گوگل چرا سایت من را جریمه می کند؟ گوگل چرا سایت من را جریمه می کند؟

رتبه این آیتم
گوگل چرا سایت من را جریمه می کند؟
رتبه 5 در 2 رای از 1 تا 5

گوگل چرا سایت من را جریمه می کند؟
شاید واستون اتفاق افتاده باشه که ببینید سایت رقیبتون با وجود اینکه مطالب کم کیفیتی تولید می کنن رتبه ی بهتری نسبت به سایت شما دارن. البته ممکنه خیلی حرص بخورید ولی نگران نباشید! جوجه رو آخر پاییز می شمارن...
باید بگیم هر مدل لینکی که واسه ی دخالت در رتبه بندی سایت توی نتایج جست و جوی گوگل تاثیر بذاره ممکنه توی کیفیت نتایج جست و جو اثر بذاره و این خلاف قانونه.
وقتی که وب سایتی قوانین گوگل رو زیر پا بذاره جریمه میشه. در حقیقت بعضی وب سایتها فکر می کنن خیلی زرنگن و با نقض قوانین گوگل تلاش می کنن جایگاه خودشون رو در نتایج جست و جو بالا ببرن و ترافیک بیشتری داشته باشن اما گوگل به این سایت ها اهمیت نمیده. وقتی این سایتها مجازات میشن بازدیدشون به شدت کاهش پیدا می کنه مثلا اگه سایتی روزانه 2000 بازدید داشته باشه بعد از این اتفاق تعدادشون به کمتر از 400 بازدید می رسه که در این حالت میگن گوگل اون سایت رو پنالتی، پنالایز یا جریمه کرده.
در حقیقت جریمه ی گوگل ممکنه به خاطر دلایل متفاوتی اتفاق بیافته. گوگل تلاش می کنه که همیشه اطلاعات دقیق و محتویات تک رو در اختیار جست و جو کنندگان قرار بده. گوگل در این فرایند الگوریتم های خودش رو همیشه برای انتخاب بهترین سایت ها به روز رسانی می کنه.

حالا برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد بهتره بدونید که جریمه شدن توسط گوگل یا گوگل پنالتی چی هست؟
گوگل از سال 1378 به بعد الگوریتم های رتبه بندی خودش رو تغییر داد. گوگل با تغییر نوار افزونه ی خود یه تغییر کیفی در بهینه سازی موتور جست و جو ایجاد کرد. بعد از انتشار صفحه ی رتبه بندی گوگل بهینه سازی موتور جست و جو معنای دیگه ای به خودش گرفت. بعد از گذشت یک دهه از فعالیت گوگل در تغییر الگوریتم های رتبه بندی خودش شروع کرد به از بین بردن محتواهای بی کیفیت و همینطور جریمه هایی برای سایت هایی با چنین محتواهایی در نظر گرفت.
گوگل الگوریتم پنگوئن رو در سال 1380 به روز رسانی کرد و با انتشارش یک هو بعضی از سایتها که محتواهای بی کیفیتی داشتن از صفحه نتایج گوگل حذف شدن. به همین خاطر با انتشار پنگوئن وب سایت ها با دلایل مختلفی جریمه می شدن و با این اتفاق، بهینه سازی موتور جست و جو به فعالیتی تبدیل شده که باید با دقت بالاتری انجام بیشه.
خب گفتیم که بعضی وب سایت ها با نقض کردن قوانین گوگل میخوان جایگاهشون رو در نتایج جست و جو بالا ببرن و با تقلب جایگاه بهتری در گوگل به دست بیارن اما گوگل با الگوریتم هایی مثل پنگوئن می خواد از این تقلب ها جلوگیری کنه و بهشون نمره ی منفی بده و جریمشون کنه.
وقتی سایتی وارد گوگل پنالتی بشه و نمره ی منفی دریافت کنه در ابزار گوگل وب مستر تولز پیامی مبنی بر اسپم شدن سایت دریافت می کنه؛ در این پیغام علت اسپم شدن سایت مشخص میشه و از شخص میخوان تا مشکل رو برطرف کنه و به گوگل اطلاع بده.
در پیامی که به گوگل ارسال میشه باید تمام جزئیات توضیح داده بشه چون این پیام توسط یه شخص بررسی میشه و در صورتی که مشکل سایتتون حل شده باشه از اسپم لیست در میاد. البته همیشه خلاص شدن از این شر به همین سادگی هم نیست و ممکنه چند روز یا حتی چند ماه طول بکشه. این نکته رو فراموش نکنید همیشه اینجوری نیست که به شما پیغامی داده بشه، گاهی ممکنه بدون ارسال اخطار از طرف گوگل هم وارد پنالتی گوگل شده باشین.
مجازات گوگل یه کابوس و استرس همیشگیه که هر وب مستر یا سئوکاری شدیدا ازش هراس داره. البته باید اینو درک کنن که به هر قیمتی حتی با کلک زدن، روش های غیر اصولی و گول زدن نباید سعی کنن سایتشون رو بالا بیارن.

چرا وب سایت من توسط گوگل جریمه میشه؟
شاید خیلی وقتا دنبال علت جریمه شدن سایتتون بگردید. همینطور که گفتیم گوگل دائما در حال شاخص گذاری کردن محتوای وب سایت است و گاهی اوقات تشخیص اینکه علت جریمه شدن سایت چی بوده واقعا سخته اما در زیر برخی دلایل رایجی که باعث جریمه ی سایت ها میشه آمده است:

  • مبادله لینک: این کار یه تکنیک بازاریابی است که از طریق اون الگوریتم رتبه بندی گوگل رو دستکاری می کنند.

 

  • خرید لینک: بعضی از وب سایتها می خوان با خرید لینک رتبه ی خودشون رو در گوگل بالا ببرن که این کار باعث میشه گوگل اونها رو جریمه کنه.
  • مطالب تکراری: سعی کنید به هیچ عنوان مطالب تکراری در سایت خود قرار ندید؛ این کار باعث جریمه ی گوگل میشه.
  • لینک گرفتن از وب سایت های خارجی: یکی از علت هایی که گوگل این حرکت رو جریمه می کنه این هستش که فکر می کنه ترجیح کاربران به این است که لینکهای موجود رو با همان زبان بخونن.

 

  • استفاده ی بیش از اندازه از برچسب H1: این برچسب در سیستم مدیریت محتوا به موتور جست و جو گر گوگل میگه که محتوای وب سایت راجع به چه جیزی است. در این صورت استفاده ی بیش از اندازه از اون باعث جریمه شدن از گوگل میشه.
  • تصحیح زود هنگام خطاها: این کار باید در طی زمان انجام بشه تا صفحه های وب سایت شما بتونن در نتایج گوگل جایگاه بهتری داشته باشن. پس باید حواستون باشه که رفع خطاهای سایتتون نباید خیلی سریع اتفاق بیفته.

 

  • محتوای نامناسب: اگه محتوای سایتتون کم کیفیت باشه طوری که انگار فقط با واژه ها پر شده باشه به سایت شما صدمه خواهد زد.
  • تبلیغات بیش از حد: اگه تبلیغات به جای محتوا به صفحه ی سایتتون حاکم باشه باید منتظر جریمه ی گوگل باشید.

 

  • درج لینک های نامرتبط: اگه محتوای صفحه های وب سایت شما با لینک های غیر مرتبط همراه باشه گوگل متوجه میشه که این کار رو به هدف بالا بردن ترافیکتون انجام دادید و جریمتون می کنه.
  • طراحی بی کیفیت نسخه ی موبایلی وب سایت: گوگل معمولا یه لینک معتبر واسه ی موبایل و وب سایت شما تشخیص میده و اگه نسخه ی موبایل سایت شما طراحی ضعیفی داشته باشه توسط گوگل جریمه خواهید شد.

 

  • تکرار کلمات کلیدی: گوگل کلمات کلیدی ای رو که در بعضی از سایت های اسپم تکرار میشن هدف قرار میده و شدیدا این وب سایت ها رو جریمه می کنه.
  • کدهای خطا: بعضی کدهای خطا مثل 500، 301 و 404 اگه در صفحه های سایت شما به دفعات اتفاق بیفته ممکنه توسط گوگل جریمه شوید.

 

  • لینک دادن خروجی بیش از حد: لینک دادن به وب سایت های دیگه باید در حد طبیعی باشه؛ اگه لینک دادن به سایتهای دیگه خیلی زیاد باشه یه جورایی تبادل لینک در نظر گرفته میشه و از طرف گوگل جریمه میشه.
  • بهینه سازی بیش از حد: اگه در بهینه سازی وب سایتتون وسواس بیش از حد به خرج داده باشید گوگل این تصور رو داره که سایتتون به جای بازدیدکنندگان، موتورهای جست و جو رو هدف گرفته.

 

  • صفحات فرود: برخی شرکت ها برای بهبود جایگاه خودشون هر کلمه ی کلیدی رو به یک صفحه ارجاع میدن و بعد همه ی اونها رو به یه سایت دیگه هدایت می کنن یا چندین صفحه ی فرود در نظر میگیرن که این کارا از دید گوگل بد تلقی میشه.
  • لینک دادن به سایت های مشکوک: اصلا به سایت هایی که بهشون اعتماد ندارید و یا کارهای غیر اخلاقی انجام میدن، لینک ندید.

 

  • لینک کردن به انجمن ها: اگه قرار است لینک هایی رو برای خودتون از طرف انجمن ها ایجاد کنید باید با لینک nofollow این کار رو انجام بدید. البته حواستون باشه که استفاده ی بیش از حد از این کار می تونه جریمه ی گوگل رو به همراه داشته باشه.
  • هک شدن وب سایت: اگه محتوای شما هک شده باشه گوگل خیلی سریع متوجه این موضوع میشه و جریمه ی گوگل روی سایتتون اعمال میشه.

 

  • محتوای تغییر داده شده: بعضی وقت ها نویسنده ها میان و یه مقاله از سایتشون رو مقداری تغییر میدن و دوباره میذارن روی سایتشون که این کار از نظر گوگل خوب نیست.
  • کم بودن سرعت بارگذاری صفحات: اگه بارگذاری صفحات در سایت شما با سرعت کمی اتفاق بیفته گوگل متوجه این موضوع خواهد شد و جریمتون می کنه.

 

  • تغییر مسیر لینک ها: یکی از روش هایی که گوگل باهاش مخالفه تغییر مسیر لینک ها یا Redirect  است که برای سایت امتیاز منفی داره.
  • استفاده ی بیش از حد از لینک های وبلاگ: لینک های ورودی شما نباید بیش از حد از وبلاگ ها باشه؛ به این خاطر که گوگل هر نشونه ای از دست کاری توی الگوریتم رتبه بندی رو متوجه بشه جریمه ای برای اون در نظر می گیره.

 

  • لینک های اجاره ای: بعضی سئوکارها اعتقاد دارن که لینک هایی که ماهانه خریداری و نمایش داده میشن برای سئو مفیدن ولی بعضی دیگه معتقدند که این لینک ها باعث میشه تا گوگل به زودی اون ها رو جریمه کنه.
  • وجود کلمات کلیدی در نام دامنه: اگه در نام دامنه ی شما کلمات کلیدی گنجانده شده باشد. هنگام لینک زدن به وب سایتتون گوگل فکر می کنه قصد داشتید رتبه بندی تون رو دست کاری کنید به همین علت واستون جریمه در نظر می گیره.

 

  • در دسترس نبودن وب سایت در مدت زیاد: وقتی سایتتون مدت زیادی در دسترس نباشه بازدیدکنندگانتون نمی تونن وب سایتتون رو ببینن و به همین خاطر گوگل می تونه شما رو جریمه کنه.
  • محتوای جمع آوری شده از سایتهای دیگر: بعضی وقتها ادمین های سایت ها محتوای خودشون رو از سایت های دیگه جمع آوری می کنن که این کار از دید گوگل یه نوع تقلید محسوب میشه و اگه تکراری هم باشه که توسط گوگل جریمه میشه.

 

  • لینک های مخفی: همه ی لینک ها باید برای کاربران قابل دیدن باشه. لینک های مخفی از نظر گوگل مورد تایید نیست و مورد جریمه قرار می گیره.
  • نبودن نقشه ی سایت: گوگل از طریق XML سایت شما متوجه ساختار وب سایتتون میشه پس حتما مطمئن بشید که سایتتون این فایل رو داشته باشه.

 

  • تراکم کلمات کلیدی در محتوا: گوگل برای محتوای صفحاتی که بیش از اندازه از کلمات کلیدی استفاده می کنن جریمه هایی در نظر می گیرن.
  • بک لینک ها: برخی از مواردی که گفته شد در بک لینک قرار می گیره که به طور کلی رایج ترین و مهم ترین علت مجازات گوگل در بخش بک لینک سازی است. اگه دقت کرده باشید گوگل توضیحاتی در مورد اهمیت بک لینک بیان کرده و در انتها گفته که خرید بک لینک مشمول مجازات گوگل خواهد شد.

 

  • محتوا: همونطور که جزئیات موارد اشتباه در تولید محتوا در بالا گفته شد، ذکر مجدد اون به دلیل اهمیت بالایی است که در جریمه های گوگل داره. در تولید محتوا سعی کنید شبیه بقیه ی سایت ها ننویسید و محتوای جذاب و منحصر به فردی تولید کنید. بهتره محتوای شما به اندازه ای جامع باشه که کاربر رو از مقالات دیگر سایت ها بی نیاز کنه.
  • به روز رسانی اتوماتیک سایت: که Query هم به اون گفته میشه به دقیقی به روز رسانی های دستی نیست هر چقدر هم که در تنظیماتش دقت به خرج بدید محتوا بدون اصلاحات روی سایت قرار می گیره ولی در به روز رسانی دستی در صورت بروز مشکل میشه با تغییر دادن بخشی از اون از مجازات های گوگل فرار کرد.

 

  • تغییر دامنه: شاید به خودتون بگید چرا تغییر دامنه باعث میشه ما مجازات بشیم. یکی از علت هاش اینه که وقتی شما دامنه ی خودتون رو تغییر می دید روی سئو تاثیر مخرب داره چون وقتی شما به دامنه ی جدید شیفت داده می شید امتیازاتی که قبلا گوگل جان به شما داده بود به دامنه ی جدیدتون انتقال داده نمیشه. خب حالا اگه مجبور شدید این کار رو انجام بدید حواستون باشه که حتما از پنل وب مستر گوگل استفاده کنید تا گوگل در جریان این تغییرات قرار بگیره و آسیب کمتری به سایتتون وارد بشه.
  • سرور نامناسب: اگه برای سایتتون از سرور کم کیفیت و نامناسب استفاده کنید که مدام باعث قطع و وصلی وب سایت شما بشه گوگل این احتمال رو میده که شما برای کاربران وکسب و کار خودتون ارزشی قائل نیستید و به همین دلیل ممکنه شما رو جریمه کنه.

 

حالا که دارکوب شما رو با برخی از مهم ترین دلایل مجازات گوگل آشنا کرد برای رفع این مشکلات ابتدا از خودتون بپرسید که دلیل یا دلایل مجازات ما چیست؟ چه کار اشتباهی کردیم که باعث این مجازات شده؟ اینها مهم ترین موضوعاتی است که باید از خودتون بپرسید چون پیدا کردن علت این جریمه ها می تونه شما رو در رفع اون کمک بسیاری بکنه.
اگه دقت کرده باشید تو بیشتر موارد روش های بهینه سازی باعث می شدن که شما مشمول جریمه ی گوگل بشید. پس حواستون باشه که چه جوری دارید سایتتون رو بهینه سازی می کنید و اگه فکر می کنید در این مورد حرفه ای نیستید می تونید از کارشناسای سئو مثل دارکوب استفاده کنید تا مجازات گوگل گریبانتون رو نگیره.
خب حالا شاید این سوال واستون پیش بیاد که چه جوری میشه جریمه های گوگل رو تشخیص داد. واسه این کار راه های زیادی وجود داره که یکیش اینه که وارد لینک pixelgroove.com/serp/sandbox_checker بشید می تونید با گذاشتن آدرس وب سایت خود در این لینک از جریمه شدن یا نشدنتون باخبر بشید. البته همیشه دلتون رو به این ابزارها خوش نکنید چون بعضی وقتها گوگل واستون یه ایمیل میفرسته و شما رو با خبر می کنه...

 

26-شهریور-1396

نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد