مهمترین چیزی که باید به مشتریان طراحی سایت یادآوری شود مهمترین چیزی که باید به مشتریان طراحی سایت یادآوری شود

رتبه این آیتم
مهمترین چیزی که باید به مشتریان طراحی سایت یادآوری شود
رتبه 3 در 1 رای از 1 تا 5

از همون لحظه ای که مشتری وارد سایت یه شرکت طراحی سایت میشه، کار اون شرکت و برآوردن توقعات مشتری شروع میشه. دومین قدم بعد از ورود به سایت، تماس با شرکته و بعد از اون باید قرار ملاقات های حضوری تعیین بشن و بعدش هم که البته نوبت حسابدارهای شرکتتون میرسه. باید همه اعضای گروهتون از لحظه اول هماهنگ و مطلع باشن، وگرنه هر کس یه قولی میده و کار خوب ارائه نمیشه و باعث سقوط شرکتتون میشه.
هرچند، در مدت 14 سالی که من دارم یه شرکت خیلی موفق رو تو تهران میچرخونم، یه چیزی برام خیلی مهم بود که همه اعضای گروهم حتما درکش کنن و به مشتری هم بگن. در واقع چند بار خیلی دوستانه به مشتری یادآوری کنن. چون اگه این کارو نکنن نمیتونیم انتظارات مشتریهامونو تو طراحی سایت برآورده کنیم.
لئوناردو داوینچی گفته بود "هنر هیچوقت تمام نمی شود". واقعا جمله درستیه. هنر هیچوقت تموم نمیشه. برای همیشه هست. برای همین هم خیلی خارق العاده و الهام بخشه. اما اگه واقعا هنر هیچوقت تموم نشه، کار طراح های سایت در اومده. چون باید توقعات مشتری رو برآورده کنن. برای همین به نظر من مهم ترین چیزی که هر شرکت طراحی سایتی باید به مشتری هاش یادآوری کنه اینه که "طراحی سایت هیچوقت تموم نمیشه".
همین این 5 کلمه آژانس تغییرِ ما رو تغییر میده. به این دلیل که:

  • ویرایش های دائمی

اگه مشتریتون همش ازتون میخواد یه قسمتی از سایت رو تغییر بدید، تقصیر مشتری نیست، تقصیر شماست. مسئولیت پذیر باشید و قدرت تغییر داشته باشید و مشکل رو درست کنید. چون طراحی سایت هیچوقت تموم نمیشه، پس این درخواستها برای ویرایش سایت هم تا ابد ادامه داره.
راههای کنترل درخواستهای مشتری ها برای ویرایش سایت:
به مشتری هاتون یادآوری کنید که "طراحی سایت هیچوقت تموم نمیشه".
توی قراردادتون تعداد ویرایش ها رو مشخص کنید (پیشنهاد می کنم 2-3 بار باشه).
تغییراتی که مشتری میخواد رو جمع کنید و یکدفعه با هم انجام بدید. هر بار یه ویرایش انجام ندید.
قبل از اینکه ویرایش ها رو قبول کنید سایت رو راه بندازید چون "طراحی سایت هیچوقت تموم نمیشه".

  • عقب انداختن پروژه ها

هیچی بدتر از این نیست که مشتری پروژه رو به تأخیر بندازه. شما از این که این کار تموم نمیشه خسته شدید و از طرف دیگه مشتری هم ساکت شده و یه کلمه نمیگه. باز هم مشتریتونو سرزنش نکنید. نمیدونه چطوری باید طراحی سایتشو مدیریت کنه. این وظیفه شماست. پروژه های طراحی سایتی که طولانی میشن و تموم نمیشن آروم آروم روح آدمو میخورن. از خواب و خوراک میفتید و بعد از یه مدت عصبیتون می کنه.
چطوری پروژه های تأخیری رو به اتمام برسونیم:
به مشتری یادآوری کنید که "طراحی سایت هیچوقت تموم نمیشه".
یه جلسه بذارید تا دوباره انرژی کارو بالا ببرید.
یه بند به قراردادتون اضافه کنید و توش ذکر کنید که اگه کار 3 روز بخاطر جواب ندادن مشتری بخوابه، مبلغی قرارداد اضافه میشه.
یه تماس اجباری هفتگی داشته باشید.

  • هزینه فرصت

به جای این پروژه ای که هیچ وقت تمومی نداره، سر چه کار دیگه ای میتونستید باشید؟ تو این فرصت اگه پروژه های دیگه ای قبول می کردید و روی اونا کار می کردید چقدر میتونستید دربیارید؟ این هزینه فرصت های شماست و هر روزی که مشتری بیشتر لفتش میده بیشتر میشه. مشتری هایی که هیچوقت از طراحی های سایتاشون راضی نمیشن، هیچ وقت نمیخوان کارش تموم شه. باید مواظب این قضیه باشید. برای همین هم باید با یادآوری اینکه طراحی سایت هیچوقت تموم نمیشه، توقعاتشونو مدیریت کنید. تشویقشون کنید که زودتر سایتو راه بندازن و بهشون بگید میتونید بعد از راه اندازی هم تغییرات رو اعمال کنید.

  • روحیه پایین

قبلا با همچین مواردی برخورد داشتم. مدیرهای پروژه و طراح های سایت از اینکه این پروژه هیچوقت تموم نمیشه به ستوه اومدن. احتیاج به یه تلنگر دارن. مدام ویرایش می کنن و گاه و بی گاه باید سایتو تغییر بدن ودیگه خسته شدن و ترجیح میدن هیچی نگن. نذارید روحیه ضعیف شرکتتونو آلوده کنه. به مشتریهاتون یادآوری کنید که گروهتون تا همیشه روی این سایت کار خواهند کرد، بنابراین سایت رو راه بندازن تا بتونن تست ها رو روی سایتشون اعمال کنن و بعد تغییراتی که لازمه رو پیدا کنن. همه سایت ها باید دائما تست بشن تا بالاخره اون فرمولی که روش خوب جواب میده پیدا بشه.
اینم چند تا سایت تست طراحی سایت:

یکی از خطرناکترین چیزهایی که تو طراحی سایت هست همین خزش دامنه است. "دامنه" محدوده ای هست که اول کار برای پروژه در نظر گرفته شده و "خزش" کارهای اضافه ای هستن که در طول کار اضافه شدن. این کارها به آرومی به درون دامنه خزیدن و باعث شدن دامنه کار گسترده تر بشه. خزش دامنه نه تنها میتونه قاتل افراد گروهتون باشه، بلکه برای مدیر آژانس هم خیلی وحشتناکه. چون پولی که از دست میده غیرقابل محاسبه است.
چطور از خزش دامنه جلوگیری کنیم:
وقتی مشتری ازتون میخواد 5 دقیقه بیشتر روی سایتش کار کنید، بهش یادآوری کنید که این سایت در حقیقت هیچوقت تموم نمیشه، پس میتونید این تغییرات رو بذارید برای بعد از راه اندازی.
برای هر مرحله از کار یه چک لیست داشته باشید و هیچوقت از این چک لیست منحرف نشید.
قبل از شروع کار و بعدا از انعقاد قرارداد، دامنه کار و چک لیست کاری رو به مشتری نشون بدید.
به مدیران پروژه و طراحانتون بگید اجازه ندارن چیزی رو رایگان به مشتری ارائه بدن. اگه کاری جزء دامنه کاری مشتری نباشه، یه کار اضافه به حساب میاد. خیلی راحت 5 دقیقه کار میشه 1 ساعت، و 5 ساعت تبدیل میشه به 5 روز.


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد