ویژگیهای یک وب سایت فروشگاهی موفق ویژگیهای یک وب سایت فروشگاهی موفق

رتبه این آیتم
ویژگیهای یک وب سایت فروشگاهی موفق
رتبه 4 در 2 رای از 1 تا 5

فروش اینترنتی از اواخر دهه 70 میلادی شروع به گسترش کرد و تا امروز طراحان تونستند به بایدها و نبایدهای فروش آنلاین دست پیدا کنند. استاندادها مشخص شده، کارایی اهمیت زیادی پیدا کرده و حالا دیگه مجبور هم نیستید که هزینه گزافی صرف ساخت سایت فروشگاهی کنید.

اما با همه اینها هنوز جا برای پیشرفت وجود داره. فروش آنلاین تازه داره مراحل خردسالیشو میگذرونه و تا به بلوغ و رشد کامل برسه خیلی راه در پیش داره.
من اخیرا بخاطر سفری که داشتم چندتایی خرید آنلاین انجام دادم و با دیدن سایتهای فروشگاهی مختلف به ذهنم رسید که برای خوانندگان محترم دارکوب چند نکته رو از دید یک بازدیدکننده در مورد طراحی وب سایتهای فروشگاهی عرض کنم. امیدوارم این 17 نکته مختصر براتون مفید واقع بشه.

1- به من بگید کجا هستم

هر وقت کاربر میخواد در فروشگاهی که فهرست صفحاتش به جز دسته های اصلی، هر کدوم چند دسته فرعی هم دارند، مسیریابی کنه باید بهش نشون بدید که در هر لحظه در کدوم زیرشاخه قرار داره و دقیقا کجای سایته. به این صورت که اول دسته اصلی رو نام ببرید و بعد به ترتیب دسته های فرعی تا برسید به همون زیرشاخه ای که کاربر حضور داره (مثلا صفحه اصلی>لباس زنانه>مانتو).

2- امکان محدود کردن گزینه های انتخابمو فراهم کنید

وقتی کاربر از فهرست مطالب سایت یک شاخه رو انتخاب کرده و حالا میخواد در اون شاخه، محصولات مد نظرشو محدودتر کنه (مثلا رنگ و جنس مانتو رو مشخص کنه)، بهش این امکان رو بدید. اینطوری بهتر از اینه که مجبور بشه چند بار دکمه back رو بزنه و خصوصیات تک تک محصولات رو مشاهده کنه.

3- اجازه بدید بتونم محصولات رو به هر ترتیبی  که میخوام مرتب کنم

معمولا در فروشگاههای مختلف بر اساس قیمت از زیاد به کم و از کم به زیاد این امکان وجود داره. میشه بر اساس "پرفروشترینها" و "ویژگیها"، یا از جدیدترین به محصولات قدیمی هم امکان فیلتر شدن محصولات رو فراهم کرد. دقت کنید اگر میخواهید بر اساس یک ویژگی محصولات رو فیلتر کنید باید محصولاتتون قابلیتشو داشته باشند و دارای اون ویژگی باشند.

4- محصولات رو به من نشون بده

بهتره که امکان مشاهده همه محصولات رو در یک صفحه فراهم کنید، مگر اینکه تعداد محصولات یک دسته خیلی زیاد باشه مثلا 200 محصول از یک نوع داشته باشید. کاری کنید که هم زمان لود صفحه طولانی نشه و هم محصولات غیرمرتبط نمایش داده نشن.

5- اصلاح گزینه ها باعث خشنودی کاربران میشه

اگه بتونید امکانی برای کاربر فراهم کنید که بتونه ویژگی های مد نظرشو انتخاب کنه و گزینه ها رو باز هم بر اساس اندازه، مارک و غیره محدودتر کنه، تجربه کاربری بهتری رو بوجود خواهید آورد و کاربر میتونه در مدت کوتاهتری محصول مد نظرشو پیدا کنه.

6- هر چی خصوصیات بیشتری از محصول ارائه بدید بهتره

این قانون خیلی مهمه. در واقع قانون بعدی هم از همین منشعب میشه. در واقع قانون 7 تفاوت بین گشت و گذار در یک دسته اصلی رو در برابر مسیریابی به یک دسته فرعی نشون میده. دومی رو وقتی لازم باشه و فایده ای داشته باشه انجام میدیم.

7- قیمت و میزان تخفیف رو مشخص کنید

بعضی از صفحات نمایش دهنده کالا ممکنه محصولات رو بدون ویژگی هاشون نمایش بدن. به خصوص سایتهایی که تخفیف دارند باید حتما قیمت محصولات رو نشون بدن، اما در هر حال این قانون برای همه سایتها قابل اجرا و مفیده. بنابراین تو صفحه محصولات ویژگی های مهم هر کالا رو ذکر کنید تا کاربر مجبور نباشه هر بار روی کالا کلیک کنه و دوباره به صفحه قبل برگرده. جنس کالا، یه توضیح خلاصه، رنگ، اندازه و گزینه هایی که لازمه رو ذکر کنید.

8- استفاده از نوار جستجو رو ساده کنید

وقتی سرچ انجام میشه فقط نتایج سرچ رو نشون ندید، بلکه مثل موتورهای جستجو، نوار جستجو رو بیارید وسط بالای صفحه و زیرش نتایج رو نمایش بدید تا اگه کاربر خواست تغییری در عبارت سرچ شده بوجود بیاره، کارش راحت باشه.

9- گزینه هایی برای بهتر شدن سرچ بذارید

اگه امکان سیستم جستجوی پیشرفته دارید یا میتونید شرایطی رو فراهم کنید که کاربرهاتون قیمت، اندازه، رنگ، مدل و ... کالای مد نظرشونو انتخاب کنند، حتما این کار رو انجام بدید. اینطوری خواهید دید که کاربرها بیش از هر قسمت دیگه ای از این امکانات استفاده میکنند و سودتون افزایش پیدا میکنه.

10- تا جایی که میتونید نزدیک بشید

در مورد نکته ای که در بالا ذکر شد، سایت eBay میتونه مثال خوبی باشه. وقتی تو این فروشگاه اینترنتی چیزی رو سرچ میکنید، با رنگی کردن بخشی از ویژگی های کالای نمایش داده شده، بهتون نشون میده که کدوم ویژگی این کالا باعث شده تا در نتایج ظاهر بشه.

11- اطلاعات مناسب ضروری رو به اشتراک بذارید

خیلی از محصولات برای شرایط خاصی مناسبند، مثلا یه کیف لبتاپ برای لبتاپهای خاصی مناسبه، یه لباس برای بدن خاصی خوب میشه و به همین ترتیب. باید اطلاعات ضروری رو در قسمت جزئیات محصول بنویسید تا خریدار بتونه بهترین انتخاب رو داشته باشه.

12- اگه شما متوجه شدید به منم بگید

هنوز هم سایتهایی هستند که بدون نمایش مشخصات محصول، کاربر رو مجبور میکنند کالا رو به سبد خرید بفرسته. این تجربه باعث میشه کاربر برای همیشه سایت رو ترک کنه.

13- هر چقدر هم عکس بذارید باز هم زیاد نیست

چون خریدار نمیتونه محصول واقعی رو ببینه، مجبورید با نمایش عکس، مشخصات، فیلم و حتی رابط کاربری سه بعدی (هرجا که لازم و مناسب بود)، به کاربر کمک کنید که حس کنه محصول رو قبل از خرید میتونه بطور کامل تجربه کنه. یه عکس از یه زاویه خاص که کارخونه برای همه میفرسته کفایت نمیکنه. از بالا و همه طرف عکس بذارید.

14- اجازه بدید گزینه های نحوه ارسال رو ببینم

یه سری خریدارها هستند که حتما باید قبل از خرید بتونن روشهای ممکن برای ارسال محصول رو ببینند. فروشگاههای نسل قدیم این مشکل رو حل کردند اما تازه کارها هنوز سالها تجربه لازم دارند. بهترین حالت اینه که پایین هر صفحه بهش لینک بدید.

15- اگه شما قرار نیست برام بفرستیدش، بگید کی میفرسته

اگه قراره یه شرکت دیگه به جز شما، کالا رو برای خریدار بفرسته باید خریدار بدونه چطوری میتونه ارسال رو پیگیری کنه. یه لینک به شرکت ارسال کننده بدید و کاربر رو در جریان مراحل ارسال قرار بدید.

16- با ارسال ایمیل به من اطمینان خاطر بدید

من یکبار قبل از سفر، یه خرید آنلاین انجام دادم و تمام مدت تا خریدم به دستم برسه نگران بودم که نکنه کالا قبل از عزیمت به دستم نرسه. مشتریهاتونو تو تاریکی ندونستن رها نکنید. با ارسال ایمیل اونها رو در جریان کار قرار بدید و به تماسها و ایمیلهاشون جواب بدید.

17- همه جزئیات سفارش رو بدید

وقتی تأییدیه سفارش رو میفرستید، حتما همه جزئیات محصول رو دوباره برای خریدار بفرستید تا خیالش راحت باشه که درست انتخاب کرده و مثلا اشتباها به جای سایز 36، گزینه 38 رو تیک نزده باشه و اگر هم این کارو کرده، وقتی شما جزئیات رو براش میفرستید، میتونه به موقع مطلع بشه و سفارششو تغییر بده.
با بکارگیری این روشها در سایتهای فروشگاهی میتونیم همه با هم اینترنت رو به جایی بهتر از اینی که هست تبدیل کنیم.


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد