طراحی های واکنشگرا (ریسپانسیو)، تطبیقی و اول-موبایل چه تفاوتی با هم دارند طراحی های واکنشگرا (ریسپانسیو)، تطبیقی و اول-موبایل چه تفاوتی با هم دارند

رتبه این آیتم
طراحی های واکنشگرا (ریسپانسیو)، تطبیقی و اول-موبایل چه تفاوتی با هم دارند
رتبه 5 در 1 رای از 1 تا 5

حتما اصطلاحاتی مثل اول-موبایل، واکنشگرا و تطبیقی رو تو مقالات مختلف خوندید، ولی شاید فقط یک مفهوم کلی از همشون تو ذهن داشته باشید و تفاوت های دقیق اینها رو با هم ندونید. برای اینکه بتونید یکی از این نظریه ها رو برای طراحی وب سایتتون انتخاب کنید باید حتما با ویژگی های هر کدوم آشنا باشید تا بهترین انتخاب رو داشته باشید. تو این مقاله با مفهوم دقیق هر کدوم از این اصطلاحات آشنا خواهید شد و در انتها میتونید هر کدوم رو که برای شرکتتون مناسب تره انتخاب کنید.

الآن وب به شدت با قبلش تفاوت کرده. یکی از این تفاوت های نحوه سرچ کردنه مردمه. مثلا شما میدونستید که 68 میلیون از سرچ های گوگل در سراسر جهان روی دستگاه های موبایل انجام میشه؟ علاوه بر اون 69% از مسافرها از طریق موبایلشون سرچ انجام میدن. در واقع در بین سالهای 1390 تا 1394 رزروهای آنلاین در صنعت گردشگری، رشد 1700 درصدی داشته و برگشت سرمایه در این حوزه از 1% به 18% افزایش پیدا کرده. حالا تصور کنید در سال 96 این اعداد ممکنه به چه میزان رسیده باشند! من تو وب سایتهایی که اخیرا درست کرده ام بررسی کردم و متوجه شدم که 65% از ترافیک این وب سایتها از تلفن های همراه میان.
میبینید که دیگه نمیشه کاربرهای موبایل رو نادیده گرفت و این حقیقتیه که غفلت از اون در بازاریابی میتونه ضررهای بسیاری رو متحمل شرکتها کنه و به موفقیت بلند مدتشون لطمه بزنه.

طراحی واکنشگرا (ریسپانسیو) چیست؟

اصطلاح طراحی وب واکنشگرا، اولین بار در سال 1389 و برای توصیف روشی بکار رفت که در اون طراحی وب سایت به طور خودکار با اندازه صفحه نمایشگر کاربر هماهنگ میشد. به لطف این سبک طراحی، کاربرها میتونن براحتی از روی هر دستگاهی وب گردی کنند. قالب سایت و محتواش بر اساس عرض مرورگر دستگاه تغییر میکنه. در ضمن با بزرگنمایی و کوچکنمایی دستی میتونید خودتون واکنشگرا بودن یا نبودن پنجره مرورگر رو تعیین کنید.
با طراحی واکنشگرا دیگه فقط یک وب سایت طراحی میکنید نه دو تا (که یکی برای موبایل باشه و یکی برای کامپیوتر­). طراحی، محتوا و رابط کاربری وب سایت خودش هماهنگ میشه و در نتیجه کاربرها میتونن روی هر نوع وسیله ای اعم از کامپیوتر، موبایل یا تبلت از سایتتون دیدن کنند. آدرس دامنه وب سایتهایی که فقط مخصوص موبایل طراحی شده باشند همیشه با حرف m شروع میشن، مثلا m.facebook.com .

وب سایت تطبیقی چیست؟

وقتی یک وب سایت واکنشگراست یعنی به عرض صفحه نمایشگر کاربر هماهنگ میشه و حداکثر تطبیق پذیری رو به کاربر میده. وقتی یک وب سایت تطبیقی باشه با عرض مشخص صفحه نمایشگرهای کامپیوترها، تبلتها یا گوشی های هوشمند تطابق پیدا میکنه. عرض مرورگر همه دستگاهها مشخصه و در نتیجه توسعه دهنده ها میتونن سایتها رو بر اساس این مشخصات تنظیم کنند.
ساخت یک وب سایت کاملا واکنشگرا وقت گیره، چون باید به طور مناسبی با عرض هر مرورگری هماهنگ بشه. اصطلاح های "واکنشگرا" و "تطبیقی" معمولا باعث سردرگمی افراد میشن؛ چون در اغلب مواقع، توسعه دهنده ها وب سایتهایی میسازن که هم واکنشگران و هم تطبیقی. خیلی مواقع ممکنه وب سایتها به نظر واکنشگرا بیان در حالی که از ترکیبی از هر دو روش ساخته شده اند.

طراحی اول-موبایل چیست؟

وقتی اول وب سایتتونو درست میکنید یا بازسازیش میکنید دیگه مجبور نیستید بین طراحی اول-موبایل و واکنشگرا یکی رو انتخاب کنید. اولین وب سایتی که اختید در واقع یه استراتژی طراحی (اول-موبایل) محسوب میشه و دومی در نتیجه یه نظریه تکنیکی (واکنشگرا) بوجود اومده.
وقتی یه شرکتی وب سایت میسازه، طراحیش معمولا بر اساس این پیش فرض انجام میشه که کاربرها از کامپیوترهاشون به وب سایت وارد میشن. بعد وب سایت رو برای سازگار شدن با دستگاه های مختلف (گوشی هوشمند و تبلت) بهینه میکنند. به عبارت دیگه سایت برای اندازه های کوچیکتر مقیاس بندی میشه. این نظریه به کاهش درجه مطلوب یا اول-دسکتاپ معرف است. متاسفانه خیلی از ویژگی های و جنبه های بصری وب سایت برای کامپیوترهای دسکتاپ یا رومیزی بهینه شده و برای دستگاه های موبایل با ضعف هایی همراهند. اینجاست که طراح ها از نظریه جدیدی به اسم بهبود پیشرونده یا استراتژی اول-موبایل کمک میگیرند. با این کار، اول یک وب سایت برای کوچکترین دستگاه های ممکن تلفن همراه طراحی میکنند و بعد هماهنگی های لازم برای سازگاری با کامپیوترهای دسکتاپی رو انجام میدن.
مفهوم اول-موبایل در سال 1388 اینطور معرفی شد که نسخه موبایلی وب سایت باید در مرکز استراتژی طراحی قرار بگیره و وب سایت با احتساب رفتارهای وب گردی کاربر روی تلفن های همراه طراحی بشه. چون اتخاذ استراتژی اول-موبایل کاملا متفاوت از نظریه توسعه وب سایت است، ممکنه برای افرادی که به طراحی برای وبگردی روی کامپیوترها عادت دارند چالش برانگیز باشه. وقتی کسی استراتژی اول-موبایل رو اتخاذ میکنه، باید محتوای وب سایت رو با دقت آنالیز و سازماندهی کنه و اونها رو بر اساس اهمیتشون دسته بندی کنه، طوری که طراحی کلی سایت درست و سالم بمونه. میشه لایه های بعدی محتوا رو فقط برای بازدیدکننده هایی که از نمایشگرهای بزرگتر استفاده میکنند اضافه کرد.

مزایای استفاده از طراحی وب اول-موبایل

  • محتوا بر هر چیز دیگری اولویت دارد
  • به شما امکان ایجاد تجربه کاربری خوبی برای تلفن های همراه میدهد
  • تعداد دفعات دانلود مهمترین ویژگی های وب سایت کاهش پیدا میکند
  • روی همه پلتفرم ها تجربه ای استاندارد ارائه میکند

معایب استفاده از طراحی وب اول-موبایل

  • توسعه اولیه سایت بسیار زمانبر بوده و مستلزم تلاش زیادیست
  • نیاز به گروهی آشنا به تفاوتهای ذاتی این نظریه دارد (روشهای طراحی و کارهای جدید)
  • باید منابع بیشتری تهیه کرد (از جمله اختصاص بودجه بیشتر)

استراتژی اول-موبایل برای چه شرکتهایی مناسب است

استراتژی اول-موبایل میتونه خیلی موفقیت آمیز باشه، هرچند همه شرکتهای طراحی وب این استراتژی رو انتخاب نمیکنند و اصلا برای هر نوع شرکتی هم مناسب نیست. میتونه خیلی هزینه بر باشه و ممکنه در نهایت هم اون نتایجی رو که مد نظر شماست نده. خیلی از شرکتها ترجیح میدن روی وب سایتهای کم هزینه تر و در عین حال قابل استفاده برای همه کاربرها اعم از کاربرهای کامپیوتر و تلفن همراه، سرمایه گذاری کنند.
پس از کجا بدونیم کدوم وب سایت برای ما مناسب تره؟ بهتره اول از بازدیدکننده هاتون اطلاعات بیشتری بدست بیارید و بر اساس اهداف تجاری و مهمترین ویژگیهای مشتریهاتون یک پروفایل مشتری شاخص درست کنید. بعد میتونید با توجه به دستگاهی که اکثریت مشتریهاتون برای وبگردی ازش استفاده میکنند و با توجه به بودجه خودتون، بهترین گزینه رو انتخاب کنید.
از خودتون این سوالات رو بپرسید:

  • آیا مشتریهای من ترجیح میدهند از کامپیوترهاشون سرچ کنند یا از موبایلشون؟
  • آیا مشتریهای من اکثرا برای وبگردی از موبایلهاشون استفاده میکنند؟

اگه جوابتون به این دو سوال به سمت موبایل متمایله، پس بهتره از استراتژی اول-موبایل استفاده کنید. در غیر اینصورت اول-موبایل براتون مناسب نیست.
حالا اگه مشتریهای مورد نظرتون از موبایل استفاده میکنند، اما برای بازدید از وب سایت شما موبایل بکار نمیبرند، باید دوباره به چند تا سوال دیگه جواب بدید:

  • چرا مشتریهاتون برای بازدید از وب سایت شما از موبایلشون استفاده نمیکنند؟
  • آیا فقط از روی عادته یا بخاطر اینه که وب سایتتون از روی موبایل تجربه خوشایندی نداره یا قابل فهم نیست؟
  • اگه رابط کاربری سایتتون واکنشگرا یا تطبیقی بود، آیا مشتریهای بیشتری سایتتونو از روی تلفن همراه مشاهده میکردند؟

اگه جواب سوالهای بالا رو نمیدونید، باید امتحان کنید.
یادتون باشه که کاربرها اکثرا نمیتونن بین طراحی های تطبیقی، واکنشگرا و اول-موبایل تمایز قائل بشن. فقط براشون این مهمه که بتونن سریع و آسون به اطلاعات مورد نیازشون دست پیدا کنند و اقداماتی رو که میخوان انجام بدن. پس من وقتی یه وب سایت طراحی میکنم دوست دارم استراتژی اول-مشتری رو پیاده کنم. فقط همین روشه که در هر صورت جواب میده. البته برای این کار، اول باید مشتریهاتونو بشناسید.


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد