انواع ریدایرکت و ریدایرکت 301 چیست؟ انواع ریدایرکت و ریدایرکت 301 چیست؟

رتبه این آیتم
انواع ریدایرکت و ریدایرکت 301 چیست؟
رتبه 5 در 2 رای از 1 تا 5

 احتمال داره به این فکر افتاده باشید که سایتتون رو عوض کنید ولی بعدش پشیمون شده باشید به این علت که اگه دامنه ی سایتتون رو عوض کنید نمی دونید چه اتفاقی قراره برای رتبه ی سایتتون در موتورهای جست و جو بیفته یا حتی اگه بخواید فقط آدرس یکی از صفحه های سایت رو تغییر بدید کاربران سایت شما چجوری می تونن از این قضیه خبردار بشن. خب الان می خوایم خیالتون رو راحت کنیم که نگرانیتون بی مورده؛ توی سئو و بهینه سازی سایت مفهومی به اسم ریدایرکت وجود داره که راهکار همین جابه­جایی ها است.
اگه شما هم صاحب سایت باشید قطعا ملموس تر می تونید احساس کنید که چقدر برای بالا آوردن رتبه ی سایتتون و حفظ اون رتبه صبوری و همینطور تلاش کردید.
گاهی مدیران سایت ها به ناچار مجبور به تغییر موقت یا دائم دامنه یا آدرس صفحات سایت خود میشن در حالی که بازدیدکنندگان سایت هنوز آدرس های قدیمی رو می بینن. در این حالت ادمین ها و مدیران سایت ها باید با روش هایی اون ها رو به آدرس جدید راهنمایی کنن. اما قطعا نمیشه ارزش به دست اومده ی صفحات قبلی در موتورهای جست و جو رو نادیده گرفت. راه حل این کار در ادامه گفته میشه. پس در ادامه با ریدایرکت و انواع اون آشنا خواهید شد.

 

ریدایرکت چیست؟
ریدایرکت یا تغییر مسیر به آدرس جدید توی سئو راهی برای انتقال موتورهای جست و جو و کاربران به URL جدید و غیر از آدرس صفحه ی قدیم است. به عبارتی، این روشی است که کاربران و موتورهای جست و جو به وسیله ی اون و به شکل خودکار به صفحه ی سایت شما منتقل میشن.
شاید صفحاتی رو در سایتتون مد نظر داشته باشید و بخواید اونها رو به یه آدرس جدید منتقل کنید یا می خواید آدرس وب سایتتون رو تغییر بدید یا به طور کلی می خواید همه ی محتوای سایت اول رو به یه آدرس سایت جدید انتقال بدید. اینجاست که ریدایرکت دقیقا به کار شما میاد. البته موتورهای جست و جو ممکنه یه مقداری در رابطه با ریدایرکت ها سخت گیر باشن. پس بهتره که انواعشون رو بشناسید.
استفاده از ریدایرکت به دو بخش کلی تقسیم میشه:

  • وقتی که آدرس همه یا بخشی از صفحه های وب تغییر می کنه؛

 

  • وقتی برای یه محتوای تکراری و مشابه چندتا آدرس مختلف وجود داره و به خاطر مشکلات احتمالی سئو مجبوریم که همه ی آدرس ها رو روی یه آدرس اصلی منتقل کنیم.

 

چیزی که در ریدایرکت اهمیت داره علاوه بر هدف انتقال صفحات، تعداد صفحاتی است که قصد داریم انتقال بدیم.
در مورد اول وقتی سایت به یه دامنه ی جدید منتقل میشه آدرس همه ی صفحات سایت تغییر می کنه و در این حالت با یه دستور کلی همه ی صفحات رو به یه آدرس دیگه انتقال میدیم. در مورد دوم فقط بعضی از صفحات تغییر می کنن و به این خاطر باید برای هر کدوم دستور جداگانه ای تعریف کنیم.

 

انواع ریدایرکت:
ریدایرکت ها با توجه به هدفی که دارن متفاوت هستن و بیشتر این تفاوت در مدت زمان انتقال آنها است. میشه گفت که ریدایرکت 301 از اهمیت بالاتری برخوردار است.

 

ریدایرکت 301:
وقتی آدرس یکی از صفحات سایت که بازدید بالایی هم داره تغییر می کنه صرفا نباید انتقال صفحه مهم باشه بلکه اون چیزی که بیشتر از همه اهمیت داره حفظ ارزش و رتبه ی قبلی آدرس صفحه است. در این حالت میشه با استفاده از این ریدایرکت دائم علاوه بر انتقال آدرس قدیم و هدایت موتورهای جست و جو و کاربران به صفحه ی جدید، ارزشی که موتورهای جست و جو برای اون صفحه داشتن هم باید به صفحه ی جدید انتقال بدیم. به عبارتی باید با ریدایرکت 301 آدرس جدید رو در دیتابیس موتور جست و جو جایگزین آدرس قبلی بکنیم.
برای روشن تر شدن این موضوع "کد وضعیت" یا  "Status Code" رو بررسی می کنیم؛ زمانی که یه مرورگر یا موتور جست و جو یه صفحه از سایت فرا می خونه اولین چیزی که دریافت می کنه کد وضعیت است. وقتی همه چی آروم و خوب باشه کد وضعیت 200 به معنای در دسترس بودن صفحه است. قطعا کدهای دیگه هم به چشمتون خورده مثل کد 404 که این خبر رو به مرورگر میده که صفحه ای که به دنبالش هست وجود نداره یا کد 500 که بروز یه مشکل در سرور رو نشون میده.
اینا رو توضیح دادیم که بگیم ریدایرکت 301 هم نوعی کد وضعیت هستش که به موتور جست و جو میگه صفحه ی مورد نظر از اینجا جابجا شده و باید در آدرس جدیدی به دنبال اون بگردن. مرورگرها و موتورهای جست و جو بعد از اینکه این پیام رو دریافت کردن خیلی زود آدرس جدیدی رو به کاربر نشون میدن. پس اگه می خواید آدرس صفحه ای رو برای همیشه عوض کنید باید از ریدایرکت 301 استفاده کنید.
برای تغییر مسیر آدرس سایت رایدایرکت های زیادی از نوع 300 وجود دارن. علاوه بر ریدایرکت 301 و 302، ریدایرکت 305 و 307 هم وجود داره که عملکردشون شبیه به عملکرد ریدایرکت 302 است. به همین خاطر ریدایرکت 301 اهمیت بسیار بیشتری داره.
به عبارتی، همینطور که گفتیم ریدایرکت 301 دائمی است و صفحه ی مورد نظر از یه URL به URL دیگه انتقال پیدا می کنه. یعنی این ریدایرکت کلا بازدیدکنندگان و موتورهای جست و جو رو واسه ی همیشه به آدرسی غیر از چیزی که کاربر توی مرورگرش تایپ کرده است، منتقل می کنن.
برای درک راحت تر این ریدایرکت و بسته به اهمیت اون اجازه بدید مثالی بیاوریم:
این دو لینک رو در نظر بگیرید که هر دو شما رو به یک صفحه می برن،

  • www.sitedesign.joomir.com/blog  و
  •  http://www.sitedesign.joomir.com/blog

این دو لینک با وجود تفاوت در ابتدای اونها یک صفحه ی مشابه رو نشون میدن. این روش یکی از موارد استفاده از این ریدایرکت است. به طور کلی برای اینکه از ایجاد محتوا و URL تکراری برای سایتتون جلوگیری کنید باید از ریدایرکت 301 برای انتقال همه ی سیگنال های رتبه بندی به یکی از صفحه های سایتتون استفاده کنید.
پس فرقی نمی کنه که از چه آدرسی وارد سایت دارکوب بشین، هر کدوم از این آدرس ها نهایتا به www.sitedesign.joomir.com/blog ختم میشه و این آدرس رتبه بندی نهایی رو می گیره. پس همینطور که از این توضیحات متوجه شدید یکی از ویژگی های مهم این ریدایرکت انتقال اعتبار بک لینک های قدیمی به صفحه ی جدید است که بهش Link Juice می گن.
دقت کنید که اگه برای لینک های بالا از ریدایرکت 301 استفاده نکنین، گوگل هر کدوم از این آدرس ها رو صفحه ی مجزا از هم در نظر می گیره و با استفاده از این ریدایرکت می تونید از چند نسخه شدن صفحات سایتتون جلوگیری کنید.

 

چرا ریدایرکت 301:
میشه گفت به سه دلیل استفاده از این ریدایرکت پیشنهاد میشه:
1. ادغام و کنترل کنوانسیون های وب مثل www, http:// و ... تحت یک URL برای بالا بردن اعتبار دامنه.
2. برندسازی مجدد یا تغییر نام تجاری و URL وب سایت
3.هدایت ترافیک از یه صفحه از سایت به صفحه ای دیگر

اولین مورد رو که در بالا توضیح دادیم اما در مورد دوم وقتی که یه برند، نام تجاری یا اسم سایت خودش رو تغییر میده به وسیله ی ریدایرکت 301 می تونه تقریبا چیزی بین 90تا 99% از اعتبار بک لینک های سایت قدیمی رو به جدید منتقل کنه. در این شرایط استفاده از ریدایرکت 301 ضروری است به این خاطر که بازدیدکنندگان سایت باید به آدرس جدید انتقال پیدا کنن تا اون چیزی که به دنبالش بودن رو بیابند.
در مورد سوم هم ممکنه به هر دلیلی مثل محتوای تکراری، پایین بودن کیفیت محتوا و تغییر آدرس صفحه مجبور بشید برای بهبود سئو یکی از صفحات سایتتون رو حذف و به آدرس جدید منتقل کنید. اینجاست که باید از این ریدایرکت برای حفظ رتبه ی سایتتون استفاده کنید.
حتی گاهی وقتا برندهای تجاری میان و دامنه های شبیه به دامنه های خودشون رو که از لحاظ محتوا با فعالیتشون همراستا است رو خریداری می کنن تا بتونن ترافیک بیشتری به سایتشون هدایت کنن. در این حالت هم استفاده از کد 301 برای حفظ اعتبار جست و جوی دامنه ی اصلی ضروری است.

 

ریدایرکت 302:
گاهی ممکنه فقط برای مدت کوتاهی بخواید یکی از صفحه های سایت رو از دسترس خارج کنید یا به آدرس دیگه منتقل کنید. اول کاربران با ورود به این صفحات با ارور 404 روبرو میشن. مشکل وقتی شروع میشه که بعد از یه مدت کوتاه آدرس ها از دیتابیس موتورهای جست و جو حذف میشن و همه ی ارزش های اون صفحه از بین میره و همینطور که گفتیم استفاده از کد301 باعث انتقال دائمی به آدرس جدید میشه واسه همین باید دنبال راهکار دیگه ای بگردیم.
پس با استفاده از ریدایرکت 302 صفحه مربوطه رو به آدرس جدید منتقل کنید. با این روش از ایجاد خطای 404 جلوگیری می کنید و به موتورهای جست و جو خبر میدید که این صفحه موقتا انتقال یافته و ممکنه دوباره به حالت عادی برگرده و یا به آدرس دیگه ای به طور دائم منتقل بشه. پس اینجوری ارزش و ورودی های صفحه در جای خود باقی می مونه و آدرس موقت توی موتورهای جست و جو ایندکس نمیشه.
البته موردی که وجود داره اینه که موتورهای جست و جو نسبت به این ریدایرکت سخت گیرتر هستن و اگه مدت زمان زیادی از اون ها استفاده بشه مثل ریدایرکت 301 با اون رفتار می کنن. پس دقت کنید که فقط زمانی از این کد استفاده کنید که می خواید این جابجایی موقتا انجام بشه و در موتورهای جست و جو ثبت نشه.

 

ریدایرکت 307:
این ریدایرکت که تقریبا شبیه به 302 است علاوه بر انتقال موقت آدرس ها یه تفاوت جزئی با 302 داره که در موردش توضیح میدیم.
اینترنت بر پایه پروتکل HTTP بنا شده و دو ورژن 1.0 و 1.1 داره. ریدایرکت 302 در هر دو نسخه خیلی خوب عمل می کنه. یعنی در نسخه ی 1.0 با کد انتقال موقت (Moved Temporarily) و در نسخه ی 1.1 با کد وضعیت یافت شده (Found) آدرس ها رو موقتا انتقال میده. اما ریدایرکت  307 فقط با نسخه ی 1.1 با کد وضعیت انتقال موقت به درخواست ها پاسخ میده.
به گونه ای میشه گفت که ریدایرکت 307 بخشی از ریدایرکت 302 است. پس بهترین کار اینه که از ریدایرکت 301 و در صورت نیاز از ریدایرکت 302 استفاده کنید.

 

روش متا رفرش Meta Refresh:
این روش برعکس راه های قبلی که در سطح سرور انجام می شدن در سطح صفحات سایت انجام میشه و در مقابل راه های دیگه سرعت کمتری داره و از نظر سئو هم ارزش کمی از صفحه رو منتقل خواهد کرد.
این روش مقدار خیلی کمی از link juice رو منتقل می کنه ولی به خاطر نوسان شدید در ارسال اون ها و خوب نبودنشون برای سئو استفاده از متا رفرش اصولا پیشنهاد نمیشه.
شاید با این جمله روی صفحه ی بعضی سایت ها مواجه شده باشین که "اگر تا ثانیه های دیگر به طور خودکار به سایت منتقل نشدید اینجا را کلیک کنید"، بله همینجور که الان حدس زدید این روش از تغییر آدرس همون متا رفرش است.
از این روش بیشتر برای سئوی کلاه سیاه استفاده می کنن.

 

استفاده از تگ Rel=Canonical در ریدایرکت:
این نوع ریدایرکت به کد ریسپانس نیاز نداره و کاملا مستقیم است. به عبارتی این تگ توی متا تگ های سایت قرار می گیره و در سطح سرور انجام میشه.
به این شکل که کاربر صفحه ای رو درخواست می کنه و بعد کد وضعیت 200 رو میگیره، صفحه رو بررسی می کنه و نهایتا متوجه این تگ در متا تگ های سایت میشه.
البته مرورگرها خیلی به این تگ اهمیت نمیدن و وقتی یه موتور جست و جو با چنین تگی روبرو میشه از اصلی نبودن صفحه ی مورد نظر با خبر میشه و با دیدن تگ مورد نظر تصمیم میگیره صفحه رو ایندکس نکنه و در جای دیگه ای به دنبال نسخه ی اصلی صفحه بگرده. اینطوری موتور جست و جو در جای دیگه ای هم دنبال این صفحه می گرده تا اون رو ایندکس کنه و تمام لینک های اون رو بررسی کنه.
البته حواستون باشه که باید وقتی از این تگ استفاده کنید که می خواید هر دو صفحه قابل بازدید باشه ولی فقط یکی از اون ها در موتور جست و جو ثبت بشه. پس اگه محتوای تکراری توی سایتتون دارید یا از یه صفحه دو نسخه وجود داره استفاده از این تگ تصمیم درستی است.

 

این نکات رو در استفاده از ریدایرکت ها جدی بگیرید:

  • هنگام استفاده از ریدایرکت 302 حواستون باشه که صفحاتی که قراره دائم حذف بشن رو منتقل نکنید؛ چونکه باعث میشه تا ارزش صفحه ی حذف شده به آدرس صفحه ی جدید انتقال پیدا نکنه و بعد از مدت کوتاهی از دیتابیس موتورهای جست و جو هم پاک بشه. این جا می تونید از ریدایرکت 301 استفاده کنید و صفحه ها رو به آدرس جدید منتقل کنید.
  • ریدایرکت صفحه های حذف شده روی ایندکس یکی از اون اشتباه های بزرگ است که بعضی از مدیران سایت ها مرتکب میشن. موتورهای جست و جو با الگوریتم های پیچیده تری که نسبت به گذشته دارن دیگه ارزش صفحه های حذف شده رو به ایندکس سایت انتقال نمی دن.

 

به طور کلی استفاده از ریدایرکت مزایای بسیاری داره از جمله اینکه می تونه به کاربران توی پیدا کردن محتوای مورد نظرشون کمک کنه و همینطور از دو نسخه شدن محتوای سایت جلوگیری می کنه. چونکه محتوای تکراری توی سایت می تونه تاثیر مخربی روی رتبه بندی سایت شما داشته باشه به همین خاطر استفاده از یه ریدایرکت ساده می تونه جلوی این اتفاق رو بگیره.
اینو در نظر بگیرید که از بین ریدایرکت ها، ریدایرکت 301 موثرتر است، هرچند که بهتره بر اساس نیازتون برای بهبود وضعیت سئوی خودتون از ریدایرکت مناسب استفاده کنید. فقط بدونید و آگاه باشید که استفاده ی اشتباه از این ها می تونه به ضررتون تموم بشه.  

 

28-بهمن-1396

نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد