رابطه ی مدت زمان ماندن کاربران در سایت و سئو رابطه ی مدت زمان ماندن کاربران در سایت و سئو

رتبه این آیتم
رابطه ی مدت زمان ماندن کاربران در سایت و سئو
رتبه 5 در 1 رای از 1 تا 5

گوگل بیش از 200 فاکتور رتبه بندی در الگوریتم خود استفاده می کند. مدت زمان ماندگاری بازدیدکنندگان در وب سایت یکی از این فاکتور هاست.
منظور از مدت زمان ماندگاری یا Dwell time مقدار زمانی است که یک بازدیدکننده هنگام کلیک بر روی یک لینک در نتایج جستجو در صفحه ی وب باقی می ماند.
منظور از نرخ ترک صفحه، درصد بازدیدکنندگانی است که از یک صفحه دیدن می کنند ولی پس از بازدید بدون مراجعه به صفحات دیگر بلافاصله صفحه را ترک می کنند.
در بحث ماندگاری کاربر در صفحه، کلیک کردن کاربر مهم می باشد.
به عنوان مثال، شما در گوگل موضوعی را سرچ کرده اید. شما بر روی اولین نتیجه ی SERP برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک می کنید. چند دقیقه ای را برای خواندن محتوای وب در سایت مربوطه سپری می کنید. پس از خواندن اطلاعات ارائه شده بدون کلیک بر روی پیوند دیگری در وب به SERP باز می گردید. این اقدام ترک صفحه بدون مراجعه به صفحات دیگر نرخ ترک صفحه قلمداد می شود.
نرخ ترک صفحه گزارشی مبنی بر رضایت یا عدم رضایت کاربر از صفحه ی مورد نظر را به گوگل نمی دهد.
خیلی وقت ها کاربران Dwell time را با مدت زمان جلسه اشتباه می گیرند.
مدت جلسه، کل مدت زمانی است که کاربر در یک وب سایت پیش از ترک کردن آن می ماند.

اهمیت مدت زمان ماندگاری کاربر برای سئو

تصور کنید شما موضوعی را مورد جستجو قرار داده اید. گوگل یک سری صفحه ی وب در نتایج SERP خود برای شما می آورد. شما بر روی مورد اول کلیک می کنید اما پس از مدت کوتاهی متوجه می شوید که صفحه ی مورد نظر اطلاعات مورد نیاز شما را ندارد. پس تصمیم به خروج از آن می گیرید و بر روی مورد دوم کلیک می کنید. صفحه ی وب دوم حاوی اطلاعاتی می باشد که با نیاز های شما تناسب بیشتری دارد. پس مدت زمان بیشتری را صرف ماندن در این صفحه می کنید.

گوگل این میزان ماندگاری کاربر در صفحه را مد نظر قرار می دهد.

گوگل هیچگاه به طور رسمی مدت زمان ماندگاری کاربر در صفحه را به عنوان یکی از فاکتور های رتبه بندی اعلام نکرد. اما همه به خوبی می دانند که گوگل برای تجربه ی کاربر ارزش قائل است. طبق شواهد اینطور استنباط می شود که مدت زمان ماندگاری کاربر در یک صفحه از فاکتور های غیر مستقیم رتبه بندی گوگل می باشد.
شواهد نشان می دهد که گوگل برای وب سایت هایی که مدت زمان ماندگاری کاربران در آن زیاد است، ارزش قائل است.

تأثیر ماندگاری کاربر در صفحه بر سئو

Google Analytics معیار هایی مانند نرخ ترک صفحه و مدت زمان کل جلسه را بررسی می کند، اما مدت زمان ماندگاری در صفحه را خیر.
مدت زمان جلسه ممکن است شامل چندین صفحه و یا مقاله باشد، اما مدت زمان ماندگاری کاربر در صفحه فقط بر روی یک قطعه از محتوا تمرکز دارد.
مدت زمان ماندگاری کاربر در صفحه به طور غیر مستقیم بر رتبه بندی جستجوی شما تأثیر می گذارد. زیرا به گوگل می گوید که آیا صفحه ی وب مورد نظر به کاربر ارزشی ارائه می دهد یا خیر؟

راهکار هایی برای ماندگاری بیشتر کاربر در صفحه به منظور کسب رتبه های بالاتر جستجو

 کل مفهوم مدت زمان ماندگاری کاربر در صفحه حول محتوای صفحه می گردد. اگر محتوای وب سایت شما ارزش بیشتری به کاربر ارائه دهد و جذابیت بیشتری برای کاربر داشته باشد، به طور حتم مدت زمان ماندگاری کاربر در صفحه به منظور مطالعه ی محتوای وب، بیشتر خواهد بود.
کیفیت محتوا برای کسب رتبه های بالاتر نتایج جستجو از اهمیت زیادی برخوردار است. به عبارت دیگر، اگر محتوای صفحه ارزشمند، قابل خواندن و مرتبط باشد احتمال اینکه کاربران مدت زمان بیشتری را در صفحه بمانند افزایش می یابد. این موضوع دست آخر منجر به افزایش مدت زمان ماندگاری و بهبود رتبه ی وب در صفحه ی نتایج گوگل می شود.
به طور خلاصه، بهبود مدت زمان ماندگاری کاربر در صفحه با ارائه ی تجربه ی کاربری خوب در یک تناسب مستقیم قرار دارد. هر چه وب سایت شما تجربه ی کاربری بهتری ارائه دهد، کاربر احتمالاً مدت زمان بیشتری را در وب سایت شما سپری خواهد کرد.

سعی کنید هدف جستجو را متوجه شوید

پیش از تولید محتوا سعی کنید هدف جستجو را درک کنید.
هدف جستجو به نیت و قصد کاربر از جستجو پیش از دریافت گزارشات جستجو اشاره دارد.
به طور مثال اگر کاربری موضوع "بهترین رستوران در تهران" را مورد جستجو قرار دهد به احتمال زیاد به دنبال با کیفیت ترین رستوران برای سفارش غذا و یا رزور می باشد.
موتور های جستجوگر صفحات را به گونه ای رتبه بندی می کنند که ارائه دهنده ی اطلاعاتی باشند که بسیار با قصد و نیت کاربر نزدیک باشد. گوگل برای تجربه ی کاربر ارزش بسیاری قائل است و سعی در حل مشکلات کاربران دارد.
اگر می خواهید رتبه های بالاتری کسب کنید بایستی هدف کاربر را از جستجو در پس کلماتی که مورد جستجو قرار می دهد، درک کنید.
با پاسخ به سؤالات زیر بیشتر می توانید موفق باشید:

  • کاربران من به دنبال چه نوع محتوایی هستند؟
  • آیا آنها می خواهند خرید کنند یا صرفاً به دنبال کسب اطلاعات هستند؟

اگر بتوانید نیت کاربر از جستجویش را بفهمید می توانید محتوای با ارزش تری تولید کنید.

مطالب طولانی بنویسید

طبق مشاهدات، متون طولانی 77.2% بیشتر از پست های کوتاه، بک لینک دریافت می کنند. محتوای طولانی همچنین اشتراکات اجتماعی بیشتری دریافت می کنند.
عملکرد محتوای طولانی بهتر از پست های کوتاه است. زیرا عمیق تر به بررسی یک موضوع می پردازد و به سؤالات بیشتری پاسخ می دهد. از آنجا که معمولاً ارزش پست های طولانی زیاد است، کاربران هم برای مطالعه ی آنها مدت زمان بیشتری را در صفحه سپری می کنند.

سرعت صفحه را بهبود ببخشید

سرعت صفحه یکی از فاکتور های مهم رتبه بندی به خصوص برای جستجو های موبایل می باشد. زیرا کاربران به سرعت صفحه اهمیت می دهند و می خواهند پاسخ سؤالات خود را سریع پیدا کنند.
کاربران کم حوصله هستند و صفحاتی را که به آرامی بارگذاری می شوند را خیلی زود ترک می کنند.
اطمینان حاصل کنید که صفحه ی شما در کمتر از 3 ثانیه بارگذاری می شود. برای بهبود سرعت صفحه می توانید ویدئو ها و تصاویر داخل صفحه ی خود را فشرده و بهینه کنید.

نتیجه

مدت زمان ماندگاری کاربر در صفحه از عوامل غیر مستقیم تأثیرگذار بر سئو می باشد.
برای بهبود مدت زمان ماندگاری کاربر در صفحه و بهبود رتبه ی وب سایت در نتایج گوگل بایستی چندین راهکار را به طور همزمان در صفحه ی خود پیاده سازی کنید.
ایجاد و انتشار محتوای مرتبط با مخاطبان هدف که پاسخگوی نیاز آنها باشد بسیار مهم است. با ارائه ی تجربه ی کاربری خوب احتمال ماندگاری کاربران در صفحه برای مدت طولانی تر افزایش خواهد یافت.
با بهبود محتوای وب سایت می توانید مدت ماندگاری کاربر در صفحه، همچنین کسب رتبه های بالاتر SERP را بهبود ببخشید.
همه ی اینها بدان معناست که بهبود مدت زمان ماندگاری کاربر در صفحه، بهبود سئو را به همراه دارد.


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد