لینک های Sitewide چیست و چه تاثیری روی سئو دارد؟ لینک های Sitewide چیست و چه تاثیری روی سئو دارد؟

رتبه این آیتم
لینک های Sitewide چیست و چه تاثیری روی سئو دارد؟
رتبه 3 در 3 رای از 1 تا 5

از زمانی که به روز رسانی پنگوئن آغاز شده نحوه ی بک لینک گرفتن هم عوض شده. بر عکس سال های قبل که بیشتر کمیت بک لینک ها مورد توجه قرار می گرفت، امروزه کیفیت و ارتباط اون ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.
یک چیز که اغلب باعث گیج شدن صاحبان سایت می شه زمانی است که اون ها یک لینک جدید به دست آمده در سایت رو مشاهده می کنن؛ اگه لینک های سایت غیر طبیعی باشن، اما گاهی می تونن لینک های خوبی باشن!
بیایید نگاهی به نحوه ارزیابی لینک های سایت واید در سایت خود بیاندازیم و در مورد اینکه آیا باید این لینک ها رو حذف یا کنار بگذارید، صحبت کنیم و تاثیرشون رو روی سئوی سایت بررسی کنیم.

 

لینک SiteWide چیست؟
این نوع لینک در اکثر و حتی شاید همه ی سایت ها وجود داشته باشه. جای رایج این لینک ها توی سایدبار وبلاگ ها است و در هر صفحه ای یافت میشه. همینطور شما می تونید لینک های سایت واید رو در پاورقی سایت هایی که از قالب استفاده می کنن و در هر کدوم از صفحه ها از پاورقی یکسانی استفاده می کنن، بیابید.
سال های پیش خیلی از وب مسترها برای لینک های سایت واید هزینه می کردن، اما بعد از اومدن الگوریتم پنگوئن گوگل همه ی بک لینک هایی که اسپم به نظر میومدن رو آسیب زد. یکی از رایج ترین سوال های مربوط به سئو این است که آیا بک لینک های سایت واید تاثیر مثبتی روی سئو داره یا ارزش اون رو کاهش می ده و تاثیر مخربی داره؟
چندتا از سایت های مطرح به خاطر بک لینک های سایت واید که از تم های رایگان وردپرس استفاده کرده بود، جریمه شدن و این باعث شد که افراد متوجه بشن این لینک های سایت واید تاثیر منفی ای روی سئو دارن.
در ادامه بیشتر راجع به تاثیرات این بک لینک ها روی سئو صحبت خواهیم کرد.

 

بک لینک های سایت واید چگونه روی سئو تاثیر خواهند گذاشت:
بر خلاف استراتژی هایی که برای لینک گرفتن به وبلاگتون استفاده می کنید اونچه که اهمیت داره میزان ارتباط این بک لینک ها است.
مثلا به هنگام نوشتن مقالات برای گذاشتن لینک در اون ها یا حتی برای گذاشتن بلاگرول در بخش نوار سایت بهشون لینک های سایت واید داده میشه که کاملا نرمال و مرتبط است. بیشتر لینک های غیر نرمال که احتمال اسپم شدن رو می بره بالا زمانی اتفاق می افته که بک لینک ها به دامنه هایی که هیچ ارتباطی با موضوع ندارن لینک میشن. مثل اینکه تو سایت دارکوب بیایم از لینک های سایت های بیمه استفاده کنیم!
سئو کارها اعتقاد دارن که بک لینک های سایت واید اگه نرمال و با موضوع مرتبط باشن تاثیر بدی روی سئو ندارن.
حتی لینک گرفتن از پاورقی های وبلاگ ها دیگه مثل قبل کارایی نداره چون شما نمی تونید روی منشا این لینک ها کنترل داشته باشید.
قبلنا استفاده از تم های وردپرس یا پلاگ-این ها یه راه ساده برای گرفتن لینک های دائمی از همه ی صفحات دامنه بود. امروزه گرچه این روش لینک گرفتن اسپم میشه و ممکنه به وسیله ی الگوریتم پنگوئن جریمه بشید. یه دلیل ساده برای استفاده نکردن از این روش اینه که نمی تونین روی این موضوع کنترل داشته باشید که کدوم جایگاه از تم های رایگان و یا پلاگ-این استفاده شده و اینجوری شما با تعداد زیادی بک لینک های غیر مرتبط در دامنه ی خود حتی با انکر تکست ها ( anchor text) مواجه خواهید شد.
حتی اگه از ابزاهایی مثل Google Disavow Link استفاده کنید همچنان نمی تونید کنترل کافی روی اون داشته باشید و به همین خاطر استفاده از چنین روش هایی برای گرفتن لینک های سایت واید پیشنهاد نمیشه.
بهترین راه برای به دست آوردن لینک دامنه درخواست از وب مسترها برای لینک دادن به دامنه خود در Blogroll است، اما درصورتی که لینک مرتبط باشه یا اینکه بتونید لینک حمایتی دریافت کنید. حواستون باشه که ارتباط موضوعی داشتن مهم ترین اصل است.
درحالی که هرم لینک سه جانبه (روش قدیمی) هنوز هم مفید است، باید حواستون باشه که تو دام جرایم گوگل نیفتید.

 

آیا لینک های سایت واید همیشه برای سئو خطرناک هستند؟
آیا اطلاعات بالا به این معنی است که هیچوقت نباید لینک سایت واید توی سایتتون قرار بدید؟
نه لزوما این طور نیست.
میشه گفت که چند نوع لینک سایت واید وجود داره که کاملا طبیعی هستن.
به این معنی که می تونید لینک های سایت واید رو توی وب سایتتون قرار بدین یا کسی به وب سایت شما لینک بده که این حالت هم ایرادی نداره.
و خب طبیعیه که این سوال واستون پیش بیاد که اگه لینک های سایت واید طبیعی خطرناک نیستن می تونن به سئوی سایت من کمک کنن یا نه؟
موضوع اینه که گوگل توجه کمتری به لینک هایی که در جاهای مختلف سایت شما هستن، داره.
این به این معنی است که لینک های موجود در سایدبار، بالا و پایین سایت عموعا ارزشی برای گوگل ندارن. به عبارتی، گرچه اونا برای سئوی شما ضرری ندارن اما خیلی مفید هم نیستن.

 

بهترین و طبیعی ترین راه دریافت لینک های سایت واید:
راه های بسیاری برای گرفتن لینک های طبیعی سایت واید از پاورقی یه سایت یا از وبلاگرول وجود داره.

 

  • برای سایت های طراحی و توسعه ی سایت:

بهتر است که در یک پست وبلاگ ذکر کنید تا لینک پایینی سایت رو به وب سایت طراحی و توسعه تون برسونید. با این وجود شما می تونید یک استثنا ایجاد کنید اگه شما در حال توسعه یک سایت برای جایگاهی هستید مانند یک سایت طراحی و طراحی وب. باز هم باید گفت که ارتباط موضوعی از همه چی مهم تر است.
چیز دیگه ای که باید در نظر داشته باشید اینه که شما میخواید لینک هایی رو به نام تجاری خود به جای انکر تست بهینه سازی شده ی سئو به کار بگیرید.

 

  • لینک های بلاگرول:

لینک های بلاگرول به جایگاه های مرتبط ایده ی بدی نیست. در حقیقت لینک دادن به دامنه ی معتبر با یه لینک وبلاگ سایت واید احتمال داشتن تاثیر منفی اون کمتر است. خیلی از افراد تمایل دارن که به سایت های مفید در جایگاه مشابه لینک های سایت واید بدن و در این حالت تا به حال هیچکدوم مشمول جریمه ی پنگوئن گوگل نشدن.
از اونجایی که الگوریتم های گوگل ممکنه سایتتون رو به خاطر اسپم بودن جریمه کنن، مطمئن بشید که از تبادل لینک دو طرفه استفاده می کنید. راه ایده آل برای لینک گرفتن از بلاگرول ها استفاده از هرم لینک سه طرفه است. حتی اگه این لینک ها رو خریداری می کنید مطمئن بشید که طبیعی به نظر بیاد و به سایت های اسپم یا سایت های نامربوط لینک ندید.

 

آیا همه ی لینک های sitewide غیر طبیعی هستند؟
این روزها، بررسی منظم از لینک هاتون یه ایده عالی است. با این حال، اگه شما تجربه ی بررسی لینک ها رو نداشته باشید، تشخیص طبیعی یا غیر طبیعی بودن اونها براتون سخت میشه.
یک چیز که اغلب باعث گیجی صاحبان سایت می شه زمانی است که اونها یه لینک تازه ایجاد شده در سایت رو مشاهده می کنن. با اینکه لینک های سایت واید ممکنه غیر طبیعی باشن، اما می تونن لینک های واقعا خوبی باشن.

 

چنانچه لینکی طبیعی بود باید نگه داشته شود؟
فرض کنید خودتون رو متقاعد کردید که این لینک های سایت واید طبیعی هستن و کسایی که سایتتون رو دوست دارن و میخوان بهش لینک بدن و در قبالش چیزی پرداخت نمی کنن و شما هم هیچ سابقه ای از خرید بلاگرول یا لینک های پاورقی ندارید.
لینک های سایت واید مثل پاپ آپ ها رو باید نگه داشت؟ بله. اما اگه انکر تکست دقیقی داشته باشه چی؟ باز هم باید نگهش داشت؟ خب جواب مثبته.
ممکنه براتون این سوال پیش بیاد که "من هنگام نوشتن مقالات زمانی که میخوام به سایت های دیگه ارجاع بدم از انکر تکست کلمات کلیدی استفاده می کنم، البته این کار رو با هماهنگی صاحب سایت انجام نمیدم. باید این روش رو متوقف کنم؟ "
پاسخ ما اینه که: "به طور کلی خوبه. اگه این لینک ها در وب سایت شما طبیعی ایجاد شدن و شما اون ها رو به روش طبیعی ارائه می کنید، پس مساله ی نگران کننده ای نیست."
غیر طبیعی شدن لینک ها تقصیر انکر تکست ها نیست. وقتی کسی به سایت طراحی وب ما لینک می زنه و از انکر تکست "طراحی وب" استفاده می کنه این مشکلی ایجاد نمی کنه. اما اگه هزاران نفر این کارو انجام بدن یه کم برای گوگل شک برانگیز میشه؛ چون این اتفاق که این تعداد از یه انکر تکست مشابه برای لینک دهی استفاده کنن غیر نرمال است مگه اینکه اتفاق غیر طبیعی ای افتاده باشه.
اگه تجربه ی لینک غیر طبیعی داشته باشید و از استفاده از انکر تکست های منطبق زیاده روی کرده باشید، احتمالا ممکن است صاحب سایت که با شما یک پیوند کلیدی سایت واید در نظر گرفته است از شما درخواست کنه که انکر تکست خود رو به URL یا نام تجاری خود تغییر دهد. اما، اگه لینک قرار داده شده واقعا طبیعی است، پس بهتره اون رو همونطور که هست حفظ کنید.

 

چه زمانی لینک های سایت واید طبیعی به نظر می رسن؟

  • زمانی که لینک ها کپی رایت داشته باشن و حقوق مادی و معنوی اون ها محفوظ باشه.
  • تعیین طراح وب سایت
  • تعیین نرم افزار
  • لینک شدن به نسخه ی دیگر

 

چرا بک لینک های سایت واید شناخته شده اند؟
در سال های پیش لینک های سایت واید بسیار مشهور بودند.
یه راه آسون برای بک لینک گرفتن های سریع است. برای همین بسیاری از افراد دنبال راه هایی برای بک لینک زدن های سریع و راحت به سایت های دیگه هستن.
این کار تعداد زیادی بک لینک جدید به اونها میده و برای سئو عالی است. چرا؟
خب قبل از روی کار اومدن الگوریتم پنگوئن، بک لینک سازی خیلی بیشتر روی کمیت متمرکز بود تا کیفیت. اگه می خواستید رتبه بندی خودتون رو در موتورهای جست و جو افزایش بدید، بک لینک سازی بدون توجه به کیفیت می تونست راه مناسبی باشه.
بسیاری از طرح های کلاه سیاه و تقلبی برای به دست آوردن سریع تعداد زیادی از لینک های سایت واید ایجاد شدن و تا زمانی که رتبه ی این وب سایت ها در موتورهای جست و جو افزایش پیدا کنه از اون ها استفاده میشه.
با این حال، این برنامه ها زمانی که گوگل الگوریتم پنگوئن خودش رو ارائه کرد منجر به مجازات چندین وب سایت شد.

 

بنابراین، لینک های سایت واید برای سئو یه روش منسوخ شده است. با به روز رسانی الگوریتم پنگوئن، این مشکلات این استراتژی بیشتر از منفعت اونه و احتمالا منجر به مجازات خواهد شد.
با این حال، بعضی از انواع لینک های سایت واید که در مقاله ذکر شد کاملا طبیعی هستن و هیچ جریمه ای به بار نمیارن.
همونطور که گفتیم اونها برای SEO خیلی مفید نیستن.
در این مورد، تغییر نگرش نسبت به لینک های سایت واید در سایت ممکن است به ترتیب باشه. در حالی که سایت شما به عنوان لینک سایت واید در سایت دیگه ای نمایان می شه ممکن است برای سئو عالی نباشه اما برای تبلیغات عالی است!

 


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد