اشتباهات رایج در ساخت وب سایت اشتباهات رایج در ساخت وب سایت

رتبه این آیتم
اشتباهات رایج در ساخت وب سایت
رتبه 5 در 1 رای از 1 تا 5

شما چه تولید کننده باشید چه شرکت خدماتی، برای اینکه بتونید کارتونو به مشتریها نشون بدید و عرضه کنید باید وب سایتی داشته باشید که به خوبی هویت برند و خودتون رو منعکس کنه و بعنوان مرکز کسب و کارتون عمل کنه. چه بخواهید چه نخواهید همه راههای بازاریابی به وب سایتتون برمیگرده، هیچ راه دیگه ای ندارید. اهمیتِ داشتن یه وب سایت درست و حسابی هم همینه.
چون ساخت وب سایت کار چندان ساده ای نیست شاید بد نباشه یکم کمک بگیرید. ما با این مقاله 5 اشتباه رایج در ساخت وب سایت رو توضیح دادیم تا شما رو در ساخت و طراحی وب سایتی بهتر و مدیریت کسب و کار آنلاینتون یاری کنیم.

1- شروع بدون برنامه تجاری و استراتژی بازاریابی

اینجا مثل سرزمین رویاها نیست که هرچی بسازید خودش بهره بده. برای جذب بازدیدکننده باید تلاش کرد. ولی متاسفانه یکی از اشتباهات رایج اکثر مدیران صنایع همینه. فکر میکنند همین که دامنه رو خردند دیگه ترافیک خود به خود وارد سایتشون میشه. این مسئله به خصوص زمانی که بخواهید از وب سایتتون کسب درآمد کنید بیشتر مشکل درست میکنه.
قبل از اینکه بخواهید هزینه هنگفتی صرف سایتتون کنید، یه کم عقب نشینی کنید و یه برنامه تجاری و یه استراتژی بازاریابی برای خودتون مشخص کنید.
برنامه تجاری لزوما یه برنامه بلند مدت و با جزئیات نیست. کافیه فقط جواب سوالات زیر رو بدونید:

  • چه محصولاتی میخواهید بفروشید یا چه خدماتی میخواهید ارائه بدید؟
  • بازار هدفتون چیه و مخاطبانتون چه کسانی هستند؟
  • شما برای حل مشکلات مشتریهاتون چه راهکاری ارائه میدید؟
  • رقباتون چه کسانی هستند؟ میتونید روی نقاط ضعفشون مانور بدید؟
  • ظاهر آنلاینتون شامل چه چیزهایی میشه؟

برای استراتژی بازاریابی هم باید موارد زیر رو در نظر بگیرید. این موارد در جذب کاربر برای سایت و تبدیل بازدیدکننده ها به مشتری کمکتون میکنن:

  • یک آنالتیکس (تحلیلگر) تجارت الکترونیک یا یک برنامه ردیابی مثل گوگل آنالتیکس
  • درک تفاوت بین سئو و تبلیغات کلیکی
  • درک اهمیت پلتفرم های شبکه های اجتماعی
  • تحقیق در مورد بازاریابی وابسته و تلاش برای فروش از طریق پلتفرم های مختلف

تهیه برنامه تجاری و استراتژی بازاریابی شاید اولش خیلی کار ببره و مشکل باشه ولی اگه این کارو انجام بدید، موقع ساخت وب سایت خیلی کمکتون میکنه. از طرفی هم چون این حوزه در حال رشده و خیلی محبوبیت داره، منابع زیادی روی اینترنت در موردشون وجود داره که میتونید ازشون استفاده کنید. دارکوب هم تا الآن مطالب زیادی در این مورد نوشته. ولی برای یه سری موارد مثل سئو و تبلیغات کلیکی به کمک احتیاج خواهید داشت که برای اون هم شرکتهای زیادی مثل دارکوب هستند که این خدمات رو ارائه میدن.

2- دست کم گرفتن کارها

اگه فکر میکنید میشه خیلی سریع و با هزینه ای کم یه سایت خوب ساخت باید بگم متاسفانه در اشتباهید. به جز سفارش محصول و انتقالشون، یه پروسه ای در پیش دارید که توجه تمام و کمال شما رو میطلبه و مجبورید کلی آزمایش و خطا کنید تا روشهای مناسبی رو که جواب میدن پیدا کنید و ترافیک رو به سایتتون بکشونید.
حتی اگه بعضی بخشهای کارتون رو به خارج از شرکت خودتون بسپرید، هنوز باید مواظب ساختار کارتون باشید. کسب و کار آنلاین هم مثل تجارت سنتی میمونه و فرقی نداره. خلاصه بگم، باید آماده باشید که کلی وقت صرف پیشبرد و تنظیم سایتتون کنید. من شخصا در ابتدای کار یه فهرست از کارهایی که باید انجام بدم تهیه میکنیم و هر کدوم که انجام شد رو تیک میزنم تا فراموش نکنم.

3- انتخاب هاست و پلتفرم تجاری نامناسب

صادقانه بگم، با وجود بلاگر و وردپرس چرا باید برای هاست هزینه کنید؟ به خصوص که همین گزینه های رایگان، سریع و راحت هم راه اندازی میشن.
البته هاست های رایگان یه سری مشکلات هم دارن. مثلا اگه تازه کار باشید و دامنه­تونو نخرید باشید کسی جدی نمیگیردتون. علاوه بر این، یه سری عملکردهای خاصی مثل مرتبط شدن سایت با پلتفرم های اجتماعی روی هاست های رایگان امکان پذیر نیست و از همه مهمتر اینه که شما مالک سایتتون و محتواش نیستید. پس شاید هم بد نباشه ماهی 10-12 هزار تومن صرف هاست کنید!
سرویس هایی رو که شهرت خوبی دارند پیدا کنید، منظورم اونهاییه که امتحان شده­اند و مرتبا به روز میشن. مثلا میتونید از شاپیفای برای هاست و از مجنتو، ووکامروس یا Cs-cart بعنوان نرم افزار تجاری استفاده کنید.

4- تمرکز بیش از حد بر وبلاگ

همه اسم وردپرس رو شنیدیم، یکی از محبوب­ترین سرویس های وبلاگ نویسی جهان. اما باید در نظر داشته باشید که همیشه هم وردپرس برای هر شرایطی نمیتونه بهترین انتخاب ممکن باشه؛ که متاسفانه اکثر مردم همین اشتباه رو میکنند. من شخصا برای چند تا از سایتهام از وردپرس استفاده کرده ام اما نه برای همشون.
نمیخوام بگم اشکال از وردپرسه؛ وردپرس که فوق العاده است، اما سازماندهی بعضی از سایتها با امکانات وردپرس تطابق نداره. به جز برای سایتهای خبری، سازماندهی سایتهای استارتاپ­ها با وردپرس یا کلا پلتفرم های وبلاگ نویسی خیلی مشکله.
به عبارت دیگه میخوام بگم وبلاگ نویسی برای تولید محتوا با هدف جلب توجه مخاطب میتونه کار مفیدی باشه، اما نمیتونه همیشه وب سایت خوبی به حساب بیاد. فقط روی وبلاگ تمرکز نکنید – تمرکز بیش از حد!

5- عدم توازن بین طراحی و پیام

البته که طراحی وب سایت باید از نظر بصری جذاب باشه، وگرنه مردمو فراری میده، اما طراحی همه چیز نیست. مهمترین مسئله از نظر طراحی وب سایت اینه که همه چیز برای چشم ساده به نظر بیاد، پیامی که میخواهید منتقل کنید (مثلا اهداف تجاریتون، کارهایی که میخواهید بازدیدکننده هاتون انجام بدن و کیفیت محتوایی که تولید میکنید) براحتی منتقل بشه.
ممکنه وب سایتی از نظر ظاهری خیلی هم عالی به نظر برسه ولی وقتی مردم شروع به خوندن محتوای سایت میکنند دیگه ظواهر میره تو پس زمینه قرار میگیره. میدونید چرا توازن انقدر مهمه؟ چون اگه توازن وجود نداشته باشه، طراحی وب سایت حواس بازدیدکننده ها رو از هدف اصلی ساخت وب سایت (که همون اهداف بازاریابیه) پرت میکنه.
ساخت وب سایت قطعا مسائل و مشکلات بیشتری داره، اما این 5 مشکل از جمله مسائلی بودند که شما روشون کنترل کامل دارید و میتونید قبل از شروع به ساخت وب سایت اونها رو در نظر بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی وب سایت به مقالات قبلی دارکوب مراجعه کنید. موفق باشید!


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد