طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟ طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟

رتبه این آیتم
طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟
رتبه 4 در 14 رای از 1 تا 5

طراحی وب سایت ریسپانسیو(RWD) ، یک فرآیند طراحی سایت است که باعث می شود صفحات وب به خوبی بر روی انواع دستگاه ها و صفحات نمایش به خوبی مشاهده شود.  محتوا، طراحی و عملکرد در تمام دستگاه ها مطابق با همان دستگاه می باشد.


 

در سال های اخیر با توجه به افزایش استفاده از دستگاه های هوشمند و تلفن های همراه ، طراحی وب سایت ریسپانسیو بسیار اهمیت پیدا کرده است. امروزه بیش از نیمی از ترافیک وب سایت ها از طریق تلفن های همراه می باشد.

همچنین گوگل از سال 2015، طراحی سایت ریسپانسیو (RWD) را یکی از عوامل رتبه بندی اعلام کرد.

چند نکته که در هنگام طراحی سایت ریسپانسیو باید در نظر گرفت

آیا شما به فکر ریسپانسیوسازی وب سایت خود هستید؟  اگر چنین تصمیمی دارید رعایت نکات زیر در هنگام ساخت سایت ریسپانسیو مهم می باشد.

هدفمند کردن محتوای حیاتی

فکر می کنید چه چیز باعث می شود که وب سایت شما به رتبه بالاتری صعود کند؟ الویت دادن به اطلاعات و محتوای سایت بسیار ضروری است. محتوای حیاتی اصول ساخت هر سایتی می باشد. به خصوص اگر می خواهید طراحی سایت ریپسپانسیو داشته باشید باید این نکته را در نظر بگیرید.

سعی کنید حداقل سه پوسته را طراحی کنید

یک سایت ریسپانسیو باید حداقل دارای سه پوسته برای پهنای باند مرورگر باشد. اعدادی که ما در زیر می گوئیم به صورت مثال است.

کوچک: زیر600 پیکسل. این سایز برای اغلب تلفن های همراه می باشد.

متوسط:  600 تا 900 پیکسل. این سایز برای اکثر تبلت ها، برخی از تلفن های همراه بزرگ و رایانه های کوچک مانند نوت بوک ها می باشد.

بزرگ: بیش از 900 پیکسل. این سایز برای کامپیوترهای شخصی رومیزی می باشد.

هر کدام از این پوسته ها باید متن و عناصر گرافیکی یکسانی داشته باشند اما هر کدام باید به گونه ای طراحی شوند که بهترین نمایش را در همان دستگاه داشته باشند.

تجربه کاربرپسند . در طراحی وب سایت ریسپانسیو مهمتر از تبدیل شدن صفحه نمایش به اندازه های گوشی های تلفن همراه ، تجربه کاربران است. مهم است که کاربران بتوانند با سایت ما تعامل برقرار کنند.

برای آخرین دستگاه های تلفن همراه با ابعاد صفحه نمایش خاص طراحی نکنید. در عوض سایت خود را با توجه به محتوای خود طراحی کنید.  چطور عناصر بر روی دسکتاپ کار می کنند و چطور این عناصر بر روی دستگاه های تلفن همراه به یکدیگر متصل می شوند.

تصاویر انعطاف پذیر برای طراحی وب سایت ریسپانسیو بسیار ضروری است. شما باید در مورد مقیاس اندازه عکس ها فکر کنید. چگونه بر روی صفحه نمایش یک کامپیوتر رومیزی بزرگ و یا یک تبلت و یا یک گوشی تلفن همراه به نظر می رسد. کدها به تصاویر اجازه می دهند تا با توجه به  مقدار درصد عرض پنجره مرورگر مقیاس شوند.

ناوبری در تلفن همراه مهم است. چندین روش معمول برای ساخت منو ها و محتویات وجود دارد. می تواند به شکل یک منوی همبرگری باشد و یا یک منو کشویی ساده  و یا می توانید از زبانه های افقی مانند یوتیوب استفاده کنید.

ژست ها امکانات جدیدی را برای طراحی ایجاد می کند. مردم عاشق خواندن بوسیله لمس کردن با دستان خود و تعامل با محتوا هستند. در تلفن های همراه و تبلت ها ، کاربران می توانند تصاویر و یا اسلایدها را زوم کنند. تعامل تا حد زیادی بر طراحی تاثیر می گذارد.

ابزارها و منابع

مرورگر وب سایت : سعی کنید از چند مرورگر برای مشاهده وب سایت استفاده کنید. چند مرورگر مختلف نصب کنید تا طیف خوبی از بازخورد را دریافت کنید. سپس شروع به تغییر اندازه مرورگر کنید.

دستگاه های تلفن همراه: تلفن همراه شما یک ابزار مفید برای پیش نمایش طرح های خود است. تا دقیقا همان چیزی که وب سایت شما در شرایط خاص دارد را نشان دهد.

طراحی ریسپانسیو چیست ؟ و چرا به آن نیاز دارید؟

طراحی سایت موبایلی، یک رویکرد جدید در طراحی سایت است که به کاربران تجربه مشاهده مناسب وب سایت به صورت هماهنگ با دستگاه های موبایل و تبلت و کامپیوتر رومیزی را می دهد.در چند سال اخیر این کار به صورت فزاینده ای مهم شده است زیرا دستگاه های تلفن همراه و هوشمند روز به روز رو به افزایش است و استفاده از رایانه های رومیزی به صورت سنتی کم شده است.  و امروزه با توجه به اینکه یکی از فاکتورهای مهم گوگل برای رتبه بندی وب سایت ها ، طراحی موبایل دوستانه سایت ها است، توجه به این نوع طراحی بسیار ضروری شده است.  لازم است که توجه داشته باشید که سایت شما با توجه به طراحی پاسخگو موبایل بهینه سازی شده است.

توسعه وب سایت های پاسخگو

طراحی وب سایت موبایلی شامل سه اصل برای توسعه است. برای انجام صحیح این موضوع باید موارد زیر رعایت شود:

·         شبکه های روان

·         کوئری های رسانه ای

·         تصاویر و رسانه های انعطاف پذیر

شبکه های روان

طرح بندی مبتنی بر شبکه های انطاف پذیر، پایه و اساس طراحی ریسپانسیو سایت است.  از اندازه های نسبی استفاده کنید تا متناسب با تمام دستگاه های تلفن همراه باشد. کلمه "شبکه" کمی گمراه کننده است زیرا لازم نیست که هر نوع چهارچوب شبکه ای اجرا شود.  این رویکرد براساس درصد، پیکسل های خروجی است.  طراحی سایت  ریسپانسیو، از رویکرد های مبتنی بر پیکسل دوری می کند.

کوئری های مدیا

کوئری های رسانه ای ، می تواند تشخیص دهد که دستگاهی که به وب سایت شما متصل شده است چیست و با توجه به آن اندازه مرورگر را تنظیم می کند. برای دیدن چگونگی این عمل، پنجره مرورگر خود را در ابعاد مختلف بکشید.  توجه داشته باشید که صفحه تنظیم خواهد شد.  از ویژگی های آن می توان برای کنترل عرض ، ارتفاع، حداکثر عرض، حداکثر ارتفاع، ارتفاع دستگاه، جهت، نسبت ابعاد و غیره استفاده شود.

تصاویر و فیلم های انعطاف پذیر

این ویژگی به شما این امکان را می دهد تا تصاویر و سایر رسانه ها را به صورت متناسب با دستگاه با توجه به ویژگی سرریز CSS استفاده کنید. مقیاس بندی در CSS  بسیار ساده است. حداکثر عنصر را می توان 100% در نظر گرفت. در این صورت بسته به اندازه مرورگر کوچک و بزرگ می شود.

چگونه می توانیم یک وب سایت ریسپانسیو بسازیم؟

اصطلاح طراحی وب سایت پاسخگو، به مفهوم طراحی یک وب سایت گفته می شود که در آن صفحه مرورگر وب سایت با توجه به صفحه نمایش کاربر تغییر می کند. همچنین آنها برای نمایش بر روی صفحات نمایش گوشی های هوشمند و تبلت و کامپیوتر رو میزی مناسب هستند.

طراحی وب سایت موبایلی، طراحی کاملا متفاوتی نسبت به طراحی سایت های معمولی دارد و طراحان باید جوانب مثبت و منفی آن را بدانند.

تصاویر در طراحی سایت موبایلی  به صورت هوشمند به متن هستند. این تکینک خاص در واقع به هدف طراحی سایت پاسخگو کمک می کند. زیرا تصاویر در اندازه های مختلف می تواند خود را با این روش مطابقت دهند.

می توانیم در 15 دقیقه یک وب سایت ریسپانسیو بسازیم. در اینجا چگونگی ساخت یک وب سایت ریسپانسیو را آموزش می دهیم . درانتهای آموزش شما خواهید توانست یک وب سایت پاسخگو بسازید. سایتی که شما می سازید با اندازه تمام صفحات نمایش سازگاری خواهد داشت.

صفحه index.html  را باز کنید. ما از تمام عناصر موجود در آن استفاده نمی کنیم.

هدف ما ایجاد وب سایت است که زمینه های اصلی یک وب سایت مانند هدر، بدنه اصلی ، فوتر و سایدبار را دارد. البته همه چیز حتی تصاویر و متن ها  را به صورت ریسپانسیو ایجاد می کنیم.

مرحله 1: پایه

 

در ابتدا شما باید در مورد ایجاد لایه ها بدانید. کد آن به صورت زیر نوشته می شود.

 

این کد به این معنا است که در این ردیف مشخص شما 12 ستون را با عرض 1000 پیکسل اشغال می کنید.  در حالی که در کد زیر:

 

ما دو "شش" ستون را در داخل "دوازده" ستون قرار داده ایم. این به این معناست که شش ستون پنجاه درصد از عرض 12 ستون را اشغال می کند. به همین صورت باقی ستون ها را می توان انجام داد.

مرحله دوم: لایه بندی

 

ابتدا با استفاده از ویرایشگر متن خود، یک فایل به نام index.html ایجاد کنید. سپس در ابتدای فایل کد زیر را بنویسید.

 

در این کد ما در واقع می خواهیم که همه چیز ریسپانسیو باشد. سپس کد زیر را اضافه می کنیم . در این کد تعداد سطر ها و ستون ها مشخص می شود.

 

ما هنوز سبک های استایل شیت خود را اضافه نکرده ایم ولی توانستیم به اهداف خود برسیم.

چهارچوب های ساخت وب سایت های ریسپانسیو

در اینجا می خواهیم در مورد فریم ورک ها و چگونگی استفاده از آنها صحبت کنیم.  به این ترتیب می خواهیم به طراحان کمک کنیم تا منابع و امکانات جدیدی را کشف کنند.

فریم ورک چیست؟

یک فریم ورک مجموعه ای استاندارد از مفاهیم، شیوه ها و معیارهای مربوط به برخورد با هر نوع مشکلی است که در صورتی  که حل نشود می تواند باعث ایجاد مشکلات جدید شود.

در دنیای طراحی وب ، اگر بخواهیم تعریف ساده تر از فریم ورک ها داشته باشیم  می گوئیم:  یک فریم ورک به عنوان یک بسته از ساختار، فایل ها و پوشه کد های استاندارد مانند css  و html و js  و غیره است . که می تواند برای حمایت از توسعه وب سایت ها ، به عنوان پایه ای برای شروع ساختن یک سایت استفاده می شود.

اکثر وب سایت ها یک ساختار مشابه دارند. هدف از فریم ورک ها ارائه یک ساختار مشترک است تا توسعه دهندگان مجبور نباشند از اول دوباره آن را انجام دهند و می توانند از کد های مورد نیاز خود استفاده کنند. چهار چوب ها به ما کمک می کنند تا در زمان خود صرفه جویی کنیم.

فرم ورک های طراحی سایت پاسخگو بسیار مهم هستند.  امروزه توجه بسیاری در مورد استفاده از فریم ورک ها برای ساخت سایت های ریسپانسیو شده است. به دلیل اثر بالای بخشی از این فریم ورک ها در طراحی سایت، آنها بسیار مورد توجه و محبوب طراحان هستند. فریم ورک های ریسپانسیو بسیار مهم تر از فریم  ورک های غیر ریسپانسیو هستند. علاوه بر آن بسیار موثر تر و کاربر محور هستند.

فریم ورک های ریسپانسیو،  شامل برچسب های CSS  و  HTML هستند . بنابراین ، بهترین انتخاب برای ایجاد طرح های وب سایت های استثنایی هستند. در زیر خلاصه ای از برخی از فریم ورک های ریسپانسیو گفته شده است.

بوت استراپ (bootstrap)

بوت استراپ یکی از پر طرفدار ترین و محبوب ترین فریم ورک های توسعه فایروال  است . در حال حاضر آخرین نسخه بوت استراپ 3 در دسترس است.  بوت استراپ دارای ویژگی های بی نظیر یک سیستم شبکه ساختاری عناصر ناوبری و خیلی چیز های دیگر است. با داشتن این فریم ورک توسعه دهندگان می توانند به راحتی هر نوع وب سایتی را  بدون هیچ گونه تکنیکی ایجاد کنند. همچنین دارای پشتیبانی قوی تلفن همراه است. بنابراین در تلفن های همراه به خوبی دیده می شود.

Foundation

این فریم ورک همچنین به عنوان یکی از فریم ورک های استثنایی است. این چهارچوب فوق العاده ریسپانسیو است.  برای ایجاد طرح های یکپارچه سایت،  برنامه های کاربردی سایت و قالب های تلفن همراه و ایمیل استفاده می شود. این فریم ورک ساده ترین فریم ورک برای یادگیری است و بنابراین می تواند توسط کاربران جدید به راحتی مورد استفاده قرار گیرند. این چهارچوب استثنایی دارای تعدادی از اجزای نمایش پوسته، ناوبری ، رسانه و بسیاری از موارد دیگر است. همچنین دارای لیست استثنایی از افزونه ها است.

Pure

این ماژول دارای مجموعه ای ماژول های css  است که ردپای کوچکی از خود بر جای می گذارد. این چهارچوب برجسته در حال توسعه با تلفن های همراه است. به توسعه دهندگان کمک می کند تا بسته های مورد نیاز را بنویسند. طیف گسترده ای از اجزای css ، نیز با pure  در دسترس هستند. این چهارچوب برجسته نیز قابلیت سفارشی سازی را دارد.

نتیجه گیری

پیدا کردن بهترین چهارچوب برای طراحی سایت شما می تواند یک چالش باشد،  اما زمانی که شما چندین چهارچوب را در دسترس دارید، آنها را تست کنید تا بتوانید یکی از آنها را پیدا کنید که به بهترین نحو برای شما مناسب باشد.

 

با پیشرفت تکنولوژی، تمام فریم ورک های جدید اغلب پاسخگو هستند. چهارچوب های قدیمی تر از بین خواهند رفت و یا بهبود پیدا خواهند کرد. 

حتما تو مقالاتی که سایت دارکوب نوشته لغت ریسپانسیو یا واکنش گرا رو خیلی دیدید. ما چون خودمون این کلمه رو زیاد استعمال می کنیم دیگه یادمون میره توی مقالات، معنیشو برای اونایی که نمیدونن توضیح بدیم. از این بابت ازتون عذر خواهی می کنیم.
برای اینکه کارتونو راحتتر کنیم و دیگه مجبور نباشید اینور و اونور دنبال جواب سوال هایی بگردید که در واقع سوال خیلی هاست، ما براتون تو این مقاله یکیشونو جواب میدیم: طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) چیست؟
طراحی سایت واکنش گرا یه رویکرد به طراحی سایته. تو این رویکرد توسعه دهنده صفحه وب یا سایتی طراحی می کنه که به دستگاهی که داره برای روئت سایت ازش استفاده میشه واکنش نشون میده. این دستگاه میتونه هر چیزی باشه، کامپیوتر خونگی، لپ تاپ، آیپاد یا گوشی هوشمند.
طراحی سایت واکنش گرا خیلی ساله که داره استفاده میشه، اما با این وجود باز هم من خیلی از سایت ها رو می بینم که هنوز واکنش گرا نیستند.
ظاهر سایتی که طراحی واکنش گرا داره چه شکلی میشه؟
همین الآن دارید روبروتونه. همین سایت ما (دارکوب) رو با یه کامپیوتر دسکتاپ نگاه کنید و بعد همینو با گوشی هوشمند باز کنید تا تفاوت طراحیش رو ببینید. خیلی سال پیش برای اینکه همچین اتفاقی بیفته باید یه سایت جدا برای دسکتاپ و یه سایت جدا برای گوشی طراحی میشد که خب هزینه هاش میرفت بالا و بروزرسانیش هم خیلی دردسر داشت، چون باید هر تغییری که میخواستیم بدیم رو روی هر دو تا سایت میدادیم.
چرا باید سایتمونو واکنش گرا کنیم؟
به جز هزینه ساخت و مشکلات بروزرسانی دو تا سایت، طراحی سایت واکنش گرا به نفع کاربرهاتون هم هست، چون این طراحی روی هر دستگاهی که دیده بشه باز هم ظاهرشو حفظ می کنه و کاربر میتونه محتوایی که میخواست بخونه رو به راحتی و بدون نیاز به زوم کردن و اسکرول کردن صفحه به چپ و راست بخونه.
به اضافه، سایت های واکنش گرا شانس بیشتری دارن که روی صفحه نتایج جستجو دیده بشن. گوگل سایت هایی رو که واکنش گرا نباشن جریمه می کنه، چون سیاست هاش بر اینه که بهترین تجربه کاربری رو برای کاربرهاش فراهم کنه. شما هم اگه سایتتون واکنش گرا نیست، بهتره زودتر دست بکار بشید، وگرنه کاربرهای بیشتری رو از دست میدید و ممکنه موتورهای جستجو جریمه تون کنن.
قدم بعدی چیه؟
اگه سایتتون واکنش گرا نیست و کاربرهاتونو خسته می کنه، قدم بعدی اینه که با یه شرکت طراح سایت خلاق مثل ما صحبت کنید تا برای بهتر کردن چهره آنلاین شرکتتون بهتون کمک کنیم.

11-تیر-1397

نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

2 نظر

  • آموزش فن بیان و مهارت های ارتباطی چهارشنبه, 22 خرداد 1398 22:18 پست شده توسط آموزش فن بیان و مهارت های ارتباطی

    ممنون از سایت خوب و مطالب مفیدی که به اشتراک میزارین.

  • موسوی دوشنبه, 10 دی 1397 17:46 پست شده توسط موسوی

    درود میخاستم ریسپانسیو سایت درست کنم که تو بخش موبایل درست نمایش بده و یک صفحه جدید ایجاد کنم محتوا html است لطفا قیمت بفرمایید

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد