طراحی سایت چیست و چگونه می توان وب سایت داشت؟ طراحی سایت چیست و چگونه می توان وب سایت داشت؟

رتبه این آیتم
طراحی سایت چیست و چگونه می توان وب سایت داشت؟
رتبه 4 در 18 رای از 1 تا 5

طراحی سایت چیست؟
طراحی فرآیند جمع آوری ایده ها و زیبایی شناختی و اجرای اون ها، هدایت اصول خاص برای یک هدف خاص است. طراحی وب یک روند مشابه از خلق است، با هدف ارائه مطالب در صفحات وب الکترونیکی که کاربران نهایی می تونن از طریق اینترنت با کمک یک مرورگر وب دسترسی داشته باشن.

طراحی وب شامل بسیاری از مهارت ها و رشته های مختلف در تولید و نگهداری وب سایت ها می شه. زمینه های مختلف طراحی وب شامل طراحی گرافیک وب است. طراحی رابط نویسنده، از جمله کد استاندارد و نرم افزار اختصاصی، طراحی تجربه کاربر و بهینه سازی موتور جست و جو. اغلب افراد زیادی در تیم هایی که جنبه های مختلف فرایند طراحی رو پوشش می دن، کار می کنند، هرچند که برخی از طراحان همه اون موارد رو پوشش می دن. اصطلاح طراحی وب به طور معمول برای توصیف روند طراحی مربوط به طراحی ظاهری (طرف مشتری) وب سایت از جمله نوشتن نشانه استفاده می شه. طراحی وب بخشی از مهندسی وب رو در دامنه گسترده تر توسعه وب همپوشانی می کنه؛ انتظار میره طراحان وب از قابلیت های موجود با آگاهی تمام استفاده کنن.
طرح وب به قالب نمایشی و طراحی گرافیکی صفحات موجود در وب سایت گفته میشه که معرف محتوا و مطالب اون وب سایت است. طرح وب جلوه بصری هدف وب سایت است و اولین بخش از یک صفحه وب است که ذهن مخاطب رو به خود درگیر می‌کنه.
طراح وب با مدنظر قرار دادن هدف سایت و مخاطبان اون و با استفاده از عوامل متناسب با رویکرد سایت و با استفاده از ذهن خلاق و ذوق هنری خود در به کار بردن ابعاد و رنگ ها، طرحی می سازه که ضمن ایجاد یکپارچگی در کلیه صفحات وب، نمای تکرار شونده و خسته‌کننده ای رو به بازدیدکننده نرسونه. در سایت باید از الگوی ثابتی در صفحات استفاده بشه که کاربر به هنگام گشتن در صفحات متوجه این موضوع بشه که همه صفحات در یک سایت مشخص واقع شدن.


تمام عناصر وب سایت به صورت ترکیبی سایت ها رو تشکیل می دن. اغلب، معنای "طراحی" تنها به عنوان یه جنبه بصری درک می شه. در حقیقت، طراحی وب سایت شامل عناصر انتزاعی بیشتری از قبیل قابلیت استفاده، ارگونومی، طرح بندی، عادت های کاربری، منطق ناوبری و سایر مواردی است که استفاده ی راحت تر از وب سایت ها و کمک به یافتن راحت تر اطلاعات رو تسریع میکنه.
گاهی اوقات در تعریف طراحی بخش فنی طراحی وب سایت تاکید می شه. مطمئنا، ساختمان وب سایت مدرن شامل اسکریپت های سمت سرور مانند php، asp و cgi است، سمت بصری وب سایت ها با HTML و CSS تعریف شده است، تجربه کاربر با جاوا اسکریپت پویا و آژاکس افزایش یافته است. با صحبت
کردن با افراد با دانش فنی ضعیف، به جای صحبت در مورد جزئیات فنی، ما تمرکزمون رو روی قابلیت ها میگذاریم، مثلا تا چه اندازه ممکن است یه وب سایت رو از طریق سیستم مدیریت محتوا به روزرسانی کنید و چه ویژگی هایی برای کاربران قابل مشاهده است.
در شرایط کلاسیک، طراحی ظاهر بصری یک وب سایت رو توصیف می کنه. رویکرد سنتی شامل کنتراست، رنگ، تعادل، تاکید، ریتم، سبک عناصر گرافیکی (خطوط، شکل، بافت، رنگ و جهت)، استفاده از آیکون ها، بافت پس زمینه و فضای عمومی طراحی کلی وب سایت است.

 

اجزای طراحی سایت:
طراحی وب از بسیاری از اجزای بصری کلیدی به عنوان انواع طراحی استفاده میکنه، مانند:

 

طرح بندی: در این روش گرافیک، تبلیغات و متن مرتب میشه. در دنیای وب، یک هدف کلیدی برای کمک به مشاهده یافتن اطلاعاتی است که اون ها به دنبال آن هستن که این شامل حفظ تعادل، ثبات و یکپارچگی طراحی می شه.

 

رنگ: انتخاب رنگ بستگی به هدف و مشتری داره؛ این می تونه یه طراحی ساده سیاه و سفید یا چند رنگ باشه که شخصیت یا نام تجاری یک سازمان رو با استفاده از رنگ های مناسب وب انتقال می ده.

 

گرافیک: گرافیک می تونه شامل لوگوها، عکس ها، کلیپ های تصویری و یا آیکون ها باشه که همه ی اون ها طراحی وب رو بهبود می بخشه. برای کاربر پسند بودن سایت، این ها باید در جای مناسب قرار بگیرن و با رنگ و محتوای صفحه وب کار کنن، البته تا حدی که سایت رو بیش از حد سنگین نکنن.

 

فونت: استفاده از فونت های مختلف می تونه طراحی وب سایت رو بهبود بده. اکثر مرورگرهای وب فقط می تونن تعدادی از فونت هایی رو که به عنوان "فونت های وب ایمن" شناخته می شن رو بخونن، بنابراین طراح شما عموما در این گروه قابل پذیرش کار می کنه.

 

محتوا: بخش محتوا و طراحی می تونن با هم کار کنن تا پیام سایت رو از طریق تصاویر و متن بیشتر منتقل کنن. متن نوشته شده همیشه باید مرتبط و مفید باشه تا خواننده رو گیج نکنه و خوراک علمی مطابق میل اونها در سایت قرار بده. محتوا باید برای موتورهای جست و جو بهینه بشه و از یه اندازه ی مناسبی برخوردار باشه و کلمات کلیدی مرتبط در اون گنجانده بشه.

 

طراحی سایت کاربر پسند:
علاوه بر عناصر اساسی طراحی وب که باعث می شه سایت زیبا و از لحاظ بصری قابل قبول باشه، سایت همیشه باید کاربر نهایی رو هم در نظر بگیره. با توجه به عوامل زیر میشه کاربر پسند بودن رو در طراحی سایت به بالاترین سطح رسوند.

 

ناوبری: معماری سایت، منوها و سایر ابزارهای ناوبری در طراحی وب با توجه به نحوه مرور و جست و جوی کاربران ایجاد می شه. هدف این کار این است که به کاربر کمک کنه تا به راحتی از سایت استفاده و اطلاعات لازم رو پیدا کنه.

 

چند رسانه ای: محرک های ویدیویی و صوتی مرتبط در طراحی می تونن به کاربران کمک کنن تا اطلاعات رو درک کنن، به قولی درک سریع و آسانی از مطلب داشته باشن. این کار می تونه بازدیدکنندگان رو تشویق کنه که زمان بیشتری رو در صفحات وب صرف کنن.

 

سازگاری: طراحی صفحه وب به گونه ای که سایت با مرورگرهای مختلف سازگار باشه تا در همه ی اون ها و سیستم عامل به منظور افزایش بازدید آن به شکل یکسانی دیده بشه.

 

تکنولوژی: پیشرفت های تکنولوژی به طراحان اجازه می ده تا جنبش و نوآوری رو اضافه کنن و این کار باعث میشه طراحی وب همیشه تازه، پویا و حرفه ای باشه.

 

تعاملی: افزایش مشارکت فعال کاربران با افزودن بخش نظرسنجی ها و فرم نظردهی در طراحی کاربران. فرم های ایمیل و ثبت نام در خبرنامه بازدیدکنندگان رو به مشتریان تبدیل میکنه.


چگونه می شود وب سایت داشت؟ از کجا شروع کرد؟
در این جا می خوایم نحوه ی ایجاد سایت رو به شما توضیح بدیم. در این مراحل شما می تونید روند ایجاد سایت رو یاد بگیرید تا اطلاعات کافی از نحوه ی انجام این کار داشته باشید، هرچند که این کار رو به شرکت های طراحی سایت می سپارید.

 

1. گرفتن نام دامنه:
اولین چیزی که باید قبل از هر چیز دیگه ای انجام دهید این است که نام دامنه خود رو بگیرید. این نامی است که می خواهید به وب سایت خود بدهید. به عنوان مثال، نام دامنه وب سایت شما در حال خواندن است ""sitedesign.joomir.com . برای دریافت نام دامنه، شما مجبور به پرداخت حق عضویت سالانه برای استفاده از این نام هستید. گرفتن نام دامنه به معنای داشتن وب سایت یا هر چیز دیگه ی مربوط به اون نیست. این کار مثل ثبت یک نام تجاری در صنعت ساختمان سازی است؛ با داشتن نام تجاری این به این معنا نیست که شما همچنین باید محل خرید رو برای رفتن به اون داشته باشید.

 

2. انتخاب هاست و ثبت نام نام کاربری:
هاست وب اساسا یه شرکت است که کامپیوترهای زیادی رو به اینترنت متصل می کنه. وقتی که صفحات سایتتون رو در کامپیوترهای اون ها قرار می دید، هر کس در جهان قادر به اتصال به اون و مشاهده اون ها خواهد بود. شما باید یه حساب کاربری رو با یک وب هاست ثبت کنید تا وب سایت شما یک صفحه ی اصلی داشته باشه. اگه گرفتن نام دامنه مشابه کسب نام تجاری در دنیای ساختمان سازی است، گرفتن اکانت هاستینگ وب با اجاره دفتر یا فروشگاه برای کسب و کار شما متفاوت است.

 

3. طراحی صفحات پیج:
پس از اینکه نام دامنه و هاست وب خودتون رو حل و فصل کردید، قدم بعدی این است که وب سایتتون رو طراحی کنید. البته شرکت های طراحی سایت مثل دارکوب تمام این موارد رو واستون انجام میدن.

 

4. آزمایش سایت:
باید صفحات وب رو وقتی که اون ها رو در مرورگرهای اصلی طراحی کردید، تست کنید: کروم، فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر و مایکروسافت اج.تمام این مرورگرها می تونن به صورت رایگان دریافت بشن، بنابراین باید هیچ مشکلی برای دریافت اون ها نباشه. متاسفانه، آزمایش مستقیم سایت شما تنها راهی است که واقعا می تونید مطمئن بشید که این کار به همان شیوه ای که می خواید در ابزارهای الکترونیکی بازدید کننده نمایش داده میشه یا نه. علاوه بر این، اگه شما یک گوشی هوشمند دارید، سعی کنید سایت خودتون رو در اونجا چک کنید و از ریسپانسیو بودن سایتتون اطمینان حاصل کنید.

 

5. کسب درآمد:
اگه سایتتون برای فروش محصولات و خدمات طراحی شده برای کسب درآمد و دادن اطمینان به مشتری ها  باید امنیت کافی رو برای کاربرانتون برقرار کنه.

 

6. سایتتون رو در معرض دید قرار بدید:
وقتی که سایت شما آماده است، می تونید اون رو به موتورهای جست و جو مثل گوگل و بینگ ارسال و سابمیت کنید.
به طور کلی، اگه سایت شما توسط وب سایت های دیگه لینک شده باشه، ممکن است حتی نیازی به ارسال اون به این موتورهای جست و جو نباشه. اون ها احتمالا سایت رو با دنبال کردن لینک در این وب سایت ها پیدا خواهند کرد.

 

حالا سوال کلی ای که ممکنه براتون پیش بیاد این است چند نوع سایت وجود داره و کدومش برای کسب و کار شما مناسب است، با ما همراه باشید.

انواع سایت:


سایت استاتیک و ثابت:
وب سایت استاتیک یه فایل منحصر به فرد رو برای هر صفحه از وب سایت استاتیک ذخیره می کنه. هر بار که صفحه درخواست می شه، همون محتوا بازگردونده می شه. این محتوا یکبار در طول طراحی وب سایت ایجاد می شه. این سایت ها معمولا به صورت دستی نوشته می شه، هر چند برخی از سایت ها از یک فرایند ایجاد خودکار استفاده می کنن شبیه یک وب سایت پویا که نتایج اون به عنوان صفحات تکمیل شده دراز مدت ذخیره می شه.
چون از کدهای کمتری استفاده میشه سرعت بارگذاری بالاتری داره. علاوه بر این، طراحی سایت های ثابت ارزون تر است.
این نوع سایت ها چون از طرف افراد عادی قابل تغییر نیستن احتمال خرابی و آسیب دیدگی کمتری دارن. در این گونه سایت ها همه ی المان ها جای ثابتی دارن و در نتیجه میشه برای جای قرارگیری هر کدوم از عناصر تصمیم بهتری گرفت.
این سایت ها بیشتر برای شرکت ها و افرادی مناسب است که حداکثر یک یا دو بار در سال بخوان که در محتوای سایتشون تغییر ایجاد کنن.

 

سایت های متحرک استاتیک و نیمه دینامیک:
سایت های فلش یا متحرک دارای دو نوع استاتیک و نیمه دینامیک هستن. سایت های فلش ثابت تغییر ناپذیر هستن و مثل سایت های ثابت توسط طراح ایجاد میشن و افراد عادی نمی تونن اون رو تغییر بدن.
اما سایت های نیمه دینامیک قابل تغییر هستن ولی میزان تغییرات اون ها محدود است.
این سایت ها برای کسانی مناسب است که نیاز به تبلیغات ندارن و اکثر کاربران با اون ها آشنا هستن.

 

پرتال:
این ها سایت های پویایی هستن که چند هدف خاص رو دنبال می کنن. به عبارتی چند سایت پویا برای رسیدن به هدف خاصی در کنار هم قرار می گیرن و پرتال رو تشکیل میدن.
پرتال ها بیشتر توسط سازمان ها و گروه ها خریداری میشه. اداره ی پرتال ها به خاطر نیاز به به روز رسانی بخش های مختلف توسط یک نفر دشوار است و باید زمان بیشتری برای اون قرار داده بشه.

 

سایت های پویا:
این سایت ها توسط کسانی که به سیستم مدیریت محتوا دسترسی داشته باشن قابل تغییر است. زبان برنامه نویسی سایت های دینامیک میتونه بر اساس نیاز متفاوت باشه.
این سایت ها برای افراد و شرکت هایی مناسب است که بیش از دو بار در سال نیاز به تغییر در محتوا دارن.

 

خب در این مقاله تعریف طراحی سایت رو یاد گرفتید و با انواع سایت ها آشنا شدید. اما قطعا برای داشتن یه سایت حرفه ای و با کیفیت طراحی اون توسط خود شما که ممکنه اطلاعات فنی مناسب و کافی در این زمینه نداشته باشید کار منطقی ای نباشه. اما بهتره اطلاعات خودتون رو در این زمینه با استفاده از مقالات موجود در سایت افزایش بدید تا خودتون هم ملموس تر بتونید با روند انجام کارتون پیش برید.

 

 

12-تیر-1397

نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

1 نظر

  • kishna پنج شنبه, 10 آبان 1397 12:17 پست شده توسط kishna

    سلام مقاله ی عالی و بدرد بخوری بود میشه خواهشا یه ذره بیشتر راجع به سایت استاتیک و ثابت مقاله بزارید؟ ممنون میشم

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد