سیستم مدیریت محتوا CMS چیست؟ سیستم مدیریت محتوا CMS چیست؟

رتبه این آیتم
سیستم مدیریت محتوا CMS چیست؟
رتبه 4 در 1 رای از 1 تا 5

سیستم مدیریت محتوا، یک نرم افزار کاربردی، یا مجموعه ای از برنامه های مرتبط ست که برای تشکیل و مدیریت متن دیجیتال به کار می رود.
CMSها برای مدیریت محتوای سازمانی (ٍECM) و مدیریت محتوای  وب ( WCM)استفاده می شوند. یک ECM همکاری در محل کار را، به وسیله ی ادغام مدیریت اسناد، مدیریت دارایی های دیجیتال و ثبت ویژگی ها، آسان می کند. یک WCM همکاری در نوشتن را برای وب سایت ها راحت می کند. نرم افزار ECM دارای قابلیت چاپ و نشر WCM است، اما صفحات وب ECM غالبا در پشت فایروال هستند.
مدیریت محتوای سازمانی و مدیریت محتوای وب، هر دو، دارای دو جز هستند: برنامه های مدیریت محتوا(CMA) و برنامه های تحویل محتوا(CDA). CMAها یک واسط کاربری گرافیکی (GUI) هستند، این واسط های کاربری گرافیکی اجازه می دهند که کاربر، ساخت، اصلاح، و حذف محتوا از وب سایت را، بدون نیاز به دانش در مورد HTML انجام دهد. CDA دارای سرویس back-end است که امکان پشتیبانی مدیریت و تحویل محتوایی که در CMA تولید شده است را دارا ست.
ویژگی های CMS
خدمات CMS بسیار گوناگون است، اما وظایف اصلی، فهرست کردن، جستجو و بازیابی، مدیریت قالب بندی، کنترل نسخه و چاپ آن می باشد.
ویژگی های جستجو و بازیابی، تمام داده ها را برای دست یابی سریع و آسان فهرست می کند. و اجازه می دهد که کاربران با استفاده از صفاتی مثل تاریخ انتشار،  کلمات کلیدی یا نویسنده به جستجو بپردازند.
مدیریت قالب بندی، اسناد اسکن شده و داده های الکترونیکی را به HTML  یا داده هایPDF تبدیل می کند.
ویژگی بازبینی و تجدیدنظر این امکان را برای محتوای اولیه ایجاد می کند که به روز و اصلاح  شود. همچنین هرگونه تغییر در فایل ها را کنترل و دنبال می کند.
قابلیت انتشار این امکان را ایجاد می کند که افراد حقیقی از قالب هایی که توسط سازمان تایید شده، استفاده کرده و همانند wizardها یا هر وسیله ی دیگری، محتوا را تولید و اصلاح کنند.
یک CMS وسایل برای one to one marketing را آماده می کند. One to one marketing یک توانایی ست که محتوا و تبلیغات را بر اساس ویژگی های خاص کاربر ایجاد می کند. این محتوا و تبلیغات بر اساس اطلاعاتی ست که از کاربر به دست آمده یا به وسیله ی سایت جمع آوری شده است. برای مثال، اگر کاربر در یک موتور جستجو به دنبال دوربین دیجیتال باشد، آگهی های مربوط به فروش دوربین دیجیتال ظاهر می شود.
دلایلی دیگر از محبوبیت CMSها
URLهای سازگار با سئو
کمک رسانی آنلاین، شامل قسمت نظرات
سیستم مبتنی بر گروه
قابلیت حمایت کامل و تنظیم قالب ها
نصب آسان و مبتنی بر wizard
پنل مدیریتی چند زبانه
مرتب کردن محتوای نامحدود
حداقل کردن نیاز به سرور
مدیریت فایل
پیگیری logها
انتخاب یک CMS
بی اندازه فاکتور وجود دارد که برای سرمایه گذاری در یک CMS باید در نظر گرفته شود. همیشه ویژگی های ابتدایی آن مثل ویرایش آسان و توانایی جستجوی هوشمند در نظر گرفته می شود. اما، برای بعضی از سازمان ها، نرم افزاری که استفاده می کنند به نیاز های اساسی و مهم وابسته است.
برای مثال، مدیر CMS باید بداند چه تعداد افرادی از برنامه استفاده می کنند، که آیا CMS به پشتیبانی چندزبانه احتیاج دارد یا نه واینکه چه مقدار تیم پشتیبانی نیازست. گوناگونی در فرم داده های الکترونیکی نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. تمامی محتواهای دیجیتال باید فهرست شده باشند.
کمپانی های فروش نرم افزار CMS
CMSهای زیادی در دونوع رایگان و پرداختی-اشتراکی، برای استفاده ی شخصی و شرکتی وجود دارد. در ادامه فقط تعداد محدودی از تولیدکننده های پلت فرم CMS را معرفی می کنیم:
SharePoint: یک مجموعه از ابرها و تکنولوژی مبتنی بر وب است که امکان ذخیره، پخش و مدیریت داده های دیجیتالی در یک سازمان را آسان می کند.
Documentum: آماده کردن وسایل برای ذخیره و بازیابی سریع محتوا، و همچنین Documentum برای دسترسی به ریز دانه ها معروف است.
M-Files: از Metatag برای مدیریت داده های الکترونیک استفاده می کند.
Joomla: یکWCMS  رایگان و open source است. جوملا به زبان PHP نوشته شده است و امکاناتی نظیر caching، خوراک RSS، بلاگ ها، جستجو و پشتیبانی برای زبان های بین المللی را دارد.
WordPress: یکی دیگر از WCMSهای رایگان و open source مبتنی برPHP و MySQL است. وردپرس می تواند به عنوان بخشی از سرویس هاستینگ اینترنت استفاده شود. یا می تواند روی یک کامپیوتر محلی اجرا شود. وردپرس در جامعه وبلاگ نویسی بسیار محبوب است.
DNN: بازاریابان را با وسایل مدیریت محتوایی مجهز می کند که بدون در نظر گرفتن محل ذخیره ی داده ها، بتوانند به آسانی به داده های دیجیتالی دسترسی پیدا کنند. همچنین بتوانند محتوا را بر روی هر کانال آنلاینی قرار دهند و آن را برای هر بازدیدکننده ای شخصی کنند.
Oracle WebCenter: سه محصول اصلی، مجموعه ی اوراکل را می سازد: محتوا ی oracle webcenter، سایت های oracle webcenter، و پرتال oracle webcenter. یکی از ویژگی های اصلی oracle  محتوایی ست که می تواند به صورت مرکزی در یک محل مدیریت شود و از طریق برنامه های متعدد قابل اشتراک گذاری است.
Pulse CMS: یک نرم افزار اختصاصی طراحی شده برای وب سایت های کوچک است که یک توسعه دهنده می تواند محتوا را به سایت اضافه کرده و آن را سریع و راحت کنترل کند. به دیتابیس احتیاج ندارد. و از Apache به همراه PHP5استفاده می کند.
Terminalfour: مهمترین محصول این شرکت، مدیریت سایت است. این یک نرم افزار اختصاصی مبتنی بر CMS است.
OpenText: opentext برای مدیریت محتوای زیاد، هماهنگی با ملزومات قانونی، و مدیریت محتوای آنلاین و سیار برای استفاده ی سازمانی، اختصاص یافته است.
Backdrop CMS: یک CMS رایگان و منبع باز است که به عنوان بخشی از پروژه ی Drupal به حساب می آید و تمرکز آن بر روی آماده کردن یک CMS مقرون به صرفه برای سازمان های کوچک و متوسط است. Backdrop فقط ابتدایی ترین گونه ی مدیریت محتوای وب را ارائه می دهد، اما به کمک ماژول ها قابل گسترش است.

10-اسفند-1395

نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد