آیا اهمیت https برای گوگل از http بیشتر است؟! آیا اهمیت https برای گوگل از http بیشتر است؟!

رتبه این آیتم
آیا اهمیت https برای گوگل از http بیشتر است؟!
رتبه 5 در 1 رای از 1 تا 5

چند سال پیش گوگل رسما اعلام کرد که تغییر سایت ها به https می تونه یه کمک کوچکی به افزایش رتبه ی سایت بکنه.

پس وقتی گوگل گفته بوده خوبه، حتما خوبه که پیشنهاد داده! 

برای اکثر شرکت ها این دقیقا ذهنیت درستی است، اما هنوز چیزی که مهم است درک تفاوت بین HTTP و HTTPS، نحوه ایجاد تغییر و اینکه آیا این تغییر برای شرکت شما مناسب است یا نه.

در نهایت، به این سوال می رسیم که چرا گوگل  HTTPS رو برای رتبه بندی سئو ترجیح می ده؟ مزایای سئوی سایت های HTTPS چیست؟

 

تفاوت های  https و  http:

مهم نیست که کاربر سایت باشید یا کارفرما، یه تجربه آنلاین خوب می تونه باعث افزایش اعتماد بشه. 

برای درک چگونگی دستیابی به این هدف و درک بهتر اینکه چرا گوگل از چنین عناصر وب سایت ها راضی است، اول از همه باید تفاوت بین HTTP و HTTPS رو درک کرد. در زیر بیشتر راجع به این تفاوت ها توضیح داده می شه: 

 

 HTTPیا  HyperText Transfer Protocol:

پروتکل http یه سیستم برای ارسال و دریافت اطلاعات از طریق اینترنت است. HTTP یه "پروتکل لایه کاربردی" است و به این معنی است که تمرکز اون روی نحوه ی ارائه اطلاعات به کاربر است، با این که این مورد واقعا به چگونگی انتقال داده ها از نقطه ی آ به نقطه ی ب اهمیت نمیده.

گفته شده است که این پروتکل "stateless" است، به این معنی که ردی از جلسات وب قبلی  باقی نمیذاره و تلاشی هم برای به خاطر سپردن اون ها نداره. مزیت این ویژگی این است که اطلاعات کمتری برای ارسال باقی میمونه و این کار باعث افزایش سرعت میشه.

وقتی که شما از یه سایت HTTP بازدید می کنید تمام ارتباطات روی متون ساده اتفاق می افته و این می تونه به راحتی توسط هکرهایی که ارتباط بین مرورگر شما و وب سایت رو مختل می کنن قابل خوندن باشه.

 

 HTTPچه زمانی حائز اهمیت می شود؟ 

Http اغلب برای دسترسی به صفحات html استفاده می شه و مهم است که برای دسترسی به http از منابع دیگه استفاده بشه. این راهی بود که بیشتر وب سایت هایی که اطلاعات محرمانه ای مثل اطلاعات کارت اعتباری در اختیار نداشتن، باید وب سایتشون رو تنظیم می کردن.

 

HTTPS  یاSecure HyperText Transfer Protocol :

HTTPS یا "secure http" برای تأیید مجوز و مبادلات مطمئن ایجاد شده است. تبادل اطلاعات محرمانه باید به منظور جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به اون اطلاعات انجام بشه و HTTPS این کار رو محقق کرده است. در بسیاری از موارد، https مثل HTTP است چرا که از همون پروتکل های اولیه پیروی می کنه. کلاینت http یا https مثل یک مرورگر وب اتصال به سرور رو در یک پورت استاندارد برقرار می کنه. با این حال، https یه لایه امنیتی اضافی ارائه می دهد، چون برای انتقال داده ها از SSL استفاده می کنه.

پس برای رسیدن به تمامی این اهداف HTTPS همون نسخه ی امن HTTP است.

فقط از لحاظ فنی میشه گفت تفاوت اصلی این دو پروتکل این است که به طور پیش فرض از TCP Port  443استفاده می کنه، بنابراین HTTP و HTTPS دو مسیر جداگانه هستن.

HTTPS با پروتکل دیگه ای به نام Secure Sockets Layer (SSL) کار می کنه تا داده ها رو با امنیت بیشتری انتقال بده و این مورد واقعا تفاوت عمده ای است که گوگل بهش توجه ویژه ای می کنه.

به یاد داشته باشید که HTTP و HTTPS به نحوه ی رسیدن داده ها به مقصد اهمیت نمی دن، در صورتی که SSL مثل HTTP به نوع داده ها اهمیتی نمی ده. 

به همین دلیل است که HTTPS پروتکل بهتری است. این پروتکل از اونچه کاربر می بینه، مراقبت می کنه اما هنگام انتقال داده ها از نقطه آ به نقطه ب دارای لایه ی امنیتی اضافی است.

 

گواهی SSL چیست و چگونه کار می کند؟

این گواهی مثل پاسپورت الکترونیکی شما میمونه!

(Secure Sockets Layer) SSL تکنولوژی امنیتی استاندارد برای ایجاد یک لینک رمزگذاری شده بین سرور وب و یک مرورگر است. این لینک تضمین می کنه که تمام اطلاعات منتقل شده بین سرور وب و مرورگرها خصوصی و یکپارچه باقی می مونن.

اگه شما گواهینامه SSL ندارید پس یک اتصال امن ایجاد نمیشه، واین بدین معنی است که اطلاعات شرکت شما به صورت دیجیتال به کلیدهای رمزنگاری شده وصل نخواهد شد.

 

HTTPS  و گوگل: 

خیلی نباید تعجب کنید که گوگل سایت های امن و موثق رو بیشتر دوست داشته باشه. 

این به این علت است که کاربران از این که سایت مورد نظر اطلاعات اون ها رو در سطح امنیتی بالاتری رمزگذاری می کنه، خیالشون راحته.

گوگل اکنون از HTTPS به عنوان یک سیگنال رتبه بندی استفاده می کنه. از تجزیه و تحلیل داده ها واضح است که سایت های HTTPS نسبت به HTTP مزایای رتبه بندی بیشتری دارن، پس این تغییر  برای همه شرکت ها مفید خواهد بود. 

برای درک جزئیات بیشتر، اطلاعات ارسال شده با استفاده از HTTPS از طریق پروتکل لایه امنیتی (TLS) که سه لایه اصلی حفاظتی رو فراهم می کنه، در زیر اومده:

•رمزگذاری: رمزگذاری داده های مبادله شده برای حفظ امنیت اون.

 

•یکپارچگی داده ها: داده ها در حین انتقال بدون شناسایی قابل اصلاح یا خرابی نیستن.

 

•تایید هویت: این مورد نشون می ده که کاربران شما با وب سایت مورد نظر ارتباط برقرار می کنن.

 

گوگل ادعا می کنه وب سایت هایی که از HTTPS استفاده می کنن به دلیل این جنبه های امنیتی، مزایای رتبه بندی کمی دارن.

با این حال، سایت های HTTPS تنها از یک "سیگنال سبک وزن" در الگوریتم رتبه بندی کلی استفاده می کنن و وزن کمتری نسبت به سایر سیگنال ها مثل محتوای با کیفیت بالا دارن.

گوگل اعلام کرد که بر اساس تست های اولیه، سیگنال HTTPS نتایج مثبتی رو از لحاظ رتبه بندی در نتایج جستجوی گوگل نشون می ده.

البته این شرایط ممکنه در نهایت تغییر کنه و گوگل تصمیم بگیره که سیگنال رو تقویت کنه یا سود بیشتری رو برای سایت های HTTPS به ارمغان بیاره چرا که اون ها می خوان امنیت کاربران آنلاین رو حفظ کنن. 

 

مزایای تغییر پروتکل به HTTPS از نظر سئو:

این کاملا روشن است که HTTPS امنیت ارائه می ده و همینطور که گفتیم این عامل مورد پسند گوگل است. مزایای مبتنی بر سئوی بیشتری وجود داره که در ادامه به اون ها می پردازیم. 

 

در اینجا به همین دلیل است که شما باید از https برای کل سایت خود استفاده کنید:

1.این پروتکل ممکنه رتبه بندی شما رو افزایش بده.

2.اطلاعات ارجاع رو حفظ می کنه

3.امن تر و خصوصی تر است

 

1. افزایش رتبه بندی

همونطور که گفته شد گوگل افزایش جزئی در رتبه بندی از سایت های HTTPS رو تأیید کرده است. مثل خیلی از سیگنال های رتبه بندی شده، کنار گذاشتنش سخته اما این هنوز چیزی است که باید در ذهن داشته باشیم. در عوض، ارزش تغییر به HTTPS به احتمال زیاد با گذر زمان افزایش پیدا می کنه.

 

2. اطلاعات ارجاعی

وقتی که ترافیک در یک سایت HTTPS منتقل می شه، اطلاعات ارجاعی ایمن نگهداری می شه. این دقیقا بر عکس زمانی که ترافیک از طریق یک سایت HTTP می گذره، اتفاق می افته و این اطلاعات رو کنار میذاره و به نظر می رسه که اطلاعات مستقیم است.

 

3. امنیت و حریم شخصی.

HTTPS امنیت رو به اهداف سئو و وب سایت شما به چندین روش اضافه می کنه:

 

•تایید می کنه که وب سایت همون چیزی است که سرور قرار است با اون ارتباط برقرار کنه.

 

•مانع دستکاری توسط افراد دیگه می شه.

 

•سایتتون رو برای بازدیدکنندگان امن تر می کنه.

 

•همه ی ارتباطات رو مثل URLها شامل می شه که از چیزهایی مثل تاریخچه ی مرورگرها و شماره های کارت اعتباری محافظت می کنه.

 

آیا نگرانی هایی  در خصوص سئو برای انتقال یافتن به https وجود داره؟ 

شما واقعا نباید نگران تغییر از HTTP به HTTPS در زمینه ی سئو باشید. گوگل به وب مسترها گفته که سالهاست این کار رو انجام میده. با این حال، شما باید از راهی اینکار رو انجام بدید که ترافیکتون دچار افت نشه.

مطمئن بشید که این تغییر HTTP به HTTPS در سایتتون رو به گوگل اطلاع دادید.

 

گوگل برای تغییر به HTTPS راه های زیر رو جهت گرفتن نتیجه ی بهتر ارائه داده است:

 

•نوع گواهی مورد نیاز خودتون رو انتخاب کنید: گواهی تک، چند دامنه و یا کلمات کلیدی

 

•از گواهی های 2048 بیتی استفاده کنید

 

•برای استفاده از منابع موجود در همان دامنه امن از URL های مرتبط استفاده کنید

 

•برای همه دامنه های دیگه از URL های مربوط به پروتکل استفاده کنید 

 

•با استفاده از robots.txt سایت HTTPS خودتون رو مسدود نکنید

 

•در صورت امکان اجازه بدید تا موتورهای جستجو صفحات سایتتون رو ایندکس کنند. 

 

•گوگل همچنین وب مستر تولز خودش رو به روز رسانی کرده است تا سایت های HTTPS و گزارش های مربوط به اون ها رو بهتر مدیریت کنه.

 

• انتقالHTTP به HTTPS رو با دقت در نرم افزار تجزیه و تحلیل و در ابزار وب مستر گوگل دنبال کنید.

 

 

علاوه بر منابع پشتیبانی گوگل، سعی کنید خودتون اطلاعاتتون رو در این زمینه افزایش بدید و در مورد تغییر پروتکل سایتتون اطلاعات بیشتری کسب کنید.

این کار معمولا چیزی است که یه مهندس آی تی حرفه ای می تونه به سرعت انجامش بده، اما برای کسی که پیش زمینه ی مهندسی و آی تی نداره موضوع دشواری خواهد بود .

 

به طور کلی میشه گفت https برای افزایش رتبه بندی در موتورهای جست و جو بهتر است و همینطور که گفتیم برای کاربران قابل اعتمادتر است.

امروزه این نوع سایت ها به خاطر ساده تر و ارزون تر بودن تنظیماتشون رایج تر هستن. این امکان وجود داره گواهی رو به صورت رایگان از منابع مختلف دریافت کنید و همچنین بسیاری از بسته های هاستینگ وب با HTTPS در حال حاضر به عنوان پروتکل پیش فرض استفاده میشه.

در کل میشه گفت علاقه ی گوگل به https به خاطر ایجاد امنیت بیشتر برای کاربران و حتی سایت شما است و همینطور که گفتیم علاوه بر موضوع مهم ایجاد امنیت برای بهبود سئو و بهینه سازی سایت شما هم مفید است. پس اگه همچنان دارید از سایت با پروتکل http استفاده می کنید دست به کار بشید و اگه خودتون تخصص این کار رو ندارید از شرکت های طراحی سایت کمک بگیرید.

 

 

 

 

 

 

04-ارديبهشت-1397

نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد