آیا طراحی وب سایت رو به افول است؟ آیا طراحی وب سایت رو به افول است؟

رتبه این آیتم
آیا طراحی وب سایت رو به افول است؟
رتبه 5 در 1 رای از 1 تا 5

طی چند سال اخیر تحول بزرگی رو در دنیای وب تجربه کردیم. بعضی جاها بود که منتقدها میگفتن بخاطر تغییرات زیادی که فناوری تو صنعت طراحی وب بوجود آورده دیگه این تخصص داره از بین میره. آیا واقعا طراحی وب داره از بین میره؟ حرفای زیادی زده شده ولی ما باید از یه زاویه دیگه به این بحث نگاه کنیم تا بهتر ببینیم. تغییر همیشه تو همه صنایع اتفاق میفته ولی اون تخصص رو نابود نمیکنه، متخصصینی که همراه با فناوری تغییر میکنند همیشه تو کار خودشون موفقند.
طراحان وبی که از فتوشاپ استفاده کردند و بعد هم طراحی رو محدود به HTML کردند جایگاه خودشونو از دست دادند و در مقابل طراحانی با تجربه و تخصص زیاد تبدیل به اعضای باارزش این صنعت شدند. حتی منتقدها هم معتقدند ما همچنان به طراحان تجربه کاربری نیاز خواهیم داشت و همین نشون میده این حرفه تو بستر مرگ نیفتاده. اجازه بدید به چند دلیل دیگه برای اثبات مدعای خودمون نگاهی بندازیم:

امنیت و نگهداری وبسایت

برای اینکه شهرت یه کسب و کار رو در امنیت نگهداریم، باید به امنیت سایتش هم توجه کنیم. ساختار وب، طراحی و نگهداریش همه برای سئو مهمند. هکرها هم که دائما دنبال سایتهایی میگردن که از نظر امنیتی قدیمی باشند. امنیت ضعیف سایت میتونه باعث انتشار اطلاعات کاربران یا ویروسی شدن کامپیوترهاشون بشه. برای اینکه شرکتها بتونن بروز بمونند و اطلاعات امنیتی سایتشونو حفظ کنند به طراحان وب نیاز خواهند داشت. اگه سایتتون مثل سایتهای تجارت الکترونیک که اطلاعات شخصی کاربرهاشونو میگیرن، پیچیده باشه یه طراح باتجربه لازم دارید که اطلاعاتش در مورد عناصر امنیتی بروز باشه.

برندسازی آنلاین استثنایی

طراحی وب نقش مهمی در تولید محتوای باکیفیت ایفا میکنه و همونطور که میدونید هدف از تولید محتوا برندسازیه. اگه شک دارید یه نگاهی به شرکتهای بزرگ بندازید. این شرکتها یه تیم بازاریابی و برندسازی دارند که شامل طراحان وب هم میشه. طراح های وب میتونن صفحات وب رو طوری بسازند که در جهت بازاریابی برند شرکت نقش مثبتی داشته باشه. ایناست که طراحی وب و بازاریابی با هم ترکیب میشن. مرز بین بازاریابی و فناوری خیلی وقته که از بین رفته. طراحان وب با یادگرفتن علم بازاریابی، برندسازی و محتوا مهارتهاشونو گسترش داده اند و به همین خاطر هنوز بهشون نیازه.

عملکردهای خاص سایت

فناوری داره به سرعت رشد میکنه و تقریبا هر کاری که ما به طور روزمره انجام میدیم به نحوی به اینترنت ربط پیدا میکنه. به همین دلیل توسعه و طراحی هم بلااستفاده نموندند. طراح ها مهارتهای مختلفی رو باید یاد بگیرن، مثلا وبلاگ نویسی سفارشی، سفارشی کردن اپلیکیشن ها و کدنویسی اندروید. چون این تخصص فراتر از چیزیه که قبلا بوده. این خوش دلیل واضحیه که نشون میده مهارتهای طراح ها باید همراه با فناوری رشد کنه تا بتونن تو کار باقی بمونن. حالا به نظرتون طراحی وب رو به افوله؟ قطعا نیست. این تخصص داره رشد میکنه. اینو با مرگ این تخصص اشتباه نگیریم.

تخصص بازاریابی و برندسازی آنلاین

وقتی یه وبسایت از روشهای بازاریابی دیجیتال بهره میبره، همه برنامه های بازاریابی رو تحت پوشش قرار میده و این خودش بودجه بندی رو متأثر میکنه. روشهای بازاریابی هم راهشونو به سمت بازاریابی آنلاین و زمانبندی برای محتوای مناسب پیش گرفتند. حتی شغل برنامه ریز محتوا بوجود اومده که روی این فعالیتها کار میکنه با این وجود برای بهینه سازی روشهای بازاریابی به تجربه و مهارت طراح ها نیاز داریم. همونطور که قبلا هم گفتم، تو عصر جدید مفاهیم طراحی، برای ساخت یه وبسایت باکیفیت بالا بازاریابی و طراحی دوشادوش هم کار میکنند. سایت باید نه تنها از نظر ظاهری جذاب باشه بلکه باید بتونه مخاطب هدف رو به خودش جذب کنه تا هدف از سایت که همون بازاریابیه تأمین بشه.

طراحی وب نوعی هنر است

اگه طراح هنوز علاقه مند به یادگیری مهارتها و ایده های تازه باشه و از اونها تو کارش استفاده کنه، این حرفه همیشه براش میمونه. این روزها تجربه کاربری بحث داغیه و یکی از عناصر ضروری هر سایتی به حساب میاد. منظور از تجربه کاربری انتظارات کاربر از محتوا، ظاهر و حسیه که سایت بهش میده. انتظارات کاربرها روز به روز بیشتر میشه به خصوص از نظر حس سایت و ظاهرش. عناصری مثل پس زمینه، فونت، اینفوگرافی، قالب، فیلمها، رنگها و سایر مسائل در همین راستا همیشه برای طراحی وب مهمند. کسایی که هر سال چند تا مهارت جدید یاد میگیرن، تو این تخصص همیشه بهشون نیاز هست. طراحی وبسایت الآن دیگه بیشتر یه هنره تا یه کار معمولی و همه میدونیم هنر چه نقش مهم و با ارزشی در ظاهر هر چیزی ایفا میکنه.

سایت استاندارد در برابر سایت باکیفیت

امروزه خیلی از سایتها رو روی وب میبینیم که با استفاده از فریم ورک هایی مثل مجنتو، وردپرس، دروپال و خیلیهای دیگه ساخته شدند. این فریم ورکها فقط میتونن یه سایت استاندارد ارائه بدن، اما ما در مقابل سایتهای باکیفیتی هم داریم که اساسی تر کار شده اند و میانبرهایی دارند که باعث صرفه جویی در وقت و پول مالک سایت میشه. صنعت وب پیشرفت زیادی داشته و شما حتی میتونید قالبهایی با قیمتهای خیلی ناچیز پیدا کنید. اما در عین این سادگی در امور، بعضی مسائل پیچیده ای هم هستند که با یه قالب حل نمیشن. خودکار شدن پروسه ها هیچ وقت نمیتونه جای نیاز ما به سایت باکیفیت رو بگیره فقط میتونه فرصت اشتغال رو برای طراح ها کم کنه.
با اینکه اکثر صاحبان صنایع کوچک فقط یه سایت میخوان که بتونن تو عرصه آنلاین حضور داشته باشن، خیلی از شرکتها به باکیفیت بودن سایتشون اهمیت میدن و میخوان سایتشون عناصر بیشتری در جهت بهبود تجربه کاربری داشته باشه. هنوز فرصتهای زیادی برای طراح هایی که مهارتهاشونو بالا میبرن هست.

نتیجه

آیا طراحی وب رو به افول است؟ همونطور که دیدید، دلایل زیادی برای ادامه داشتن جریان زندگی این حرفه وجود داره. تا وقتی که طراح ها همراه با رشد فناوری تغییر کنند و ایده های جدید رو با آغوش باز بپذیرند میتونن به ایفای نقش در طراحی وبسایت صنایع مختلف بپردازند. به خصوص حالا که اکثر مردم به طراحی وب واکنشگرای انعطاف پذیر تمایل پیدا کردند.


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد