برترین روشهای طراحی تجربه کاربری برترین روشهای طراحی تجربه کاربری

رتبه این آیتم
برترین روشهای طراحی تجربه کاربری
رتبه 5 در 1 رای از 1 تا 5

اگه وب سایتی زیبا طراحی شده باشه اما نشه باهاش درست کار کرد یا سایت سنگین و کند باشه و در کل تجربه کاربریش خوب نباشه، زیبایی به هیچ کاری نمیاد و سایت بلا استفاده میشه. اگه یه سری نکات تو طراحی وب رعایت بشه، وبگردی برای بازدیدکننده ها خیلی ساده تر میشه. حتما سعی کنید این روشها رو بکار ببندید تا وب سایتتون از سایر سایتها متمایز باشه و خاص جلوه کنه. به این ترتیب مشتریهاتونم میفهمن که میتونن روی شما حساب کنن و کارهاتون هم مثل وب سایتتون باکیفیتند. کاربرها از زمانی که روی سایتتون سپری میکنند لذت میبرند و باز هم بعدا برمیگردند.

طراحان تجربه کاربری باید عناصر مختلف زیادی رو مد نظر قرار بدن. مثلا باید در مورد محتوای سایت فکر کنند، برنامه نویس ها رو با هم هماهنگ کنند و مواظب تجربه کاربری سایت مثل مسیریابی، سرعت بارگذاری صفحات و واکنشگرا بودنش باشند.
احتمالا شما هم مالک کسب و کاری هستید و میخواهید خدمات خوبی رو به مشتریهاتون عرضه کنید تا سودتون به این ترتیب افزایش پیدا کنه. با این روشهای طراحی تجربه کاربری سایت آشنا بشید و حتما اونها رو در سایتتون اعمال کنید.

1- واکنشگرا بودن

اگه تو رستورانها و سالنهای انتظار به آدمای اطرافتون توجه کنید می بینید همه دارن با موبایلهاشون کار میکنند. مدت زمانی که مردم با موبایلشون کار میکنند نسبت به زمانی که روی کامپیوترهاشون میگذرونند شده 51 به 42 درصد. گوگل الگوریتمشو تغییر داده و به واکنشگرایی سایتها خیلی اهمیت میده. بنابراین اگه سایتی  واکنشگرا نباشه نمیتونه روی صفحه نتایج گوگل رتبه بگیره.
اگه کاربر موبایل روی وب سایتی فرود بیاد و اون سایت برای موبایل بهینه نشده باشه، احتمال خروج کاربر 5 برابر بیشتر میشه. حالا با توجه به افزایش روز افزون تعداد افرادی که از موبایلشون وبگردی میکنند، به نظر میرسه مدیران سایتها باید خودشونو با این مسئله وفق بدن تا کاربرها بتونن در هر سایز نمایشگری راحت با سایت کار کنند.
وب سایت دارکوب هم به صورت واکنشگرا طراحی شده. اگه همین سایت رو از روی موبایل باز کنید نظم عناصر بهم نمیخوره و باز هم میتونید تصاویر رو بدون نیاز به جابجا کردن صفحه ببینید.

2- در دسترس بودن

باید افرادی که معلولیتهای جسمی دارند رو هم در نظر بگیرید و کاری کنید تا اونها هم بتونن براحتی از سایتتون استفاده کنند.
یکی از کارهایی که میتونید برای افرادی که مشکلات بینایی دارند انجام بدید اینه که alt tagهای مشخصی داشته باشید و این که از یه سری رنگهای خاصی که دیدنشون برای افراد کوررنگ مشکله استفاده نکنید تا راحت بتونن متن ها رو بخونن. خوانایی سایت برای تجربه کاربری فوق العاده مهمه.
اگه میخواهید یه نمونه سایت ویژه افراد کوررنگ ببینید به سایت We Are Colorblind سر بزنید. هدف این سایت بهبود تجربه کاربری برای کاربرهای کوررنگه. ببینید از رنگهای ساده استفاده شده. تضاد رنگی بین متن و پس زمینه، خوندن متن رو راحتتر میکنه. طراح این سایت حتی به این هم توجه کرده که ظاهر سایت برای افرادی که کوررنگ نیستند مناسب باشه.

فیلتر کردن برای فروش آنلاین

این مورد برای سایتهای فروشگاهی میتونه خیلی مفید باشه. وقتی گزینه فیلتر کردن جستجو بر اساس رنگ، اندازه، برند، دسته بندی و غیره روی سایتتون داشته باشید، کاربرها دیگه مجبور نیستند برای مشاهده کالاهایی با یک ویژگی خاص دوباره به صفحه اصلی برگردند و دنبال محصول با ویژگیهای مد نظرشون بگردند. این قابلیت میتونه نرخ خروج از سایتتونم کم کنه. یه راه دیگه که جستجو رو تو سایتتون راحتتر میکنه اینه که نوار جستجوتوی سایت قابلیت پیش بینی متن داشته باشه.
فقط با استفاده از گزینه های جستجو با فیلتر میتونید فروشتونو افزایش بدید. اما دقت کنید که اگه گزینه های فیلتر کردن از 10 تا بیشتر بشه، باید گزینه ها رو دسته بندی کنید تا کاربر بتونه کوتاهش کنه. وگرنه کاربرها ممکنه بعضی گزینه ها رو نبینند یا گیج و سردرگم بشن.
سایت دیجی کالا این مورد رو به خوبی رعایت کرده. گزینه های فیلتر کردن جستجو رو دسته بندی کرده و هر دسته به صورت کشویی قابلیت جمع شدن و باز شدن دارند. به گزینه هایی که برای سرچ ارائه شده دقت کنید.

استفاده از پیشنهادهای کاربرهای سایت

برای بازدیدکننده های دائمی تون وقت بذارید و نظرسنجی برگزار کنید. نظر کاربرها رو در مورد تغییراتی که در سایت اعمال کردید و طراحی کلی سایت بپرسید. ما اینو تو شرکت خودمونم تجربه کردیم. بعد از اینکه روی سایت یکی از مشتریهامون نظرسنجی برگزار کرد، سودش 35 درصد بیشتر شد.
میتونید از تست های چند گزینه ای استفاده کنید و ببینید کاربرها چه چیزهایی ترجیح میدن و موقع فرود روی صفحات با چه مشکلاتی روبرو هستند یا از کدوم امکانات سایت بیشتر بهره میبرند. مثلا شاید کاربرها بهتون پیشنهاد بدن امکان چت زنده رو براشون فراهم کنید تا بتونن مشکلات و سوالاتی که در مورد محصولاتتون دارند رو در همون لحظه ازتون بپرسند.
با این کار سایتتون کاربرپسند هم میشه. متوجه مشکلات سایتتون میشید و میتونید از کاربرها بخواهید به هر صفحه نمره بدن.

افزودن دکمه ها و کلمات درخواست برای اقدام

وقتی شما به کاربرهای سایتتون درخواستی میدید که مطابق اون اقدامی رو انجام بدن، اونها رو در سایت شرکت دادید. از همین راه میتونید بازدیدکننده ها رو به خرید دعوت کنید و اونها رو به مشتریتون تبدیل کنید. اگه نرخ تبدیل به مشتری سایتتون مورد رضایتتون نیست حتما این روش رو امتحان کنید. اما دقت کنید که این هم خودش راه و رسمی داره و به این سادگی نیست که فقط یه دکمه درخواست برای اقدام به سایت اضافه کنید.
مخاطب هدفتون ممکنه به بعضی رنگها، تصاویر، اشکال و کلمات بهتر واکنش بده. حتی انتخاب فونت مناسب هم میتونه تو کارتون تفاوت ایجاد کنه. برای این کار یه سری قوانین وجود داره. درخواست برای اقدام باید یه عبارت کوتاه و هدفمند باشه و حتما درخواستی رو ارائه بده، مثلا "برای دریافت کتاب رایگان کلیک کنید" یا "بیشتر بخوانید".
مثلا میتونید با یه عبارت کوتاه در بالای سایت، بازدیدکننده ها رو به استفاده از سایتتون ترغیب کنید. این خودش میشه یه درخواست برای اقدام. دکمه های عضویت هم درخواست برای اقدام محسوب میشن. از کلمات محکم و مناسبی استفاده کنید که کاربر رو به اقدام فرابخونه.

تعادل فضای خالی

ممکنه در ابتدای ساخت وبسایتتون فکر نکنید فضای سفید هم روی تجربه کاربری اثر داشته باشه. اما مقدار فضای سفید یا خالی وب سایت میتونه روی خوانایی مؤثر باشه. با فضای سفید تعادلی ایجاد کنید تا مغز بتونه تحلیل کنه که چطور به صفحه بعد بره و کجا بره. طراحی وب باید این امکان رو فراهم کنه.
مثلا اطراف عناوین یکم فضای خالی بذارید. این کار کمک میکنه تا توجه کاربر تا 20 درصد بیشتر به سمت عنوان معطوف بشه. استفاده از یه تصویر درخشان بزرگ میتونه توجه کاربر رو جلب کنه و اگه روی این تصویر یه متن با رنگ متضاد نوشته بشه، همین تأثیر رو داره.
حتی در پایین صفحه هم اگه دسته بندی موضوعات وب سایت، دکمه های شبکه های اجتماعی یا هر عنصر دیگه ای دارید، اطرافشو خالی کنید تا چشم در اطرافش راحت گردش کنه.

نتیجه

بهترین روش طراحی، جذاب کردن تجربه کاربریه سایت برای بازدیدکننده هاست. کاری کنید که بازدیدکننده ها از وقتی که روی سایت شما سپری میکنند لذت ببرند و سایتتون به نظرشون مفید بیاد. به این ترتیب اونو به دیگران هم معرفی میکنند و خودشون بارها و بارها بهش سرمیزنند و همین ترافیک سایتتونو بالا میبره.
هرچقدر هم برای بهبود تجربه کاربری و کاربرپسند کردن سایتتون وقت صرف کنید باز ارزششو داره و هر قدر که تا حالا وقت گذاشتید، بدونید هنوز امکان بهتر شدن هست. لازم نیست هزینه زیادی هم صرف کنید، فقط کافیه به نیازهای کاربرهای سایت توجه کنید.


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد