بهترین ترکیب رنگ ها برای طراحی وب سایت بهترین ترکیب رنگ ها برای طراحی وب سایت

رتبه این آیتم
بهترین ترکیب رنگ ها برای طراحی وب سایت
رتبه 5 در 1 رای از 1 تا 5

در برند سازی و طراحی وب سایت، رنگ ها از اهمیت ویژه ای برخوردارند.
تحقیقات نشان می دهد که 62 تا 95% از تصمیمات خرید، بر اساس درک رنگ ها صورت می پذیرد.
انتخاب یک رنگ بندی مناسب برای وب سایت همان چیزی است که باعث می شود آن را به یاد ماندنی تر، جذاب تر، قابل اعتماد تر و سودآورتر کند. برداشت اولیه همه چیز است.
هنگام راه اندازی وب سایت در انتخاب رنگ ها و ترکیب آنها باید دقت لازم را داشته باشید. چرا که رنگ های مختلف، پیام های مختلفی را به بازدیدکنندگان ارسال می کند و می تواند درک آنها را نسبت به وب سایت شما تغییر دهد.
اما چگونه رنگ مناسب را برای وب سایت خود انتخاب کنیم؟ این سؤالی است که خیلی از دارندگان وب سایت ها را به خود درگیر کرده است.
در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی این موضوع و مراحل انتخاب یک رنگ بندی مناسب بپردازیم.
یک کاربر به طور متوسط به مدت 8 ثانیه در یک وب سایت به گشت و گذار می پردازد و به عناصر طراحی وب سایت توجه می کند. این مدت زمانی است که شما باید او را برای ادامه ی مرور در وب سایت خود متقاعد کنید.
انتخاب رنگ بندی مناسب برای طراحی وب سایت می تواند به شما کمک کند تا کاربران را با رنگ های مختلف و عناصر پیمایش در وب سایت خود درگیر کنید.
مراحل ایجاد و انتخاب پالت رنگی متناسب با وب سایت خود:

  • رنگ زمینه و اصلی خود را انتخاب کنید

اگر آرمی از قبل مشخص شده دارید، بهتر است که رنگ حاکم و غالب در آرم خود را به عنوان رنگ اصلی وب سایت خود انتخاب کنید. این رنگ، رنگ اصلی تجاری شما می شود.
اما اگر ایده ای از قبل ندارید، بهتر است کمی بازار را بررسی کنید و از رنگ های الهام بخش استفاده کنید.
در هر جایی اگر رنگی پیدا کردید که توجه تان را جلب کرد و یا طرفداران زیادی داشت، در وب سایت خود از آن استفاده کنید.

  • در مورد تعداد رنگ ها تصمیم بگیرید

بعد از انتخاب رنگ اصلی در مورد تعداد رنگ هایی که می خواهید که در پالت رنگی طراحی خود استفاده کنید، تصمیم گیری کنید.
به طور معمول توصیه می شود که از ترکیب رنگی سه تایی در طراحی وب خود استفاده کنید. یک طرح رنگی سه گانه، شامل سه رنگ است که از هر کدام به طور تقریباً مساوی استفاده می شود. داشتن یک ترکیب رنگی سه گانه و جذاب می تواند کاربران زیادی را به وب سایت شما هدایت کند.
یک قانون وجود دارد به نام 10-30-60. این قانون می گوید که از ترکیب رنگی سه گانه ی خود به طور 10% و 30% و 60% از هر کدام از رنگ ها استفاده کنید.

  • در صورت لزوم از رنگ های ثانویه استفاده کنید

منظور از اضافه کردن رنگ های ثانویه، استفاده از رنگ هایی غیر از سه رنگ اصلی و اولیه می باشد. اگرچه گاهی انتخاب و استفاده از رنگ های ثانویه که با رنگ های اولیه مطابقت داشته باشد و در تناقض با رنگ های اصلی نباشد، سخت است اما  برای برخی از وب سایت ها بخصوص وب سایت هایی که صفحات فرود و محتوا دارند و یا محصولی را به فروش می رسانند، می تواند تبدیل به یک اجبار شود.
امکان جدا سازی بصری عناوین، ستون های فرعی، زیر نویس ها، دکمه ها و سایر عناصر باعث افزایش نرخ تبدیل و بهبود تجربه ی کاربر می شود.
اما بر اساس مشاهدات، اضافه کردن سایه هایی از رنگ های اصلی بهتر از اضافه کردن رنگ های ثانویه می باشد. گاهی سادگی بهترین استراتژی است.

  • رنگ های خنثی را فراموش نکنید (مشکی، سفید، خاکستری)

برای ایجاد تناقض برای عناصر مهم و یا برای رنگ پس زمینه به رنگ های خنثی نیاز دارید.
استفاده از رنگ های خنثی در طراحی وب سایت های مدرن می تواند به کاربران امکان کمی استراحت و زمان برای هضم و اولویت بندی مطالب و اطلاعات را بدهد.
بهتر است برای موارد مختلف از یک رنگ خنثی و یک رنگ تیره در کنار هم استفاده کنید. شما همچنین می توانید از سایه های رنگ های اصلی خود به عنوان رنگ خنثی استفاده کنید. اگرچه این مورد می تواند کمی ریسک داشته باشد و هارمونی رنگ بندی وب سایت شما را بهم بریزد.

  • اضافه کردن رنگ های اولیه و ثانویه و خنثی
  • رنگ های اولیه

رنگ های اولیه بایستی پررنگ و جذاب باشند و از آنها در دکمه ها، عناوین، آیکون های مزایا و فرم های بارگیری و سایر اطلاعات مهم شود.

  • رنگ های ثانویه

از رنگ های ثانویه برای برجسته کردن اطلاعات کم اهمیت تر در وب سایت مانند دکمه های ثانویه، زیرنویس ها، موارد فعال در فهرست ها، زمینه ها یا پشتیبانی از مطالبی مانند سؤالات متداول و توصیفات بهتر است استفاده شود.

  • رنگ های خنثی

از رنگ های خنثی غالباً برای پس زمینه و محتوای متنی و جاهایی که چشم کاربر نیاز به کمی استراحت دارد، استفاده می شود.

  • امتحان پالت رنگی

بعد از اینکه پالت رنگی خود را انتخاب کردید، آن را چندین بار در جاهای مختلف امتحان کنید و به فیدبک آن توجه کنید. آیا بر بروی کاربران و جذب آنها تأثیری دارد یا خیر؟
بهتر است چند پالت رنگی مختلف انتخاب کنید و هر کدام را چند بار امتحان کنید و نهایاتاً بهترین ترکیب رنگی را انتخاب کنید.
رنگ ها و احساسات
علم روانشناسی رنگ ها به بررسی تأثیری که رنگ ها بر روحیه ی ما دارند، می پردازد. رنگ های مختلف اثرات مختلفی بر روح انسان می گذارند. برخی رنگ ها ما را خوشحال و برخی ناراحت و برخی آرام و یا برعکس مضطرب می کنند.

  • رنگ قرمز

رنگ قرمز می تواند نماد اشتیاق و اهیمت باشد. همچنین می تواند نمایانگر عشق باشد. اما بهتر است در طراحی وب سایت خود از این رنگ کمتر استفاده کنید. زیرا اغلب اوقات باعث خسته شدن کاربر از ادامه ی مرور وب سایتتان می شود.

  • رنگ نارنجی

این رنگ با انرژی است و استفاده از آن در طراحی وب سایت می تواند حسی از جوانی را منتقل کند و به کاربران تلنگری برای خرید بزند.

  • رنگ زرد

این رنگ هم می تواند باعث شادی و سرگرمی شود و هم باعث اضطراب. بنابراین از آن باید با احتیاط استفاده شود.

  • رنگ سبز

سبز، رنگ طبیعت و سلامتی و سازگار با روح است. بهتر است از این رنگ در وب سایت هایی که مرتبط با سلامتی و طبیعت هستند، استفاده شود.

  • رنگ آبی

باعث افزایش اعتماد به نفس و امنیت می شود. همچنین باعث آرامش می شود و بهتر است در وب سایت هایی که امنیت مهم است، استفاده شود.

  • رنگ بنفش

با خلاقیت همراه است و برای وب سایت هایی که به دنبال لوکس و شیک بودن هستند، مناسب است.
خلاصه
حقیقت این است که برای انتخاب بهترین رنگ ها برای وب سایت خود نیاز به تخصص خاصی ندارید و فقط با کمی سررشته و آشنایی با اصول انتخاب رنگ ها و علم روانشاسی رنگ ها می توانید یک پالت رنگی قدرتمند برای برند خود ایجاد کنید.
برای این کار بهتر است چندین پالت رنگی انتخاب و آنها را امتحان و اثرات هر کدام را بررسی کنید و بهترین گزینه را برای وب سایت خود برگزینید.


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد