نحوه ساخت پلاگین وردپرس نحوه ساخت پلاگین وردپرس

رتبه این آیتم
نحوه ساخت پلاگین وردپرس
رتبه 3 در 9 رای از 1 تا 5

وردپرس یکی از بهترین سیستم های مدیریت محتوا برای طراحی وب سایت می باشد که به عنوان محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا می تواند گزینه بسیار مناسبی برای طراحی سایت شما باشد.

پلاگین های وردپرس به شما امکان اضافه کردن امکانات و انجام تغییرات و بهینه سازی در وردپرس را می دهند به جای آنکه نیاز باشد هسته برنامه را تغییر دهید و شما می توانید تغییرات و نیازهای خود را توسط توابع پلاگین ها انجام دهید. یک پلاگین وردپرس یک برنامه نوشته شده به زبان PHP می باشد که امکانات و تغییرات جدید را به وردپرس اضافه می نماید. در حقیقت یکی از دلایل محبوبیت وردپرس همین قابلیت اضافه نمودن پلاگین ها و امکانات جدید به سیستم مدیریت محتوای وردپرس می باشد.

در صورتی که نیاز به اضافه کردن امکان جدیدی دارید که در هسته وردپرس وجود ندارد می بایست قبل از آغاز به ساخت پلاگین به بانک پلاگین های وردپرس مراجعه نمایید و پلاگین مورد نظر خود را جستجو نمایید. در صورتی که پلاگین مورد نظر خود را یافتید کافی است آن را در سیستم مدیریت محتوای وردپرس خود نصب نمایید. در غیر این صورت می توانید اقدام به ساخت پلاگین وردپرس خود نمایید.

در اینترنت مطالب آموزشی بسیاری در مورد ساخت قالب وردپرس وجود دارد که در بخش زیر نحوه ساخت قالب وردپرس را به ساده ترین روش ممکن برای شما بیان می نمایم.

پلاگین های وردپرس معمولا در داخل فلدر wp-content/plugins به صورت فلدر قرار دارند. البته ممکن است نام فلدر wp-content در تنظیمات وب سایت به نام دیگری تغییر یافته باشد. برای آنکه پلاگین وردپرس خود را ایجاد نمایید در گام اول می بایست در این بخش wp-content/plugins فلدر مربوط به پلاگین خود را ایجاد نمایید. بهتر است این نام خاص باشد تا با سایر پلاگین های موجود در بانک پلاگین وردپرس تداخل نداشته باشد. به عنوان مثال در صورتی که در حال ساخت فرم اختصاصی هستید می توانید نام برند شما دارکوب می باشد می توانید فلدر پلاگین را darkobform نام گذاری نمایید.

در مرحله بعدی می بایست قابل PHP هسته پلاگین خود را ایجاد نمایید. نام این فایل می بایست معمولا نام فلدر شما باشد که در مثال فرم دارکوب نام فایل هسته پلاگین darkobform.php خواهد بود و برای آنکه وردپرس بتواند این فایل را بخواند می بایست کد زیر را در بالای فایل خود اضافه نموده و مطابق اطلاعات پلاگین خود تغییر دهید.

/*
Plugin Name: darkob plugin
Description: A test plugin by joomir.com and sitedar.com to demonstrate wordpress functionality
Author: ahmad balavipour
Version: 0.1
*/ 

که در کد بالا plugin name نام پلاگین شما می باشد که می بایست آن را درج نمایید و بقیه موارد اجباری نیستند.

پس از انجام این مرحله می بایست به کنترل پانل وردپرس خود مراجعه نموده و در لیست پلاگین های نصب شده وردپرس پلاگین مورد ساخت شده خود را فعال سازی نمایید. هم اکنون پلاگین شما فعال می باشد و می توانید برنامه نویسی خود را شروع نمایید. برای شروع معمولا احتیاج دارید یک منو در بخش مدیریت وب سایت ایجاد نمایی. برای ساخت منو کد زیر را به فایل darkobform.php اضافه نمایید.

 add_action('admin_menu', 'test_plugin_setup_menu');

function test_plugin_setup_menu(){
add_menu_page( 'Test Plugin Page', 'Test Plugin', 'manage_options', 'test-plugin', 'test_init' );
}

function test_init(){
echo "<h1>Hello World!</h1>";
}

در کد بالا منویی با نام Test Plugin در پانل مدیریت وردپرس شما ایجاد خواهد شد که با کلیک بر روی آن متن Hello World چاپ می گردد. پس هم اکنون منوی مدیریت خود را ایجاد نموده اید و می توانید آن را توسعه دهید.

از روش های مختلفی می توانید خروجی پلاگین خود را در وب سایت نمایش دهید که یکی از ساده ترین راه ها Shortcode های وردپرس می باشد. از طریق Shortcode می توانید خروجی پلاگین خود را در هر جا که به آن نیاز دارید چاپ نمایید. در صورتی که نام Shortcode شما joomirform باشد برای چاپ خروجی کافی است [joomirform] را در محتوای خود اضافه نمایید.

برای ایجاد Shortcode کافی است از کد زیر استفاده نمایید:

 function joomir_addform( $atts ) {
// code
}
add_shortcode( 'joomiraddform', 'joomir_addform' );

 

که در کد بالا Shortcode با نام joomiraddform ایجاد می گردد.

این مقاله در حال تکمیل می باشد.

منبع:

http://codex.wordpress.org/Writing_a_Plugin

03-تیر-1397

نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

2 نظر

  • فرم راندوو دوشنبه, 14 بهمن 1398 15:01 پست شده توسط فرم راندوو

    ممنون . منتظر تکمیل مقاله هستیم

  • پرویز چهارشنبه, 17 بهمن 1397 19:06 پست شده توسط پرویز

    خیلی ممنون ادامه اش رو کی میذارید؟

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد