نسبت استفاده ی موبایل به کامپیوتر در بازدید از سایت ها نسبت استفاده ی موبایل به کامپیوتر در بازدید از سایت ها

رتبه این آیتم
نسبت استفاده ی موبایل به کامپیوتر در بازدید از سایت ها
رتبه 5 در 1 رای از 1 تا 5

حدودا 2 سال پیش بود که ما متوجه افزایش محسوس استفاده از موبایل و تبلت نسبت به کامپیوترها در بازدید از سایت ها شدیم. به طور میانگین، مجموع استفاده از موبایل یا تبلت برای بازدید از سایت ها از استفاده ی کامپیوتر در دنیا پیشی گرفته است.

این واقعیت بدین معنی است که طراحان وب معمولا باید دو یا سه نسخه از یه وب سایت رو ایجاد کنن تا مطمئن بشن که افراد با هر اندازه ای از صفحه نمایش تجربه ی کاربری خوبی خواهند داشت. علاوه بر این، مالکان وب سایت ها می تونن از یک طراحی وب ریسپانسیو استفاده کنن یا یک اپ کسب و کار برای ارائه ی تجربه کاربری خوب در تمام وسایل الکترونیکی ایجاد کنن.

از حدودای فروردین 94، داشتن وب سایتی که موبایل پسند نبود، روی رتبه بندی موتورهای جستجوی گوگل برای جستجوهای موبایلی تاثیر می ذاشت. همچنین گوگل اخیرا اولین ایندکس تلفن همراه رو راه اندازی کرده است که به طور انحصاری برای بازدید وب سایت ها در گوشی های موبایل استفاده میشه. 

 

بازدیدکنندگانی که با استفاده از موبایل میخوان وب سایتی که با گوشی ها سازگار نیست رو بازدید کنن به طور متوسط:

•زمان کمتری رو در سایت خواهند موند (کاربران گوشی های هوشمند خیلی سریع چنین سایت هایی رو ترک می کنن و به قولی زمان توقف خیلی کمی روی صفحات چنین سایت هایی دارن)

 

•احتمال کمتری وجود داره که اقدام مطلوبی از خودشون نشون بدن (اون ها وقتی با چنین سایت هایی مواجه میشن احتمال خیلی کمتری وجود داره که واکنش مثبتی مثل خرید از سایت و یا اقدام به تماس با اون شرکت رو داشته باشن) 

 

•احتمال بیشتری وجود داره که به صفحه ی موتور جستجو برگردن (وقتی ببینن سایت مورد نظر به درستی روی موبایل باز نمیشه به صفحه ی نتایج موتور جستجو برمیگردن و به سراغ سایت های رقیب میرن)

 

این موضوع مهم است که در مورد نحوه ی تعامل کاربران موبایلی خود با وب سایتتون با دقت توجه کنید تا بتونید متوجه بشید که آیا نگرانی های مهمی وجود داره که باید به اونها بیشتر توجه کرد یا نه. خوشبختانه، گوگل آنالیتیک توانایی جدا کردن ترافیک دسکتاپ، موبایل و تبلت رو داره، بنابراین شما می تونید به این آمار مهم نگاهی بندازید تا بتونید در این زمینه تصمیم درست تری بگیرید.

 

این آخرین نسخه ی به روز شده از مطالعه ای در مورد وضعیت بازدید وب سایت ها در تلفن همراه است. در این تحقیق میزان استفاده از تلفن همراه در سال گذشته  رو نسبت به دسکتاپ به شما نشون میدیم. 

موبایل و دسکتاپ:

بیشترین چیزی که مردم میخوان راجع بهش بدونن میزان ترافیک ناشی از موبایل نسبت به دسکتاپ است. نگاهی به مقایسه بین این دو خواهیم داشت:

مجموع بازدیدها با تلفن همراه از 57٪ تا 63٪ از کل ترافیک وب است.

البته با گذر زمان و همه گیر شدن تلفن های همراه هوشمند و همینطور گسترش استفاده از اینترنت در سال های دیگه این میزان افزایش هم پیدا می کنه.

در حالی که میزان توقف در سایت ها با کامپیوتر در سال های اخیر ثابت باقی مونده، موبایل افزایش زمان توقف بیشتری رو در سایت ها داشته.

این اختلاف حتی گاهی ممکنه به خاطر اختلاف در یه بازدید ایجاد بشه، اما الان کم کم در حال تغییر است. حتی در سال های آتی این اختلاف بسیار چشمگیر خواهد شد. حالا ممکنه این سوال واستون پیش بیاد که نرخ پرش در این سال ها چجوری بوده است:

در حالی که نرخ پرش در دسکتاپ کمتر از 40٪ ثابت باقی مونده، نرخ پرش تلفن همراه کاهش یافته است.

نرخ پرش تلفن همراه در سال پیش خیلی پایین تر از سال 95 بود، اما نرخ پرش در دسکتاپ اصلا تغییری نکرد. با این حال، تجربه ی استفاده از موبایل یا بهبود پیدا می کنه یا کاربران با اون در نهایت احساس راحتی می کنن. 

تحقیقات نشون میده که نرخ پرش موبایل سال به سال در حال کاهش است.

چیز دیگه ای که باید بررسی بشه بازدید صفحات است:

حجم بازدید از صفحات در تلفن همراه حدود 53درصد از تمام بازدیدهای سایت ها رو شامل میشه.

به طور کلی، تلفن همراه در حال حاضر تعداد کل بازدید صفحات بیشتری نسبت به کامپیوتر داره و این تغییر بزرگی است.

بگذارید نگاهی به چک کردن صفحات در هر بازدید بندازیم:

یه بار دیگه آمار کامپیوتر ثابت باقی می مونه، در حالی که بازدیدهای موبایلی در میانگین چک کردن صفحه در هر بازدید افزایش پیدا می کنه.

آمار بازدید با کامپیوتر ثابت باقی مونده، اما نمایش صفحات در هر بازدید با موبایل حدود 21 ٪ افزایش داشته است که رشد قابل توجهی رو نشون می ده. موبایل با مرور زمان پیشرفت سریعی در بازدید سایت و هر صفحه رو نشون می ده و این نشانه ای است که صنعت و کاربران به طور یکسان با محیط های تلفن همراه به راحتی ارتباط برقرار می کنن. این حالت در چند سال آینده پیشرفت خواهد کرد. با این حال، کامپیوتر هنوز هم نقش مهمی داره  و احتمال داره که به این زودی افول خیلی زیادی نداشته باشه.

 

در چه کسب و کارهایی از موبایل بیشتر استفاده می شود؟

کاربران مختلف جذب محتواهای متفاوتی در پلتفرم های مختلف می شن. در اینجا نگاهی به زمان صرف شده در محتواهای مختلف با تلفن همراه نسبت به دسکتاپ خواهیم انداخت:

 

•پورتال: 69٪ در تلفن همراه و 31٪ در دسکتاپ

•تجارت/ مالی: 58٪ در تلفن همراه و 42٪ در دسکتاپ

•سرگرمی / اخبار: 51٪ در تلفن همراه و 49٪ در دسکتاپ

•اطلاعات بهداشت و سلامت: 46٪ در تلفن همراه و 54٪ در دسکتاپ

•اخبار / اطلاعات عمومی: 44٪ در تلفن همراه و 56٪ در دسکتاپ

•ورزش: 39٪ در موبایل و 61٪ در دسکتاپ

•خرده فروشی: 38٪ در تلفن همراه و 62٪ در دسکتاپ

•سبک زندگی: 36٪ در تلفن همراه و 64٪ در دسک تاپ

•امور شخصی: 23٪ در تلفن همراه و 77٪ در دسکتاپ

•شبکه های اجتماعی: 21٪ در تلفن همراه و 79٪ در دسکتاپ

•بازی آنلاین: 12٪ در تلفن همراه و 88٪ در دسکتاپ

•عکس ها: 8٪ در تلفن همراه و 92٪ در دسکتاپ

•نقشه ها: 6٪ در تلفن همراه و 94٪ در دسکتاپ

 

این اطلاعات نشون میده که در سال های پیش استفاده از کامپیوتر بیشتر بوده ولی خب میشه گفت این روند روز به روز در حال کاهش است و افراد بیشتر از تلفن همراه برای خوندن محتوا استفاده می کنن.

 

توصیه ها:

چگونه میتونیم از این اطلاعات برای استراتژی بازاریابی دیجیتالمون استفاده کنیم؟ بعضی از ایده ها و توصیه ها به شرح زیر است:

موبایل همچنان در حال رشد است: این به این معنی است که رابط کاربری تلفن همراه بهبود پیدا کرده و کاربران بیشتر به اون ها دسترسی دارن.  موبایل پسند بودن در همه صنایع و کسب و کارها مهم است و بیشترین منبع ترافیک در خیلی از اون ها محسوب میشه.

پس به این معناست که طراحی سایت موبایلی شما قبل از طراحی سایت دسکتاپ بهتره اتفاق بیفته و حواستون باشه که سازگاری سایت با موبایل وجود داشته باشه. به جای برنامه نویسی سایت دسکتاپ خود و سپس نوشتن صفحات سبک تر برای کاهش اون به فرم گوشی هوشمند، ابتدا در نظر بگیرید که سایت موبایلی خودتون رو طراحی کنید و بعدش اون رو به نسخه ی دسکتاپ گسترش بدید. البته اگه مقالات قبلی دارکوب رو خونده باشید حتما می دونید که دیگه نیازی به این دوباره کاری نیست و از همون اول میشه سایتی سازگار با موبایل طراحی کرد.

البته این نکته ی مهم رو در نظر بگیرید که کامپیوترها هنوز نقش مهمی دارن و نمیشه نادیدشون گرفت؛ اما اینجوری راحت تره که رابط کاربری موبایل رو به دسکتاپ ببریم به جای اینکه برعکس این کار رو انجام بدیم.

 

موبایل رو فراموش نکنید: با اینکه این موضوع مورد بحث ما در این مقاله نیست، گوگل در ابتدا پیشرفت در موبایل رو مد نظر قرار میده. احتمال داره که قبل از پایان سال 97، درصد زیادی از وب سایت های ریسپانسیو به یه چیز ابتدایی برای موبایل تبدیل شدن. گوگل در کنسول جستجو هنگامی که این تغییر ایجاد شد، شما رو مطلع خواهد کرد.

 

به هر حال، احتمال داره که زیر دامنه های تلفن همراه و سایت های خدمت رسانی دینامیک در سال آتی به خوبی تغییر کنه. این در درجه اول به این دلیل است که خیلی از این سایت ها بعد از تغییر از لحاظ رتبه بندی وضعیت خوبی ندارن، چرا که محتوای سایت موبایلشان خیلی متفاوت از محتوای دسکتاپ خود است.

 

اهمیت دسکتاپ همچنان پابرجا است: سایر اطلاعات موجود در صنعت ها هنوز نشون می ده که بیشتر این تبدیل ها در دسکتاپ در اکثر صنایع همچنان اتفاق میفته، پس ادامه ی توجه به سایت دسکتاپ شما کاملا منطقی به نظر میرسه و اگه شما در صنعتی هستید که 75 درصد یا بیشتر از تبدیل ها از دسکتاپ میاد، شما حتی می تونید تجارب سایت موبایلی خودتون رو برای ارائه خدمات تلفن همراه به کاربران در بخش هایی مثل اطلاعات تماس، صرفه جویی در چرخ های خرید و یا اعمال قابلیت های دیگه که به کاربران اجازه می ده که تکمیل واقعی این تبدیل رو به زمان بعد  موکول کنن.

دلیل منطقی این امر این است که کاربران ممکن است نخوان با فرم های پیچیده روی موبایل مواجه بشن و یا شاید نمی خوان اطلاعات کارت اعتباری خودشون رو اونجا وارد کنن. بعد از اون بهشون اجازه بدید که سایت رو روی کامپیوتر باز کنن و این تبدیل رو بعدا انجام بدید.

 

اگه به این ایده رسیدید، بهتره که اون رو کاملا آزمایش کنید تا ببینید که کدوم نتیجه ی بهتری برای شما خواهد داشت.

مقایسه رفتار سایت شما با استانداردهای صنعت: اگه میانگین درصد بازدیدکنندگان تلفن همراه در صنعت شما 60٪ باشه و آمار بازدید سایت شما 35٪ باشه، که ممکنه نشونه ی یه مشکل باشه، مثل سایت موبایلی که سرعت بسیار کندی داره، یا مشکلات دیگه ی موجود در اون محیط، ببینید که چجوری با هنجارهای صنعت مقایسه می شید و اگه اختلاف زیادی با سایت شما داشته باشه، وقت بذارید و علتش رو پیدا کنید.

 

توجه به سرعت سایت: توجه به پیاده سازیAMP  یا همون سرعت بخشیدن به صفحات موبایل است. البته AMP تنها راه سرعت بخشیدن به سایت شما نیست، اما یه روش استاندارد منبع باز برای انجام این کار است، بنابراین باید بهش توجه کنید.

 

بهبود عملکرد موبایل:

بهبود عملکرد تلفن همراه می تونه باعث افزایش کاربران بشه پس مطمئن بشید که بازدیدکنندگان در وب سایتتون زمان بیشتری صرف خواهند کرد یا اینکه کارهایی مثل تماس، ثبت نام یا خرید رو راحت تر انجام میدن.

بعضی از بخش های وب سایت ممکن است روی موبایل به درستی عمل نکنن:

•ویجت هایی که در موبایل پشتیبانی نمی شن؛ مثلا پخش کننده های فیلم فلش روی گوشی های برند اپل کار نمی کنن.

 

•پاپ آپ های غیر قابل کلیک در وب سایت هایی که در موبایل با صفحه ی کوچک دیده میشن، باز نخواند شد.

 

•لینک های متنی کوچک یا تصاویر دکمه ای که نمی تونن به راحتی روی یک صفحه لمسی انتخاب بشن، که این مورد تجربه کاربری بدی رو به همراه خواهد داشت.

 

•تداخل عناصر وب سایت با همدیگه؛ که این اتفاق باعث پنهان شدن محتوا یا غیر قابل کلیک شدن لینک ها میشه.

 

از اونجایی که اکثر وب سایت ها بیش از 50٪ ترافیکشون از موبایل و تبلت میاد، پس بهتره که قسمت های ایراد دار رو رفع کنید تا مطمئن بشید سایتتون به زیبایی و درستی در تلفن های همراه نمایش داده میشه. برای گرفتن بهترین نتیجه، اطمینان حاصل کنید که معیارهایی مثل نرخ تبدیل برای دستگاه های مختلف قبل و بعد از تغییر رو مقایسه کردید، این کار رو می تونید با استفاده از نرم افزارهایی مثل Google Optimize، Visual Web Optimizer یا Optimizely انجام بدید.

 

یک تست خوب برای این کار اینه که خیلی راحت گوشی های هوشمند یا تبلت های خودتون و اطرافیانتون رو بردارید و وب سایتتون رو روی همه ی اون ها آزمایش کنید. خیلی از صاحبان سایت اصلا به فکرشون نمیرسه که چنین کار ساده و بی هزینه ای رو انجام بدن!

یه آزمایش بهتر اینه که از یه نفر بخواید تا کاری رو در وب سایتتون انجام بده البته بدون اینکه بهش کمک کنید. با دیدن اون فرد مثلا در فرایند خرید یه محصول می تونید باگ های سایتتون رو برطرف کنید و از اون فرد هم برای بهتر شدن سایتتون در صفحه نمایش های موبایل نظر بگیرید.

 

اهمیت همه گیر شدن موبایل ها در این سال ها و سال های آینده به قدری زیاد است که حتما باید حواستون باشه که به نسخه ی موبایلی سایتتون توجه بیشتری بکنید و یه تجربه ی خوبی رو برای کاربران رقم بزنید.

 

31-ارديبهشت-1397

نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد