه سایتتون رو هم برای کامپیوتر و هم برای موبایل بهینه سازی کنید 

بعضی ها می گن تفاوتی بین سئو دسکتاپ و سئو موبایل وجود نداره. این موضوعی است که اغلب در موردش بحث های متفاوتی شده است. گفته شده که هیچ سئوی موبایلی وجود نداره، تنها سئو برای جستجوی موبایلی است!

این حرف مثل این میمونه که انگار هیچ تومور شناسی وجود نداشته باشه و همه ی سرطانی ها فقط یه مدل دارو باید مصرف کنن. 

از طرفی هم درسته، تومور شناسی شاخه ای از درمان سرطان است، درست همونطور که سئو موبایل موقعیت خوبی در سئویی است که با سئوی موتور جستجوی موبایل در ارتباط است. از سوی دیگه، اگه پزشک عمومی فکر کنه که شما دور از جون سرطان دارید هیچوقت درمانتون رو پیش ایشون ادامه نمی دید. گام بعدی شما اینه که به متخصص و تومور شناس مراجعه کنید که به شما در تشخیص، درمان و ریشه کن کردنش کمک کنه. 

به همین ترتیب، سئوی سایت های موبایلی می تونن توسط سئوکارها یا حتی وب مسترها بدون پیش زمینه ای راجع به سئو انجام بشن که اصول کلی سئو رو در مورد دسترسی، ارتباط و بازاریابی در جستجوی موبایل اعمال می کنن، اما در بهینه سازی سایت های موبایلی که در سایت های دسکتاپ اعمال نمی شن، تفاوت های جزئی وجود داره و بعضی از اون ها بیشتر در سایت های موبایلی به نسبت سایت های دسکتاپ اعمال می شن.

پیش نیاز اینکه وب سایت شما در جستجوی موبایلی رتبه خوبی داشته باشد آن است که وب سایت شما به صورت ریسپانسیو و سازگار با موبایل طراحی شده باشد. با توجه به اهمیت سازگاری نمایش وب سایت برای موبایل طراحی سایت به صورت ریسپانسیو امری ضروری می باشد. طراحی سایت به صورت حرفه ای لازم است به صورت بهینه سازی شده برای موتورهای جستجو انجام شده باشد.

به طور کلی وقتی سئو در متن وب سایت می آید، سئوکارها برای نشون دادن ارتباط صفحه با موتورهای جستجو متن مورد نظر رو با کلمات کلیدی خوب پر می کنن اما طراحان سایت این کار رو کمتر انجام میدن. این موضوع بیشتر در سایت های موبایلی اعمال می شه و برای رسیدن به  بهترین حالت سئو آوردن حداقل 250 کلمه متن مرتبط در یک صفحه وب موبایل دشوار است. 

به دلیل تجربه ی متفاوت کاربر استانداردهای مختلفی برای سایت های موبایلی وجود داره و سئوکارها که سعی می کنن به بهترین شیوه برای بهینه سازی این سایت ها اقدام کنن، معمولا در پیاده سازی اون ها دچار مشکل میشن. با این حال، کسی که سئو رو به طور مرتب انجام داده است، تفاوت های ظریف رو درک می کنه و با دقت کافی با مشکلات مواجه میشه تا بهتر بتونه تفاوت رو ایجاد کنه.

بعضی ها هم بودن که فقط از یه تفاوت بین سئوی موبایل و دسکتاپ حرف زدن، اما به نظر ما خیلی تفاوت بین اون ها وجود داره. در ادامه تفاوت های بین سئوی موبایل و کامپیوتر گفته میشه و احتمالا حتی تفاوت های بیشتر از این هم وجود داره که ما ازش بی خبریم.

 

سایت های موبایلی و اپلیکیشن ها: 

سئو فقط در مورد بهینه سازی سایت های موبایلی نیست. در بعضی از کسب و کارها، نیازه که اپلیکیشن ها نسبت به سایت ها بیشتر بهینه سازی بشن، چرا که بسیاری از شرکت ها تصمیم به ساخت اپلیکیشن به جای سایت موبایلی می کنن. اگه شما سئوکار هستید، آخرین باری که یه پروژه سئو رو دستتون گرفتید که میدونستید قرار نیست سایتی رو بهینه سازی کنید، بلکه قراره این کار رو برای یه اپ انجام بدید کی بوده؟

این کار خیلی در سال های پیش رایج نبود، چرا که در حال حاضر اکثر بازاریابان فهمیدن که ارزش بالا قرارگرفتن محتوای دیجیتال در اینترنت و اجازه دادن به مشتریان بالقوه در پیدا کردن اون محتوا در گوگل یا سایر موتورهای جستجو خیلی با ارزش است، اما این مورد هنوز در بازاریابی موبایل جا نیفتاده است.

بعضی از تحلیل گران سراغ سایت های موبایلی اومدن، اما شرکت های بسیاری اپ های موبایلی رو بدون درک اینکه حتی پربازدیدترین برنامه های آیفون تنها 7 درصد از کل جمعیت موبایل دارها رو به خود اختصاص داده، شروع به کار کردن.

اگه شما در همه ی زمینه ها سئو کار باشید بدون دانشی در مورد تفاوت سئوی موبایل و اپلیکیشن، در وهله اول نمی تونید از استدلال هایی که می خواید برای سئو انجام بدید، اطلاع پیدا کنید و ممکن است متوجه نشده باشید که اپ ها هم می تونن بهینه سازی بشن دیگه چه برسه به سئوی موبایلی.

 

نحوه ی جستجوی موبایلی متفاوت:

اول از همه، درک کنید که همه کاربران موبایل با کلمات کلیدی جستجو نمی کنن.

با استفاده از Google Goggles، Gesture Search ،  Voice Search و سایر روش های جستجوی تلفن همراه، کاربر موبایل مجبور نیست که به صفحه اصلی گوگل بره و چیزی رو تایپ کنه و همینطور که گفتیم روش های دیگه ای برای این کار وجود داره و گاهی اوقات مدل موبایل ها میتونه نیازهای اون ها رو تغییر بده.

گاهی اوقات جستجوگرها یا همون کاربران از کلمات کلیدی مشابه استفاده می کنن که معنای متفاوتی دارن و یا گاهی اوقات کلمات کلیدی مختلف رو باهم استفاده می کنن. تحقیقات گوگل نشون می ده که کاربران موبایلی نسبت به دسکتاپ در زمان ها و در موضوعات متفاوت تری جستجو می کنن.

برای یافتن این تفاوت ها، شما باید بررسی کلید واژه های موبایلی رو به عنوان بخشی از روتین تحقیقات کلمه کلیدی خود در نظر بگیرید، همینطور که جستجوی کلمات کلیدی دسکتاپ به تنهایی کافی نیست.

 

نشانه های کیفی متفاوت در جستجوی موبایلی: 

احتمالا تا به حال در مورد کدهای QR که به عنوان هاپرلینک های چاپ شده و کاغذی شناخته شدن، شنیدید که ممکن است استراتژی URL شما رو مختل کنه. در واقع، کدهای QR یه نوع جداگونه از لینک هستن که موتورهای جستجو میتونن برای درک چگونگی ارتباط بینندگان با دنیای فیزیکی به منظور آوردن محتوایی مناسب تر هنگام جستجوی اون استفاده کنن.

اما این تنها نوع سیگنال نیست که موتورهای جستجو می تونن برای تجربه بهتر جستجوی تلفن همراه استفاده کنن، لینک های موبایل در مقابل لینک های دسکتاپ یکی دیگه از مواردی است که در امتیازات گوگل برای الگوریتم های جستجوی متحرک موبایل ذکر شده است، اما هر کدوم از موارد زیر می تونه برای اون استفاده بشه: دسترسی از طریق اس ام اس، بوکمارک های تلفن همراه در اندروید، داده های استفاده از تلفن همراه در Google Reader و Google+  و حجم جستجوی تلفن همراه نسبت به دسکتاپ.

با توجه به شباهت نتایج گوشی های هوشمند به نتایج معمولی، بعید است که هر کدوم از این ها در حال حاضر نقش مهمی در کیفیت جستجوی گوگل بازی کنن اما با توجه به این که گوگل باید روی سرعت، ارتباط و سادگی تمرکز کنه تا رقابت در تلفن همراه باقی بمونه جستجو منصفانه است؛ انتظار شما برای بهبود نتایج جستجو در همه ی اون ها در آینده ی نزدیک کاملا منطقی است.

 

استفاده از الگوریتم های رتبه بندی متفاوت در جستجوی موبایلی:

در تئوری های جستجو در سال 87 الگوریتم های جداگانه ی موبایل برای ارائه ی تجربه بهتر کاربران تلفن همراه بوجود اومد. اما در اواسط 90 تایید شد که اون یکی از عواملی بود که نتایج جستجو رو برای جستجوگرهای موبایل نسبت به دسکتاپ تغییر داد.

در حقیقت، وقتی که به رتبه بندی گوشی های هوشمند و دسکتاپ مشتریان در گوگل وبمستر تولز دقت میشه، متوجه میشید که در 86 درصد رتبه بندی گوشی های هوشمند تفاوت هایی در رتبه بندی وجود داره. 

یکی از دلایل اصلی اینکه سئوکارها باید به تلفن همراه بیشتر توجه کنن این است که نتایج جستجوی موبایلی روی گوشی های معمولی یا گوشی های هوشمند متفاوت از نتایج جستجو در مرورگر دسکتاپ ظاهر می شه. همینطور که گفتیم تفاوت رتبه بندی در موبایل و دسکتاپ حدود 86درصد است.

 

برای متقاعد کردن شما که هنوز فکر می کنید با بهینه سازی سئوی جستجوی دسکتاپ رتبه بندی در موبایل هم درست میشه و سئوی این ها فرقی باهم نمیکنه، اینجا 14 مورد از نتایج جستجوی موبایل (گوشی های هوشمند) که با نتایج دسکتاپ متفاوت است گفته میشه:

1.نتایج محلی در موبایل بیشتر کاربرد داره، برای همین لیست مکان های گوگل گاهی در نتایج موبایل بالاتر از اونچه که در دسکتاپ قرار داره، نمایش داده میشه و احتمال بیشتری وجود داره که دامنه هایی با هدف محلی ظاهر بشن. اگه کسب و کار محلی دارید که میخواید بهینه سازیش کنید پس ضروری است که از بهینه سازی مکانی گوگل استفاده کنید و حتی ممکن است با توجه به وضعیت، شما دامنه هایی رو با کلیدواژه های اصلاح شده جغرافیایی فرا بخونید. این تاکتیک ممکن است با استراتژی سئوی کامپیوتر در تضاد باشه چون ممکنه با مکانی که هستید تطابق نداشته باشه اما ممکن است برای میدان دید موبایل خیلی موثر باشه. با توجه به جستجوی موبایلی، کلید تصمیم گیری درست برای کسب و کار شما درک وضعیت و عواقب احتمالی اقدامات شما است. 

 

2.تکمیل خودکار نتایج به عنوان بازخوردی قبل از نتایج جستجوی اپلیکیشن موبایل عمل می کنن. بهینه سازی موبایل نشون می ده که با یک جستجو شما میتونید تبلیغات مربوط به اون رو هم ببینید که واستون پخش میشه. این روش به کاربران کمک میکنه که محتوای پرطرفدار مربوط به موضوع کسب و کار شما رو پیدا کنن که ممکن است در غیر این صورت پیدا نشه. 

 

3.بعضی از کوئری ها در موبایل نتایج تعاملی دارن و رتبه بندی وب رو کاهش میدن. بازاریابانی که این نوع از کوئری ها رو با نتایج تعاملی هدف قرار می دن، ممکن است نرخ کلیک پایین تری داشته باشن که ممکن است در انتخاب اول کلمات کلیدی تاثیر بگذاره. این کار هم روی موبایل و هم دسکتاپ تاثیر می گذاره.

 

4.کاربران اندرویدی همیشه وارد عمل میشن، بنابراین نتایج شخصی شده در موبایل نسبت به دسکتاپ بیشتر است.

 

5.موقعیت های نتایج عمودی ممکن است در گوشی های هوشمند متفاوت باشه. مثلا، نتایج ویدئویی به جای قرار گرفتن در همان خط در خط دوم شکسته می شسته. نتایج تصاویر اغلب در نتایج جستجوی تلفن همراه بالاتر است. بهینه سازی تصویر و سئوی ویدئو اغلب اولویت کمی در سئو داره، اما اگه موبایل اهمیت زیادی برای اهداف کسب و کار داشته باشه، این کار می تونه اولویت کلی رو تغییر بده.

 

6.Google Plus One هنوز در نتایج تلفن همراه نیست. اگه دستورالعملی برای اضافه کردن دکمه ی 1+ به تمام محتوای دیجیتال دریافت کردید، عجله نکنید و بدونید هنوز به موبایل کمکی نمی کنه.

 

7.گزینه هایی که برای فرمت نتایج موبایل استفاده میشه ترنسکدر گوگل رو فعال می کنه و ممکنه امکان پر کردن فرم ها یا تبدیل رو در سایت غیر قابل انجام کنه. 

 

8.نتایج گوشی های هوشمند فیلترهای مختلف در بالای صفحه دارن مثل وب، تصاویر، مکان ها، تصاویر، فیلم ها، نقشه ها، اخبار، خرید، جی میل و بیشتر. جای کمتر برای فیلتر کردن به معنای نرخ کلیک بالاتر در جستجوی موبایلی است.

 

9.محتوای حامل مثل زنگ موبایل برای کوئری هایی که با هر کلمه ی کلیدی در محتوای حامل مرتبط میشن، صرف نظر از اینکه آیا کوئری مربوط به زنگ یا مربوط به موبایل است، مشخص میشه. زنگ ها به لحاظ تئوری می تونن برای شرایط وسیع تر تا زمانی که این محتوای حامل در نتایج موتورهای جستجو ادامه داره، بهینه بشن.

 

10.الگوریتم ترکیبی رتبه بندی موبایل برای نمایش کوئری های تلفن همراه در سال87  نمایش داده شد. در حالی که کاملا مشخص نیست چه تعداد کوئری در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیره.

 

11.نتایج بازار اندروید یا آیتونز برای کوئری ها شامل "دانلود" یا "اپ" است. اگه کلمات کلیدی مورد نظر خودتون برای سئو دسکتاپ شامل این کلمات کلیدی باشه، اون ها ممکن است نتایج متفاوتی با میزان کلیک پایین تر از طریق نرخ در جستجوی تلفن همراه داشته باشن.

 

12.فیلترهای برند و فروشگاه در حال حاضر در جستجوی گوشی های هوشمند موبایل انجام نمیشه. اگه تعداد زیادی از ترافیک با فیلتر کردن فروشگاه و برند در دسکتاپ دریافت بشه، بعید است که به جستجوی موبایلی کمک کنه. این ممکن است نیاز به روش های مختلفی برای دستیابی به این هدف در موبایل داشته باشد.

 

13.در حال حاضر هیچ گزینه ای برای بلاک یا جلوگیری نمایش نتایج از محتوای گوشی های هوشمند وجود نداره. این حالت همونطور که گوگل اطلاعات بیشتری در مورد اثربخشی نتایج اون در دنیای بعد از الگوریتم پاندا جمع آوری می کنه، ممکن است تغییر کنه؛ اما در حال حاضر دکمه بلاک محتوا فقط در دسکتاپ وجود داره.

 

14.اگه اطلاعات نرخ کلیک و میزان بازدهی برای تعیین رتبه بندی در نتایج گوشی هوشمند استفاده بشه، احتمال بیشتری وجود داره که میزان CTR و میزان بازده در لیست گوشی های هوشمند تغییر کنه؛ همونطور که فهرست بندی در جستجو نشون می ده، اختصارات و توضیحات مخفف عنوان سایت های دسکتاپ در نتایج موبایلی غیر قابل استفاده است، افزایش تعامل کاربران موبایل و تغییرات در رتبه بندی و رابط کاربری ذکر شده در بالا همه احتمال داره نرخ کلیک و میزان پرش رو برای گوشی های هوشمند تغییر بده.

 

علاوه بر این ها ممکنه تفاوت های دیگه ای وجود داشته باشه ولی هدف ما از این مقاله این بود که سئوی موبایل و بهینه سازی اون رو جدی بگیرید و بدونید که میزان استفاده از موبایل های هوشمند در این سال های اخیر در ایران بسیار زیاد شده و خیلی از افراد برای یه سرچ ساده دیگه پشت لپتاپ یا کامپیوتر نمیشینن.

جهت آنکه در موبایل و همچنین کامپیوتر رتبه خوبی در موتورهای جستجو داشته باشید بهتره عملیات راه اندازی وب سایت را زیر نظر یک شرکت طراحی سایت با سابقه انجام دهید. 

 برای کسب اطلاعات بیشتر همچنین می توانید مقاله تفاوت سئو موبایل و کامپیوتر را مطالعه نمایید

18-خرداد-1397

نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد