طراحی سایت مارکت پلیس (marketplace) چیست؟ طراحی سایت مارکت پلیس (marketplace) چیست؟

رتبه این آیتم
طراحی سایت مارکت پلیس (marketplace) چیست؟
رتبه 4 در 8 رای از 1 تا 5

یکی از تخصص های اصلی دارکوب طراحی سایت فروشگاهی و طراحی سایت مارکت پلیس می باشد. قالب وردپرسی با نام دیجی کالا تولید نموده ایم که با استفاده از این قالب و با قیمتی ارزان می توانید مارکت پلیس خود را راه اندازی نمایید. طراحی سایت درج آگهی و مارکت پلیس نیاز به تجربه و تخصص فراوانی دارد. مجموعه دارکوب با 20 سال سابقه در زمینه طراحی وب سایت و سئو و همچنین 4000 وب سایت طراحی شده می تواند بهترین شرکت طراحی سایت برای راه اندازی وب سایت مارکت پلیس و فروشگاه اینترنتی شما باشد. در ضمن مجموعه دارکوب از بابت پشتیبانی مناسب سایت های فروشگاهی و مارکت پلیس دارای سیستم پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز در هفته می باشد.

وب سایت ثبت آگهی با نام فروش رایگان با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP طراحی نموده ایم. مجموعه دارکوب توانایی طراحی و ساخت مارکت پلیس را با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس و یا زبان برنامه نویسی PHP دارد.

مارکت پلیس یه مدل فروشگاه اینترنتی است که گروهی از تامین کنندگان یا فروشندگان و خریداران جامعه ی هدف اون رو تشکیل میدن. امروزه این فروشگاه ها در ایران به شدت طرفدار پیدا کردن و سایت های بسیاری مثل sellfree.ir به صورت مارکت پلیس کار می کنه.
همینطوری که خودتون می دونید فروشگاه ها یا فیزیکی هستن که در دنیای واقعی در شهر و روستاها قرار دارن یا مجازی و اینترنتی. در حالت عادی به این مغازه های مجازی فروشگاه های اینترنتی گفته میشه و ممکن است این فروشگاه های اینترنتی به صورت مارکت پلیس یا بازارچه باشن.

مارکت پلیس چیست؟
به طور کلی مارکت پلیس یه بازار اینترنتی است که همه می تونن محصولات خودشون رو برای فروش بذارن و مشتری ها و خریداران از تامین کنندگان متفاوتی امکان خرید محصولات رو دارن.
در چنین بازار هایی تامین کنندگان یا لیست محصولات رو در اختیار فروشگاه قرار می دن تا مدیریت فروشگاه اون ها رو در سایت اضافه کنه یا بعد از تایید مدیریت سایت، تامین کنندگان محصولاتشون رو خودشون آپلود می کنن. در این گونه فروشگاه ها یه ارتباطی بین خریداران و تامین کنندگان ایجاد میشه و کارفرما یا مدیر سایت مالک محصولات نیست و صرفا محصولات و سایت رو مدیریت می کنه و رابط بین آنها است.
چنین سایت هایی باید امنیت خرید و فروش هر دو طرف را تامین و تضمین کنند.
عموما در سایت های مارکت پلیس هر تامین کننده ای برای خود پروفایل یا پنل کاربری داره و می تونه از این طریق میزان فروش خود یا حتی موجودی قابل برداشت یا گزینه های دیگری که در هر سایتی ممکنه متفاوت باشه رو مشاهده کنن.

E-Commerce چیست؟
شاید این اسم برای بعضی از ما آشنا نباشه ولی بسیاری از ما قطعا ازش استفاده کردیم. سایت هایی که از اون ها خرید می کنید احتمالا بخشیشون یا به طور کلی مدل کسب و کارشون به صورت تجارت الکترونیک یا E-Commerce است. یه نمونه از کسب و کارها با مدل ای-کامرس این است که محصولات رو در سایت به فروش میذارن و مشتری ها از این طریق محصولات رو خریداری می کنن به طور کلی هر سایتی که فروش آنلاین انجام میده میشه گفت که بر اساس این مدل ساخته شده است. به طور کلی ویژگی یه سایتی که با این مدل ساخته شده تراکنش آنلاین مالی است.

 

تفاوت ها و شباهت های مارکت پلیس با E-Commerce:

  • همونطور که گفتیم مارکت پلیس یه مدلی از پلتفرم های کسب و کار است که تبادل میان خریدار و فروشنده رو تسهیل می کنه و از اون طریق میشه کالای فیزیکی یا دیجیتال و یا خدماتی رو ارائه داد.

 

  • مدیران سایت های مارکت پلیس بر خلاف ای-کامرس صرفا مالک کالاها و خدمات نیستن و همینطور که در ابتدای مقاله گفتیم نقش رابط را ایفا می کنن و خودشون نقشی در خرید و فروش ندارن و هزینه ای برای انبار و نگهداری محصولات هم نمی پردازن. اما سایت های ای-کامرس مالک محصولات خود هستن و برای نگه داری از اون ها باید انبار داشته باشن.

 

  • هر سایت مارکت پلیسی یه ای-کامرس است ولی صرفا هر ای-کامرسی یه مارکت پلیس نیست.

 

مزایا و معایب مارکت پلیس:

  • یکی از مهم ترین مزایای مارکت پلیس نداشتن انبار و صرف هزینه برای این کار است. لذا این فروشگاه ها یا به قولی بازارچه ها می تونن منابع مالی و انسانی خودشون رو صرف مواردی مثل بهینه سازی سایت و توجه بیشتر روی دسته بندی کالا و خدمات و به طور کلی بهبود تجربه ی کاربری کنند. به طور کلی می تونین بدون داشتن دفتر کار به کسب درآمد بپردازید، فرقی هم نمی کنه که کالا می فروشید یا خدمات ارائه می دید.
  • به طور کلی "رقابت" مهم ترین مزیت بازارهای اینترنتی است.  فروشندگان در رقابت با یکدیگر تلاش می کنن که محصولات و خدمات با کیفیت تری ارائه بدن تا آمار فروش بهتری داشته باشن و امتیاز محصولاتشون رو بالا ببرن. نتیجه ی این کار سود بیشتر برای فروشندگان و دریافت محصولات با کیفیت تر و با قیمت پایین تر برای خریداران است.

 

  • مدیر این بازارچه ها چون مالک محصولات نیستن در صورت عدم فروش کالا دچار ضرر و زیان نمی شن.

 

  • شما راحت تر از حالت سنتی می تونین اجناستون رو به فروش برسونید. در این روش فقط کافیه لیست محصولات رو به همراه قیمت و شرایطشون به سایت مورد نظر بدید و شروع به فروش بکنید.

 

  • فروش در این حالت سریع تر اتفاق میفته و همه ی مبالغ دریافتی نقدی و یکجا می باشد.

 

  • هزینه ی بازاریابی و تبلیغات در فروش مارکت پلیس برای شما حذف می شه و این هزینه ها به عهده ی مدیر سایت است.

 

  • غالبا کاربران بیشتری از چنین سایت هایی به علت تنوع در کالاها و خرید با قیمت پایین تر استفاده می کنن.

 

  • در چنین بازارهایی محصولات و کالاها از طرف خریداران امتیاز می گیرن و نظرات اون ها توی خرید محصولات سایر کاربران تاثیر میذاره و دید بهتری برای انتخاب پیدا می کنن. به این ترتیب فروشندگان برای ارائه ی محصولات و یا خدمات بهتر با همدیگه به رقابت می پردازن و در این حالت افزایش کیفیت محصولات و خدمات و رضایت بیشتر مشتریان را به چم خواهید دید. قطعا موقع خرید از بازار حقیقی این امکان براتون وجود نداره و شاید از خود فروشنده در مورد کیفیت محصول بپرسید که اکثر اوقات بعیده که بهتون راستشو بگن.

 

  • یکی از چالش های صاحبان این نوع کسب و کار و هر کسب و کاری رقابت است. یه سایت مارکت پلیس علاوه بر اینکه باید با مارکت پلیس های دیگه رقابت کنه باید به طور کلی مواظب دیگر سایت های ای-کامرس هم باشه. کاربران، هر سایتی رو با بهترین نمونه های اون مقایسه می کنن پس برای پیشی گرفتن از رقبا باید تلاش کرد.

 

  • کسب و کارهای مارکت پلیس در مقایسه با سایت های فروشگاهی باید تعداد کالای بیشتری رو به فروش برسونن تا بتونن به سود بیشتری برسن. به طور کلی این نوع کسب و کارها به دلیل عدم مالکیت کالاها حاشیه سود کمتری دارن.

 

  • راه اندازی مارکت پلیس ها در مقایسه با ای-کامرس به سرمایه ی کمتری نیاز داره. همینطور که گفتیم سایت های فروشگاهی یا همون ای-کامرس ها از ابتدا باید کالاهایی رو تهیه کنن و در صورت نگهداری حجم بالای کالا نیاز به پرداخت هزینه ی انبار و اصول انبارداری دارن.

 

  • مارکت پلیس ها چون مالک کالاها نیستن ریسک مالی کمتری خواهند داشت. علاوه بر این، این کسب و کارها با افزایش فروش می تونن تامین کنندگانشون رو گسترش بدهند اما ای-کامرس ها برای این کار نیاز به خرید بیشتر محصولات و در نتیجه نیاز به فضای بیشتری برای نگهداری اونها دارن و البته در صورت عدم فروش اجناس مجبور به حراج آن ها زیر قیمت میشن تا فضای انبار رو خالی کنن.

 

  • به طور کلی شما به عنوان فروشنده در این حالت به راحتی وارد دنیای تجارت الکترونیک می شید و برای این کار نیاز به دونستن دانش فنی و هاست و دامین اختصاصی ندارید. مهم تر از همه به مجوز هم نیاز ندارید و می تونید کالاتون رو به کل کشور بفروشید.

 

  • یکی از مشکلات کلیدی که هر بازار اینترنتی یا مارکت پلیس با اون روبرو میشه هماهنگ نبودن تامین کننده هاست. به این خاطر که تامین کنندگان مختلفی در این بازارهای اینترنتی وجود داره اطلاعات مربوط به کالا هم با هم متفاوته. مثلا بعضی از کالاها اطلاعات کامل تری دارن و بعضی دیگه ناقص تر.

 

  • یکی دیگه از مشکلات این بازارها زمان تحویل کالا است که ممکنه از هر فروشنده ای متفاوت باشه. تاخیر در تحویل کالا می تونه تاثیر بدی روی ذهنیت و تجربه ی خرید مشتری داشته باشه. پس یکی از وظایف شما به عنوان مدیر چنین سایتی هماهنگی میان تامین کننده هاست تا خریدار فرایند خرید رو بدون مشکل به پایان ببره.

 

مارکت پلیس های آنلاین مدل سنتی خود را کنار زدند!
این روزها با وجود تغییرات در نحوه ی خرید کالا و تامین خدمات مدل های سنتی بازارچه ها در حال دگرگونی هستن. در حال حاضر مارکت پلیس ها در حال پیشی گرفتن از مدل سنتی خودشون هستن و روز به روز در حال پیشرفت هستن. کسب و کارها با این شرایط یا باید خودشون رو وفق بدن یا خطر از دست دادن سهم خودشون در بازار رو به جون بخرن.

دلایل همکاری تامین کنندگان با فروشگاه های اینترنتی مارکت پلیس:
خیلی از تامین کنندگان برای همکاری با فروشگاه های اینترنتی دنبال یه دلیل منطقی می گردن و هنوز فکر می کنن که فروش سنتی راه بهتر و بی دردسرتری است. اگه تامین کننده مغازه یا دفتر فروش داشته باشه آوردن مشتری ها به سمت دفتر، اون هم توی دنیای شلوغ و پر ترافیک امروزی بسیار کار مشکلی است. حتی اگه کسانی هم باشن که دوری مسیر رو به خاطر خرید چیزی تحمل کنن قیمتی که می پردازن با هزینه ی رفت و آمد بیش از حد انتظار خواهد بود. مهم تر از این ها تامین کننده یا همون فروشنده دسترسی کمتری به خریداران شهرهای دیگه خواهند داشت.
این مشکل حتی برای فروشندگانی که دفتر فروش ندارن و وارد کننده ی کالا به داخل کشور هستن هم وجود داره. به این علت که این گروه برای خود شبکه ی توزیع دارن و کالاهاشون رو برای عمده فروش ها و خرده فروش های کل کشور می فرستن دارای دو مشکل نحوه ی پخش کالا و هزینه های حمل و نقل و همینطور بازاریابی فروش کالاهای خود هستن. این تامین کنندگان ممکنه فقط برای یه سری از کالاهاشون بتونن با استفاده از روابطشون مشتری پیدا کنن اما احتمالا با وارد کردن کالای جدید دیگه نتونن از همون طریق محصولاتشون رو بفروشن. به همین خاطر برای فروش و معرفی کالاهای جدیدشون به فرایند پیچیده و هزینه بری نیاز دارن.
مهم ترین دلیل همکاری این نوع از تامین کنندگان با مارکت پلیس ها کم کردن قیمت تمام شده ی محصولات است. هنگام خرید کالایی از مغازه اغلب اوقات شما به عنوان خریدار مجبور به پرداخت مبلغ بیشتری هستین به این علت که هر کدام از فروشنده ها حاشیه سودی برای خود قائل میشن و تا به دست فروشنده برسه قیمت اون از قیمت واقعی کالا بیشتر میشه.
در حالت همکاری با مارکت پلیس ها وارد کنندگان کالاها فهرست موجودی کالاهاشون رو در اختیار مارکت پلیس ها قرار می دن و به این ترتیب خریداران کالاهای مورد نیازشون رو در زمان کوتاه تر و با قیمت پایین تر تهیه می کنن.

انواع مارکت پلیس:

  • مدل عمودی

بازارهای اینترنتی که با مدل عمودی کار می کنن همه ی کالاهاشون به یه گروه یا دسته مرتبط است. مثلا همه مربوط به لوازم آرایشی یا مربوط به پوشاک است.

 

  • مدل افقی

بازارهای اینترنتی افقی بر خلاف مدل عمودی انواع مختلفی از محصولات رو به فروش می رسونن اما هدف مشترکی دارن. مثلا سایت sellfree.ir محصولات متنوعی رو عرضه می کنه به این هدف که خریداران به جای سر زدن به چندین و چند خرده فروشی به یه بازار اینترنتی مراجعه می کنید.

 

  • مدل جهانی

مارکت پلیس هایی که با این مدل کار می کنن هر چی که فکرش رو بکنید رو به فروش می رسونن.

 

به طور کلی در دنیای امروز به دلیل مشغله ی افراد و شلوغی مسیرها فروشگاه های فیزیکی رونق کمتری گرفتن و مارکت پلیس ها و فروشگاه های اینترنتی دارن به خوبی بین مردم جا باز می کنن. خدمات ویژه ی این بازارها و فروشگاه های اینترنتی مثل پاسخگویی 24 ساعته و بازگشت یا مرجوع کردن محصولات در برخی از این بازارها باعث شده که افراد اعتماد بیشتری به این سیستم فروش داشته باشن و باعث محبوبیت بسیاری از کاربران شده است.
بسیاری از شرکت های طراحی سایت مثل دارکوب می تونن چنین بازارهایی رو برای شما طراحی کنن. در این حالت شما فقط باید با فروشنده های جدیدی قرارداد بنویسید. اون ها قطعا بهتر از هر کسی می تونن کالاهاشون رو به مشتاقان خرید معرفی کنن و یه ارتباط برد-برد بین مشتری، تامین کننده و صاحب کسب و کار اینترنتی بوجود میاد. نگران پیشرفت کارتون نباشید، مشتری ها و خریداران توانایی تفکر دارن و مطمئن باشید که بهترین و به صرفه ترین راه رو برای خرید خودشون انتخاب می کنن.

 

 

30-آبان-1401

نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد