چگونه یک شرکت را قانع کنیم که سئو ضروری است؟ چگونه یک شرکت را قانع کنیم که سئو ضروری است؟

رتبه این آیتم
چگونه یک شرکت را قانع کنیم که سئو ضروری است؟
رتبه 5 در 3 رای از 1 تا 5

تا به حال مقالات بسیاری راجع به سئو نوشتیم و اهمیت این موضوع رو در اونها با شیوه های مختلفی بیان کردیم.
سئو باید در اولویت باشه، اما متقاعد کردن مدیران شرکت ها برای اولویت دادن به این موضوع و تخصیص بودجه برای اون مثل فتح کردن یه قله می مونه!
راضی کردن صاحبان کسب و کار در خصوص اینکه سئو نقش کلیدی در استراتژی بازاریابی دیجیتال در جهت افزایش ترافیک سایت و همینطور افزایش مشتری، فروش و درآمد داره، آسون نیست. اما راه هایی که در زیر ارائه میشه ممکنه به شما در جهت متقاعد کردن اون ها و صرف هزینه برای این کار کمک بکنه.
در اینکه مدیران شاید اهمیت سئو رو ندونن هیچ شکی نیست.
قبل از اینکه باهاشون صحبت کنید خودتون رو جای اون شرکت بذارید و برای پاسخگویی به سوال هاشون آماده بشید.


مدیر عامل ها بیشتر تصمیم گیرنده هستن و ممکنه چنین سوالاتی ازتون بپرسن:

  • چرا باید جای اعمال یه استراتژی روی سئو سرمایه گذاری کنیم؟
  • آیا سودآور خواهد بود؟
  • آیا نتیجه ی ثابتی خواهد داشت؟
  • در آخر به چه موفقیتی خواهیم رسید؟

 

مدیر ارشد مالی و مدیر ارشد آی تی روی کم کردن هزینه ها تمرکز می کنن و ممکنه سوالاتی شبیه سوال های پایین از شما بپرسن:

  • چقدر برای ما هزینه خواهد داشت؟
  • آیا با صرف هزینه ی کمتر نتایج مشابهی به دست خواهد آمد؟
  • با چه مبلغی می شود به حداکثر سود رسید؟

 

اما مدیر ارشد فروش می خواد پیام سازمان رو به گوش همه ی مخاطبان برسونه تا بتونه به اهداف فروش خود دست پیدا کنه. گروه فروش شرکت ها ممکنه سوالات زیر رو در رابطه با سئو از شما بپرسن:

  • چه تعداد سرپرست واجد شرایط برای ما همراه خواهد داشت؟
  • برای بیشتر دیده شدن برند ما چه کاری انجام می دهد؟
  • رقابت ما چگونه می شود؟

 

مدیر عامل ها به طرز غیر قابل باوری سرشون شلوغه، خیلی روی جزئیات وقت نمی ذارن و به تاکتیک ها اهمیتی نمیدن؛ البته نه که نخوان، وقتشو ندارن. اون ها بیشتر به نتیجه ی کار اهمیت میدن.
مثلا مدیرعامل شرکت های طراحی سایت یا هر شرکت دیگه ای دوست داره که رتبه ی اول رو در جست و جوی گوگل البته به شکل ارگانیک و نرمال داشته باشه. اون نمی خواد بدونه که چجوری به این رتبه رسیده ولی قطعا از این مهم بسیار خوشحال میشه.
دلایلی که برای استفاده از سئو می خواید ارائه بدید باید قاطعانه و مصمم گفته بشه. مخصوصا اگه اطلاعاتی در این خصوص نداشته باشن، علاقه ای به این موضوع نداشته باشن و یا نخوان بودجه ای براش اختصاص بدن ممکنه که برنامه های سئوی شما به هدف نرسن. اما شما عقب نشینی نکنید و به تلاشتون ادامه بدید.

 

ذینفعانتون رو آموزش بدید:

  • از ابتدا شروع کنید. سئو رو تعریف و شفاف سازی کنید.

قبل از شروع، میزان تخصص مخاطبانتون رو متوجه بشید. شاید از دید شما عجیب و غریب به نظر برسه اما قطعا همه تخصص شما رو که در زمینه ی سئو کار می کنید، ندارن و حتی ممکنه این واژه رو تا به حال نشنیده باشن.
اگه دیدید اطلاعاتشون در این زمینه خیلی ضعیف است از ب بسم الله شروع کنید. مثلا:

  • افراد چگونه کلمات کلیدی غیر رایج حیطه ی کسب و کار شما رو در موتورهای جست و جو، سرچ می کنن. از آمار و ارقام برای اونچه که کاربران در اینترنت جست و جو می کنن، استفاده کنید.
  • براشون بگید وقتی یه جست و جوی ساده با یه کلیدواژه ی مرتبط انجام می دید چه اتفاقی می افته.  رتبه یشما کجاست و رتبه ی رقباتون کجا؟

 

اگه می خواید برید سراغ جزئیات می تونید جای نمایش کلمات کلیدی رو روی محتوای صفحه نشون بدید یا متا دیتا در عنوان یا بخش های تشریحی شبیه اون رو براشون توضیح بدید. یه نکته ی مهمی که وجود داره اینه که هر مدیر عاملی یا هر مدیر فروشی خصوصیت های خاص خودشون رو دارن؛ پس شاید خوب نباشه که از یه چارچوب برای قانع کردن اون ها استفاده کنید.
وقتی با مخاطبتون در مورد سئو حرف می زنید همونطور که گفتیم با زبون قابل درک صحبت کنید؛ از کلمات تخصصی غیر قابل فهم استفاده نکنید. اما به جاش در مورد اینکه سئو چجوری میتونه کسب و کارشون رو مستقیما با افرادی که در جست و جوی آنلاین کالاها و خدمات هستن مرتبط کنه، صحبت کنید. توضیح بدید که سئو چه ابزار قدرتمندی است که می تونه کسب و کارشون رو با نیاز کاربران همراستا کنه و این افزایش ترافیک کاربران برای اونها باعث افزایش فروش خواهد شد. همینطور، در مورد اهداف سئو که در حقیقت مشتریان بالقوه ی سئو ماهانه ترافیک بیشتری رو به سمت سایت اون ها می کشونه، بیشتر توضیح بدید.
از دلیل و مدرک و ذکر منبع برای قطعیت حرف هایی که می زنید، استفاده کنید، به طور مثال:

  • 72درصد بازاریابان میگن تولید محتوای مرتبط یکی از تأثیرگذارترین تاکتیک های سئو است. (منبع: https://www.hubspot.com/marketing-statistics)

 

  • 71درصد محققان B2B با یه جست و جوی عمومی شروع کردن. (منبع: https://www.hubspot.com/marketing-statistics)

 

  • به طور میانگین نرخ تبدیل در جست و جو 10 برابر بیشتر از نرخ اجتماعی در دسکتاپ است. (منبع: GoDaddy 2016)

 

  • نیمی از کوئری های جست و جو 4کلمه ای یا بلندتر هستن. نداشتن کلمات کلیدی بلند می تونه به معنای از دست دادن قدرت رهبری باشه. (منبع: Propecta 2017)

 

  • شرکت هایی که در ماه بیشتر از 16 مطلب رو در وبلاگشون پست می کنن 3.5 برابر بیشتر از شرکت هایی که در ماه 4 مطلب یا کمتر دارن، ترافیک خواهند داشت. (منبع: https://www.hubspot.com/marketing-statistics)

 

  • بخش اصلی توضیحات شما: چرا سئو بسیار مهم است

همون موقع که دارید در مورد سئو توضیح میدید می تونید بحث رو به سمت اهمیت سئو در اهداف سازمانی ببرید. آسون به نظر می رسه ولی این بخش سخت ترین قسمتی است که در اون باید بتونید مدیران رو از نیاز سئو قانع کنید.
مدیر عامل ها خیلی به دنبال چگونگی ایجاد سئو نیستن. اون ها به دنبال علت یا به نوعی به دنبال ارزش و بازگشت سرمایشون هستن و همینطور به دنبال میزان زمان صرف شده برای گرفتن نتیجه ی بهتر و نرخ بازگشت سرمایه ی خود هستن. این موضوع رو میشه تضمین کرد که اون ها به دنبال جزئیات کوچک و تاکتیک های استراتژی مشخص شده ی شما نیستن.

نکته: فروش خدمات سئو به مشتریان صرفا به معنای انجام تمامی کارها توسط شخص شما نیست. شما می تونید انجام همه ی کارها رو به شرکت خدمات سئو بسپارید.

 

پروژه ی مد نظر رو به چهار بخش تقسیم کنید و هر کدوم در مورد علت و چگونگی توضیح داده باشند.


1. ممیزی سئو:
سایت شما یه ابزار توسعه ی کسب و کار است و ممیزی سئو در حقیقت روی ارزیابی کیفیت کارایی سایت تمرکز می کنه. در مورد این که چجوری سایت رو در چندین بخش ارزیابی می کنید با اون ها صحبت کنید تا بتونن همه ی مشکلات احتمالی ای که ممکنه روی سایت تاثیر بذاره رو درک کنن و همه ی فرصت های بالقوه رو برای جست و جوی بهتر سایت در موتورهای جست و جو تشخیص بدن و همینطور در بخش های فنی و محتوایی همراستا بشن.

 

2. توصیه ها:

از همون بخش ممیزی تعیین کنید که چه نیازهایی باید رفع بشه و در چه زمانی باید انجام بگیره. البته همه ی تاکتیک ها برای همه ی شرکت ها کار نمی کنن و شما باید توانایی مرور کسب و کار و استفاده از تجارب قبلی خودتون رو داشته باشید تا ببینید چه چیزی بیشتر باعث میشه که سود بیشتری کسب بکنن. توصیه ها رو اولویت بندی کنید و برای هر کدوم یه نمونه بیارید و توضیح بدید که چرا هر کدوم نسبت به اون یکی اولویت بیشتری داره و اگه اجرا بشن چه تاثیری رو کسب و کار خواهند داشت.
حواستون باشه که توصیه های شما این سوالات رو در بر بگیره:

  • چه ترکیبی از تاکتیک ها بهترین کارکرد رو برای شرکت داره؟
  • در حال حاضر چی چیزی بیشترین تاثیر رو داره؟
  • چه چیزی در بالاترین اولویت سازمان است؟
  • آیا به منابع داخلی شرکت و دانش اونها برای اعمال در توصیه هاتون دسترسی دارید یا باید برون سپاری انجام بدید؟

 

3. مرحله پیاده سازی:
چه این کار درون شرکت انجام بدید چه به شرکت های طراحی سایت و سئو بسپارید باید گروه رو مدیریت کنید و بخش آی تی رو به درستی راهنمایی کنید تا همه ی موارد به درستی اعمال بشه و تا جایی که ممکنه بتونید بیشترین تاثیر رو روی جست و جوی ارگانیک و نرمال بذارید. البته برای درک بهتر فرایندهای IT می تونید توصیه ها رو با برنامه های این گروه منطبق کنید و اینجوری می تونید به موفقیت بیشتری برسید.

این بخش از پروژه سخت ترین قسمت کار است و اگه توصیه ها به ترتیب اولویت انجام بشه می تونه به درستی انجام بگیره و به موفقیت بیشتری برسه.

 

4. اهداف و مقیاس نتایج:
اعلام هزینه ی دقیق یا درآمد حاصل از سئو غیر ممکن است، اما میشه گفت سئو و ترافیکی که از جست و جوی نرمال به دست اومده کم هزینه ترین ترافیک به دست اومده از سایت است که کیفیت و ماندگاری این بازدیدکنندگان بیشتر از سایرین است.

به معیارهای ساده تر مثل موارد زیر هم دقت کنید:

  • ترافیک وب سایت
  • تعداد تولیدکنندگان
  • کاهش میزان پرش

 

به مدیران اطلاع بدید که باید این معیارها رو در ارتباط با سایر معیارها مقیاس کنید، مثل میانگین رتبه ی سایت که از این طریق میشه تاثیر کلی تلاش هایی که روی سئو شده رو بررسی کرد.

  • از تحقیقات صنعت برای ارزش پولی برای بالا بردن رتبه بندی استفاده کنید.
  • از مثال های متفاوت استفاده کنید، مثلا اگه تلاش هایی برای سئو در یک سال آتی انجام نشه چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟
  • در مورد اهداف در هر مرحله از پیشبرد پروژه کاملا جزئی نگر باشید.

 

خلاصه میشه گفت که یه پروژه ی سئو هر چهار بخش گفته شده رو باید پوشش بده اما مهم ترین اون ها ارتباط است. بهترین شرکت های طراحی سایت و سئو اون هایی هستن که ارتباط بسیار خوبی با ذینفعان پروژه مثل گروه بازاریابی، آی تی، تولید محتواها، طراح ها و کد نویس ها دارن. بهترین تجارب به دست اومده از پروژه مثل تاکتیک های سئو و بررسی نتایج رو به خاطر داشته باشید و همینطور با تمام بخش های سازمان ارتباط مختصری داشته باشید.
حالا دیگه باید خوشحال باشید، پروژه ی شما به درستی انجام شده است. اما از این به بعدش رو نمی دونید چیکار کنید؟ با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

 

از همان روز اول انتظارات رو مدیریت کنید:
 SEOمثل یک تعهد است و برای به دست آوردن منفعت بلند مدت باید ابتدا با حداقل دستاوردهایی که دارید، تلاش کنید. مطمئن باشید که مشتری شما از این موضوع باخبر است، اونها ممکنه از اینکه بعد از 3 ماه نتیجه ی دلخواهشون رو نگرفتن، نا امید بشن. اما این همان چیزی است که SEO انجام می ده. سئو تاکتیک "به امان خدا ول کردن" نیست. این یک برنامه مداوم است که با گذشت زمان و صبوری به موفقیت می رسه.
تا رسیدن موعد و گرفتن نتیجه ی مطلوب صبوری کنید و انتظارات واقع بینانه ای داشته باشید. عجولانه تصمیم نگیرید و فورا به فکر اضافه کردن یه تاکتیک دیگه نباشید؛ به کاری که انجام دادید اعتقاد داشته باشید و روی اون متمرکز بشید. قطعا ارزشش رو داره.



ارزیابی مستمر و پیگیری نتایج:
باید نتیجه ی به دست اومده با معیارهای کلیدی که از طریق اون تونستین به هدف مورد نظر برسید رو بررسی کنید. ممکنه هیچوقت ندونید چه زمانی معیارهای کم هزینه ای باید اعمال بشه و اگه با نتایج غیر منعطف راحت نیستید ممکنه بخواید برنامه تون رو تغییر بدید.
نشون بدید که چجوری تلاش هایی که برای بخش سئو انجام میشه با برنامه های دیگه ی شرکت مثل بازاریابی شبکه های اجتماعی مقایسه میشه.

 

شما به عنوان طرفدار سئو در سازمانتون، نقش مهمی در اطمینان بخشی به دیگران راجع به استراتژی های با تاثیر بیشتر و سریع تر روی نتایج دارید و باید اونها رو اولویت بندی کنید. همینطور که گفتیم هیچ دکمه ی جادویی وجود نداره که با روشن کردنش همه چی درست شه. یه موضوع خاص یا یه استراتژی ثابت وجود نداره فقط باید بدونید چی برای شرکت مناسب است و چی نیست.

 

 

 

 

 

 

01-بهمن-1396

نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد