طراحی وب سایت و یا طراحی اپلیکیشن؟ طراحی وب سایت و یا طراحی اپلیکیشن؟

رتبه این آیتم
طراحی وب سایت و یا طراحی اپلیکیشن؟
رتبه 5 در 1 رای از 1 تا 5

طراحی اپلیکیشن موبایل برای انجام یک تجارت به صورت آنلاین و آفلاین تلاش و زمان زیادی را می طلبد. در عصری که با سرعت نور پیشرفت می کند و فناوری های قدیمی در حال از بین رفتن هستند، برای افزایش فروش و سود لازم است که در صدر باشید. امروزه هر کسی را که می بینید یک گوشی همراه در دست دارد که با آن در فضای مجازی جستجو می کند. دقیقاً به همین دلیل است که بازاریابان و صاحبان مشاغل مختلف بایستی امکان اجرای تبلیغات برند های خود را در انواع دستگاه ها در نظر داشته باشند.
ممکن است این سؤال برای خیلی از بازاریابان و تجار پیش آید که آیا بازاریابی با استفاده از یک اپلیکیشن موبایل بهتر است و یا یک وب سایت رسمی؟
در جواب بایستی گفت که هر دوی آنها مطابق با شرایط موجود جوانب مثبت و منفی خود را دارند. خیلی از مشاغل هستند که هر دوی آنها را برای انجام تجارت خود دارند، اما برخی هم هستند که فقط بر روی مثلاً طراحی یک وب سایت کارآمد تمرکز دارند.
بنابراین برای کشف چالش ها و کارآمدی هر کدام از این دو پلتفرم لازم است که مقایسه ای بین آن دو صورت گیرد. در ادامه به بررسی و مقایسه ی این دو پلتفرم و مزایا و معایب هر کدام برای انتخاب مناسب می پردازیم:

تنوع پلتفرم


طراحی وب یک خلاقیت عالی را می طلبد. در طراحی وب شما می توانید از عناصر و ابزارهای چندگانه استفاده کنید در حالیکه طراحی و توسعه ی اپلیکیشن موبایل به رابط سیستم عامل وابسته است. در طراحی اپلیکیشن موبایل به دلیل فضای کوچکتر، گرافیک و ابزار ها تا حد زیادی محدود هستند. اما اگر برند شما خدمات خاصی را ارائه می دهد این بهترین گزینه است. در مورد طراحی وب سایت، طراحی عناصر بستگی زیادی به سایز صفحه دارند. این شامل بسیاری از موارد از جمله نوار ابزارها، دکمه ها، پس زمینه ها، قالب ها و سفارشی سازی هر عنصر، فونت، اندازه ی قلم و تایپوگرافی مورد استفاده و از همه مهمتر طرح صفحات وب می باشد. اما در مورد طراحی برنامه های تلفن همراه در نظر گرفتن این حجم از جزئیات در هر سطحی امکان پذیر نیست.

پاسخگو بودن برای هر نوع صفحه ی نمایش


همه می دانیم که ریسپانسیو بودن وب سایت چقدر مهم است. طبق تحقیقات 62% از شرکت هایی که وب سایت های خود را ریسپانسیو و سازگار با موبایل طراحی کرده اند، شاهد افزایش فروش محصولات و خدمات خود بوده اند. این بدان معناست که کار طراحان برای راه اندازی وب سایت هایی که وضوح نمایش در هر اندازه و سایز دستگاهی داشته باشند، سخت است. طراحان وب سایت بایستی کدگذاری و طراحی مناسب برای دستگاه های اصلی را بروز کنند. این کار توسعه دهندگان وب با تجربه را می طلبد.
اما برخی از شرکت ها کار با اپلیکیشن موبایل را بیشتر دوست دارند. این به این دلیل است که برنامه های موبایل مخصوص تلفن های همراه می باشد و بار سنگین طراحی برای سیستم های عامل مخالف را به دوش نمی کشد. دو مورد ساده، در این حالت، سیستم عامل های اندرویدی و اپل هستند و از توسعه دهندگان انتظار می رود که فقط دستورالعمل های داده شده را رعایت کنند.

نسخه های وب سایت و تلفن همراه


وب سایت های طراحی شده توسط طراحان برای کاربران دسکتاپ ها، کاربران تلفن های همراه و کاربران دیگر دستگاه ها قابل دستیابی و دسترسی هستند. ولی برنامه ها در این شرایط بایستی به طور جداگانه برای اجرا برای وب سایت ها توسعه داده شوند. برنامه های تلفن همراه فقط در استفاده در تلفن های همراه محدود می شوند.

وابستگی به محتوا چالش برانگیر است


راه اندازی یک برنامه تلفن همراه با محتوای هوشمند مناسب چالش برانگیز است. اما این واقعیت وجود دارد که بیشتر تلفن های همراه مجهز به چنین هوشمندی هستند و به همین دلیل است که محتوا بر روی تلفن همراه پادشاه است. وقتی یک برنامه ی تلفن همراه راه اندازی کنید در هر شرایطی می توانید از آن استفاده کنید. در نور کم یا زیاد، هنگام حرکت یا ایستادن و یا هنگامی که اپلیکیشن توسط افراد مختلف با سایز دست های متفاوت استفاده می شود. این طبیعت محتوایی موبایل آن را از هر گونه نیازی رها کرده است.

طراحی تعاملی در مقابل منبع اطلاعاتی


استفاده از برنامه های تلفن های همراه کاملاً روشن می سازد که هدف از راه اندازی چنین برنامه هایی افزایش تعامل بین مشتریان و کاربران و صاحبان کسب و کار ها می باشد. برنامه ها می توانند کاربران را به خود جذب کنند. اما اگر به وب سایت ها نگاهی بیاندازید صرفاً یک بستر توزیع اطلاعات هستند که از آنجا کاربران می توانند اطلاعاتی در مورد محصولات، خدمات و مقالات کسب کنند.

هزینه ی توسعه


هزینه ی توسعه ی برنامه های موبایل و وب سایت ها به زمان صرف شده و تلاش های انجام شده بستگی دارد. هر چه تلاش بیشتری صورت گیرد، از عناصر و ابزار های طراحی بیشتری برای دسترسی نهایی استفاده شود، هزینه ی توسعه ی آن محصول خاص بیشتر خواهد بود. پنج مرحله ی توسعه عبارتند از:

  1. تنظیم برای توسعه
  2. یادگیری نحوه ی استفاده از نرم افزار یا کد برای وب سایت
  3. طراحی لایه ها (چه این لایه ها ساده و یا چندگانه باشند.)
  4. تولید محتوا (در اغلب موارد تولید محتوا برای موبایل دقیق است ولی برای وب سایت ها پر کردن فضای خالی با ویدئو ها، مقالات و عکس ها و... می باشد.)
  5. عیب یابی و نگهداری مداوم ( هرچه پلتفرم مورد استفاده بزرگ تر باشد، نگهداری بیشتری را تقاضا می کند. یک وب سایت شامل عناصر متفاوتی می باشد که هر کدام از آنها به نگهداری و مراقبت نیاز دارند.)

با جمع کردن تمام هزینه های صرف شده برای انجام این کار می توانید هزینه ی نهایی را حساب کنید. اما برآورد می شود که تهیه ی یک وب سایت نسبت به برنامه ی تلفن همراه گرانتر است.
مزایا و معایب طراحی وب سایت و طراحی اپلیکیشن (در یک نگاه اجمالی)
توسعه ی وب سایت های ریسپانسیو نسبت به راه اندازی یک برنامه ی موبایل قدیمی تر است و برنامه های موبایل عموماً شیک تر هستند.
مدت زمان
راه اندازی وب سایت فرآیندی سریعتر از طراحی یک برنامه ی کاربردی است. امروزه همه ی مشاغل به وب سایت های پاسخگو نیاز دارند تا در شرایط رقابتی بتوانند باقی بمانند. بنابراین ایجاد یک تجربه ی تلفن همراه پاسخگو حداقل کاری است که توسعه دهندگان می توانند انجام دهند.
بودجه
راه اندازی سایت ها معمولاً گران تر هستند.
راه اندازی برنامه های موبایل معمولاً زمانبر هستند.
کار با برنامه های موبایل معمولاً آسانتر است.
برنامه های موبایل معمولاً سریعتر بارگذاری می شوند زیرا عناصر غیر ضروری در آنها حذف می شود.
برای طراحی برنامه های موبایل نیاز به کار تیمی دارید زیرا راه اندازی برنامه های موبایل کار سختی است. ساخت یک اپلیکیشن نیاز به مهارت های گوناگونی دارد و اگر برنامه ی شما عملکرد ضعیفی داشته باشد می تواند بر کار و اعتبار شما تأثیر منفی بگذارد و باعث می شود کسب و کار شما غیر حرفه ای به نظر آید.
خلاصه
استفاده و راه اندازی برنامه های موبایل و یا یک وب سایت به اهداف و بودجه ی شما بستگی دارد. اگرچه داشتن هر دو منافع جامعی را برای شما در پی خواهد داشت.

25-فروردين-1399

نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد