گرادینت، برگشت به گذشته گرادینت، برگشت به گذشته

رتبه این آیتم
گرادینت، برگشت به گذشته
رتبه 5 در 1 رای از 1 تا 5

در ابتدای دورانی که طراحی فلت روی کار اومده بود، طراح ها سعی میکردند از برگشت به گذشته اجتناب کنند. اما گرادینت (Gradient ) تقریبا یه شبه تو صنعت طراحی وب سایت ظهور کرد و از همه جا طرفدار گرفت.

از پس زمینه تا تصاویری زیرنویس دار روی عناصر رابط کاربری و افکتهای دو رنگ دوباره برگشتند. اما این بار با کمی تغییر. اگه میخواهید با گرادینت آشنا بشید، خوندن این مقاله رو بهتون توصیه میکنم.

بنیان گذاران مد مسیر رو مشخص میکنند

شرکت اسپاتیفای (Spotify ) یه پوشش دو رنگ به داره که تقریبا دیگه سمبل این برند شدن. اگه دقت کنید تو سایتش یه گرادینت خاصی استفاده کرده و اونو با رنگهای درخشانی که تو رنگهای تیره محو میشن به تعادل رسونده.
برندهای بزرگ دیگه هم تقریبا با گرادینت همراه شدند و طراحی گذشته رو اتخاذ کردند. سایت Texture هم برای طراحیش از طراح گرادینت استفاده کرده.
اما اگه بگردید سایتهای زیادی هستند که از گرادینت استفاده کردند. چه سایتهای فروشگاهی و چه سایتهایی که به عنوان بروشور یا رزومه استفاده شده اند.
استفاده از گرادینت هم قانون خاصی نداره. مثلا استفاده از چند رنگ روی سایت، حرکت تمرکز از مرکز به اطراف، قرار گرفتن عناصر از گوشه یا به صورت افقی. این نوع طراحی هم میتونه ساده باشه و هم میتونه یه طراحی بصری بزرگ رو شامل بشه.
چیز به خصوص و جالبی که تو این طراحی وجود داره و طراح ها ازش بهره میبرند اینه که میشه از افکت به روشهای خیلی متنوعی استفاده کرد و خیلی هم زیبا میشه.

گرادینت با رنگهای فلت

چون گرادینت در وسط دوره طراحی های فلت ظهور کرد، خیلی از عناصر فلت رو در خودش دخیل کرد، به خصوص رنگ. رنگهایی که مستقیما از پالت طراحی فلت قرض گرفته شده اند.
این رنگها باعث میشن گرادینت یه حال و هوای مدرنی هم در خودش داشته باشه و بتونه با وب سایتهای دیگه رقابت کنه. میتونید این نوع گرادینت رو با فلت ترکیب کنید یا گرادینت رو به طراحی متریال اضافه کنید یا حتی یه رنگ خنثی در پس زمینه یه کار مینیمال بکار ببرید.
این طراحی از نظر رنگ کاملا مکمل مدهای دیگه است و همین باعث میشه این طراحی به خوبی به طراحی های دیگه قابل انتقال باشه. بنابراین اگه بخواهید سایتتونو بازسازی کنید و در عین حال طراحی فعلی خودتونم دوست دارید، میتونید این بار این سبک رو امتحان کنید.

دو رنگه

گرادینت های دو رنگه چالش بزرگی اند. این ترکیب مدها به نظر ترکیب خوبی میاد و تو رنگ هم استفاده شده.
مشکل وب سایتهای دو رنگه اینه که خیلی زیاد شده و خیلی از سایتها همینجورین. انگار یه الگوی ثابته با رنگهای مختلف (که تازه خیلی ها هم از رنگهای سبز و آبی استفاده کرده اند).
این یه نکته مهمه که باید وقتی میخواهید از یه مد پیروی کنید بهش توجه داشته باشید: سایت رو مختص خودتون کنید. از دیگران تقلید نکنید.

تصاویر پس زمینه گرادینت

پس زمینه های عمق داره به لطف گرادینت دارن برمیگردند. احتمالا هم این مدل رو روز به روز بیشتر میبینید چون خیلی از طراح ها بخاطر ظهور واقعیت مجازی، میخوان رئالیسم و بعد سوم رو وارد کارشون کنند.
زیبایی طراحی های فلت چشم نواز و درخشانند اما ایراد بزرگشون اینه که عنصر واقعی بودن رو ندارند. برای واقعی بودن رنگها به طبیعت توجه کنید؛ به رنگهای مختلفی که آسمون در ساعتهای مختلف از شبانه روز به خودش میگیره.
گرادینت تو رنگ از ویژگی های عمق و طبیعی بودن حمایت میکنه. پس اگه میخواهید این سبک رو اعمال کنید به سادگی و واقعی بودن رنگها توجه کنید.

عکسهای گرادینت

یه زمانی عکسهای رنگی خیلی محبوب بودند، پس تعجبی نداره که محض تنوع هم که شده الآن شاهد استفاده بیشتر از تصاویر تک رنگی باشیم که این مسئله در سبک گرادینت به خوبی دیده میشه.
این افکت برای عکسهای بزرگ خیلی خوب میشه و توجه کاربرها رو به عنصر خاصی از طراحی معطوف میکنه. میتونید به جای این عنصر یه درخواست برای اقدام قرار بدید.
در سبک گرادینت، رنگ نوار بالای تصاویر با رنگ خود تصویر باید در تعادل باشه. حتی رنگی که استفاده میشه هم باید با معنی عکس همخوانی داشته باشه. دقت داشته باشید که پیام عکس باید قابل رؤیت باشه. طوری این عناصر رو بکار ببرید که ترکیب کل عکس و پیام اون از بین نره.

گرادینت برای عناصر رابط کاربری

استفاده از گرادینت برای عناصر رابط کاربری به اندازه سایر سبک های گرادینت محبوب نیست اما بعضی از طراح ها این کارو میکنن. این کار معمولا خیلی ظریف و به صورت تک رنگ انجام میشه.
دوره آیفون های اپل این سبک خیلی زیاد شده بود اما زیاد به مذاق مردم خوش نیومد.
این کاربرد گرادینت برای عناصر بزرگ بهتر جواب میده. تو فضاهای کوچیکی که به اندازه آیکون هستند، دیدن گرادینت سختتره و حتی ممکنه گیج کننده باشه. اما در مقیاس بزرگ، چشم رو هدایت میکنه و میتونه تمرکز رو به سمت درخواست برای اقدام ها یا دکمه های بزرگ ببره.
مثل سایر انواع گرادینت، کاربر نباید گرادینت رو ببینه یا بخواد با خودش بگه "وای چه گرادینت قشنگیه". باید تا حدی نامرئی باشه. فقط باید تجربه کاربری رو افزایش بده (کاربردی باشه) نه اینکه توجه رو به سمت زیبایی معطوف کنه.

نتیجه

وقتی دوره مد بودن گرادینت تموم شد من خیلی ناراحت شدم. بخاطر همین حالا که دوباره برگشته خوشحالم و به نظرم خیلی سبک جذابیه.
گرادینت با رنگهایی که در ابعاد وسیع به کار میبره و با اون سبک عکسهاش تقریبا میشه گفت محدود به زمان خاصی نیست. پیچیدگی ساده اش جذاب و جالبه. اگه شما هم مثل من طرفدار این سبک طراحی هستید، میتونید با طراحان دارکوب تماس بگیرید.


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

1 نظر

  • شرکت خدماتی چهارشنبه, 10 آبان 1396 11:59 پست شده توسط شرکت خدماتی

    با تشکر از سایت خوبتان

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد