بهبود وضعیت کسب و کار از طریق سئو و بازاریابی اینترنتی بهبود وضعیت کسب و کار از طریق سئو و بازاریابی اینترنتی

رتبه این آیتم
بهبود وضعیت کسب و کار از طریق سئو و بازاریابی اینترنتی
رتبه 5 در 1 رای از 1 تا 5

روش های بازاریابی آنلاین: بهبود سئو، بهبود تجارت است

حتما با عبارت "بهینه سازی موتور جستجو" یا همون سئو آشنا هستین و می دونید که چقدر مهمه. اما می دونید چطوری کار می کنه و بر چه اساسی هست؟ برای اینکه به بالای رتبه بندی جستجو برسید و تو صفحه اول نتایج موتورهای جستجو بیاید باید سئو انجام بدید. پس باید بدونید موتورهای جستجو چطور کار می کنن و چطوری برنامه ریزی و سازماندهی شدن تا بتونن مطالب سایت شمارو پیدا کنن.

موتورهای جستجو چطور کار می کنند؟

از نظر یه کاربر معمولی، موتورهای جستجو ابزار ساده ای هستن. کاربرا یه عبارت یا کلیدواژه رو توی باکس جستجو تایپ می کنند و مطالب مرتبط ظاهر میشن! بیشتر کاربرها نمی دونن که این اطلاعات باید طی یک سری فرایندهای پیچیده، در زمان درست، در جای درست قرار گرفته باشن. اگه فقط با سه تا از این فرایندها آشنا بشید می تونید بفهمید موتورهای جستجو چطوری کار می کنن.

جستجو کردن: موتورهای جستجو برای پیدا کردن اطلاعات جدید، به سرعت، اینترنت رو می گردن

موتورهای جستجو دائما محتوای اینترنت رو اسکن می کنن تا بدونن دقیقا چه مطالبی وجود داره، چیا جدیدن و چه چیزایی بیشتر توجه مردمو جلب می کنن. همه موتورهای جستجو مثل گوگل، بینگ، یاهو و ... کامپیوترهای قدرتمندی دارن که کل مطالب رو اسکن می کنن تا وبسایت های جدید، صفحات جدید و حتی بروزرسانی مطالب قدیمی رو پیدا کنن – درواقع دنبال هر چیزی که تغییر کرده می گردن.

فهرست کردن: مطالب جدید فهرست می شن تا بعدا استفاده بشن

بعد از جستجو، مطالب جدیدی که پیدا شدن فهرست میشن. مثلا مثل فهرست کتاب های یک کتابخونه. در طول فهرست شدن، موتورهای جستجو بر اساس محتوای صفحات و ساختار وبسایت ها سعی می کنن ببینن اون صفحه یا سایت درباره چیه. برای همین هم ساختار سایت و استفاده از کلمات کلیدی مناسب در مکان درست انقدر مهمه. البته دلایل دیگه هم داره که بعدا میگم.

به کار گرفتن: مطالب برای بازدیدکننده ها "به کار گرفته می شن" یا نمایش داده میشن

حالا اون اطلاعاتی، که پیدا شدن و فهرست شدن و در دیتابیس ذخیره شدن، منتظر یه کاربر شجاعن که صداشون کنه. وقتی کاربرها یه صفحه موتورجستجو رو باز می کنن و تو باکس جستجو تایپ می کنن، موتورجستجو اطلاعاتی رو که تو فهرستشون ذخیره کردن طبقه بندی می کنن و  نمایش می دن. اینطوری مطالب مرتبط جلوی کاربر ظاهر می شن تا یکیشونو کلیک کنه.
خب این ساده ترین مدلی بود که میشد درباره نحوه کار موتور جستجو گفت. در اصل موتورهای جستجو خیلی چیزهای مهمه دیگه ای رو هم در نظر می گیرن، مثل سرعت لود یا بارگذاری یه وبسایت، سازگاریش با موبایل، اینکه کسی تو رسانه های اجتماعی درباره سایتتون حرف می زنه یا نه، هر چند وقت یکبار بروزرسانی میشه و اینکه آیا حسابی روی ساختار کلی سایت و محتواش کار شده یا نه. پس همه اینارو باید برای سئو در نظر بگیرید.

چه مواردی رو باید در سئو در نظر بگیریم؟

قبل از نوشتن مطلب، باید یکمی تحقیق کنید. اولا باید بدونید، تو حیطه کاری شما، مردم راجع به چه موضوعاتی حرف می زنن یا چه موضوعاتی رو سرچ می کنن. ابزار مختلفی برای پیدا کردن کلیدواژه ها و عبارت های کلیدی که مردم معمولا تو موتورهای جستجو تایپ می کنن یا تو رسانه های اجتماعی راجع بهش حرف می زنن هست. اینجا براتون چندتاشو معرفی می کنم:
SEMrush که قبلا راجع بهش خیلی صحبت کردم. بعضی خدماتش رایگانه و بعضی هاش پولی.
Ubersuggest کاملا رایگانه و مثل قبلی طبق کلیدواژه ای که بهش بدید بیشترین عبارت های جستجو شده رو بهتون نشون میده.
Google Trends وقتی کلیدواژه مورد نظرتونو تایپ کنید، علاوه بر بیشترین عناوینی که مردم سرچ کردن، نشون میده تو مناطق جغرافیایی مختلف چقد سرچ میشه
Wordtracker  حجم کلیدواژه هایی که سرچ شدن رو نشون میده
Keyword Eye برای استفاده از خدمات رایگانش باید حتما عضو بشید. اگر کلمات کلیدی رو سرچ کنید بهتون کلیدواژه های پیشنهادی میده  
SEO Book Keyword Tool بر اساس کلماتی که تو گوگل و یاهو و بینگ سرچ شده بهتون پیشنهاد میده
Hootsuite کلیدواژه ها رو در دنیای رسانه های اجتماعی بررسی می کنه

جستجوی کلیدواژه

یه فهرست از کلیدواژه ها، عبارت های کلیدی و موضوعات مرتبطی که طی تحقیقاتتون پیدا کردید بنویسید. حالا ببینید چطوری میشه ازشون تو وبسایت و مطالبتون استفاده کنید. اول با صفحه ها و مطالبی که از قبل تو سایتتون بوده شروع کنید. ببینید می تونید این کلیدواژه هارو به اون مطالب قبلی اضافه کنید؟ البته فقط برای اینکه اون کلیدواژه هارو تو سایت داشته باشید، همینطوری الکی تو هر صفحه ای جاشون ندید یا مثلا صفحه های سایتتونو پر از کلیدواژه نکنید. باید کلیدواژه ها از نظر منطقی با محتوای مطلب و ساختار کلی سایت جور در بیاد وگرنه به ضرر سئوی سایتتون میشه و نتیجه عکس می گیرید.

اصول سئو برای ساختار صفحات

وقتی صفحه یا پست ها رو کنار هم میذارید در واقع ساختار سایت رو شکل می دید.
برای شکل دادن عنوان مطالب و پاراگراف بندی استاندار باید اونارو سطح بندی کنید. این سطح ها به H1, H2, H3, … معروفن. وقتی موتورهای جستجو صفحات رو فهرست می کنن، عنوان اونارو مد نظر قرار می دن چون عنوان مشخص می کنه که تو اون مطلب قراره راجع به چه موضوعی صحبت بشه، مثل عنوان های هر فصل یک کتاب. موتورهای جستجو محتوای اون مطلب رو هم اسکن می کنن. برای همین هم باید حتما به جز عنوان اصلی، یکسری عنوان های فرعی هم برای هر مطلب درست کنید و کلمات کلیدی رو تو متن مطالبتون به کار ببرید. حالا طبق اون سطح ها که گفتیم، عنوان اصلی میشه H1 که سطح اول هست، عناوین فرعی میشن H2 که در سطح دوم قرار می گیرن، شاید هر عنوان فرعی خودش بازم چند تا عنوان فرعی داشته باشه که اونا میشن سطح سوم یا H3. هر سطح باید فقط یک H1 و حداقل یک H2 داشته باشه، اگه لازم بود می تونید H3 هم داشته باشید ولی اجباری نیست. مثلا اگه بخوام تو همین مقاله سطح هارو بهتون نشون بدم اینطوری میشه:
H1: روش های بازاریابی آنلاین: بهبود سئو، بهبود تجارت است
H2: موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟
H3: جستجو کردن: ...
H3: قهرست کردن: ...
H3: به کار گرفتن: ...
H2: چه مواردی را باید در سئو در نظر بگیریم؟
H3: جستجوی کلیدواژه
H3: اصول سئو برای ساختار صفحات
یادتون باشه قبل از استفاده از کلیدواژه ها، توصیفات متای صفحه و بهینه سازی اسم فایل ها، توضیحات و متن جایگزین عکس ها رو هم درست کنید. هر چند این مسائل رو کاربرا نمی بینن، اما موتورهای جستجو که می بینن. علاوه بر این، با این کار سایتتون برای کاربران ناتوان جسمی که از فناوری های کمکی برای خوندن سایت ها استفاده می کنن هم به راحتی قابل استفاده می شه.
وقتی همه این کارها رو انجام دادید، از صفحات و پست های دیگه سایتتون به هم دیگه لینک بدید تا ارتباط مطالب با هم و فراخوانی مطالب بیشتر بشه. به این فکر کنید که بعد از اینکه کاربرها این مطلب رو خوندند دوست دارید چی کار کنن؟ و ازشون بخواید همون کار رو انجام بدن.
حالا که می دونید موتورهای جستجو چطور کار می کنن و مخاطبینتون چه کلیدواژه هایی رو مدنظر دارن و بیشتر جستجو می کنن و ساختار سایتتون باید چطوری باشه، وقتش رسیده که برید سراغ ایجاد مطالب جدید.

چه مطالبی رو باید به سایت اضافه کرد؟

بهتره همینطوری هر مطلبی که کلیدواژه تون بهش می خوره به سایت اضافه نکنید. بر اساس اینکه مخاطبانتون چی می خوان و چی دوست دارن، موضوعات مطالبتون رو طراحی کنید. بهشون همون اطلاعاتی رو بدید که می خوان بخونن و به اشتراک بذارن. مثلا مقاله هایی که یه مشکلی رو حل می کنن خیلی مخاطب دارن، که معمولا عنوان هاشون "چطوری فلان کارو بکنم؟".
اگه به کارتون می خوره، یه سری صفحاتی هم ایجاد کنید که مخصوص یک منطقه جغرافیایی خاصه. ترکیب کلیدواژه ها با اسم یه شهر یا منطقه باعث میشه تو لیست جستجوی آدمایی که دقیقا میدونن چی می خوان قرار بگیرید. معمولا این جستجوها فهرست نتایجشون هم کوتاه تره و شمارو به صفحه اول نزدیک تر می کنه. مردم هم معمولا اینطوری سرچ می کنن. مثلا "وکیل حقوقی در تهران"
هرچی محتواتون بیشتر به کاربر ربط داشته باشه، علاوه بر اینکه سئوی سایتتون بهتر میشه، اعتماد و وفاداری بیشتری ازشون می بینید و خودتونو به عنوان یک متخصص تو حوزه کاری خودتون مطرح می کنید.

یک توضیح ساده و قابل درک درباره سئو

می دونم که باید به خیلی چیزها فکر کنید، اما اگه به یه روش سئو بچسبید موتورهای جستجو بهتر پیداتون می کنند و در نتیجه بازدیدکننده های بیشتری هم می گیرید.
برای این کار باید به این فکر کنید که مردم چی می خوان، و از همون کلماتی استفاده کنید که تو موتورهای جستجو سرچ می کنن. به جز این، باید مطالبتون رو خوب سازماندهی کنید که موتورهای جستجو راحت پیداش کنن. مثلا پست ها و صفحات استاندارد داشته باشید و به اشتراک بذارید. مطالبتونو تو رسانه های اجتماعی هم بذارید تا سئوتون بهتر بشه و از رسانه های اجتماعی هم برای خودتون ترافیک بگیرید.

برای سئو کردن سایتتون کمک لازم دارید؟ متخصصین دارکوب می تونن کمکتون کنن

گستره خدمات ما از طراحی و توسعه سایت گرفته تا بازاریابی آنلاین و بهینه سازی و سئوکاری رو در بر میگیره. ما بهتون کمک میکنیم تا هر وقت کسی کلیدواژه های شمارو سرچ کرد، سایت شما تو صفحه اول گوگل بیاد. برای مشاوره و راهنمایی با ما تماس بگیرید.


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد