بهبود سئو از طریق افزایش سرعت سایت وردپرسی بهبود سئو از طریق افزایش سرعت سایت وردپرسی

رتبه این آیتم
بهبود سئو از طریق افزایش سرعت سایت وردپرسی
رتبه 4 در 2 رای از 1 تا 5

سرعت سایت مهمه. وب­سایتهایی که سریعتر لود میشن کام بازدیدکننده رو تلخ نمیکنند. به جز این، تجربه کاربری رو هم بهتر میکنند، نرخ تبدیل بالاتر و رتبه سرچ بالاتر همه از نتایج سرعت بالای سایته.
تو این مقاله، نحوه بهبود سئو از طریق افزایش سرعت وب­سایت وردپرسی رو بررسی می­کنیم و به این سوالاتی از قبیل:
منظور از سریع چیه؟
سرعت وب سایت من چقدره؟
سرعت وب سایت چطور روی سئو اثر میذاره؟
انتخاب شرکت مناسب برای انتخاب هاست از چه نظر مهمه؟
تم وردپرسی سریع چه ویژگیهایی داره؟
چه افزونه هایی به افزایش سرعت سایت کمک می کنند؟
پاسخ خواهیم داد، به علاوه هشت نکته عملی دیگه برای افزایش سرعت بارگذاری یا لود وب سایتهای وردپرسی.

منظور از سریع چیه؟

هممون دوست داریم به محض اینکه آدرس سایت رو وارد کردیم و دکمه اینتر رو زدیم، سایت جلومون ظاهر بشه. اما متاسفانه اکثرمون باید با این واقعیت روبرو بشیم که این مسئله ممکنه از 1 تا 10 ثانیه طول بکشه.
اگه برای وب سایت شما این زمان از 10 ثانیه بیشتر بشه، بازدیدکننده هاتونو از دست میدید و اگه کمتر از 3 ثانیه لود شد، یعنی عملکرد سایتتون خوبه. همیشه باید سعی کنید سرعت وب سایتتونو از اینی که هست بهتر کنید.
قبل از اینکه بریم سراغ روشهای بهبود سرعت سایت، اجازه بدید اول توضیح بدم اصلا چرا کسی باید انرژی و وقت باارزششو برای بهینه سازی سرعت بارگذاری سایت تلف کنه. بهتر نیست این وقت رو صرف تولید محتوای جدید کنیم یا امکانات و محصولات جدید به سایتمون اضافه کنیم؟
میانگین سرعت بارگذاری سایتها 10 ثانیه است، اما برای وب سایتهای فروشگاهی 4/9 ثانیه طول میکشه. مردم تا 10 ثانیه میتونن برای بارگذاری سایت صبر کنند. اما 57% از بازدیدکننده ها توقع دارند صفحه ظرف کمتر از 3 ثانیه باز بشه و اگه نشه صفحه رو ترک میکنند.

سرعت وب سایت من چقدره؟

میتونید با یه سری ابزار، سرعت وب سایتتونو اندازه بگیرید. WebPageTest، Google PageSpeed insights یا  Pingdom رو امتحان کنید. همشون سرعت بارگذاری سایت رو نشونتون میدن و بر اساس مسائلی که سایتتون پوشش نمیده بهش نمره میدن. یادتون باشه که این نمره به اندازه خود سرعت وب سایت اهمیت نداره. باید تمرکزتون روی این باشه نه روی نمره. دقت کنید که این ابزار نمیتونن مشکلتونو حل کنن، شما فقط میتونید از راهکارهایی که بهتون ارائه میدن استفاده کنید.
گوگل آنالتیکس همیشه داده هایی که از وب سایت لازم داره رو از طریق جامعه نمونه ای از بازدیدکننده های سایت بدست میاره. اگه تعداد بازدیدکننده هاتون کم باشه، نمونه هم کم میشه و نتایج معتبر نخواهند بود.
برای اینکه این جامعه نمونه رو بتونید افزایش بدید و تقریبا همه بازدیدکننده ها حساب بشن میتونید یه کاری کنید؛ این یک خط کد رو بالای خط trackpageview به اسکریپت GA اضافه کنید:
ga('create', 'UA-XXXX-Y', {'siteSpeedSampleRate': 100});

سرعت وب سایت چطور روی سئو اثر میذاره؟

از سال 1379 سرعت برای گوگل، معیار رتبه بندی بوده. از اون زمان تا الآن، ارزش این معیار بیشتر هم شده. عنکبوتهای موتورهای جستجو سرعت سایت رو با دقت اندازه میگیرن. علاوه بر این، با اینکه سرعت صفحات موبایل فعلا روی رتبه بندی موبایلی اثر ندارند، اما به زودی، سرعت برای موبایل هم تبدیل به معیار رتبه بندی میشه.
اما بریم سر این سوال که سرعت سایت چطوری میتونه روی رتبه بندی سایت وردپرسی اثر بذاره؟
سرعت صفحات سایت به طور جداگانه تحلیل نمیشه، بلکه میانگین سرعت کل دامنه در نظر گرفته میشه. بین سرعت سایت و رتبه بندی گوگل ارتباط محکمی وجود داره.
بین زمان TTFB یا اولین بایتی از صفحه که توسط مرورگر کاربر دریافت میشه و رتبه بندی گوگل یه ارتباط خطی برقراره. سرعت TTFB به تأخیر ارسال درخواست به سرور وب، اینکه چقدر طول میکشه تا سرور وب درخواست شما رو پردازش کنه و یه جوابی بده و مدت زمانی که طول میکشه تا اولین بایت از پاسخ به شما برسه بستگی داره.
نمودار زیر میانگین زمان اولین بایت رو برای هر یک از جایگاه های رتبه بندی جستجو نشون میده:

انتخاب شرکت مناسب برای انتخاب هاست از چه نظر مهمه؟

معمولا یادمون میره انتخاب یه شرکت هاست مناسب، یکی از قسمتهای مهم هر سایت موفقیه. امکان نداره ببینید یه کسب و کار پربازده، وب سایتشو روی یه هاست اشتراکی رایگان که هزارتا سایت دیگه هم روشه راه انداخته باشه. اگه تازه کارتونو شروع کردید ایرادی نداره اما وقتی سایتتون شروع به جذب کاربر کرد، برای عملکرد بهتر سایتتون باید هاست بخرید و البته هزینه ای که صرف میکنید، با عملکرد بهتر سایتتون جبران میشه.

از PHP 7 استفاده کنید

PHP 7 قواعد بازی رو تغییر داده و در حال حاضر 82% از سایتها قدرتشونو از این زبان برنامه نویسی میگیرند. این بروزرسانی با برند نسخه جدید موتور PHP به اسم phpng و با هدف کاهش حافظه مصرفی و افزایش عملکرد عرضه شد.
در تئوری به نظر خوب میاد اما در عمل چطور؟ میتونید عملکرد وردپرس و PHP 7 رو در کنار هم در این لینک ببینید. PHP 7 میتونه وردپرس رو تقریبا دو برابر سریعتر کنه. یه درخواست یا ریکوئست وردپرسی روی PHP 5.6 باید تحت 100M دستورالعمل CPU اجرا بشه اما PHP 7 برای همون کار، فقط 25M لازم داره.

با استفاده از CDN شروع کنید

CDN یه شبکه ارسال محتوا یا شبکه توزیع محتواست؛ یعنی شبکه ای از سرورها که به طور جهانی توزیع شده اند، این سرورها در چند مرکز داده از سراسر جهان مستقر شده اند. مثلا کاربر سایت شما از پاریس، از سرور شما که تو امریکاست خدمات نمیگیره و به جاش از سروری که تو اروپاست خدمات میگیره تا سرعت و دسترس پذیری بالاتری داشته باشه.
یکی از ویژگی­های هاست های دارکوب اینه که وقتی سایتتونو روی هاست های دارکوب میزبانی کنید، دیگه نگرانی از بابت تنظیمات CDNها یا قاطی شدن با فایل .htaccess ندارید و سرعت بالایی میگیرید.

از یک تم وردپرسی خوب استفاده کنید

اگه از همون اول برای داشتن یه تم وردپرسی خوب خرج کنید، از خیلی از مشکلات پیشگیری کردید. طراح­ها معمولا یکم زیادی خودشونو درگیر طراحی تم میکنند و بیشتر به ظاهر تم میپردازند اما به همون اندازه به سرعت، سئو یا نرخ تبدیل توجه ندارند. راهکار؟ میتونید از سبک مینیمال استفاده کنید و از تم های مینیمال بهره ببرید که امکانات خیلی زیادی ندارند.

به کاربرهای موبایل هم فکر میکنید؟

الآن وب­سایتها بیشتر از گوشیهای هوشمند و تبلت باز میشن تا کامپیوتر. سال 95، 51/3 درصد از صفحات روز گوشی لود شده بودند، حالا این عدد رو مقایسه کنید با 5 درصدی که در سال 89 بوده و 25 درصدی که سال 92 بوده.
یه چیزی که این وسط خیلی مهمه اینه که معمولا سرعت اینترنت کاربرهای موبایل کمتره اما توقع دارند سایت شما به سرعت کامپیوتر لود بشه، بلکه حتی سریعتر.
اینجاست که صفحات موبایل پرشتاب (amp) به کارِتون میاد. Amp یه پروژه ای بود که گوگل و توئیتر با هم طراحیش کردند. هدف، ساخت صفحات موبایلی خیلی سریع بود. Amp استفاده از اکثر جاوااسکریپت­ها رو محدود میکنه، تگهای مشخصی از HTML رو حذف میکنه و فقط میتونید از نسخه ساده ای از CSS استفاده کنید.
یه افزونه خوبی در این زمینه تولید شده که amp رو برای وب سایتهای وردپرسی فعال میکنه. اگه میخواهید بدونید عملکردش با افزونه های دیگه ای مثل یوست چطوریه، نگران نباشید، اون هم راه حل داره که بعدا طی یک پست دیگه خدمتتون توضیح میدم.

از PageSpeed گوگل استفاده کنید

PageSpeed با کش کردن قسمتهایی از کد HTML سایت، سرعت و استفاده از پهنای باند رو بهبود میبخشه. وقتی فعالش کنید، فقط کافیه سرورهای گوگل برگردن به سرور اصلی تا قسمتهای کش نشده و بخشهایی رو که روی مرورگر کاربر قابل رؤیته بگیرند. PageSpeed اولویت رو میده به محتوای بالای تای مرورگر (بخشی از صفحه که در یک نگاه و بدون نیاز به اسکرول کردن صفحه قابل رؤیته) و اجرای جاوااسکریپت رو تا بارگذاری کامل صفحه به تعویق میندازه.
به عبارت دیگه، PageSpeed به طور خودکار روشهای بهبود عملکرد وب رو روی صفحات وب­ و متعلقاتش (مثل تصاویر، جاوااسکریپت و CSS) بکار میبره، بدون اینکه لازم باشه تغییری در محتواتون بوجود بیارید.

 تصاویرتونو بهینه کنید

قبل از اینکه تصاویر رو روی وب سایتتون بکار ببرید، اونها رو بهینه کنید. خیلی از مشکلاتی که از نظر سرعت دارید با به بهینه سازی ساده تصاویر قابل حله، میتونید برای اینکار از TinyPng  یا Smush it استفاده کنید.
برای عکسها دقیقا اون اندازه از رو که لازمه استفاده کنید. مثلا اگه پهنای جای عکستون 800 پیکسل باشه، عکس رو دقیقا در اندازه 800 پیکسل آپلود کنید.

دفعات رفت و برگشت رو به حداقل برسونید و از افزونه های کش استفاده کنید

مرورگر باید برای همه دارایی های سایت، مثل فایلهای CSS، فایلهای جاوااسکریپت یا عکسها به طور تک به تک از سرور درخواست یا ریکوئست بده. پس طبیعیه که بخواهید تعداد دفعات این رفت و برگشت ها رو کاهش بدید.
اکثر افزونه های کش، بیشتر مسائل مرتبط با RTT یا دفعات رفت و برگشت رو پوشش میدن. بنابراین اگه از کش سرور استفاده نمی­کنید، میتونید با افزونهW3 Total Cache  همون نتایج رو بدست بیارید. سرعت بارگذاری سایتتون هم بهتر میشه. بد نیست بگم اگه بذارید شرکت ارائه دهنده خدمات هاستتون کش تصاویر رو مدیریت کنه هنوز بهتره.

فشرده سازی Gzip

کدهای وب سایت شما کلی الگوها و عناصر تکراری داره. کار برنامه نویسی اینه که توسعه و خوندن کدها رو برای آدم آسون کنه. اما مرورگر برای زیبا و خوانا بودن نیازی به کد نداره.
الگوریتمهای فشرده سازی، مثل Gzip دنبال این الگوهای تکراری میگردند و به جاشون یه چیز کوتاهتر میذارن. در عمل، این الگوریتم میتونه اندازه جاوااسکریپت، CSS و HTML رو تا 90% کاهش بده.

از هدرهای تاریخ انقضادار استفاده کنید

مرورگرها برای کاهش تعداد و اندازه درخواستهای HTML یه نسخه کش شده از صفحه رو به کاربر ارائه میدن. سرور وب در پاسخ به HTTP برای تعریف مدت زمانی که مرورگر باید کش بشه از هدرهای تاریخ انقضا دار استفاده میکنند. برای اجزای استاتیک وب سایتتون باید از مدل بدون انقضا استفاده کنید. برای اینکار تاریخ انقضای هدر رو برای خیلی دورتر تنظیم کنید. بعضی از افزونه ها مثلW3 Total Cache هم این کارو براتون انجام میدن.

افزونه هایی رو که لازم ندارید یا استفاده نمی کنید حذف کنید

به عنوان یه کاربر حرفه ای وردپرس، دیگه میدونید نصب افزونه انقدر راحته که دیر یا زود به خودتون میاید و می­بینید سایتتون داره از دهها افزونه استفاده میکنه. اغلب هم وقتی افزونه هارو بررسی میکنید متوجه میشید در واقع از خیلی از این ها اصلا استفاده نمیکنید و حتی بعضی هاشون از فایلهای CSS یا جاوااسکریپت دیگه ای استفاده میکنند. افزونه هایی رو که دیگه لازم ندارید یا استفاده نمیکنید حذف کنید.
در حین اینکار، بد نیست یادآوری کنم، گوگل داره وب سایتهایی رو که از تبلیغات پاپ-آپ موبایلی استفاده میکنند جریمه میکنه. شاید بخواهید افزونه های lead generation پاپ-آپ­هاتونو دوباره پیکربندی کنید تا پاپاپ­هاتون فقط روی کامپیوتر کار کنند.

نتیجه

ارتقای سرعت سایت بخشی از مسیر موفقیته سایته. چه بخواهید محصول بفروشید، چه وبلاگ نویسی کنید و یا نرم افزار عرضه کنید، سرعت بارگذاری در هر حال مهمه و امسال نه تنها برای کامپیوتر، که برای موبایل هم ضرورت داره.
اگه میخواهید با 20% تلاش به نتیجه 50 درصدی برسید، باید روی این مسائل تمرکز کنید:
1- یک شرکت خوب برای خدمات هاستینگ انتخاب کنید که از PHP 7، HTPP/2 و Gzip پشتیبانی کنه.
2- برای همه فایلهای استاتیک وب سایتتون از CDN استفاده کنید.
3- با ترکیب اسکریپت های CSS و به تعویق انداختن تجزیه جاوااسکریپت، درخواستهای HTTP رو کاهش بدید.


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

1 نظر

  • unusual سه شنبه, 23 خرداد 1396 09:05 پست شده توسط unusual

    سلام ، بنده از کلی از این پلاگین ها که می فرمایید هم استفاده کردم ولی توی تستی که توی هر دو سایتم گرفتم سرعتش هیچ تفاوتی نکرد . اگر کار دیگری باید انجام بشه لطفا توضیح دهید.

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد