سئو کردن وب سایت جوملایی سئو کردن وب سایت جوملایی

رتبه این آیتم
سئو کردن وب سایت جوملایی
رتبه 4 در 2 رای از 1 تا 5

با همین چند اقدام بسیار ساده سایت جوملای خود را سئو کنید
حالا که جوملا رو به عنوان سیستم مدیریت محتواتون انتخاب کردید، حتما براش یه قالب هم خریدید یا طراحی کردید و بعد هم با خلاقیت خودتون محتوای مناسبی آماده و بهش اضافه کردید. حالا سایتتون آماده است که به مشتریان متقاضی عرضه بشه و مشتریها هم اطلاعات کارتهای اعتباریشونو وارد کنند و پولها به حسابتون سرازیر بشن.
اما یه مشکلی هست: اگه یه جوملا رو بدون تنظیمات و کارهای دیگه نصب کرده باشید و ساده باشه، حتما متوجه میشید که کسی نمیاد. چون اون همه مشتری که متقاضی محصولات شما هستند حتی نمیتونن سایتتونو پیدا کنند که بخوان چیزی بخرن. بر خلاف وردپرس (که رقیب اولیه جوملا به حساب میاد) جوملای ساده خیلی با موتورهای جستجو سازگار نیست و باید یه سری تنظیمات روش انجام شه. تو این مقاله براتون 11 اقدام معرفی میکنیم که باید مرحله به مرحله انجام بدید تا سایتتونو به جایگاهی برسونید که از نظر سئوی درون-سایت ازش راضی باشید.
با توجه به تعداد زیادی سایتهای جوملا که طی این سالها توسعه دادم، دوست دارم خلاصه ای از اطلاعاتی رو که تو دارکوب با دانش و تجربه کسب کردم با شما خواننده های دارکوب در میون بذارم تا رتبه سایتتونو ارتقا بدید.
پس اجازه بدید دیگه به حواشی نپردازیم و بریم سراغ آموزش سئوی سایت جوملا:

  • انتخاب نوع مناسبی از سرور

این اولین مرحله است و خیلی هم مهمه.
اگه سایت جوملاتونو رو سرور IIS (ویندوز) راه انداختید باید بگم با مک مشکل پیدا خواهید کرد (البته شاید هم این اتفاق نیفته).
چون بازنویسی URL با ماژولهای بازنویسی ای که IIS میتونه استفاده کنه خوب کار نمیکنه. تنظیم ماژولهای بازنویسی روی هاست های اشتراکی مثل کابوس میمونه. من با نصب و پیکربندی جوملا روی سرور IIS هم مشکل داشتم.
من پیشنهاد میکنم برای اینکه از این دردسرها راحت باشید، سایت جوملاتونو روی سرور آپاچی با mod-rewrite نصب کنید. اینطوری هم سئو راحتتر انجام میشه و هم اعصابتون خورد نمیشه.

  • تغییر نام htaccess.txt به htaccess

چون در آینده برای جذابتر کردن URL سایتتون ممکنه بخواهید امکان بازنویسی URL داشته باشید، باید اسم فایل htaccess.txt رو به htaccess تغییر بدید. جوملا و mod-rewrite از این نسخه استفاده میکنند.

  • از URLهای سازگار با موتور جستجو و بازنویسی URL استفاده کنید

روی سایت جوملاتون از URLهای سازگار با موتور جستجو استفاده کنید و تنظیمات بازنویسی URL رو روی YES بذارید.
URLهای سازگار با موتور جستجو یه سری تنظیمات هستند که تمام عبارتهای نامفهومی رو که بطور دینامیکی تولید شده اند از URLتون حذف میکنند و به جاش از اسم گزینه های فهرستتون که روی صفحه اومده استفاده میکنند.
بازنویسی URL هم تنظیماتیه که /index.php/ رو از URL حذف میکنند. برای فعال کردن این تنظیمات باید mod_rewrite رو فعال (enable) کنید و یه فایل .htaccess داشته باشید.
بقیه تنظیمات دیگه بستگی به صلاحدید خودتون داره. من ترجیح میدم سه تای دیگه رو غیرفعال بذارم بمونن. شاید بخواهید اسم سایتتونو تو عنوان صفحه بکار ببرید، به خصوص اگه سایتتون محتوای زیادی داشته باشه. من شخصا دوست دارم هر عنوان رو بطور جداگونه تنظیم کنم.

  • حذف /images/ از فایل Robots.txt

این تنظیم مختص جوملاست. تو فایلهای Robots.txt که بطور خودکار موقع نصب جوملا ساخته میشن یه قانونی برای دایرکتوری تصاویر هست که به موتورهای جستجو دستور میده فولدر تصاویرتونو فهرستبندی و سرچ نکنند.
همونطور که احتمالا میدونید، تصاویر میتونن ترافیک قابل توجهی از گوگل و موتورهای جستجوی دیگه روونه ی سایتتون کنند.
چون اگه همه بهینه سازی هایی که تو دنیا هست هم برای تصاویر سایتتون استفاده کنید، تا وقتی به گوگل میگید وارد دایرکتوری تصاویرتون نشه هیچ فایده ای نداره. بنابراین حتما توصیه میکنم که خط پایین رو از فایل robots.txt حذف کنید:
/images/

  • نصب  JCE Editor

این برنامه نه تنها رایگانه بلکه کلی امکانات خوب هم داره که تو برپا کردن و نگهداری سایتتون میتونه کمکتون کنه.
من دو تا از ویژگیهاشو خیلی دوست دارم. یکی اینه که میتونید تنظیم کنید کدهایی که از طریق ویرایشگر اضافه میکنید استریپ نشن. یکی دیگه هم اینکه رابط کاربری فوق العاده ای داره که میتونید باهاش به سایتتون عکس اضافه کنید و بهش آلت تگ و ابعاد عکسو بدید.
برای جوملا خیلی مناسبه و من به شدت بهتون توصیه میکنم ازش استفاده کنید.

  • استفاده از آلت تگ و ابعاد تصویر

این یکی مختص جوملا نیست اما بهر حال خیلی مهمه. ویرایشگر JCE با ابزار آپلود عکسش امکان نوشتن متن جایگزین و ابعاد عکسو بهتون میده.
محض اطلاع، وقتی ابعاد عکسو بنویسید، قبل از اینکه تصویر واقعی لود بشه، فضاش لود میشه و در نتیجه یکم سرعت لود صفحه بهتر میشه.

  • مدیریت متادیتا

درسته که این روزها دیگه متا کلیدواژه ها بی خودی شدن، اما توصیفات متا و تگ های عنوان هنوز تقریبا مهمند.
من اخیرا با  SEO Boss آشنا شدم که خیلی به درد بخوره. من فقط از یکی از امکاناتش استفاده میکنم و اونم مدیریت متا تگشه که به نظرم فوق العاده است.
برای ویرایش متادیتای سایت جوملا در حالت عادی باید به تک تک گزینه های فهرست (یا مقاله ها)تون جهتیابی کنید و توصیفات و عناوین صفحاتو دستی تغییر بدید. با ابزار سئوباس میتونید همه داده های متا رو مستقیما از یه صفحه ویرایش کنید.
تنها مشکل سئوباس اینه که ممکنه با همه اجزایی که روی سایتتون نصب کردید سازگار نباشه، در این صورت مجبورید همه اون کارها رو دستی انجام بدید. اما برای چیزای دیگه ابزار خوبیه.

  • انتخاب www. یا بدون www. و ریدایرکت

جوملا بر خلاف وردپرس، به طور خودکار سایتتونو به نسخه www.  یا غیرwww. ریدایرکت نمیکنه و مجبورید خودتون دستی از فایل .htaccess این کارو بکنید.
برای ریدایرکت از غیرwww. به www.  کد زیر رو به فایل .htaccess اضافه کنید:
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\.
RewriteRule ^(.*)$ http://www.%{HTTP_HOST}/$1 [R=301,L]
اگر هم خواستید به غیرwww. ریدایرکت کنید میتونید از کد زیر استفاده کنید:
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} www.yourwebsitehere.com
RewriteRule (.*) http://yourwebsitehere.com/$1 [R=301,L]

  • ثبات در لینکدهی های داخلی

تو سایتهایی که با سیستم های مدیریت محتوا درست میشن (به خصوص جوملا)، محتوای تکراری یکم مشکل ساز میشه. برای مقابله با این مشکل باید در لینکدهی به محتوای داخلی ثبات داشته باشید.
منظورم از ثبات اینه که فقط یا به www. لینک بدید یا به غیر www.، لینکهایی که به صفحات میدید یا همه با اسلش باشن یا همه بدون اسلش، یا همه صفحات پسوند (.html) داشته باشن یا هیچ کدوم نداشته باشن. خلاصه این که همه اینها رو رعایت کنید که مثل هم باشن و همیشه فقط به یک نسخه از صفحه لینک بدید.
یادتون باشه که اگه چیزی بهش لینک نشده باشه که گوگل بخواد پیداش کنه، دیگه محتوای تکراری محسوب نمیشه.
دیگه مدل لینکدهی بقیه به سایتتونو نمیتونید کنترل کنید، اما میتونید یه مثال بذارید. اگه کسی اشتباه بهتون لینک بده، میتونید یه ریدایرکت 301 به لینک صحیح بذارید.

  • افزایش سرعت سایت

میگن جوملا (بدون اینکه شما دستکاریش کنید یا چیزی بهش اضافه کنید) سرعت خیلی خوبی نداره. اما میتونید با انجام سه تا کار، سرعت سایتتونو تا حد قابل توجهی بالا ببرید: افزایش کش مرورگر، فعال کردن فشرده ساز Gzip  و فشرده کردن تصاویر.
1- افزایش کش مرورگر
زیاد وارد جزئیات نمیشم، فقط همینو بدونید که باید از کش مرورگر استفاده کنید که نوع خاصی از محتوای سایتتونو کش کنه و بهش زمان بدید که مثلا برای این مدت کش کن. پیشنهاد من اینه که خیلی راحت فقط کد زیر رو به انتهای فایل  .htaccess اضافه کنید.
ExpiresActive On
ExpiresByType text/html "access plus 1 seconds"
ExpiresByType image/gif "access plus 1 years"
ExpiresByType image/jpeg "access plus 1 months"
ExpiresByType image/png "access plus 1 months"
ExpiresByType text/css "access plus 1 months"
ExpiresByType text/javascript "access plus 1 months"
ExpiresByType application/x-javascript "access plus 1 months"
ExpiresByType image/ico "access plus 1 months"
البته خودتون میتونید زمانشو به نسبت دلخواه خودتون تغییر بدید یا اگه محتوای خاصی هست میتونید اونو جایگزین محتوایی که تو کدها نوشته شده کنید.
2- فعال کردن Gzip
یه راه خوبی که برای بالا بردن سرعت بارگذاری هست، استفاده از Gzip برای فشرده سازی کدهاست. من معمولا بعد از اینکه همه سایتمو نصب کردم و راه انداختم این کارو انجام میدم اما در کل زمانش مهم نیست، فقط ازش استفاده کنید.
برای فعال سازی Gzip از جوملا باید به Global Configuration > Server جهتیابی کنید و گزینه Gzip compression رو روی YES تنظیم کنید.
بسته به هاست سایتتون ممکنه بتونید از کنترل پنل هاستتون اندازه سرور رو فشرده کنید. پیشنهاد میکنم از شرکتی که ازش هاست گرفتید بپرسید که چطور میشه این کارو انجام داد.
3- بهینه سازی تصاویر
بهینه سازی تصاویر خیلی مهمه و همه طراحان سایت، چه سایت جوملا باشه چه نباشه، حتما باید انجامش بدن. تعجب میکنید اگه بگم چند تا سایت تا حالا دیدم که 350 کیلو عکس گذاشته بودن، در حالی که براحتی میتونستن به 25 کیلو برسوننش. اگه کار با فتوشاپ رو بلد نیستید، میتونید از  Google's Page Speed tool نسخه های بهینه شده تصاویرتونو دانلود کنید.
با این روش، به علاوه یه سری تغییرات کوچیک، ما تونستیم رو صفحه رتبه دهی سرعت گوگل
(Google Page Speed score) به بالای 95 برسیم. من دیدم خیلی از سایتهای جوملامون از سایتهای مشابهی که با وردپرس توسعه داده شده بودند خیلی بهتر عمل میکردن.

  • نصب Xmap

Xmap بهترین نقشه سایتیه که من تا حالا برای جوملا دیدم.
نقشه های  XML و HTML  بی نظیری برای سایتها درست میکنه و افزونه های زیادی برای جوملا داره مثلا Virtuemart  و sh404sef.
فقط کافیه برید به سایتش و یه نقشه سایت بسازید. گزینه هایی که میخواهید فهرستتون داشته باشه رو وارد کنید و ترتیبش رو مشخص کنید و بعد دکمه Save رو بزنید. میتونید برای نقشه HTML سایتتون یه گزینه فهرست بسازید و از لینکهاش برای نقشه XML  استفاده کنید و لینکشو به ابزار وبسمترتون اضافه کنید.

  • معرفی چند ابزار خوب برای سئوی سایت جوملا

طبق تجربه من، سئوی جوملا تو نسخه های 2/5 به بعد بدون افزونه های غیرضروری دیگه خیلی راحتتر انجام میشه. اما اگه میخواستید کنترل بیشتری روی تنظیمات سئوی سایتتون داشته باشید میتونید از این دو تا ابزار برای جوملا استفاده کنید:
Sh404sef: برای جوملا فوق العاده است. میتونید باهاش علاوه بر سئو خیلی کارهای دیگه هم انجام بدید و پیکربندیش هم خیلی ساده است.
Artio JoomSEF : این هم خیلی شبیه قبلیه اما نسخه رایگان هم داره که بتونید قبل از خرید برنامه رو امتحان کنید. شاید به قدرت ابزار قبلی نباشه. دفعه قبلی که ازش استفاده کردم یکم پیکربندیش خسته کننده بود. اما با همه اینها بازم چیز قدرتمندیه و میتونید باهاش کنترل زیادی روی سئوی سایتتون داشته باشید.
با استفاده از مراحلی که ذکر شد، میتونید سایت جوملاتونو به جایی برسونید که دیگه رتبه اش بخاطر عوامل درون-سایت و به خاطر عدم رسیدگی شما لطمه نبینه.
البته همیشه باز هم خورده کاری هایی هست که بشه بهترش کرد و البته ممکنه که برای شما هیچ تأثیری نداشته باشن، اما همین ها میتونه نقطه شروع خوبی باشه براتون. به خصوص اگه تا حالا با جوملا کار نکرده باشید.
من باور دارم که بهینه سازی درون-سایت باید خوب و مشخص باشه و همه اجزا یکسان باشند و استثنایی در کار نباشه. این مسئله به خصوص با توجه به تغییرات اخیر الگوریتم ها اهمیت بیشتری پیدا میکنه، چون گوگل میخواد به سایتهایی که مورد اعتمادند یکم جایگاه بهتری بده، حتی اگه بهینه سازی ضعیفتری داشته باشند.
شما چه نکاتی در مورد بهینه سازی سایت جوملایی بلدید؟ حتما تجربیات بدی با جوملا گذروندید. اگه هنوز مشکلی دارید میتونید از مشاوران دارکوب کمک بگیرید.


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد