معایب طراحی سایت با قالب آماده ی وب سایت معایب طراحی سایت با قالب آماده ی وب سایت

رتبه این آیتم
معایب طراحی سایت با قالب آماده ی وب سایت
رتبه 5 در 1 رای از 1 تا 5

شاید برای شما هم این اتفاق پیش اومده باشه که بخواید برای کم کردن هزینه هاتون در ابتدای کار از قالب های آماده استفاده کنید. خیلی از وب سایت ها برای طراحی سایت قالب های آماده ی ارزون و یا رایگان ارائه میدن، ممکنه بهتون قول بهینه سازی سایت و بالا اومدن سایتتون رو بدن. اما بدونید که باید از بین هزاران قالب، قالب مورد نظر خودتون رو انتخاب کنید و در کمتر از حتی چند ساعت سایتتون رو تحویل بگیرید.


این روش شاید از دید شما خوب به نظر برسه. اما خودتون رو گول نزنید و بدونید که این مدل سایت ها نسخه ی مشابهی است که برای همه پیچیده میشه و شاید برای هر کسب و کاری مفید نباشه و اگه قصد دارید که شبیه دیگر سایت ها نباشید و کارهاتون رو شخصی سازی کنید این جور سایت ها میتونه تلاش های مربوط به سئوی شما رو کاهش بده و حتی مانع از بهتر دیده شدنتون توسط مخاطب ها بشه.


البته نمیشه بعضی از مزیت هاش رو مثل سرعت آماده سازی، صرفه جویی در هزینه ها، عملکرد، راهبری و موارد دیگه رو نادیده گرفت، اما خب معایب بیشتری نسبت به مزایاش دارن.
وقتی که در حال ایجاد یه وب سایت برای کسب و کار خودتون هستین، باید تمرکز اصلی سایت رو روی محتوای اون بذارید. اما بدون وب سایت مناسب، پلتفرم محتوای شما هرگز به اون اندازه ای که باید، نیازهاتون رو مرتفع نخواهد کرد. بهترین محتوا فقط به شما اجازه می ده تا دسترسی خودتون رو از گیت محدود کنید. به دلایل مختلف، یه قالب وب سایت آماده ممکنه نتونه عملکرد مورد نیاز شما رو داشته باشه.

 

عدم تمایز از سایر سایت ها
طراحان سایتی که از قالب های آماده به عنوان جایگزین طراحی استفاده می کنن تعدادشون کم نیست. به عبارتی، مدل های کسب و کار اون ها مربوط به صدها افرادی است که از هر قالبی برای سایتشون استفاده می کنن. این طراح ها در حقیقت به شما سادگی رو می فروشن که حتی خودتون هم ممکنه توانایی طراحی اون رو داشته باشید که قبل از شما توسط خیلی ها استفاده شده و استفاده میشه. در این حالت شما چارچوب و همون قالب رو می گیرید و محتوای خودتون رو بهش اضافه می کنید. این طوری سایت شما متولد میشه و می تونید با یه کلیک اون رو بیارید بالا.
این فرمول به خوبی برای شیرینی ها و همبرگرها کار می کنه، اما وقتی که یه شیرینی یا همبرگر می خرید نمی تونید انتظار داشته باشید که از وسایل آشپزخونه ی خودتون استفاده بشه. در عوض، می خواید یه تجربه ی شبیه با اونچه که انتظار دارید، داشته باشید. طراحی وب سایت یه مساله ی کاملا متفاوت است، شما نمی خواهید کسانی که از وب سایتتون بازدید می کنن احساس کنن که قبلا اونجا بودن. شما بیشتر باید دنبال این باشید که کاربران با دیدن سایتتون متوجه بشن که یه سر و گردن از رقبا بالاتر هستید. وقتی  که کاربری اتفاقی سایتتون رو پیدا می کنه شما وقت کمی دارید تا بتونید توجهش رو به سایتتون جلب کنید و این جور وقت ها یه نسخه ی همگانی اصلا به کارتون نمیاد.
راحتی در استفاده می تونه برای افراد بدون تجربه در این زمینه جذاب باشه، اما اینجوری مزایای فوق العاده ای که از کار با طراح وب با تجربه می تونید داشته باشید رو از دست می دید. طراحی وب به بیش از یک قالب پایه برای به حداکثر رساندن پتانسیل سایت شما نیاز داره، شما قطعا دنبال یه طرحی می گردید که از بقیه ی طرح ها متمایز باشه و به گونه ای باشه که بتونه شما و کسب و کارتون رو به درستی نمایش بده. هیچ کدوم از قالب های از پیش تعیین شده و آماده نمی تونه طراحی منحصر به فرد و شخصی سازی شده ای داشته باشه.
پس همونطور که گفتیم قالب های وب سایت توسط بسیاری از کاربران دانلود و مورد استفاده قرار می گیرن. بنابراین اون ها منحصر به فرد یا شرکت خاصی نیستن. شما ممکن است با وب سایتی که مشابه سایت های بسیاری از افراد دیگه است نخواید ادامه بدید، اگه می خواید مطمئن بشید که هیچکس دیگه ای قالب وب سایت رو خریداری نمیکنه، شما مجبور هستید قیمت ها رو چندین برابر بیشتر بپردازید. علاوه بر این، مشتریان قبلی ممکنه از همون قالب مد نظر شما قبلا استفاده کرده باشن. اگه می خواید یه طراحی منحصر به فرد برای شرکت یا برای استفاده شخصی خودتون داشته باشید، ممکن است نیاز به طراحی سفارشی وب سایت خودتون وجود داشته باشه.

 

محدودیت در شخصی سازی:
قالب وب سایت رو نمیشه از یک نقطه بهینه سازی کرد، بنابراین ممکن است در نهایت پاسخگوی نیازهای شما نباشه. اگه محتوای زیادی از وب سایت دارید اما یه قالب وب با فضای محدود برای متن انتخاب کردید، متن اضافی می تونه ظاهر طرح رو با کشیدن اون تغییر بده. در این مرحله شما متوجه میشید که این قالب به دردتون نمیخوره، اما تا اینجا درگیرش شدید و برای اون پول پرداخت کردید و دانلودش کردید.

 

نیاز به نرم افزار خاصی برای اعمال شخصی سازی:
در حالی که برخی از قالب های وب به راحتی می تونن سفارشی، ویرایش و به روز رسانی بشن و این کار با استفاده از نرم افزارهایی مثل مایکروسافت فرانتپیج انجام میشه، ابزارهای دیگه ای وجود دارن که پیچیده تر هستن و نیاز به دانش ویرایش عکس و طراحی وب سایت و برنامه نویسی برای کار با اون ها وجود داره.
این که آیا Macromedia Dreamweaver یا Flash یا دانش کد HTML است، شما ممکن است نرم افزار یا مهارت های لازم برای سفارشی کردن، ویرایش و به روزرسانی وب سایت خود نداشته باشید. در این حالت، ممکن است لازم باشه از خدمات یک توسعه دهنده وب برای سفارشی کردن و یا بهینه سازی الگوی وب خود استفاده کنید.

 

در قالب های آماده، گرافیک سایت شما بهینه سازی نمی شود:
طراحی وب در دنیای بازاریابی سئو چیزی بیشتر از ایجاد یه فضای آنلاین است و باید به فکر ظاهرش هم بود. وب سایت شما باید مرتبط با کسب و کار شما، محتوای مورد نظر شما و حتی خود شما و سلایقتون ساخته بشه. وقتی که سایت شما همون گرافیکی رو داشته باشه که یه سایت دیگه داره و با همون کدگذاری و متا دیتایی که صدها وب سایت دیگه ساخته شدن، ساخته میشه. پس شما هیچ چیز جدیدی توی ساختار سایتتون نخواهید داشت که بازدیدکنندگان رو ترغیب کنه. با این که در این قالب ها به خوبی می تونید مطالب نوشته شده خودتون رو بهینه سازی کنید، این نواقص عملکرد سایت شما رو مختل خواهد کرد.
دو عامل ممکنه شما رو به تلاش های طراحی وب منحصر به فرد هدایت کنه. اول مربوط به مرتبط بودن است؛ محتوای سایت شما وقتی باهم و در ارتباط با هم باشن در موتورهای جستجو عملکرد بهتری دارن؛ محتوای بصری شما باید مفهومی و همراستا با محتوای نوشته شده ی شما ارائه بشه. هنگامی که شما از یک طرح قالب استفاده می کنید، بسیاری از گرافیک ها در جای خود هیچ ارتباطی با محتوای کسب و کار و محتوای سایت خاص خود ندارن، بلکه به عنوان پنجره ای است که به تلاش های سئوی شما کمک نمی کنه. حتی اگه سایت از نظر بصری و ظاهری هماهنگ باشه، گوگل و بینگ اون رو به اون شکل نمی بینن، بنابراین باعث میشه تا توانایی شما در افزایش رتبه بندی در موتورهای جست و جو نادیده گرفته بشه.
دوم اینکه وقتی از قالب آماده استفاده می کنید برنامه نویسی و متا داده ها مرتبط با گرافیک در محل برای اهداف شما بهینه نمیشن. وقتی که صدها شرکت مختلف و کاربران شخصی از یک الگو استفاده می کنن، نمیشه گرافیک استفاده شده ی هر کدوم رو شخصی سازی و بهینه سازی کرد. هر متنی که موتورهای جست و جو دنبال می کنن ارتباطی منحصر به فرد یا خاص با کسب و کار شما یا محتوای دیگه ی شما نداره. شما در نتایج موتورهای جست و جو شانس داشتن بازدیدکننده و رتبه بندی سایت رو از دست می دید.

 

نیاز به مهارت های خاص در بهینه سازی تصاویر:
شما باید با بهینه سازی تصاویر برای وب آشنا بشید تا صفحات شما سریعا بارگذاری بشن. اگه مهارت های لازم و نرم افزار ویرایش عکس رو برای بهینه سازی تصویر نداشته باشید، این روند توسعه وب سایت رو کاهش می ده و ممکن است لازم باشه که از خدمات توسعه دهنده ی وب سایت استفاده کنید.

 

استفاده در جای نادرست:
هواداران تیم های ورزشی حرفه ای اغلب مربی رو بر اساس چگونگی استفاده از افراد تیم مورد ارزیابی قرار می دن. مربیان دارای یه سبک یا فلسفه ای هستن، اما بهترین مربیان در سیستم مربیگریشون تلاش می کنن تا هر بازیکن رو در پستی که توانایی اون رو دارن، بذارن. اینجوری بازیکنان تعیین کننده ی نحوه ی بازی تیم خواهند بود، پس لازم است که اون ها رو در موقعیتی قرار بدید که بتونن بیشتر از توانایی های خودشون استفاده کنن. مجبور کردن کسی برای انجام کاری خارج از مجموعه مهارت های خودش، میتونه یه فاجعه به بار بیاره.
طراحی وب هم به همین شیوه عمل می کنه. اگه کارتون رو با طراحی شروع کنید و سپس سعی کنید محتوای بصری و متنی خود رو در اون قرار بدید، بدون هیچ ضرورتی خودتون رو محدود می کنید. اگه وب سایت شما به عنوان یه بازتاب آنلاین از شما و کسب و کارتون باشه، این ایده که باید سعی کنید اون رو به یه قالب پیش ساخته تبدیل کنید که هیچ ارتباطی با شما نداره، منطقی نیست. شما یه داستان برای گفتن دارید و بعضی از داستان ها به شیوه ای متفاوت از دیگران باید بیان بشه. شما باید برای ایجاد محتوا آزاد باشید و برنامه ای برای انجام این کار داشته باشید و اون رو توسعه بدید بدون اینکه سعی کنید اون رو در یه فرم از قبل تعیین شده قرار بدید.
بهترین طراحان وب به دنبال رفع نیازهای شما هستن و سایتی طراحی می کنن که به اون نیاز دارید. اگه به میزان زیادی از محتوای بصری نیاز دارید یا سایتی می خواید که نیازهای گنجایشی خاصی رو برآورده کنه، طراح شما با توجه به این موارد گفته شما توسط شما سایت مورد نظرتون رو طراحی می کنه. این اجازه می ده که خلاقیت شما شکوفا بشه و به شما امکان حضور آنلاین منحصر به فرد رو خواهد داد که تاثیرات بازاریابی و سئوی شما رو به حداکثر می رسونه.

 

برندسازی:
همه ی این ها منجر به چیزی می شه که با قالب هرگز انجام نمی شد و همچنین یه صفحه ی وب به خوبی طراحی شده و شخصی سازی شده است: نام تجاری خودتون رو برای مشتریان بالقوه ی خود پررنگ و تقویت کنید. نام تجاری شما هویتی است که از طریق لوگو، طراحی گرافیک و محتوا برای کسب و کارتون ایجاد می کنید. برند شما باید روایتگر داستان شما باشه و از طریق همه چیزهایی که در حال حاضر ارائه می کنید در هر کلمه ای از مطالب و هر نشانه بصری که نمایش داده می شه، به طور مداوم انجام شود. نام تجاری شما نشون دهنده ی شما است که میخواید دیگرون ببینن، انگار که بخواید داستانی رو به نحوی تعریف کنید که هیچ کس دیگه ای نتونه به شیوه ی شما اون رو تعریف کنه.
قالب طراحی وب سایت به راحتی نمی تونه برندتون رو ارائه کنه. این روش توانایی شما رو در موثرترین روش خود محدود میکنه و دیدگاه خلاقانه دیگران رو به شما تحمیل می کنه. در این حالت به جای ایجاد یک هویت در نماهای مختلف، تلاش می کنید تا اونچه رو که می تونید به یه قالب و ساختار از پیش تعیین شده بچپونید. در بهترین حالت، شما یک نام تجاری دارید که با وجود یک پایگاه محدود برای سایت شما از طریق سایتتون نمایش داده میشه. در بدترین حالت، شما حتی قبل از این که فرصتی برای شروع داشته باشید خودتون رو زیر پا گذاشتید.
وقتی کسب و کارتون رو بازاریابی میکنید، باید از هر مزیتی که در دسترس شما است استفاده کنید. یک طراحی وب عالی می تونه برای شما دو چیز داشته باشه: به مشتریان بالقوه خود کمک کنید و مشتریان بالقوه رو به مشتریان بالفعل تبدیل کنید. اگه وب سایت خودتون رو از نظر سئو طراحی کردید و در قبال یکپارچگی، می توانید بیشتر به مردم کمک کنید. و اگر طراحی وب شما نشون دهنده نام تجاری شما در یک راه قدرتمند و قانع کننده باشد، می تونید از رقبا پیشی بگیرید.

 

عدم انعطاف در قالب های آماده:
اکثر قالب های وب به لحاظ ظاهری انعطاف پذیر هستن. شما می تونید رنگ ها رو ویرایش کنید، تصاویر خودتون رو آپلود کنید و شاید فونت رو تغییر بدید. اما فراتر از اون، اون چیزی که می بینید همون چیزی است که دریافت می کنید.
به عنوان مثال، بذارید تصور کنیم که قالب انتخابی شما برای 200 کلمه در قسمت صفحه "درباره ما" گنجایش داره، اما محدوده مورد نظر شما حدودا 350 کلمه است. متن اضافی احتمالا در قالب مناسب قرار نمیگیره و شما رو مجبور به ویرایش محتوا می کنه.

 

سئو و بهینه سازی موتورهای جست و جو را جدی بگیرید:
قالب وب سایت تنها پوسته ی سایت شما رو بهتون می ده. اون ها برای بهینه سازی موتورهای جستجو بهینه نمی شن. شما باید این کار رو با محتوای وب سایت خود انجام بدید. به یاد داشته باشید که موتورهای جست و جو بیشتر به دنبال کلمات هستن تا تصاویر. یک قالب وب سایت با بسیاری از گرافیک ها و جلوه های انیمیشن فلش ممکن است جذاب باشد، اما ممکن است سنگین بشن و بارگذاری طولانی تری داشته باشن و موتورهای جست و جو رو به سایت شما نکشونن. بنابراین با وجود ظاهر خوب وب سایت Flash شما، ممکن است در رتبه بندی موتورهای جست و جو رتبه ی خوبی نداشته باشه.

 

پس بهتره تا حد امکان استفاده از قالب ها رو فراموش کنید و برای تازگی و جذابیت سایتتون طراحی اون رو به دست متخصصان بسپارید.


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد