اسکرام در دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک اسکرام در دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک

رتبه این آیتم
اسکرام در دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک
رتبه 5 در 1 رای از 1 تا 5

راهکار های مدیریت چابک در دیجیتال مارکتینگ به کمک کارشناس ارشد اسکرام

اصولا نقش اسکرام در دیجیتال مارکتینگ برای مدیران و صاحبان پروژه های زیاد مشخص و تعریف شده نیست، مخصوصا در ایران. از این جهت باید آگاهی رسانی و فرهنگ سازی بیشتری در زمینه اسکرام در دیجیتال مارکتینگ صورت پذیرد. در یک تیم نرم افزاری یا تجارت الکترونیک، حتی پیش از طراحی و پیاده سازی نیز می توان از دیجیتال مارکتینگ برای اهداف آینده آن نرم افزار یا برند استفاده نمود. در یک تیم طراحی نرم افزار یا وب سایت، می توان از یک متخصص یا کارشناس ارشد اسکرام بهره برد. اسکرام مستر یا کارشناس ارشد اسکرام موظف است تا در کنارصاحب محصول نرم افزاری، بر تیم توسعه دهندگان و طراحان نظارت و مدیریت داشته باشد. به این مجموعه تیم اسکرام گفته می شود که می توانند یک اپلیکیشن یا وب سایت یا... را طراحی و پیاده سازی نمایند. صاحب کسب و کار نیز ممکن است با سهامداران پروژه طرف حساب باشد و در کل صاحب محصول و صاحب کسب و کار در این حالت می بایستی از سود پروژه با سهامداران شریک شوند.

حال، بهترین حالتی که می تواند برای یک پروژه نرم افزاری یا تجارت الکترونیک ایده آل باشد چیست؟ و چگونه می توان در این میان دیجیتال مارکتینگ لازم برای سایت یا اپلیکیشن ساخته شده را به عهده یک اسکرام مستر سپرد؟  چگونه باید یک سیستم دیجیتال مارکتینگ هوشمند و بهینه را با مدیریت چابک برای این محصول به اجرا درآورد؟

 

شاید پاسخ به این سوال نیازمند ساعت ها جلسه در کنفرانس های نرم افزاری و تجارت الکترونیک باشد و شاید حتی در تخصصی ترین کارگاه های دیجیتال مارکتینگ نیز مطرح نگردد، لااقل در ایران افراد انگشت-شماری هستند که این تخصص را داشته باشند و بتوانند چنین شرایطی را مدیریت و کنترل نمایند. از طرفی شاید در پروژه های نرم افزاری و یا تحت وب که نسبتا کوچک باشد، مدیر محصول و کارشناس اسکرام یک نفر باشند، که معمولا پس از راه اندازی محصول سراغ یک بازاریاب دیجیتال می روند و توقع دارند که همه چیز را به کمک ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آن طور که توقع دارند بتواند در بازار آنلاین یا حتی آفلاین به نفع برند و کمپانی آنها پیاده سازی گرداند. از همین جا هست که مشکلات مدیریتی در پروژه ایجاد می گردد، تا به فرض اینکه آن محصول هیچ گونه مشکل فنی یا ضعف مهندسی نداشته باشد. لذا شاید بهتر باشد که مدیر محصول یا متخصصی اسکرام پیش از طراحی و شروع پروژه، آموزش های لازم را توسط یک متخصص دیجیتال مارکتینگ ببینند و یا از ابتدا، مدیر یا مشاور دیجیتال مارکتینگ، مدیر تیم فنی و تیم مدیریت شرکت همه با هم جلساتی داشته باشند و با هم کاملا هماهنگ باشند و همکاری های لازم را داشته باشند. چنین مشکلات مدیریتی در بزرگ ترین شرکت های فناوری اطلاعات و تلکام در ایران به وضوح دیده می شود و کل پروژه و افراد درگیر آن نیز از عدم هماهنگی ها و مشکلات نسبی در محصول هنگام ورود به بازار آنلاین یا ... رنج می برند.
نباید فراموش کرد که کلا مارکتینگ سعی در بهینه سازی دخل و خرج و افزایش موفقیت پروژه دارد. برای مثال شما یک نرم افزار ارتباط با مشتری برای یک سازمان بزرگ در ایران پیاده سازی می کنید و به آن سازمان می فروشید، یعنی یک مشتری از پیش تعیین شده دارید... خوب در این حالت بازاریابی و فروش دیگر شاید تنها با این هدف زیاد معنایی نداشته باشد، کاری که بسیاری از شرکت های نرم افزاری و انفورماتیک در ایران انجام می دهند. ولی در شرایطی که شما محصولتان نیاز به رقابت در بازار دارد تا بتواند مشتری های زیادی بیابد و فروش و موفقیت زیادی را نصیب محصول و برند شما گرداند، دیگر نمی توان نقش دیجیتال مارکتینگ را نادیده گرفت... شما می بایستی با یک مدیریت چابک در تولید محصول و همچنین در بازاریابی دیجیتال آن بتوانید سهم خوبی از بازار را به خود اختصاص دهید.
لذا توصیه می شود که اسکرام مستر - متخصص دیجیتال مارکتینگ نیز باشد، که بسیار کمیاب خواهد بود؛ یا در کنار یک مشاور دیجیتال مارکتینگ حرفه ای بتواند مدیریت صحیح جهت اقدامات لازم پیش از تولید، پس از تولید و حتی پس از لانچ محصول را به خوبی و به سرعت انجام دهد. در اینجا قطعا وجود یک پلن استراتژیک دیجیتال برای آن محصول و شرکت ضروری می باشد. پیگیری، صبر و حوصله، دقت و تجربه در کنار علم و دانش دیجیتال مارکتینگ برای اجرای چنین کاری لازم خواهد بود. وقتی که شما در تیمی کار می کنید یا بر آن مدیریت می نمایید که افراد از برخورد های مدیران یا همکاران خود ناراضی هستند، چگونه می توانید توقع بهترین نتایج را داشته باشید... اگرچه بسیاری از شرکت های ایرانی متاسفانه اهمیت زیادی به رضایت کارکنان و مدیران بخش های مختلف در پروژه های متعدد، نمی دهند و صرفا همین که درآمدی داشته باشند خوشحال هستند و از نارضایتی همکاران خود متاسف و ناراحت نمی شوند و اقدامی خاصی نیز در این موارد انجام نمی دهند که واقعا جای تاسف دارد. همین موارد دقیق و ظریف هست که می تواند یک برند یا یک کمپانی را به اوج محبوبیت و موفقیت برساند، و یا اینکه بدنامی از یک شرکت پول دار به جای بگذارد.
نتیجه اینکه، در کلیه مراحل یک محصول، از ابتدای بررسی پیش نیاز ها و تحقیقات لازم، تا طراحی یک نرم افزار یا تجارت الکترونیک، تا پیاده سازی یک اپلیکیشن یا سایت، تا مراحل تایید و تست، و در نهایت پشتیبانی و نگهداری از پلتفرم و کسب و کار ایجاد شده در بازار، شبکه های اجتماعی، نمایشگاه های تخصصی و ... می بایستی مراقب رفتار مردم و بازخورد مشتری ها، همکاران، کارکنان، سهامداران و برند های رقیب بود (مخصوصا در بازار اقتصادی ایران که این موارد می تواند یک شبه اعتبار کسب و کاری را تخریب کند)؛ و صرفا طراحی و ساخت یک محصول هدف نمی باشد و موفقیتی را نیز برای کسب و کار شما نمی تواند تضمین نماید، حتی اگر همین فردا شما بتوانید یک دیجی-کالا یا اسنپ بسازید. امیدوارم این مقاله مختصر توانسته باشد قدری نحوه کار و اهمیت اسکرام را در دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک برای شما همکاران گرامی روشن ساخته باشد. لطفا نظرات و تجربیات خود را درباره این موضوع با ما مطرح سازید.
این مقاله توسط سایت بازار مرکز تجارت دیجیتال کالیفورنیوم اسمارت مارکتینگ پلنر نوشته شده است.


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد