گرایش های بهینه سازی سایت در سال 1396 گرایش های بهینه سازی سایت در سال 1396

رتبه این آیتم
گرایش های بهینه سازی سایت در سال 1396
رتبه 4 در 1 رای از 1 تا 5

حالا که داریم به آخر سال نزدیک میشیم باید ببینیم برای 12 ماه بعد تو دنیای سئو چه گرایشهایی هست. من یه لیست کوتاه از چیزهایی که فکر میکنم سال دیگه طرفدارهای زیادی داشت باشن براتون آماده کردم:

  • موبایل اجباریه

مطمئنم میدونید بهینه سازی موبایل طی سالهای اخیر رفته رفته مهمتر شد تا اینکه پارسال گوگل اعلام کرد جستجوهای موبایل از سرچهای دسکتاپ سبقت گرفتند. دیگه معلومه بعدش و سالهای بعدی قراره چی بشه. به همین دلیل موبایل رو بالای این فهرست آوردم. گوگل به تازگی اعلام کرده که میخواد اول سایتهای مناسب برای موبایل رو تو فهرستهاش بیاره. یعنی موتور جستجو نسخه های موبایلی و واکنشگرای سایتها رو میخزه و صفحات موبایل نسبت به صفحات دسکتاپ اولویت دارند.
اگه میخواهید بدونید سایتتون برای موبایل مناسب هست یا نه هم میتونید تست سازگاری با موبایل بدید و هم میتونید راهنمای گوگل در مورد بهینه سازی موبایل رو بخونید.

  • شتاب دهنده صفحات موبایل (AMP)

با توجه به اینکه بهینه سازی موبایل رو تو اولویت قرار دادیم، باید تأکید گوگل رو هم در این زمینه یادآوری کنیم. این کار با هدف کاهش نرخ خروج و بهبود تجربه کاربری موبایل انجام شده. ترکیب AMP به نظر راه حل مناسبی برای این مسئله میاد و به علاوه در دسترس همه هست و منبع بازه.
اولین عملکردش بارگذاری بلافاصله همه رسانه ها (مثل تصاویر، ویدئوها و گرافیکها) روی صفحات موبایله. بارگذاری یه سایت متوسط 8 برابر بیشتر از AMP داده مصرف میکنه. از اونجایی که گوگل یه صفحه به تست AMP  اختصاص داده میتونید انتظار داشته باشید جزء گرایشهای سال 96 باشه.

  • نیت کاربر

با اینکه کلیدواژه ها هنوز هم یکی از اجزای مهم استراتژی سئوی برندها به شمار میان، اما از نظر نتایجی که به بار میارن یکم از ارزششون کم شده. اینجا دو تا عامل اهمیت دارند: رفتار کاربر و رشد موتورهای جستجو. مشتریها حالا تو عبارتهایی که برای سرچ به کار میبرن دقیق تر شدند. عبارت شناسی سرچ به عبارتهای کامل رشد کرده. برای تسهیل این روند، موتورهای جستجو هم هوشمندتر شدند و میتونند نیت کاربر رو تشخیص بدن.
حالا برندها باید چطوری استراتژی سئوشونو هماهنگ با این مسئله کنند؟
1- آزمایش
آزمایش کنید که کاربرها با سرچ چه عبارتهایی به سایت شما وارد میشن. قطعا کلیدواژه های مهمتون هم جزء این عبارتها قرار میگیرند اما از انواع عبارتهای مختلفی که موقع جستجو استفاده میشن یادداشت بردارید. از اینجا متوجه میشید کاربرهایی که وارد سایتتون میشن عموما چه مشکلی دارن و شما چه کمکی میتونید بهشون بکنید.
2- سازگاری
وقتی اطلاعات کافی جمع و تحلیل کردید، میتونید تغییرات لازم رو روی محتواتون اعمال کنید. مهمترین عامل موقع ساخت یا ویرایش محتوا اینه که اطمینان حاصل کنید این محتوا به کاربر شما ارتباط داشته باشه. راه حلی برای این مشکل دارید؟
3- تکرار
این یه فرایند ادامه داره. از تحلیل هاتون گزارش های منظم تهیه کنید و هرجا نیاز میبینید تغییرات رو اعمال کنید. همیشه بروز باشید و به نیازهای کاربرهاتون از این طریق پاسخ بدید تا از رقباتون متمایز بشید و یه پله بالاتر از بقیه قرار بگیرید.

  • الگو و داده های منظم

داده های منظم یکی از اون اجزای طراحی سایته که هر توسعه دهنده ای میدونه اما کمتر کسی بکار میبنده و با وجود اهمیتش معمولا دیر اجرا میشه. موتورهای جستجو استفاده از مارکاپ داده منظم رو اینطور تعریف میکنه: "اجازه دادن به انواع خاصی از محتوای سایت که برای موتورهای جستجو و سایر برنامه های مشترک، کاملا در دسترس و قابل درک باشه". بعبارت دیگه اگه روی سایتتون از داده های منظم استفاده کنید، موتور جستجو راحتتر میتونه محتوا رو تشخیص رو بده و درک کنه. در نتیجه رتبه بندی بهتری روی صفحه نتایج موتور جستجو میگیرید.
گوگل، یاهو، بینگ و یاندکس در سال 1390 Schema.org رو توسعه دادند تا استانداردهای داده های منظم مارکاپ رو برای صفحات وب تعیین کنند. این سایت مثال خوبی برای نحوه استفاده از داده های منظم و مزایایی که برای موتور جستجو و کاربر داره هست. اسنیپت های غنی قطعات اضافی اطلاعات که زیر نتایج جستجو ظاهر میشن، مثلا وقتی عبارتی رو سرچ میکنید و بالای صفحه نتایج تو یه کادر جواب سریعی به سوالتون داده میشه.

  • برندسازی شخصی

البته شاید بعضی ها به آوردن برندسازی شخصی تو فهرست مد های سال آینده سئو اعتراض کنند. اما با توجه به اینکه مصرف کننده ها بیشتر و بیشتر دارن به سمت برندها رو میارن میتونید اهمیت چهره شدن سازمانها رو ببینید. برندسازی شخصی برای بازاریابی دیجیتالی بر استفاده از هویتها و شخصیتهای مختلف درون سازمان تأکید داره و سعی میکنه از اونها برای برقراری ارتباط با تیپهای مختلف مخاطب استفاده کنه. مثل زمانی که بر اساس نیازهای مختلف کاربرها برای هر کدوم متخصص های مختلفی اختصاص میدید. هر کس نیازهای خاص خودشو داره که راهکارهای مختلفی رو میطلن.
اگه میخواهید رتبه سایتتون روی صفحات نتایج جستجو بالا بره اول از همه باید سئوی درون صفحه و برون صفحه انجام بدید. مثلا یه استراتژی کلیدواژه، سئوی محلی و لینکسازی انجام بدید. برندسازی شخصی میتونه باعث اعتمادسازی هم بشه و در نتیجه ترافیک بیشتری رو به سایتتون جذب کنه. برخی از مزایای سئو عبارتند از:
1- اعتمادسازی
مشتریها دوست دارن با برندهایی که میتونن بهشون اعتماد کنن ارتباط بگیرند. یه برندسازی شخصی حول ارتباط فردی با مشتریها میگرده و به برندتون هویتی با ویژگی های شخصیتی انسانی میده و میتونید با مشتری همدردی کنید و برای مشکلاتش راهکار ارائه بدید. به این ترتیب بیشتر کاربرمحور میشید و فالوئرها و نتیجتا فروشتون بیشتر خواهد شد.
2- ساخت اقدار
انتشار محتوا از نویسنده های شخصی برای مشتریها خیلی جذاب تره. برندها میتونن با ایجاد ارتباط فردی با متخصصها، مخاطبین با شخصیتهای مختلف رو جذب کنند و سر صحبت رو باهاشون باز کنند. با گذشت زمان اقتدارتون بین مشتریها افزایش پیدا خواهد کرد و از سوی ناشران خارجی دیگه هم ممکنه درخواستهایی برای نویسندگی بعنوان مهمان دریافت کنید. به این ترتیب لینک سایتهای مرتبطتون بیشتر میشه و از نظر لینکسازی سئو هم پیشرفت میکنید.
جدا از تحلیل مزایای برندسازی شخصی از نظر کاربر، گوگل هم این نوع سایتها رو ترجیح میده. روز به روز تمایز سایتها از همدیگه (از رقباشون) سختتر میشه. بعضی از برندها با استفاده از URLهای سفارشی با این قضیه مبارزه میکنند. گوگل هم به این کار به چشم یه ابتکار خوب برای مشهور کردن برند نگاه میکنه و بهشون بابت این کار پوئن میده. مثلا

با این کار، کاربر میتونه لینک آدرسشونو کوتاه کنه و در پیامهای کوتاه یا مثلا موقع نوشتن مطلب تو قسمتهایی با محدودیت کاراکتر مثل توئیتر، لینک دادن راحتتر میشه. با برندسازی و سفارشی کردن URL خلاق تر دیده میشید.

  • نتیجه

قطعا ماههای آینده، سئو خیلی هیجان انگیز خواهد شد. در سالی که گذشته اطلاعیه های زیادی در مورد گرایشات سئو منتشر شد، و بنابراین انتظار داریم شاهد کسب محبوبیت بیشتر گرایشهایی مثل طراحی های سازگار با موبایل، تجربه کاربری و محتوای طولانی باشیم. وقتی کارتونو از اساس درست جلو ببرید میتونید کم کم عوامل دیگه رو هم تو کارهای سئوی سایتتون دخیل کنید.

05-بهمن-1395

نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد