صنایع کوچک چطور میتوانند از سایتهایشان در رقابت بهره ببرند؟ صنایع کوچک چطور میتوانند از سایتهایشان در رقابت بهره ببرند؟

رتبه این آیتم
صنایع کوچک چطور میتوانند از سایتهایشان در رقابت بهره ببرند؟
رتبه 5 در 1 رای از 1 تا 5

کاری کنید رتبه سایتتون از رتبه سایت برندهای با تجربه بالا بزنه و از این طریق روی اینترنت به کسب و کار کوچیکتون ظاهر بزرگی بدید.
اگه از کسایی که دستی تو فناوری دارند و رشد خوبی تو این زمینه دارند نظرشونو در مورد بی طرفی اینترنت در ارائه محتوا به کاربرها سوال کنید، قطعا بهتون میگن که 100% بی طرفه.
علت اینکه تو بحث بی طرف بودن نت همچین جوابهای متعصبانه ای از آدمایی که تو کار فناوری هستند میشنویم اینه که هر شرکتی فارغ از بزرگی یا سود یا نوعش میتونه از سایتش به عنوان یه ابزار بازاریابی قدرتمند استفاده کنه. اینترنت (و بیشتر کدهای منبع بازش که بهش قدرت میبخشند) بعنوان یه منبع جهانی و عمومی ساخته شد تا بروی همه مردم باز و در دسترس همه باشه و همین ویژگی باعث میشه بتونیم بگیم کاملا بی طرفه. چه شرکتهای بزرگ و جهانی و چه شرکتهای ضعیف و نوپا همه با یک الگوریتم روی موتورهای جستجو رتبه بندی میشن.
البته شاید بگید گوگل ادوردز نمیتونه بی طرف باشه. خب منظور من نتایج طبیعی موتورهای جستجوست نه تبلیغات آنلاین. الگوریتم گوگل ادوردز به سبک مزایده ای درست شده بود و در نتیجه طوری طراحی شده که به تبلیغاتی که ویژگیهای خاصی دارند ارجحیت بده ولی الگوریتم موتور جستجوی گوگل حول معیارهای مختلفی کار میکنه. مطمئنا استفاده از تبلیغات کلیکی هم مزایا و معایب خودشو داره اما بهرحال یه نوع تبلیغ آنلاینه و ممکنه بخاطر هزینه هاش برای صنایع کوچیک یا نوپا قابل استفاده نباشه.
شناخت ویژگی های مهم الگوریتم جستجوی گوگل و ترکیب این اطلاعات با روشهای طراحی سایت باعث میشه کسب و کار کوچیک شما با صنایع بزرگتر رقیبش تو یه زمین با شرایط برابر بازی کنند (درست در همون شرایطی که طرفدارهای بی طرفی معتقدند باید باشه).

روشهایی که میتونید برای رقابت با صنایع بزرگتر استفاده کنید (پیروی از روشهای طراحی و سئوی سایت)

موقع طراحی سایت کسب و کار کوچیکتون، اولین سوال همیشه در مورد بودجه و مقدار هزینه هاست. بعنوان بازاریابی که تو کار طراحی و توسعه سایت خبره است و برای شرکتهای کوچیک و بزرگ زیادی سایت طراحی کرده میگم برای خرید قالب آماده و استفاده از سایت سازها 20 هزار تومن و برای شرکتهای طراحی سایت حرفه ای از 200 هزار تومن به بالا لازمه.
دقت داشته باشید که خیلی از صنایع به اشتباه فکر میکنند اگه یه مبلغ بالایی بپردازند دیگه یه سایت تر و تمیز و تازه و سئو شده بهشون تحویل میدن. هر چی باشه رتبه گرفتن روی صفحه اول گوگل با یه ظاهر زیبا و شیک قطعا 200 هزار تومن می ارزه نه؟ هم آره و هم نه.
بعضی از شرکتهای بازاریابی آنلاین شاید اندازه شما درستکار نباشند و تنها قصدشون این باشه که پول شما رو به جیب بزنن و در مقابل فقط یه سایت ساده تحویلتون بدن. من خیلی میشنوم که بعضی از شرکتهای طراحی سایت بهشون سایتی با یه سری امکانات غیرضروری اون هم با قیمتهای بالا تحویل دادند در حالی که یه شرکت طراحی سایت دیگه برای یه کار توسعه و طراحی ساده همون مبلغ رو گرفته.
مثلا برای من خیلی سخته که فکر کنم یه شرکت حقوقی متوسط (با چند تا شعبه، 100 کارمند، یه تیم بازاریابی کوچیک که برای سایت خودشون پست مینویسند) پشت سایتش یه پلتفرم مدیریت محتوای سفارشی لازم داشته باشه که 700 هزار تومن پولش بشه. در حالی که یکی از مشتریهامون هفته پیش داشت از همین موضوع شکایت میکرد.
برای اینکه بتونید شرکتهای خوب رو از بد تشخیص بدید یه سری روشها بهتون یاد میدم که برای انتخاب شرکت توسعه سایت مناسب میتونید ازشون استفاده کنید:
نقدهای آنلاین: نقدهایی که در مورد اون شرکت نوشته شده رو از گوگل سرچ کنید. اگه چیزی پیدا نکردید از چند تا از مشتریهاشون که مثل شما کسب و کار کوچیکی دارند سوال کنید. اطلاعات مشتریها رو بعضی از شرکتها روی سایت و در بخش مشتریهاشون میذارن، اگه نبود باهاشون تماس بگیرید و ازشون بخواهید بهتون معرفی کنند. اگه اون شرکت واقعا ارزش وقت و هزینه شما رو داشته باشه حتما اطلاعاتی که میخواهید رو در اختیارتون میذاره.
از چند شرکت بازاریابی مختلف قیمتهای کارهاشونو بپرسید. اگه یکیش با بقیه فرق داشت ازشون علت رو بپرسید و بیشتر تحقیق کنید. اگه در حال حاضر دارید قیمتهای توسعه سایت رو بررسی میکنید میتونید قیمتهای توسعه سایت شرکت دارکوب رو از صفحه اصلی سایت دارکوب مشاهده کنید و یا باهامون تماس بگیرید.
یه شرکت بازاریابی دیجیتال که با بهترین روشهای سئوی سایت آشناست باید بتونه برای کلیدواژه های خودش رتبه بگیره. اگه یه شرکت طراحی سایت نتونه وقتی عبارت "بهترین شرکت توسعه سایت" رو سرچ میکنیم روی صفحه اول ظاهر بشه نمیتونه برای شما هم کاری بکنه. یا اگه وقتی اسم شرکت رو سرچ میکنید روی صفحه اول ظاهر نشه باید براتون یه زنگ خطر باشه.
سایتهایی که با سیستمهای مدیریت محتوای سفارشی ساخته شده اند فقط به درد یه نفر میخورن: همون شرکتی که کدها رو نوشته. به نظر من درست نیست که فقط یه نفر بتونه با سایت کار کنه و بروزرسانیش کنه. سیستم مدیریت محتوا و کدهایی که برای شما نوشته میشن باید طوری باشن که توسط شرکتها (یا توسعه دهنده ها)ی دیگه هم براحتی قابل تغییر باشند. وبستهایی که از تم های وردپرس یا مجنتو استفاده میکنند استاندارهای جهانی رو دارن و هر کدنویسی میتونه تو اون سایتها کمکتون کنه.
اگه قراره از سایت سازها استفاده کنید بهتره سیستم مدیریت محتوایی رو بکار بگیرید که مال هاست خودتونه.
اگه جزو صنایع کوچکی هستید که میخوان از سایت سازها استفاده کنند دیگه از نظر فناوری هایی که طراحی سایتتونو باکیفیت، زیبا، کاربر پسند و قابل درک کنن کمبودی ندارید و همه این کارها رو میتونید با قیمت پایینی انجام بدید. خیلی از مدیرهای سایت سازها خلاقیت بالایی هم دارند.

صنایع کوچک باید برای ارتباط با مشتری امروز ساختاربندی بشن

تو یه قسمت از کتاب Designing a Marketing Organization for the Digital Age نوشته شرکتهای سرمایه گذاری باید تحت یک بخش بازاریابی (محصولات، تبلیغات، شراکت، رویدادها، خدمات مشتریان و غیره) واحدهای تجاری مختلفی رو ساختاربندی کنند تا مشتری رو به سفری غیرقابل پیش بینی بفرستند. از طرفی یکی از پیشروهای حوزه بازاریابی تو مصاحبه اش گفته بود، شرکتها اگه میخوان چابک تر بشن و سریع تر حرکت کنند باید خودشونو بازسازی کنند. به این ترتیب میتونن روی فرصتهای مشتری سرمایه گذاری کنند.
به نظر میاد دارن راجع به صنایع کوچیک حرف میزنن، شما اینطور فکر نمیکنید؟
علاوه بر این شرکتهای چند ملیتی بخاطر اندازه شون و ساختار سلسله مراتبی که دارن جلوی سرعتشون گرفته میشه. اما کسب و کار کوچیک شما میتونه خیلی سریع طی چند ساعت به تغییرات واکنش نشون بده، چون هیج فرایند یا ساختاری سرعتشو کند نکرده. مدیر یه تصمیم میگیره و طی چند سایت اجرا میشه، در حالی که تو شرکتهای بزرگ باید چند تا جلسه برگزار کنند، مراحل قانویش طی بشه، شرکا نظر بدن و همه اینها زمانبره. تا یه شرکت بزرگ بیاد به یه فرصت بازاریابی واکنش نشون بده، فرصته پیش اومده و رفته.
وقتی مدیر یه کسب و کار کوچیک باشید خیلی راحت میتونید به ارتباطاتی که غالب برندها با مشتریانشون دارند نگاه کنید و حتما به نظرتون میاد اونا دارن کلا یه کار دیگه میکنن و اونی نیست که شما هم انجام میدید. مثلا اسمشون همه جا پخش شده و شناخته شده اند، یه حس قوی اتصال با مشتریهاشون دارند و محل کارشون ماشینهای روابط عمومی بزرگی دارند که اسمشونو تو تیترها میارن. با اینکه مشهور شدن و شناس بودن مزیت های زیادی داره اما باید بخاطر داشته باشیم که از همون اول همینطوری نبودند و برای اونها هم زمانی بوده که هر کدوم از مشتری ها برای اولین بار اسمشونو شنیده بوده.
نوزادها هم از بدو تولد که اپل رو نمیشناسن و نمیدونن محصولات مرتبط با فناوری تولید میکنه. برای هر مشتری یه اولین بار هست که در اون لحظه با تبلیغاتِ حتی مشهورترین برندهای جهان آشنا شده. از این لحظه بین کسب و کارهای کوچیک و مشتریهاشون هم اتفاق میفته. البته این روزها احتمالا به صورت دیجیتالی شده و برای همینه که میگیم سایتی که با اون برندتونو به مشتری معرفی میکنید خیلی مهمه. وقتی اولین تجربه ای که کسی با برند شما داره از طریق طراحی و اطلاعاتی که روی سایتتون ارائه شده بوجود میاد، این برای شما یه فرصته. باید از این فرصت استفاده کنید و کاربرها رو با خودتون همراه کنید، همون کاری که شرکتهای معروف کردند.

با استفاده از اصول طراحی همیشه سبز یه استراتژی بسازید

بین مرتبط بودن و مد بودن اختلاف ظریفی هست. مرتبط بودن یعنی که با جهان پیرامونتون در ارتباط باشید و با تجربه متوجه بشید مشتریهاتون چی میخوان. تو مد بودن یعنی برای جلب توجه دنبال هوس های زودگذر بدویم.
معمولا مدیران صنایع کوچیک قربانی دنبال کردن مدهای طراحی و توسعه سایت میشن، به امید اینکه بتونن تو این بازار شلوغ دیده بشن و مشتری گیر بیارن. متاسفانه این روش معمولا نتیجه عکس میده، چون مشتریها با مد جدید طراحی آشنا نیستن و نمیدونن چطوری روی سایت مسیریابی کنند و برای همین از سایت خارج میشن (به جای تبعیت از مدهای جدید، سایت یکی از رقباتونو که تجربه کاربری خوبی داره نگاه کنید).
از طرف دیگه یه طراحی وب همیشه سبز داریم. این نوع طراحی بر اساس مسیریابی منطقی و زیبایی هایی است که محدود به یه زمان خاص نیستند و همیشگی اند. وقتی برندتونو با معیارهایی درست کنید که محدود به زمان خاصی نیست، تا سالها فقط یه سری تغییرات جزئی و بروزرسانی محتوا لازم دارید که سایتتون مرتبط و بروز بمونه.
اگه نمیدونید یه طراحی گذراست یا موندنیه میتونید با ما تماس بگیرید و بپرسید.

یه تجربه کاربری خاص میتونه مشتریها رو وفادار کنه

در کنار اجزای مهمی مثل کاربرد محصولات و خدمات مشتری، تجربه کاربری سایت هم داره روز به روز نقش مهمتری در شکل گیری ارتباطات مشتری با شرکت ایفا میکنه. شاید بخاطر اینکه تمام تعاملات مشتری با برند شما تو همین جا محصور شده و فقط روی سایت فرصت دارید تا تجربه فراموش نشدنی و خاصی ارائه بدید تا مشتری دوست داشته باشه که هر از گاهی دوباره بهتون سر بزنه.
مشتریهای تکراری بیشتر متمایلند که برای خدمات یا محصولات پول خرج کنند. حتی تحقیقاتی که اخیرا شده نشون میده مشتری ها حاضرند برای محصولی که روی سایتی با تجربه کاربری خیلی خوبیه تا 15% بیشتر پول بدن.

با بازاریابی محتوا برای کسب و کار کوچکتون (بین مشتریها و موتورهای جستجو) قدرت و خوشنامی کسب کنید

بازاریابی محتوا یه نوع بازاریابیه که در اون بازاریاب یا تولید کننده محتوا، پست وبلاگ، فیلم، پستهای شبکه های اجتماعی و ... درست میکنه و به اشتراک میذاره و هدف از همه اینها اینه که توجه کاربرها رو به سمت خدمات یا محصولاتش جلب کنه.
هم مشتریها و هم موتورهای جستجو عاشق بازاریابی محتوان، چون این روش بهشون کمک میکنه که قدرت کسب و کارتونو بشناسند.
شناخته شدن در سطح جهانی یا ملی برای صنایع کوچک چالش برانگیز و مشکله. اما به شکر سایتتون میتونید وزنه های سنگینی بردارید. به شرط اینکه محتوایی که تولید میکنید برای خواننده اطلاعات مفید و باارزشی ارائه بده.
وقتی نیازهای مشتریهاتونو بشناسید و بدونید کدوم محصولتون میتونه پاسخ این نیاز باشه، اون موقع است که میتونید محتوایی درست کنید که بخوبی تأمین کننده نیاز مشتریها باشه. نقدها و نظرات مشتریها میتونه فرصت خوبی باشه تا حرفهای کسایی رو که زمانی تو اون شرایط بودند بشنوید. حتی گاهی بین این نظرات چیزهایی رو میشنوید که خودتون میخواستید بگید، اما وقتی از دهن مشتری بیرون بیاد خیلی باارزشتره و میتونه اثبات ادعاهایی باشه که شما درباره محصولاتتون دارید.
در مورد استفاده از بازاریابی محتوا برای کسب اقتدار روی موتورهای جستجو، من به چیزی که اول مقاله درباره بی طرف بودن نت گفتم ارجاعتون میدم. الگوریتمهای موتورهای جستجو فقط به عواملی که سایت بهشون ارائه میده رتبه میدن. از این نظر هم شما و هم شرکتهای بزرگتر از شما تو یک زمین بازی میکنید.

راز: موتورهای جستجو بین برندهای کوچک و برندهای بزرگ تبعیض قائل میشن

گوگل اهمیتی نمیده که این سایت چقدر برگشت سرمایه و سود سالیانه داره. این هم براش مهم نیست که مایکروسافت سومین بازار بزرگ جهان رو در دست داره. نیازی نداره به این چیزها اهمیت بده. تنها چیزی که میدونه اینه که این شرکتها سایتهای خوش ساختی دارند با کلی لینک داخلی و خارجی، محتوای باکیفیت و کاربرهای دائمی.
با اجرای یه روش بازاریابی دیجیتال موثر، تولید محتوای مفید، ساخت یه سیستم از لینکهای داخلی، استفاده از کلیدواژه های خاص و طولانی در سراسر سایت و بهره گیری از روشهای سئو، همونطور که این شرکتهای بزرگ تونستند تو این رقابت پیروز بشن، شما هم میتونید.
اصول سئوی قوی همون ها هستند، چه شما در سال 10 میلیون تومن فروش داشته باشید چه 100 میلیون. افزایش ترافیک سایت از طریق موتورهای جستجو میتونه درهای زیادی رو به سمت شرکتتون باز کنه.

سایت شما = نقطه تماس یه مشتری دیگه

سایتتون هم مثل محتوای بازاریابی، ضمانت نامه محصولات و فرایند خدمات مشتریان با هدف ارج نهادن به مشتری ها ساخته میشه. تا وقتی که طراحی سایتتون بر اساس اصول باشه دیگه فرقی نمیکنه شما یه شرکت چند ملیتی باشید که میتونه هزینه زیادی روی تبلیغات تلویزیونی و غیره داشته باشه یا یه صنعت کوچیک. در هر حال مردم سایتتونو پیدا میکنند و میخوان که ازش استفاده کنند.
ساخت سایتی که به طرز هوشمندانه ای محتوا، سئو، زیبایی، طراحی خوشایند و امکانات مناسب یه تجربه کاربری رو با هم ترکیب کرده نیاز به صرف هزینه های هنگفت نداره. فقط یه سری روش هست که برندها برای نگهداشتن مشتریها در کنار خودشون روی سایت بکار میگیرند و هر شرکتی که دنبال این روشها بگرده هم خیلی راحتی میتونه بهشون دسترسی داشته باشه.

28-فروردين-1396

نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد