آیا رنگ سایت در افزایش بازدید تاثیر دارد؟ آیا رنگ سایت در افزایش بازدید تاثیر دارد؟

رتبه این آیتم
آیا رنگ سایت در افزایش بازدید تاثیر دارد؟
رتبه 5 در 1 رای از 1 تا 5

انتخاب ترکیب رنگ مناسب در فرآیند طراحی سایت یکی از مهمترین عناصر در ایجاد وب سایت موفق است که اغلب نادیده گرفته میشه. روانشناسان گفتن که افراد در سطح ناخودآگاه ذهنشون به رنگ حساس هستن و بیش از 60٪ پذیرش یا رد یه وب سایت به این واقعیت وابسته است. انتخاب رنگ توانایی ایجاد تاثیر مثبت بر بازدید کننده داره و در نتیجه باعث می شه که بازدیدکننده بیشتر در سایت بمونه. همه می دونیم که هر چه بازدید کننده بیشتر توی سایت باقی بمونه، شانس تبدیل اون به مشتری بالفعل بیشتر میشه و هدف از طراحی وب سایت هم همین است.

 

چرا باید به رنگ ها توجه داشته باشید؟

اگه فردی کلید ماشین رویایی شما رو بهتون بده، از فرط خوشحالی بال در میارید، درسته؟ البته که همینطوره.

اما اگه ماشین مورد علاقتون دقیقا همون رنگی باشه که ازش متنفرید چی؟ یا حتی اگه یه جوری باشه که اصلا ترکیب رنگی اون ها با هم نخونه؟

ممکنه بخوره تو ذوقتون، درسته؟

رنگ ها معنی دارن؛ مثل فونت ها و نوشته ها تاثیر عاطفی می گذارن و یه ابزار قدرتمند برای طراحی به حساب میان.

 

در اینجا فهرستی از چیزهایی که در تعیین رنگ هایی که می تونن بازدیدکنندگان شما رو تحت تاثیر قرار بدن، آورده شده:

 

تعیین محصول / خدمات مورد نظر شما:

اگه شما در حال فروش محصولات زیست محیطی یا "ارگانیک" هستید، استفاده از رنگ های قرمز یا نارنجی مناسب نیست. در عوض شما می تونید از سبزی و یا رنگ خاکی زمین استفاده کنید. رنگی رو انتخاب کنید که مطابق با محصول یا خدماتی است که ارائه می دید.

 

تمرکز بر مخاطب خاص:

هنگام تصمیم گیری در مورد رنگ مناسب برای وب سایت، باید به نوع مخاطبان مورد نظر توجه بشه. رنگ مورد استفاده برای محصولاتی که برای افراد میانسال قراره استفاده بشه ممکن است برای مخاطبان نوجوانان یا جوان مناسب نباشه. همچنین استفاده بیش از اندازه از رنگ های بسیار روشن مثل قرمز، زرد، آبی و غیره باعث خستگی چشم می شه و می تونه باعث ترک کاربر از سایت بشه.

 

رنگ پس زمینه:

داشتن پس زمینه رنگی مختلف اغلب برای سایتمون مفید است. با انجام این کار، بدنه ی صفحه وب رو به جلو میشه و تمرکز روی وب سایت قرار میگیره.

متن سایت را مشکی کنید

وقتی پای خوندن متن به میون میاد، یاد رنگ سیاه میفتیم. افراد عادت دارن که برای خوندن متن، رنگ مشکی به چشمشون بخوره. این رنگ، بسیار چشم نواز است. پس نیازی نیست که کاری خلاف عادت مخاطبان انجام بدید.

 

آناتومی رنگ:

درک اولیه نظریه رنگ ها، شروع خوبیه. شاید نشه همه ی اصول رنگ ها رو یاد گرفت اما مقداری از اون به شما کمک می کنه تا اصول اولیه روابط رنگ ها رو درک کنید. برای اینکه در هر چیزی عالی باشید، ابتدا باید قوانین مربوط به اون رو بدونید، در اینجا یه مرور کلی روی اون طیف ها داریم.

 

نحوه انتخاب طیف های رنگی:

ساده ترین راه برای انتخاب یک ترکیب رنگی یا پالت، استفاده از چرخ رنگ و استفاده از اصول هماهنگی رنگ های مشابه، تکمیلی، تک رنگ و سه تایی است.

•رنگ های مشابه: در پالت های رنگی مثلا رنگ های سبز پسته ای، سبز یشمی و غیره که هم خانواده هستن. در حقیقت به هر سه رنگی که در حلقه ی طیف رنگ ها در کنار هم قرار گرفتن گفته میشه.

•رنگ های تکمیلی: در چرخ رنگ که طیف رنگ ها رو در یک حلقه نشون میده، به هر دو رنگی گفته میشه که کاملا روبروی هم و به قولی متضاد هم هستن؛ مثل رنگ زرد و بنفش.

•رنگ های تک رنگ: یک رنگ از تیره تا روشن. 

•رنگ های سه تایی: رنگ هایی که در حلقه ی رنگ، مثلث رو تشکیل میدن.

 

مدل های رنگ:

ما رنگ ها رو با استفاده از مدل های رنگی توصیف می کنیم. به معنای واقعی کلمه میلیون ها رنگ وجود داره و همه ی اون ها نام گذاری شدن و یاد آوردن اسم های همه ی اون ها غیرممکن است، به همین دلیل است که مدل های رنگ یا استانداردهای اختراع شده برای کمک به ما رنگ ها رو توصیف کردن.

 

مدل RGB:

این مدل هنگام کار با طراحی های صفحه نمایشی استفاده می شه. مقدار بین 0 و 255 به هر کدوم از رنگ های روشن قرمز، سبز و آبی  که با همدیگه ترکیب شدن اختصاص داره.

 

مدل CMYK:

این مدل برای کار چاپ استفاده می شه و رنگ ها رو بر اساس درصدی از زرد و مشکی و سبزآبی و ارغوانی توصیف می کنه. CMYK به عنوان یک مدل رنگی ترکیبی از چند رنگ شناخته شده است.

 

رنگ باید نسبت به محصولات استفاده شود

همونطور که قبلا ذکر شد، بهتر است که محصول یا خدمات خودتون رو به یک رنگ مربوط به صنعتتون مرتبط کنید.

 

قرمز: این رنگ جذاب و قدرتمند است و به خوبی برای وب سایت هایی که محصولاتی برای کودکان طراحی می کنن و همچنین برای تحت تاثیر قرار دادن بازدید کننده مناسب است. قرمز برای سایت هایی که جملاتی مثل "حالا رزرو کنید" و  یا "حالا پرداخت کنید" خوبه؛ این رنگ باعث میشه که احساسات یا هوش هیجانی کاربران بالا بره و بازدید اون ها به نتیجه برسه.

 

نارنجی: این رنگ در وب سایت هایی که محصولات غذایی تبلیغ می کنن، استفاده می شه. میگن نارنجی به ترویج تفکر مثبت و افزایش خلاقیت کمک می کنه. همچنین این رنگ نمادی از نسل جوان است. بسیاری از شرکت های فنی مهندسی از نارنجی استفاده می کنن.

 

زرد: نشان دهنده شادابی و خلاقیت است. این رنگ کودکان رو جذب می کنه و در سایت هایی که محصولات سرگرم کننده و بازی رو تبلیغ می کنن، استفاده می شه. اما چون زرد ممکنه به چشم فشار بیاره پس بهتره که به عنوان رنگ غالب استفاده نشه، چرا که استفاده ی بیش از اندازه ی اون ممکنه آزار دهنده باشه و بهتره در اکثر موارد در تیکه های از سایت استفاده بشه.

 

سبز: این رنگ  بسیار چشم نواز است و برای سایت های گردشگری و سایت های مرتبط با طبیعت مناسب است. سبز نماد رفاه و ثروت است. سبز همچنین به اعتماد و اعتبار اشاره می کنه و یکی از رنگ های تجاری و شرکتی است.

 

آبی: یک رنگ محافظه کارانه با ارزش اعتماد باور نکردنی است و آرامش دهنده ی سیستم عصبی است. این رنگ مناسب سایت های ارائه محصولات با تکنولوژی بالا و همچنین برای محصولات رژیمی است. بسیاری از افراد به اشتباه از رنگ آبی برای رنگ متن استفاده می کنن. شما این کار رو نکنید چون که آبی رنگ استانداردی برای خوندن متون نیست و چشم رو اذیت می کنه.

 

سیاه: برای سایت های مرتبط با عکاسی و هنر مفید است.

 

بنفش: این رنگ در سایت های مذهبی و سایت های رزرو بلیت و هتل استفاده می شه.

 

نحوه انتخاب پالت رنگ مناسب برای وب سایت شما:

درک نظریه رنگ ها یک چیز است و انتخاب یک پالت رنگی موفق چیز دیگه است. با اونچه می دونید، شروع کنید.

 

نام تجاری: اگه شما یک کسب و کار نوپا دارید، با رنگ های موجود در برند و لوگوتون شروع کنید و سپس رنگ های جدید ارائه بدید.

 

مخاطب شما: رنگ انتخابی باید نمایانگر احساساتی باشه که برند شما قراره انتقال بده. اطلاعات دموگرافیک هدف خودتون رو بشناسید و در مورد پاسخ به اهدافتون تحقیق کنید.

 

سلیقه ی رایج: درک سلیقه ی رایج رقبا و شناخت کلی سلیقه ی مخاطبان، به شما میگه که چی الان ترند شده و به عبارتی تو بورسه. این کار به شما کمک می کنه یک سایت جدید و پیشرفته ایجاد کنید.

 

احساسی: همچنین به این فکر کنید که چه جور جواب احساسی می خواید از مردم بشنوید یا چه داستان هایی براشون بگید.

 

تعادل: در مورد هماهنگی رنگ فکر کنید، معمولا وقتی از یه پالت رنگ میخواین رنگی رو انتخاب کنید از رنگ غالب شروع می کنید، بعد پالتتون رو دسته بندی می کنید. رنگ های تیره تر ابتدا دیده می شن و وزن بصری بیشتری دارن، بعد برگردید سراغ رنگ های روشن تر.

 

ابزارهای مفید انتخاب رنگ: 

همه ی ما عاشق ابزارهایی هستیم که کارمون رو ساده تر کنه. پس می تونید از پالت های موجود در اینترنت استفاده کنید.

 

آیا پالت رنگی که برای وب سایت خود انتخاب کردید، تاثیری در بازخورد شما داشته است؟

رنگ، یکی از قدرتمندترین ابزارها در طراحی وب سایت است. رنگ ها می تونن برای جلب توجه، بیان معنا، ایجاد انگیزه و حتی وفاداری مشتری مورد استفاده قرار بگیرن. انتخاب رنگ های مناسب نیازمند یه برنامه ریزی دقیق است و اگه به درستی انجام بشه می تونه در نحوه ی تفسیر بازدید کننده در اونچه که می بینه، تاثیر بگذاره. ما برخی از اصول اساسی رنگ در طراحی وب سایت رو زیر پا گذاشتیم تا به شما در درک نحوه استفاده از رنگ صحیح در کسب و کارتون برای بهینه سازی نتایج کمک کنیم.

 

پس چرا رنگ در طراحی وب سایت اهمیت دارد؟

همونطور که تا الان گفتیم انتخاب رنگ مناسب برای طراحی وب سایت در موفقیت آنلاین شما بسیار مهم است. رنگ ها میتونن قدرتمندترین ابزار شما برای دریافت واکنش مخاطبان مورد نظر شما باشن. شما می تونید از رنگ ها برای تحریک احساسات بازدید کننده ی خود و یا تشویق اون ها برای خرید محصولات وب سایتتون استفاده کنید. رنگ به ما کمک می کنه تا تصاویر رو کارآمدتر از تصاویر بی رنگ (سیاه و سفید) پردازش و ذخیره کنیم، این کار می تونه به افزایش شناسایی نام تجاری شما کمک کنه و بازدیدکنندگان رو به گرفتن اقدام فوری در سایتتون ترغیب کنه. قضاوت بازدیدکنندگان می تونه ناخودآگاه و براساس رنگ های موجود در سایتتون باشه، بنابراین طیف رنگی  سایتتون نباید با فلسفه ی وجودی برند شما مغایرت داشته باشه.

 

وب سایت شما رنگین کمان نیست!

برای استفاده از رنگ های مختلف در طراحی سایت وسوسه نشید. تاثیرگذارترین وب سایت ها اون هایی هستن که استفاده از رنگ رو به حداقل می رسونن. معمولا، توصیه می شه که وب سایت شما با حداکثر استفاده از 2 تا 3 رنگ طراحی بشه. این که میگن زیبایی در سادگی است برای سایت هم صدق می کنه!

در مورد استفاده ی بیش از حد از رنگ ها مراقب باشید، استفاده ی زیاد از حد رنگ ها می تونه باعث خستگی چشم مخاطبان شما بشه. 

 

برای انتخاب رنگ سایت خود از کجاها می توان ایده گرفت؟ 

از همه جا میشه الهام گرفت؛ بیرون در فضاهای اطراف، مطالعه ی زمینه های مختلف طراحی، درک مشتریان خود و بازار رقابتی و آگاهی از روند پیش بینی رنگ و ترند تجاری همگی می تونن در انتخاب رنگ سایت بهتون کمک کنن. برای کمک به شما در انتخاب رنگ سایت، بعضی از منابع مورد اعتماد مورد استفاده درStudio1Design وجود دارن.

 

: Pantone پانتون در هنگام انتخاب رنگ، بوسیله ی مدیران صنعت طراحی شده است. این سایت آخرین ترند رنگ در تمام گروه های گرافیکی، مد و طراحی داخلی، رنگ و پلاستیک رو فراهم می کنه. پانتون یک شاخص رنگ فیزیکی و ابزار مناسبی برای همه ی طراح ها و یا محصولاتی است که چاپ می شن. استفاده از نمونه رنگ های فیزیکی به شما اجازه می ده تا دقیقا بدونید که رنگ انتخابی شما هنگام چاپ روی کاغذ یا پارچه دقیقا چه رنگی قراره بشه، این کار در وقت شما صرفه جویی می کنه و می تونید نتیجه ی کار رو قبل از تولید متوجه بشید.

 

: Pinterest این اپلیکیشن که متاسفانه در ایران فیلتره دارای مقدار قابل توجهی پالت های رنگی ایجاد شده توسط طراحان دنیا است. خیلی راحت رنگ ها و فصل های سال رو برای الهام گرفتن از اون ها در انتخاب رنگ در طراحی سایتتون جستجو کنید.

 

وب سایت های رنگی: از نمونه های پانتون گرفته تا صفحات رنگارنگ، وب سایت ها و وبلاگ های رنگی اختصاصی می تونن یه راه عالی برای ایده دادن به ترکیب رنگ های منحصر به فرد شما باشن که حتی ممکنه هیچوقت چنین ترکیب هایی به ذهن خودتون نرسیده باشه.

 

خب حالا کارتون رو شروع کنید

حالا ذهنتون رو از قالب ها آزاد کنید و از دانش رنگ ها برای طراحی سایتتون استفاده کنید. رنگ یه ابزار قدرتمند است که می تونه خلق و خوی خاصی رو برای کاربران شما به ارمغان بیاره و می تونه برای افزایش شناخت برندتون استفاده بشه. شما احتمالا لوگوی کوکا کولا رو بجز شکل خاص اون تنها با رنگ اون به رسمیت می شناسید.

از رنگ به درستی استفاده کنید تا سایتتون طبیعی تر به نظر بیاد و با هم هارمونی داشته باشن و مهم تر از همه چشم نواز باشن. تئوری رنگ ها رو مطالعه کنید و ارتباطشون رو باهم دقیق تر بررسی کنید. رنگ ها رو جدی بگیرید و مطمئن باشید که تاثیرشون در افزایش بازدید و حتی میزان توقف کاربران در سایت بسیار زیاد است.

 

08-خرداد-1397

نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد