Linkfarm یا مزرعه لینک چیست؟ Linkfarm یا مزرعه لینک چیست؟

رتبه این آیتم
Linkfarm یا مزرعه لینک چیست؟
رتبه 5 در 3 رای از 1 تا 5

از زمان کشف سئو تا به امروز تغییرات بسیاری رخ داده. با تغییری جزئی در الگوریتم های گوگل بعضی از روش هایی که تا همین چند وقت پیش تاثیر زیادی روی بالا بردن رتبه ی سایت در نتایج جست و جو داشتن کلا از بین رفتن و اومدن برای بهینه سازی سایت از مزرعه ای از لینک که تعداد زیادی لینک رو در بر می گیره استفاده کردن که قطعا روش عجیبی است.
از این اسم میشه حدس زد که چه اتفاقی درونش میفته و شاید یکی از علت های استفاده از مزرعه ی لینک ها رتبه بندی بهتر سایت باشه؛ همینطور که می دونید یکی از معیارهای رتبه بندی سایت ها تعداد لینک هایی است که به سایت داده یا از اون گرفته میشه.

 

مزرعه لینک چیست؟
این عبارت توی اینترنت به دسته ای از سایت ها گفته میشه که هرکدومشون به اون یکی و به شکل پی در پی پیوند داده میشن. چنین گروهی از لینک ها به شکل خودکار به وسیله ی یه سری سرویس و برنامه ساخته میشن گرچه میشه اون ها رو با دست ساخت که صد یا هزاران سایت غیر مرتبطت رو به همدیگه پیوند بده. هدف از این کار اینه که با افزایش کاذب تعداد لینک ها به هر کدوم از سایت ها، جست و جوگرهای وب رو فریب بدن که رتبه ی بالاتری به این سایت ها توی صفحه ی نتایج جست و جو اختصاص بدن. به همین خاطر به این روش، هرزنگاری هم گفته میشه.
به این علت این روش رو یکی از تکنیک های سئوی تقلبی یا کلاه سیاه توصیف می کنن و واسه همین گوگل اون ها رو نوعی اسپم در نظر میگیره. در این حالت گروهی از سایت ها به همدیگه به طور مشترک لینک میشن یا اینکه با پرداخت پول به شکل مصنوعی و غیرطبیعی بهشون لینک داده میشه و به قولی inbound link دریافت می کنن.
به نوعی صاحبان سایت ها سعی می کنن تا با دست کاری در نتایج گوگل و همون حقه های سئوی کلاه سیاه بک لینک قانونی ایجاد کنن.میشه گفت که مزرعه ی لینک روی تعداد لینک های ورودی متمرکز است و ارتباطی هم با کیفیت لینک ها نداره و حتی ممکنه بعضی از لینک های اون از پیش توسط گوگل جریمه شده باشه.
از دید خیلی از تازه کارها مزارع لینک یه روش سریع برای افزایش روز به روز لینک های ورودی هستن. اما اون چیزی که خیلی ها بهش توجهی ندارن اینه که مزرعه لینک فقط تعداد لینک های ورودی رو افزایش میده و کاری به کیفیت لینک ها نداره.
همینطور که بارها در مقالات دارکوب گفتیم الگوریتم های گوگل چند سالی هست که تغییر کرده و گاهی بدون اطلاع از انتشارشون شما رو غافل گیر می کنن؛ به همین خاطر مثل قبل نمیشه لینک ها رو از هر سایتی دریافت کرد. و در سال های اخیر موتورهای جست و جو استفاده از مزرعه ی لینک رو اسپم می دونن و در سایت دیدن این اتفاق مشمول جریمه خواهد شد.

 

انواع مزارع لینک:
Manual link farm یا مزرعه لینک دستی: یه سری از سایت هایی که در کار خرید و فروش بک لینک هستن و برای داشتن درآمد بیشتر میان کلی لینک انبوه یا ارزون می فروشن و خیلی از ادمین ها یا مدیرهای سایت از این سایت ها لینک می خرن که اکثر اون ها با موضوع سایت هیچ ارتباطی ندارن و سایت پر میشه از لینک های بی کیفیت و اینجوری مزرعه ی لینک بوجود میاد و بعد از مدتی با شناسایی اونها توسط گوگل جریمه خواهند شد.


Non-manual link farm یا مزرعه ی لینک غیردستی: این مدل از لینک ها رو خود سئوکارها بوجود میارن. به این شکل که بعضی سئوکارها برای اینکه رتبه ی سایت رو افزایش بدن میان و صفحه ی غیر مرتبطی رو توی یه سایت دیگه ایجاد می کنن و لینک سایت رو در اون قرار میدن؛ این کار لینک سازی ماه ها ادامه پیدا می کنه و به این شکل رتبه ی سایت لینک گیرنده افزایش پیدا می کنه و رتبه ی سایت لینک دهنده افت پیدا می کنه اما وای به روزی که گوگل متوجه بشه که در این صورت رتبه ی هر دو سایت کاهش پیدا می کنه.

 

هدف مزرعه لینک:
هدف از ایجاد چنین لینک هایی فریب موتورهای جست و جو است تا یه وب سایت رو توی زمان کوتاهی به عنوان یه سایت محبوب و با کیفیت بشناسه و در رتبه بندی موتورهای جست و جو بالا بیاد.

 

موتورهای جست و جو به چه شکل متوجه مزارع لینک می شوند؟
گوگل این چند سال اخیر سخت­گیر تر شده و در تلاش است که سایت هایی رو در رتبه های بالا نگه داره که کیفیت محتوای بالاتر و بازدیدکنندگان بیشتری دارن و مهم تر از همه به قوانین احترام میذارن. سایت هایی که با دسته ای از لینک ها در تبادل هستن به خاطر حجم بالای لینک های خارجی و نبود ارتباط موضوعی اون ها با همدیگه خیلی راحت می تونن توسط گوگل شناسایی بشن.
گوگل نسبت به باقی موتورهای جست و جو قوانین سخت گیرانه تری در خصوص مزرعه ی لینک داره و اصلا چیز عجیبی هم نیست چرا که غول موتورهای جست و جو است.

 

چرا از مزارع لینک استفاده نکنیم؟
لینک ها کلا به دو دسته ی داخلی و خارجی تقسیم میشن و وقتی یه عبارت یا واژه ای رو جست و جو می کنید کمیت و کیفیت لینک های دریافتی به وسیله ی صفحات سایت بررسی میشه و در رتبه بندی تاثیر خواهد داشت. به همین علت تصور میشه که لینک های بیشتر باعث میشه جایگاه بهتری برای سایت مورد نظر در نظر بگیرن. اما باید تاکید کرد که کیفیت و ارتباط معنایی سایت هایی که به هم لینک میدن به اندازه ی کمیت لینک ها حائز اهمیت است.
لینک ها به دو قسمت فالو (Dofollow) و نوفالو (Nofollow)  تقسیم میشن. لینک های فالو مثل امتیازایی هستن که از سایتی به سایت دیگه منتقل میشن. به همین علت وقتی لینک های فالو بیشتری ارجاع داده بشه به وب سایتتون احتمال اینکه امتیازتون بالاتر برود بیشتر است. اما لینک های نوفالو متفاوت عمل می کنن و دریافت این لینک ها به شکل مستقیم نمیتونه باعث افزایش رتبه ی وب سایتتون بشه. ولی باید دقت کنید که به این سادگی ها هم نیست؛ گاهی اوقات لینک های فالو روی سایت تاثیر عکس میذارن.
گوگل معیاری به نام Link Juice یا امتیاز لینک داره که از اون برای سنجش قدرت لینک های خارجی استفاده میکنه. در حقیقت وقتی یه سایت به شما لینک ارجاع میده قسمتی از اعتبارشو در قالب لینک به شما ارائه میده و باعث بالا بردن اعتبار سایت میشه.
کارشناسان سئو با شناخت از الگوریتم ها به این حقیقت رسیدن که لینک های نوفالو به وب سایت مقصد ارزشی منتقل نمی کنن و این افزایش اعتبار بر عهده ی لینک های فالو است. از طرفی هم هرچقدر لینک های خارجی بیشتر بشن ارزش هر لینک کم میشه.
پس دقت کنید اگه کسی از سایت مزرعه ی لینک بهتون لینک داده و اون رو حذف نمی کنه به وسیله ی ابزار Disavow می تونید بک لینک ها رو به عنوان لینک اسپم به گوگل خبر بدید تا به وسیله ی Crawl گوگل ایندکس نشن.

 

چرا گوگل وب سایت هایی را که از مزارع لینک استفاده می کنند، جریمه می کند؟
بیشتر محتوای مزرعه لینک فهرستی بلند از هایپرلینک ها است که به سایت های دیگه ارجاع داده میشه. اکثر این لینک ها به شکل تصادفی و غیر مرتبط با هم انتخاب میشن. اکثر غریب به یقین این لینک ها به صورت تصادفی و غیر مرتبط با همدیگه انتخاب میشن. نبود این ارتباط موضوعی بین لینک ها با وجود حجم بالای لینک های خروجی سایت های مزرعه لینک باعث شده تا گوگل سایت هایی که از این روش استفاده می کنن رو جریمه کنه.
در واقع باید گفت با این که مزارع لینک سریع ترین روش ممکن برای دریافت حجم بالایی از لینک های خارجی هستن اما اصلا نمیشه روی کیفیتشون حساب باز کرد.

 

مزرعه محتوا یا Content Farm چیست؟
سایت های حاوی مزرعه ی محتوا سایت هایی هستن که میان و محتوای بی کیفیت و تکراری و غیر استاندارد رو به شکل دستی یا غیردستی تولید می کنن. محتوای این مدل سایت ها اکثرا به وسیله ی ربات های خبرخوان ایجاد میشه. این سایت ها مثل سایت های مزارع لینک اگه به وسیله ی موتورهای جست و جو مخصوصا گوگل شناسایی بشن جریمه و پنالتی روی اون ها انجام میشه.

 

آیا نگاه موتورهای جست و جو به مزرعه ی محتوا مثل مزرعه ی لینک است؟
بله. کلا سایت های مزرعه محتوا و مزرعه لینک از نظر موتورهای جست و جو اسپم هستن. همینطور که گفتیم ممکنه خیلی از موتورهای جست و جوی کمتر شناخته شده این مدل سایت ها رو تشخیص ندن اما گوگل شدیدا با این سایت ها برخورد می کنه.

 

از چه متدهایی برای لینک سازی می توان استفاده کرد؟
افراد مبتدی و تازه کار که تعدادشون هم کم نیست مزرعه لینک رو یکی از گزینه های اصلی برای بهبود رتبه ی سایتشون می دونن. خب این روش بهبود رتبه در مقایسه با روش های دیگه ارزون تر و عملکرد آسون تری داره و زمان زیادی برای مدیریت اون ها لازم نیست.
مشکلی که وجود داره این افزایش بازدید کاملا توخالیه و بعد از ثبت لینک سایت در مزرعه لینک تا چند روز این افزایش بازدید رو خواهید دید اما بعد از مدت کوتاهی بازدید سایت کاهش پیدا می کنه که حتی تعدادش از قبل از استفاده از مزرعه لینک هم کمتر میشه.
افزایش رتبه ی سایت علاوه بر لینک سازی به سئو هم مربوط میشه. اگه از کیفیت سئوی مطالب خودتون اطمینان دارین و دنبال لینک های سالم و با کیفیت بالاتر می گردید قطعا راه هایی وجود داره و با وجود اینکه زمان بیشتری برای مدیریت کردن و بهبودش لازم است و خب مشخصه که از لحاظ کمیت با مزرعه لینک برابری نمی کنه اما به خاطر داشتن ارتباط موضوعی با وب سایتتون کیفیت بالاتری خواهد داشت.
معمولا لینک هایی که توی سایت ها قرار می گیرن تگ NoFollow دارن اما بعضی از سایت ها هم محدودیتی در بخش دیدگاه کاربران ندارن و از Dofollow برای لینک های قرار گرفته شده استفاده می کنن. به همین علت ثبت نظر در سایت و وبلاگ ها باعث کسب بک لینک میشه.
فروم های پر بازدید ایرانی و خارجی می تونن بهترین مکان لینک سازی باشن. کاربران توی این فروم ها وقتی سوال یا موضوعی مطرح بشه با جواب های فراوان و با لینک های زیادی مواجه میشن که کلیک روی اون ها  باعث ایجاد بک لینک میشه.
شبکه های اجتماعی با داشتن کاربران بسیار زیاد و فعال مکان مناسبی برای دریافت بک لینک به حساب میان. قرار دادن محتوا به همراه لینک های درون متنی باعث میشه Inbound Link برای سایتتون به وجود بیاد که قطعا ارزش بالایی دارن.
به علاوه، فعال بودن شما در شبکه های اجتماعی و اشتراک مطالب سایت مورد توجه موتورهای جست و جو قرار می گیره و حتی لایک و کامنت گذاشتن کاربران می تونه به بهبود رتبه ی سایتتون تاثیر به سزایی داشته باشه. همینطور گذاشتن نظرسنجی و برگزاری مسابقات در شبکه های اجتماعی و گذاشتن آدرس سایت باعث میشه که بک لینک های زیادی برای سایتتون دریافت کنید.
بعضی از راه های لینک سازی مثل نوشتن پست مهمان توی سایت های دیگه به هدف درج لینک سایت با اینکه ممکنه وقت گیر باشه و با مخالفت ادمین سایت روبرو بشید؛ اما اگه امکانش فراهم شد حتما از این روش استفاده کنید چرا که از این طریق می تونید کاربران جدیدی برای سایتتون ایجاد کنید.
در حقیقت بازدیدکنندگانی که مطالب شما رو مطالعه می کنن به احتمال زیاد به اون ها نیاز دارن و اگه لینک سایتتون در دسترس باشه احتمال خیلی بالایی وجود داره که به سایتتون بیان. پس اگه مطالب با کیفیتی توی سایتتون باشه کاربران با دیدن سایتتون به گشتن در اون مشغول میشن و برخی از اون ها به کاربران ثابت سایت تبدیل میشن.
علاوه بر این ها لینک سازی پیشرفته به وسیله ی اینفوگرافیک با اینکه خیلی در ایران ازش استقبال نشده اما بیش تر از محتوای متنی مورد توجه قرار میگیره.

 

شناسایی سایت های اسپمر:

خدا رو شکر اینجا به نسبت کشورهایی مثل چین و آمریکا و هند زیاد سایت اسپم وجود نداره. بیشتر سایت های اسپمر ایرانی از سایت های Feed خوانی تشکیل شدن و از این طریق محتوای بقیه ی سایت ها رو کپی می کنن.
شناسایی سایت های لینک فارم به عهده ی الگوریتم پاندا است. پس از جمله مواردی که باید قبل از بک لینک گرفتن از سایتی بررسی کنید میزان External Link اون سایت است.
بهینه سازی سایت ها فقط بک لینک نیست و سایتی با محتوای بی ارزش و بدون رعایت اصول سئو و با لینک های خروجی مختلف خیلی ارزش بالایی ندارن و کاربرانی که با جست و جوی واژه ی موردنظرشون در گوگل به یه سایت مزرعه لینک می رسن خیلی زود اونو ترک می کنن چون می بینن که اطلاعات مورد دلخواهشون رو نتونستن در اونجا پیدا کنن، پس دقت کنید که برای دریافت بک لینک به سایت های قوی و با لینک های خروجی کم رجوع کنید.

 

لینک سازی در مزارع لینک یکی از راه های قدیمی است که فقط هدفش افزایش تعداد لینک های ورودی و فریب موتورهای جست و جو است. این روش کاملا نتیجه ی کوتاه مدتی داره و سطحی است.
البته در سال های اخیر با به روز رسانی الگوریتم های گوگل به محض استفاده از این حقه ها با جریمه روبرو خواهید شد؛ و در صورت استفاده از این روش به خاطر نبود ارتباط موضوعی با همدیگه زیان سنگینی به سایت ها وارد میشه پس بهتره که اصلا سمت این روش هم نرید.
فکرتون رو از استفاده ی این مدل سایت ها خالی کنید و در بهینه سازی سایتتون مثل افراد ضعیف و ناآگاه رفتار نکنید.

 

 

 


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد