Breadcrumbs چیست؟ Breadcrumbs چیست؟

رتبه این آیتم
Breadcrumbs چیست؟
رتبه 4 در 6 رای از 1 تا 5

احتمال داره این واژه رو جایی مثل وردپرس یا در افزونه های سایتتون دیده باشید ولی ندونید که دقیقا داره چیکار می کنه و چه تاثیری روی سایتتون داره. پس با ما همراه باشید تا بیشتر در این باره اطلاعات به دست بیارید.
بذارید ساده تر بگیم، احتمالا در بالای بعضی سایت ها مثل www.sitedesign.joomir.com یه نوار دیدید که در هر لحظه به شما می گن که کجای سایت قرار دارید و یا مقاله ای که دارید می خونید دقیقا کجای سایت قرار داره و زیر مجموعه ی کدوم دسته بندی است.

 

Breadcrumbs چیست؟
معنی لغوی این واژه خرده نان یا نان ریزه است و شاید بگید خب اینکه هیچ ربطی با کاربرد اون در وب نداره. bread crumbs می تونه مکان کنونی کاربران در سایت رو نمایش بده.
شاید داستان هانسل و گرتل به گوشتون خورده باشه. اگه یادتون باشه توی اون داستان هانسل برای اینکه بتونه دوباره راه خونه رو پیدا کنه و به خونه برگرده در تمام راه نون ریزه هایی رو روی زمین میندازه تا بعدا بتونه از این طریق راه خونه رو مجددا پیدا کنه و به خونه برگرده. قضیه ی این نون ریزه ها هم در فضای سایت و وردپرس دقیقا همینه با این تفاوت که خرده نان ها از بین نمیرن و ما وسط راه گم نمی شیم.
این قابلیت توی خود وردپرس به شکل پیش فرض و قالب های پیش فرض نمایش داده نمیشه، پس باید در سایتتون این افزونه رو نصب کنید.

 

کاربرد breadcrumbs:

  • کاربرد این افزونه در وب سایت ها دیده میشه که به شکل افقی بالای صفحه های سایت و در زیر عنوان و هدر سایت جا می گیره و سلسله مراتبی از صفحات اخیر رو در رابطه با ساختار وب نشون میده. breadcrumbs ها برای کاربران سلسله مراتبی ایجاد می کنن که بتونن به راحتی و بدون هیچ دردسری به صفحه ی اول و صفحه ی اصلی سایت برسن. علامت بیشتر ">" اغلب به عنوان جدا کننده استفاده میشه.

 

به این مثال دقت کنید:
صفحه ی اصلی > صفحه ی بازدید شده> صفحه ی بازدید شده ی اخیر


به طور کلی استفاده از این امکانات باعث میشه که سایتتون برای کاربران و ربات های موتورهای جست و جو قابل پیمایش و ردیابی باشه و به سادگی سایت کمک بسیار زیادی می کنه.

  • کاربرد breadcrumbs در نرم افزارها؛ خیلی از نرم افزارهای مدیریت فایل مثل ویندوز اکسپلورر، فایندر، دلفین و ناتیلوس از این افزونه پشتیبانی میکنن.

 

 

انواع Breadcrumbs:

  • Location یا مبتنی بر مکان:

این امکانات مبتنی بر مکان، جای دقیق کاربر رو در ساختار درختی سایت نشون میده و اصولا در سایت هایی استفاده میشه که سلسه مراتبی و سطح بندی شده طراحی شده اند و غالبا استاتیک و ثابت هستن. کاربرد این نوع اون برای سایت هایی بیشتر است که محتوای زیاد و لایه های راهبری دارن.

 

  • Atrribute یا مبتنی بر خصوصیت:

BreadCrumbهای مبتنی بر خصوصیت طبق ویژگی های یک صفحه خاص طراحی میشن و به گونه ای در مورد نحوه ی دسته بندی صفحه ی فعلی سایت اطلاعاتی میدن. این ها ثابت و استاتیک نیستن و به شکل فیلتر عمل می کنن و طبق انتخاب کاربر تغییر می کنن. این نوع برد کرام ها در سایت های فروشگاهی بسیار طرفدار دارن.

 

  • Path یا مبتنی بر مسیر:

Breadcrumbهای مبتنی بر مسیر نحوه ی رسیدن کاربران به صفحه ی مورد نظر رو نشون میدن، یعنی صفحه های قبلی ای که کاربر قبل از رسیدن به صفحه ی مورد نظر طی کرده رو نشون میده.

 

نقش Breadcrumbsدر وردپرس:
Breadcrumbsقراره در هر لحظه مسیر رو در سایت به شما نشون بدن، اما کاربرد مهم دیگه ای هم داره و اون هم کمک به بهتر شدن سئوی سایت شما است.
همینطور که در بالا مثال زدیم این افزونه برای نمایش موقعیت کنونی کاربران در سایت استفاده میشه تا کاربران بتونن جای خودشون رو پیدا کنن و سایت باید طوری طراحی شده باشه که بازدیدکنندگان سایت با دانش اندک هم بتونن از نهایت امکانات سایت استفاده کنن و با یه سایت پیچیده با المان های مخفی روبرو نشن.
این افزونه به کاربران کمک می کنه تا در سایت گم نشن و احساس سردرگمی نداشته باشن و به قولی بدونن که در کجای سایت قرار دارن.
گاهی اوقات کاربران وارد صفحه ی اصلی سایت میشن و بعد یکی از دسته بندی ها رو انتخاب می کنن و سپس وارد یکی از اون مطالب دسته بندی می شن؛ اینجا ممکنه چون زمان زیادی رو توی سایت گذروندن گم بشن و اگه کاربری در سایت گم شه یعنی نتونه مطلبی که به دنبالش بوده رو پیدا کنه به سرعت سایت رو ترک می کنه و میره به سراغ سایت های دیگه.
نبود این افزونه وقتی کاربرتون رو بیشتر اذیت می کنه که شما یه فروشگاه اینترنتی داشته باشید و در این حالت کلافه میشن و سایتتون رو ترک می کنن و این ترک کردن ها قطعا برای شما مفید نخواهد بود.
خوبه این موضوع رو بدونید که گوگل از Breadcrumb به هدف سازماندهی و ساختار سایت شما در ایندکس گوگل استفاده می کنه و اطلاعات اون رو دقیق تر رتبه بندی می کنه و توی لیست نتایج جست و جوی گوگل قرار میده و مهم تر از همه اگه انجامش به متخصصان سپرده بشه قطعا تاثیر خوبی توی سئوی سایتتون داره.
Breadcrumb اصولا برای سایت های بزرگ که طبق سلسه مراتب طراحی شده اند و مثل سایت های فروشگاهی که دارای محصولات متنوع هستن و مطالب فراوونی دارن، استفاده میشن.

 

تاثیر Breadcrumbs روی سئو:
این افزونه قطعا برای سئوی سایت مفید است، چونکه نوعی لینک بیلدینگ در اون رعایت میشه و به همین علت روی بهینه سازی سایت تاثیر خوبی داره و همینطور برای موتورهای جست و جو هم مناسب است. واسه همین بهترین افزونه ی سئو توی وردپرس Yoast به شکل پیش فرض یه قابلیت برای فعال سازی Breadcrumbs است.

 

نحوه ایجاد breadcrumbs در سایت:
خب حالا ممکنه این سوال واستون پیش بیاد که چجوری این افزونه رو برای سایتتون ایجاد کنید؟
بعضی از قالب های وردپرس جوری طراحی شدن که دیگه نیازی به اضافه کردن این افزونه ندارن و خودشون این امکان رو دارن، اما اگه وب سایتتون این امکان نمایش موقعیت رو نداره به دو شکل میشه اون رو فعال کرد:
1. استفاده از کد مورد نظر در function.php:
برای این کار کد مورد نظر رو باید داخل فایل function.php قالب خودتون قرار بدید. اما حواستون باشه که قبل از انجام این کار از فایل نسخه ی پشتیبان استفاده کنید چونکه فایل خیلی حساس و البته کاربردی است.
بعد از اعمال کدها باید بدونید که می خواید کدوم قسمت از سایت این امکان رو نمایش بدید.
معمولا با یه خط کد می تونید موقعیت کنونی کاربر در وردپرس رو نمایش بدید. با این کار خیلی راحت می تونید این امکان رو فعال کنید، اما بعضی ها خیلی تمایل به استفاده از کد و دستکاری در هسته ی وردپرس خود ندارن. در این صورت می تونید از افزونه ی وردپرس استفاده کنید و با نصب اون موقعیت کاربران برای شما فعال میشه.


2. استفاده از افزونه وردپرس:
برای استفاده از این افزونه باید به پیشخون وردپرس برید و این افزونه رو نصب و فعال کنید. بعد از فعال سازی گزینه ی breadcrumb"" فعال میشه.
در بخش تنظیمات این افزونه، نوع نمایش رو می تونید مشخص کنید. مثلا فونت، نوع جداکننده و محل نمایش موقعیت رو تنظیم می کنید.
در بخش style می تونید از کد مختصری که ارائه میده استفاده کنید و امکان نمایش موقعیت رو قابل مشاهده کنید.

 

مزایای استفاده از breadcrumb:

  • تامین مکانیسم دیگر برای موتورهای جست و جو به هدف تاکید روی کلمات کلیدی موتورهای جست و جو برای ثبت در راهبری شما.

 

  • افزودن ارتباط محتوایی به صفحه ی شما، چرا که هم اکنون همه ی اون ها کلمات کلیدی فشرده هستن.

 

  • کاهش کلیک: کاربران به وسیله ی این افزونه می تونن با کلیک کمتری به صفحه ی مورد نظرشون برسن و یا به جای استفاده از دکمه ی بازگشت در مرورگر فقط با کلیک روی بازگشت به صفحه ی قبل برگردن.

 

  • تامین سئوی صفحات اضافه شده: بر این تاکید داره که متن های ثبت شده در لینک دهی به صفحات داخلی بسیار مفید هستن.

 

  • تامین راحتی کاربران: breadcrumb مثل یه هدایتگر ثانویه می مونه که به کاربر توی بازدید سایت کمک می کنه تا راحت تر بتونه به صفحه ی مورد نظر برسه. به عبارتی، راهی راحت و غنی از کلمات کلیدی برای هدایت به داخل سایت است.

 

  • این افزونه راهنمای تصویری کلمات کلیدی رو برای موارد جست و جو شده فراهم می کنه.

 

  • نمایش سلسه مراتب سایت: چون هدایتگر اولیه یه وب سایت سلسله مراتب هر صفحه در سایت رو نشون نمیده این افزونه به کاربران کمک می کنه تا سلسله مراتب صفحه ای در وب رو ببینن.

 

  • افزایش نرخ کلیک جست و جو کنندگان در زمان دیده شدن در نتایج جست و جو

 

  • افزایش بهینه سازی و سئو: استفاده از این افزونه می تونه به راحتی کاربران شما کمک کنه و به گونه ای باعث جلب توجه اون ها بشه، باعث افزایش ترافیک به سایت و در نهایت باعث افزایش رتبه و بهینه سازی سایت شود.

 

  • کاهش نرخ پرش: خیلی کم پیش میاد که کسی از صفحه ی اصلی وارد سایت بشه. امروزه همه با جست و جوی طبیعی و ارگانیک سر و کار دارن؛ به این معنی که هر بخشی از سایتتون می تونه ورودی کاربران باشه. برد کرام ها باعث کاهش نرخپرش میشن چرا که شما به بازدیدکنندگان راه های مختلف دسترسی به سایتتون رو پیشنهاد میدید. حالا به نظرتون فرستادن بازدیدکنندگان به صفحه ی اصلی بهتر از برگشتن به گوگل نیست؟

 

  • ایجاد علاقه: وجود breadcrumb زمانی که کاربری در قسمتی از سایت باشه می تونه باعث بشه که به گشتن در صفحات دیگه ی سایت علاقه پیدا کنه. این افزونه باعث میشه که کاربر بدون دنبال کردن سلسله مراتب از صفحه ی اول سایت صفحه های دیگه ی سایت رو بازدید کنه.

 

  • کمک به کاربر با ارائه ی امکانات اضافی: بعضی وقتها کاربر سایت شما ممکنه کاملا ندونه که چجوری باید از امکانات سایت استفاده کنه یا حتی دنبال چه مطلبی می گرده.

 

نام های دیگر breadcrumbs:
برخی از برنامه نویس ها از واژه ی "کوکی کرام-cookie crumb" به عنوان اسم مترادف در شرح طراحی راهبری استفاده می کنن. البته حواستون باشه که با واژه ی کوکی که مربوط به کوکی های HTTP میشه اشتباه گرفته نشه.

 

هانسل و گرتل با اینکه از خورده نان استفاده کردن اما در جنگل گم شدن. اجازه ندید این اتفاق برای بازدیدکنندگان شما بیفته، Breadcrumbs راه آسونی برای هدایت و راهبری کاربران است. بازدیدکنندگان بلافاصله می فهمن که ساختار سایت چجوری کار می کنه. به همین دلیل گوگل هم از این افزونه ها استقبال می کنه. پس شما هم اگه قصد طراحی سایتتون رو دارید مطمئن بشید که این افزونه رو به سایتتون اضافه می کنن؛ هرچند که شرکت هایی مثل دارکوب خودش این کار رو انجام میده.

29-بهمن-1396

نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد