الگوریتم هاوک (hawk)گوگل چیست؟ الگوریتم هاوک (hawk)گوگل چیست؟

رتبه این آیتم
الگوریتم هاوک (hawk)گوگل چیست؟
رتبه 5 در 1 رای از 1 تا 5

این الگوریتم که در روز 31 مرداد 96 عرضه شد و تا به امروز جدیدترین الگوریتم گوگل است. تغییراتی رو در نتایج جست و جوی محلی گوگل ایجاد کرد. در حقیقت در صدد اصلاح بعضی مشکلات بوجود آمده به خاطر وجود الگوریتم Possum  بر آمده است.
شاید شما هم هنگام سرچ کردن توی نتایج جست و جوتون متوجه چیزی شده باشید. توی این مقاله تلاش می کنیم تا شما رو نسبت به وجود این الگوریتم آشنا کنیم.
همونطور که گفتیم بیشترین چیزی که در این به روز رسانی جدید گوگل به چشم می خوره اینه که فقط جست و جوی محلی رو تحت تاثیر قرار میده و روی جست و جوهای غیر محلی تاثیری نداره.
در ابتدای مقاله از الگوریتم Possum حرف زدیم؛ پوسم نوعی حیوون بومی استرالیایی است و هاوک به نوعی شکارچی این ها محسوب میشه.
الگوریتم پوسم باعث می شد که یه سایت با آدرس، شماره تماس و آدرس ایمیل منتشر بشه که یه تحول بزرگ در کسب و کارهای محلی ایجاد کرد. گوگل با به روز رسانی این الگوریتم می خواست که همه ی شرکت ها رو بر اساس موقعیت مکانی اون ها در نقشه تقسیم کند. انجام این کار یه مشکل بزرگ بوجود آورد اون هم این بود که شرکت هایی که در فاصله ی کمی از همدیگه قرار داشتن همگی نمایش داده نمی شدن مثلا اگه چندتا شرکت توی چهار راه سرو بود، گوگل اون قدیمی تره و اونی که ورودی نرمال بیشتری از گوگل داشتن نمایش داده می شد و شرکت رقیب شانسی برای نمایش داده شدن نداشت.
تا اینکه الگوریتم هاوک (هاوک به معنای شاهین یا باز شکاری است) اومد و این مشکل رو حل کرد.

 

فیلترینگ الگوریتم هاوک:

الگوریتم گوگل برای این طراحی شده که لیست های با اطلاعات مشابه مثل شماره تماس و اسم شرکت ها  رو فیلتر کنه. این کار از انتشار چند لیست مشابه برای یک کسب و کار با میزان جست و جوی بالا جلوگیری می کنه. این فیلتر برای کسب و کارهای واقع در یک ساختمان هم اعمال میشه.
به روز رسانی پوسم فیلتر بسیار گسترده ای داشت. این الگوریتم همانطور که در ادامه ی مقاله بیشتر توضیح داده می شه کسب و کارهایی که نزدیک شرکت های با جست و جوی بالای نرمال است فیلتر میشه. مثلا شرکت طراحی سایت دارکوب در فهرست محلی گوگل بالاتر از بقیه است و شرکت طراحی ایکس اگه نزدیک شرکت دارکوب باشه و جست و جوی نرمال کمتری داشته باشه در لیست گوگل دیده نخواهد شد. این کار باعث میشه که این کسب و کارها آسیب ببینن و مجبور باشن ترافیک بخرن و غیر نرمال در جست و جوها بالا بیان.   

 

حالا ممکنه این سوال براتون پیش بیاد که الگوریتم هاوک چه تغییراتی رو ایجاد کرد؟

الگوریتم هاوک شیوه ی فیلترهای نتایج جست و جوی محلی رو تحت تاثیر قرار داد. همونطور که گفتیم با الگوریتم پوسم گوگل روی جست و جوهای محلی فیلترهایی رو اعمال کرد که فهرست بندی هایی که زودتر ایجاد شده بودن نسبت به لیستینگ های جدید اولویت داشتن و این جدیدها شانس نمایش داده شدن در سرچ موتورهای جست و جو رو از دست می دادن. روش کار گوگل این جوری بود که مرتبط ترین لیست رو در نتایج جست و جو نشون می داد و بقیه رو مثل محتواهای تکراری فیلتر می کرد اما الگوریتم هاوک با اومدنش یه سری تغییرات رو ایجاد کرد.
همونطور که بارها گفتیم کسب و کارهایی که توی یه ساختمون یا نزدیک همدیگه هستن تحت تاثیر بد الگوریتم پوسم قرار گرفتن اما با اومدن هاوک دوباره به نقشه ها برگشتن. این یه خبر خیلی خوب واسه کسب و کارهای مشابه نزدیک به هم بود. مثلا این موضوع واسه ی وکیل ها رایج است به این خاطر که دفاترشون نزدیک دادگاه هاست. با به روز رسانی الگوریتم پوسم وکیل جنایی و وکیل خانواده و طلاق با هم روی بعضی از کلمات جست و جوی گوگل رقابت می کنن با اینکه لزوما جامعه ی هدف یکسانی ندارن. اما با به روز رسانی هاوک هر دو سعی کردن روی نقشه رتبه ی محلی بگیرن.

هدف روش فیلتر الگوریتم پوسم روی لیست نتایج جست و جو این بود که جلوی نمایش بیش از یک لیست رو واسه ی یک شرکت بگیره تا شرکت های دیگه هم امکان نمایش داشته باشن .
الگوریتم پوسم در شهریور 95 تغییرات بسیاری رو در نحوه ی نمایش نتایج جست و جوهای محلی ایجاد کرد. این تغییرات شامل لیست هایی با یک شماره تماس، ایمیل و وب سایت و همینطور شامل موقعیت های مشابه تجاری هم می شد. در حقیقت گوگل شروع کرد به فیلتر لیست هایی که موقعیت جغرافیایی نزدیک به هم داشتن که این کار باعث شد مشکلاتی برای دیده شدن شرکت هایی که هم صنف بودن، بوجود بیاد، مثلا رستوران های توی فودکورت ها یا مراکز توریستی که چندتا مغازه و فروشگاه های متفاوت دارن با این مشکل مواجه هستن. علاوه بر این شرکت هایی که توی یک ساختمان اداری کار می کردن یا رقبایی در خیابونشون داشتن با مشکلاتی روبرو شدن که این مشکلات باعث شد رقبای تجاری باعث حذف همدیگه از نتایج جست و جوی گوگل شوند. در حقیقت این الگوریتم، شرکت های ضعیف تر رو از لیست جست و جوهای گوگل حذف کرد و این موضوع خطر بزرگی برای شرکت های نوپا بود چون این شرکت های تازه تاسیس در اول راه معرفی خودشون به دنیای مجازی با شکست مواجه میشدن.
گوگل در ماه های اخیر سال جاری تصمیم گرفت توی الگوریتم رتبه بندی نتایج سرچ محلی تغییراتی ایجاد کنه تا مشکل موقعیت جغرافیایی حل بشه، اما هنوز مشکل شرکت هایی که توی یک ساختمون در حال کار هستن همچنان وجود داره.

 

الگوریتم هاوک برای چه کسانی مفید است؟

خب همینطور که متوجه شدید این الگوریتم جدید گوگل به شرکت هایی که مشکل هم پوشانی آدرس رو با سایر رقبای خودشون داشتن خیلی حل کرده است. خیلی از شرکت ها با وجود الگوریتم قبلی یا همون پوسم نمی تونستن خودی نشون بدن و رقبای قدیمی تر حتی با میزان کیفیت کاری کمتر بیشتر نتیجه می گرفتن صرفا به این دلیل که رتبه ی ارگانیک بهتری نسبت به سایر رقبا داشتن و بیشتر روی بهینه سازی سایت خودشون کار کرده بودن.
علاوه بر این مثل تمام موارد گوگل، این به روز رسانی جدید برای جست و جوگرها بسیار مفیده. آن ها تجربه ی بهتری هنگام جست و جوی همه کسب و کارهای محلی با معیارهای جست و جوی خودشون خواهند داشت، آن ها با تمام گزینه های مورد جست و جوشون روبرو میشن البته فهرستی از همه خوش شانس تره که در مجاورت نزدیک بقیه ی رقبا بالا میاد.
اگر یه شرکت ساختمان سازی دارید، سئوی محلی برای جذب مشتری بسیار مهم و کمک کننده است. برای اینکه مطمئن بشید از استراتژی درستی استفاده می کنید باید همیشه حواستون به جایی که توی نتایج جست و جو دیده می شید باشه. گوگل به طور مرتب الگوریتم خود را به روز می کنه، بنابراین استراتژی سئوی شما به طور مداوم در حال تکامل است.

 

این الگوریتم برای چه کسانی مفید نیست؟

از اون جایی که فیلترینگ بیشتر شد ولی حذف نشد؛ باعث شد که کسب و کارها در یک ساختمان مشترک همچنان در فهرست های محلی پایین تر باشن. کسب و کارهایی که در یک دفتر مشترک با هم کار می کنن، به رنگ قرمز نشون داده می شن.
احتمال دیده نشدن کسب و کارهای نزدیک به همدیگه کم تر شده، اما برای کسب و کارهای با جست و جوی ارگانیک بیشتر سودمندتر است. پیش از به روز رسانی هاوک، کسب و کارهایی که حدود 100متر از رقبا فاصله داشتن نشون داده نمی شدن. اما پس از به روز رسانی هاوک، این فاصله به چند متر کاهش پیدا کرده است.

فیلتر لیست های محلی ممکن است به جلوگیری از محتوای تکراری در نتیجه جست و جوی گوگل کمک کنه و این فکر خیلی خوبی بوده که گوگل اومده و این فاصله ها رو کم کرده تا کسب و کارهای کوچک بتونن از این تغییر سودی ببرن.

 

آیا همه ی لیست های غیر تکراری رفع فیلتر شدند؟

این به روز رسانی مشکل همه ی کسب و کارها رو که با الگوریتم پوسم فیلتر شده بودن، حل نکرد. فقط تونسته فاصله ی بین قرارگیری دو لیست مجاز رو کمتر کنه یا کمک کنه که شرکت ها یا کسب و کارهایی که لیست با فاصله ی کوتاهی دارن اما دو موقعیت جغرافیایی جداگونه دارن فیلتر نشن. البته همونطور که گفتیم این الگوریتم نتونسته شرکت های با لوکیشن های مشابه رو جدا کنه و این مورد یکی از ضعف های مهمه اونه.

 

چرا نام "هاوک" برای این الگوریتم گذاشته شده است؟

گروه محققان هاوک به این خاطر این اسم رو برای به روز رسانی جدید گوگل گذاشتن که حیوون پوسم رو می خوره. آقای احمد بالوی پور مدیر عامل شرکت دارکوب گفته است که این اولین بار است که یه به روز رسانی کم اشتباه ایجاد شده و در حقیقت هیچ ایراد بزرگی نداره که بخواد برای کسب و کارها مشکل عمده ای بوجود بیاره.

 

چه کاری می شود در قبال این الگوریتم انجام داد؟

اول از همه نترسید! با اومدن به روز رسانی یه الگوریتم این موضوع طبیعیه که رتبه بندی سایتتون هر از گاهی افت پیدا بکنه.
در مرحله ی بعد اگه تحت تاثیر این به روز رسانی قرار گرفتید کاری کنید که مشکلتون حل بشه. در حقیقت باید حواستون به سئوی محلی باشه.

 

  • از صفحه ی اینکاگنیتو استفاده کنید

نتایج جست و جوی گوگل برای هر کاربر شخصی شده است. اونها به محل شما، تاریخچه، علایق و بسیاری عوامل دیگه بستگی داره. اگه واقعا می خواهید ببینید که چه جوری رتبه بندی می شید، کلمات کلیدی معمول خودتون رو در حالت ناشناس یا اینکاگنیتو جست و جو کنید.
در غیر این صورت، شما ممکنه اشتباهی تایید دریافت کنید. به عبارت دیگر، گوگل کسب و کارتون رو به صورت یک لیست نشون می ده، چون می دونه قبلا اون رو جست و جو کردید و متعلق به شماست، اما برای کاربران دیگه نشان داده نخواهد شد.

 

  • از به روز بودن لیست خود اطمینان حاصل کنید

شگفت زده می شید اگه ببینید که چه تعداد از آدما می رن دنبال رفع مشکلات پیچیده و اصول اولیه رو فراموش می کنن. پیش از هر چیز، مطمئن بشید که تمام اطلاعات موجود در فهرست (Google My (Business  شما به روز شده است. مثل شماره تلفن، ایمیل آدرس، آدرس خیابان و کد پستی که همه ی اینها باید کاملا دقیق باشن.
این قسمت جایی است که در اون اشتباه تایپی بسیار زیاد است. با دیدن هر خطای کوچکی که در لیست پیدا می کنید، اولویت اول شما حل کردن اون هاست.

 

  • بازبینی بیشتر درخواست کنید

انگیزه دادن به مشتریان برای بازبینی کسب و کار شما یه راه عالی برای بالا آوردن فهرست شما در نتایج جست و جو است؛ که این انگیزه می تونه تخفیف دادن به مشتری ها باشه.
با این حال، مطمئن بشید که بیش از حد تحت فشار نباشید و به بازدیدهای الکی امیدوار نشید. فقط از نظرات صادقانه ی مردم استفاده کنید. اگه فشار زیادی بهشون وارد کنید، اون جوری که باید مورد بازبینی قرار نمی گیرید.

 

  • محتواتون رو آپگرید کنید

هیچ راه بهتری جز افزودن مداوم محتوای جدید و متناسب برای ارتقاء رتبه بندی های شما وجود نداره. صفحات فرود محلی شروع خوبی برای این کار هستن، اما همیشه توصیه می شه که در وبلاگ نویسی منظم سرمایه گذاری کنید؛ تگ های محلی و کلمات کلیدی هم بهتره در اون گنجانده بشن.

 

چه جوری می شود فهمید که این به روز رسانی روی کسب و کار شما تاثیر گذاشته یا نه؟

راحت ترین راه برای چک کردن اینکه ببینید به روز رسانی جدید روی کسب و کارتون تاثیر گذاشته یا نه، نگاه کردن به رتبه ی جست و جوی کلمات کلیدی شماست. خیلی ها از روی تغییری که توی رتبه بندی شون ایجاد شد متوجه شدن که گوگل الگوریتم جدیدی ایجاد کرده.

 

در آخر میشه گفت این الگوریتم تغییرات خوبی ایجاد کرده و حالا کسب و کارها یه خورده خیالشون از بابت دیده شدن راحت تره. اما قطعا این هم یه مشکلات کوچیکی داره که قهرمان الگوریتم آینده میاد و برطرفش می کنه.

13-آبان-1396

نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

2 نظر

  • سحرسادات یکشنبه, 23 مهر 1396 11:22 پست شده توسط سحرسادات

    ممنون خوب بود

  • parmisoft چهارشنبه, 19 مهر 1396 14:01 پست شده توسط parmisoft

    خیلی عالیه که مطالب بروز و جدید رو میتونم تو سایتتون ببینم سپاس

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد