اشتباهات معمارها در طراحی سایت اشتباهات معمارها در طراحی سایت

رتبه این آیتم
اشتباهات معمارها در طراحی سایت
رتبه 5 در 1 رای از 1 تا 5
  • جهتیابی مبهم

بزرگترین اشتباه معمارها در طراحی سایت. به عنوان کسی که تو این کار دست داره ما معمولا تمایل داریم کارهای خلاقانه و شدنی رو روی سایت خودمون تست کنیم. این مسئله در طراحی سایت با نگاه کردن به مسیرهای جدیدی که به کار میگیریم اتفاق میفته. متاسفانه ما معمولا فقط مخاطبتونو گیج میکنیم و به خواننده ارزش و اطلاعاتی رو که به دنبالشه ارائه نمیدیم. معمارها هم که تو دنیای آنلاین اسمشون بد در رفته. اگه بخواهیم فهرستی از سایتهای بد رو نام ببریم، قطعا بیشترش رو سایتهای معمارها پر میکنه و از میون مشکلاتی که این سایتها میتونن داشته باشن، جهتیابی رمزگونه اونها از همه مهمتره.
گاهی حتی مردم سایتهای خیلی جالبی هم میسازن با گرافیک انیمیشنی که چشم های کاربر رو با خلاقیتش خیره میکنه، اما وقتی میریم که سایت رو بگردیم میبینیم بیشتر از این دیگه نمیشه جلو رفت و پیدا کردن چیزی روی این سایت امکان پذیر نیست.
اجازه بدید ارزش با استفاده از این نوع جهتیابی رمزآلود، ارزش اونچه رو که معمارها آرشیو میکنن درک کنیم. ما میخواهیم با سایتمون به مشتریها بگیم "ببینید چه سایته جالبی طراحی کردیم. شرکت ما خیلی خلاقه و نوآوره و در مورد ساختمون شما هم همین کار رو میکنیم." من به همچین سایتی میگم یه سایت احساس برانگیز. همچین سایتی سعی میکنه کاربر رو  نه تنها با محتواش بلکه با اثر فوریش متعجب کنه. متاسفانه فقط اولین باری که تازه مشتری وارد سایتتون میشه فرصت دارید همچین اثری روش بذارید و معمولا به جای اینکه مشتری تحت تأثیر قرار بگیره، میترسه و فرار میکنه!
این نوع سایتها که جهتیابی مبهمی دارند معمولا از نظر بصری و تصویرگری غنی و از نظر متن ضعیف هستند. تمرکز بر ظاهر و تازگی میتونه منجر به این مسئله بشه.

  • سایتهای فلش

خیلی از سایتهای معماری برای اینکه بتونن سایتهای زیبا با تصویرگری های خوبی که تو مورد قبلی ذکر کردیم درست کنن از نرم افزار فلش استفاده میکنند. این نرم افزا متعلق به شرکت ادوب و 10 سال پیش که جدید و دهن پر کن بود محبوب شده بود. شاید فکر کنید اگه انیمیشن بیشتر بسازید به نظر حرفه ای تر میایید اما این مسئله محدودیت های جدی ای به بار میاره که به نظر من باید به هر قیمتی هم که شده ازش صرف نظر کنید.
معمارها انگار عاشق سایتهای فلش هستند، اما فلش عاشق اونها نیست.
1- گوگل بای سایتهای فلش مشکل داره این مشکل هم داره تغییر میکنه. یه مدت مدیدی بود که موتورهای جستجو نمیتونستن متنی رو که تو سایتهای فلش قرار گرفته بود بخونند. و اگه گوگل نتونه متن سایتی رو بخونه اطلاعات کمی درباره سایتتون خواهد داشت و احتمالا سایتهای فلش برای سرچ های گوگل به خوبی سایتهای دیگه مثل وردپرس فهرست نشن. رتبه گرفتن از گوگل هم که خیلی واجبه. گوگل شده غول همه کاره زندگی های ما، از رزرو کردن یه رستوران تا پیدا کردن معمار، اگه سایتتون روی گوگل ظاهر نشه مثل این میمونه که نامرئی هستید و دیده نمیشید.
2- فلش روی آیفون و آیپد کار نمیکنه. سیستم محصولات اپل (Ios) از فلش پشتیبانی نمیکنه.

  • با داشتن تنها یک URL میتونید به پروژه هاتون لینک بدید

این هم مشکل بیشتر وبسایتهای فلشه، اما من میخوام سایتهای دیگه که محتوای دینامیکی دارن رو هم در نظر بگیرم. شما وقتی به صفحات مختلف سایت میرید URL بالای صفحه تغییری نمیکنه. چون فلش داره مثل یه فیلم تعاملی کار میکنه نه مث چند صفحه مختلف. این مشکل باعث میشه مردم نتونن به یه محتوای خاص روی سایتتون (مثلا به پروژه هاتون) لینک بدن. همین مسئله خودش دو تا مشکل پیش میاره. وبلاگ نویس ها و کاربرهای شبکه های اجتماعی نمیتونن تو پستهاشون به کار شما لینک بدن یا توئیت کنند. فقط میتونن به صفحه اول سایتتون لینک بدن و دیگه کاربر خودش باید سایتتونو بگرده. از نظر من اینطوری خیلی رضایتبخش نیست. من خوشم نمیاد مخاطب رو به لینکی بفرستم که جذبش نمی کنه. بنابراین اولین مشکل اینه که دیگه مردم بهتون لینک نمیدن و محتواتونو به اشتراک نمیذارن. مشکل دوم اینه که چون مردم محتواتونو به اشتراک نمیذارن دیگه بک لینک نمیتونید بگیرید.
وقتی کسی به محتوای شما لینک میده بهش میگیم بک لینک و هرچی آدمای بیشتری بهتون بک لینک بدن، گوگل ارزش بیشتری به سایتتون میده و اینطوری تصور میکنه که محتواتون اونقدر ارزش داشته که بهش لینک بدن. بنابراین اینطوری احتمال اینکه بتونید بالای فهرست نتایج گوگل ظاهر بشید بیشتر میشه. یکی از روشها اینه که مثلا یه کتاب الکترونیک درست کنیم و روی سایتمون بذاریم تا کاربرها به اشتراک بذارن و ازشون بخواهیم بهمون لینک بدن، میتونید شما هم متقابلا بهشون لینک بدید و به این ترتیب هر دو طرف از این کار منفعت ببرید و شاید این کار منجر به گرفتن بک لینکهای بیشتر بشه. اما سایتهای فلش که فقط یه URL دارن این فرایند رو خراب میکنند.

  • فقط تصویر

معمولا معمارها فقط عکس روی سایتشون نمایش میدن. گاهی یه صفحه پر از کادرهای عکس دار روی سایتشون دیده میشه. مشکل این همه عکس اینه که اگه هیچ متنی به این عکس ها اضافه نکنید، گوگل نمیتونه متوجه بشه این صفحه در مورد چیه. با نوشتن چند کلمه متن مناسب روی این صفحه در کنار تصاویر میتونید برای گوگل دلیلی برای لینک دادن و فهرست کردن صفحه فراهم کنید. اگه میخواهید روزنامه نگارها و وبلاگ نویس ها هم از پروژه های شما حرف بزنن، افزودن متن خوبی که شامل اطلاعاتی درباره پروژه باشه و داستان ساخت اون ساختمون رو روایت کنه هم از ضروریاته. اگه از این ترکیب به خوبی بهره ببرید میتونید تعداد مخاطبانتون رو افزایش بدید.
من عکاسم و عاشق عکسم، ولی عکسها باید متن داشته باشن تا روی اینترنت کار کنند.
تصاویر بیش از حد جهتیابی رو برای مردم سخت میکنه. نظر من اینه که بهتره یه عکس زیبا که میخواهید حتما مردم ببینن و بهش توجه کنن بذارید بهتر از اینه که صفحه رو از عکس پر کنید و بهشون کلی انتخاب بدید. البته میتونید از اسلایدر هم برای نمایش تصاویر روی سایتتون بهره ببرید، اما از همه اینها واجبتر برقراری ارتباطه. پیام شما چیه و چطوری میخواهید به شیوه ای ساده اونو به مخاطب منتقل کنید؟

  • دلیلی برای برگشتن وجود نداره

سایت معمارها فقط یه بار آدمو جذب میکنه. یعنی فقط همون دفعه اول جالبه که بهش نگاه کنی، اما دیگه نیازی نیست که برگردی و دوباره همونارو نگاه کنی. اینجور سایتها استاتیک (ثابت) هستن و با مخاطب تعامل ندارن. سایت موفق باید برای مخاطب ارزش قائل شه و به طور منظم براش محتوا ارائه بده. معمارهای موفق به سایتشون به عنوان وسیله ای جاری نگاه میکنند و میدونن که مدت دو هفته برای بدون تغییر گذاشتن سایت مدتی طولانی محسوب میشه. اگه سایتتونو سالی یکبار بروز میکنید و عوضش کرور کرور پروژه هاتونو بروزرسانی میکنید، جزء دسته اول قرار میگیرید. بهتره تغییرات کوچیک ولی منظم باشن. دومین دلیل اتخاذ این رویکرد اینه که راحتی برای برقراری ارتباط با مخاطب داشته باشید. اینجاست که فرم های ایمیلی و شبکه های اجتماعی وارد عمل میشن. وقتی داریم راجع به برقراری ارتباط صحبت میکنیم باید یه فرم عضویت روی سایت داشته باشید تا خواننده ها رو به خوندن محتوای جدید مشتاق نگهداریم.

  • توضیحات عمومی

من خودم به این مسئله دقت نکرده بودم تا اینکه یه نفر بهم گفت، صفحه درباره مای اکثر سایتهای معماری شبیه همن. همشون چند خط درباره کار کردن در چند زمینه مختلف، افتخاراتی که کسب کردند و پروژه های موفقیت آمیزشون نوشتند. این به خواننده چیزی زیادی نمیرسونه و به گوگل هم کلیدواژه خاصی که بتونه موقع سرچ مردم استفاده کنه ارائه نمیده. ما قبلا یه مطلب اختصاصی برای نحوه نوشتن صفحه درباره ما تهیه کرده بودیم که میتونید مطالعه کنید.


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد