طراحی وب سایت: فراتر از زیبایی طراحی وب سایت: فراتر از زیبایی

رتبه این آیتم
طراحی وب سایت: فراتر از زیبایی
رتبه 3 در 1 رای از 1 تا 5

ما تو عصری زندگی میکنیم که خواسته های طراحی سایتمون به طرز فوری و جادویی با ویرایشگرهای WYSIWYG به مرحله اجرا میرسه، در حالی که قبلا اصلا چنین چیزی امکانپذیر نبود.
الآن دیگه برپایی و مدیریت سایت، با این ابزارها سریع و آسون شده. درسته که هرکسی میتونه چند ساعته به یه وبمستر تبدیل بشه، اما فرایند پیچیده طراحی سایت و نتایجش معمولا نادیده گرفته میشه.
چه بخواهید یه سایت جدید طراحی کنید، چه بخواهید سایت فعلی رو بازسازی کنید، در هر حال باید این مراحل رو انجام بدید تا طراحی حاصل بشه:

  • در شروع

وقتی مشتری برای طراحی سایت به ما مراجعه میکنه، زیاد تصویر واضح و روشنی از سایتی که میخواد داشته باشه نداره. این وظیفه ماست که به مشتری کمک کنیم و به ایده پردازی تشویقش کنیم تا بتونیم بفهمیم که چه چیزهایی نیاز داره. یعنی باید ببینیم بر اساس اهدافی که داره چه نیازهایی داره و کاربرهاش (یا کاربرهایی که میخواد جذب کنه) چه نیازهایی دارن. خروجی این همکاری قراره تو مراحل بعدی استفاده بشه.

  • نقشه کشیدن برای تجربه کاربری

قبل از اینکه به کار طراحی ورود پیدا کنیم، باید یه تجربه کاربری بسازیم که اهداف مشتری رو تأمین کنه. یعنی باید اینها رو بسازیم:
1- پرونده کاربر: باید کاربر و نیازهاشو بشناسیم و براش یه پرونده درست کنیم که کمکمون کنه خودمونو جای کاربر بذاریم و به جای کاربر با سایت کار کنیم.
2- سفرهای کاربر: باید نقشه جاهایی که کاربر خواهد رفت رو تهیه کنیم و روی سایت جهتیابیش کنیم و ببینیم چطور قراره مشکلاتی که باهاشون روبرو میشه رو حل کنه.
تو این مرحله باید به تمام مشکلاتی که کاربر ممکنه باهاشون مواجه بشه توجه کنیم و تغییرات لازم رو تو طراحی اعمال کنیم. به این کا رمیگن دسترسی پذیری.
دسترسی پذیری برای طراحی محدودیت ایجاد میکنه اما نباید بذارید این مسئله باعث تکراری و کسالت آور کردن سایتتون بشه. بلکه باید ازش در جهت پیشبرد فرایند حل مسئله و ساخت یک طراحی دسترس پذیر استفاده کرد.
همیشه مشکلات پروژه های مختلف با هم فرق دارن، بنابراین باید گوش به زنگ باشیم و سعی کنیم بهترین راه حل ممکن رو برای کاربرهامون ارائه بدیم. گاهی اوقات شاید راه حل خودش یه مشکل دیگه ایجاد کنه و مجبور باشیم تغییرش بدیم. این فرایند دائما در حال تغییره، سیاله و خطی نیست.
گاهی این مرحله منتهی میشه به مدارک تحقیقاتی، فایرفریم، پرونده کاربر، استوری بورد و فلوچارت ساختاری سایت. تازه اینها فقط مال این مرحله بود!

  • جمع بندی کار

وقتی کارهای تجربه کاربریمون ذخیره شد، میریم سراغ اینکه همه چیزو کنار هم بذاریم و یه قالب بسازیم. یعنی کنار هم قرار دادن همه عناصر و ذخیره کردن.
البته این کار خیلی پیچیده تر از ذخیره کردن عناصر روی صفحست. برای این کار باید کارایی رو هم دخیل کرد برنامه ریزی رو در ارتباط با شکل ظاهری سایت و نحوه استفادش در پلتفرم های مختلف، اینکه کاربر قراره با هر عنصر چطور مشکلشو حل کنه، چطور تجربه کاربرها رو بهینه کنیم، چطور مطمئن شیم که هر کاربر به اهداف مورد نظرش میرسه و مطئن بشیم که سراسر سایت از نظر بصری بهم پیوستگی داره.، انجام داد.
طی این مرحله، باید مفاهیم طراحی سایت رو حداقل برای صفحه نخست سایت و صفحه های داخلی بسازیم. این مفاهیم شامل عناصر بصری طراحی مثل تصاویر، رنگها، فضای جهتیابی و تایپوگرافی میشه و برای عناصر مختلفی چون دکمه ها، جهتیابی و فرم ها استفاده میشه.

  • خلاصه

نقش ها و مسئولیت های مختلفی وجود دارن که میتونن به یه طراحی سایت جون بدن. از توسعه دهنده های فرونت-اِند گرفته تا طراح های تعاملی و توسعه دهنده های بک-اند. برای یه آدم کمال گرا این فرایند هیچ وقت تمومی نداره، چون همیشه یه راه بهتری هم هست. همیشه باید موقع طراحی سایت حواستونو خوب جمع کنید.


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد