نکات سئو در طراحی سایت با وردپرس نکات سئو در طراحی سایت با وردپرس

رتبه این آیتم
نکات سئو در طراحی سایت با وردپرس
رتبه 4 در 2 رای از 1 تا 5

بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) فرایند بهبود رتبه ترافیک سایت از ریق موتورهای جستجوی طبیعی مثل یاهو، پارسی جو و گوگله. هر چی رتبه صفحتون تو نتایج عبارت جستجو شده بالاتر باشه، احتمای اینکه کاربر وارد سایتتون بشه بیشتره. سئو میتونه انواع مختلفی از جستجو رو هدف بگیره و بستگی به عواملی مثل تصاویر، محل قرارگیری، محتوا و URL سایت داره. سایتی که کامل بهینه شده باشه میتونه برای کاربرهاش تفاوت ایجاد کنه. درسته که موفقیت میانبر نداره، اما میتونید با بکارگیری این نکات متوجه بشید که چطور سایت وردپرسیتونو بهینه سازی کنید.
اگه سایتتون روی وردپرس ساخته شده میتونید از این نکات بهره ببرید، دارکوب این ده نکته رو مهمتر دونسته و برای شما کاربرهای عزیز فهرست کرده تا بتونید ترافیک سایتتونو افزایش بدید.

  • داده های متا

توصیفات متا برای هر پست، صفحه یا دسته بندی به توضیحاتی میگن که برای رتبه گرفتن سایت خیلی به درد میخوره، مشروط بر اینکه به درستی بکار بره. این توصیفات اطلاعات سازمان یافته ای هستن که صفحه رو توصیف میکنن و جایی قرار میگیرن که کاربر میخواد سایت رو پیدا کنه. وقتی یکم تحقیق کلیدواژه انجام بدید میتونید این  ها رو تو تگ عنوان، توصیفات متا و بخش کلیدواژه های متای سایت وردپرسیتون بکار ببرید. این کار جایگاه سایتتونو روی موتورهای جستجو ارتقا میده. توصیفات متا ممکنه اولین چیزی باشه که کاربر میخونه، پس باید کوتاه، جالب و گیرا باشه.

  • نقشه سایت

نقشه سایت یه سند XML هست که از طریق اون وبمستر URLهای سایت رو به موتورهای جستجو اطلاع میده تا به درونشون بخزن. نقشه های سایت هم میتونن به طور مرتب بروز بشن و به موتورهای جستجو تغییرات URL ها رو اطلاع بدن تا با روش هوشمندانه خودشون سایت رو بخزن.
این موارد رو به شدت توصیه میکنم:
نقشه سایت XML
ویدئوی نقشه سایت
تصویر نقشه سایت
نقشه سایت اخبار گوگل (اگه سایتتون خبری باشه)
این افزونه های ساده رو نصب کنید و به راحتی تو ابزار گوگل وبمستر و بینگ ثبت نام کنید.

  • بهترین شکل بهینه سازی، بهینه سازی محتواست

محتوای به شدت خاص همیشه برای سئو از اولویت و اهمیت خاصی برخورداره. ایده آلش اینه که متنتون عبارتهای کلیدی جستجو شده رو داشته باشه و تم کلی صفحه به بهترین شکل ممکن تأکید شده باشه و کاملا تو سایتتون خاص باشه. محتوا باید قابل درک و خوانا باشه و اول برای کاربرها نوشته شده باشه نه برای موتورهای جستجو. طولانی که بنویسید کاربرها خسته میشن اما برای سئو بهتره. پس میتونید تا جایی که امکانش هست و متن خسته کننده نمیشه طولانیش کنید.

  • پیوندهای یکتا

اگه نمیتونید از روی URL صفحه بگید صفحه یا پست درباره چه مطلبیه، پس گوگل هم نمیتونه بگه. این به ضرر سئوی سایتتونه. وردپرس خودش به طور پیشفرض صفحات و پستهای جدید رو مشخص کرده ولی شما از حالت پیشفرضش استفاده نکنید.
وقتی URL بهم ریخته باشه نشون نمیده که صفحه یا پست در مورد چیه. موتور جستجو هم نمیتونه اینو بفهمه. اما حالا به لطف وردپرس میتونید خودتون یه پیوند یکتا (پرما لینک) دیگه انتخاب کنید که لینکهای بهتری از نظر سئو درست میکنه. یعنی میتونید URLی داشته باشید که کلیدواژه های انتخابی و لینک برای کاربرهای آنلاین و موتور جستجو قابل مشاهدست.

  • دسته بندی ها و تگها

معمولا مردم هم دسته بندی درست میکنن و هم تگ. اگه هر دوی این ساختارهای URLی توسط گول فهرست بشن مشکل محتوای تکراری پیدا میکنید و باعث میشه نتونید رتبه اول رو بدست بیارید. مگر اینکه تگ ها و دسته بندی هاتون متفاوت از هم باشن. توصیه میکنم فقط از یکیشون استفاده کنید.

  • تم ها و افزونه هایی که با توجه به سئو طراحی شده اند

یه کد تمیز و سایتی که بروز باشه و از آخرین دستورات سئو پیروی  کنه، کلید موفقیت سایت وردپرسیه. عوامل مهمی که باید مد نظر قرار بدید اینهاست:
URLهای استاندارد و استفاده درست ازشون
استفاده درست از عنوان ها و داده های متا
متا تگ باز برای افزایش اشتراک گذاری روی شبکه های اجتماعی
ساختار تمیزی که از HTML معتبری بهره برده باشه
یادتون باشه که کد و سرعت عوامل مهمی هستن! افزونه های مهم زیادی هستن که میتونن کارتونو در ارتباط با سئوی سایت راحتتر کنن. اما مواظب باشید که زیادی هم از این افزونه ها استفاده نکنید و فقط اونهایی رو نصب کنید که واقعا به درد سایتتون میخورن و قبل از نصب ببینید افزونه واقعا به سایتتون بخوره.

  • اهمیت فایلهای تصویر / استفاده از متن alt تصویر رو دست کم نگیرید

موتورهای جستجو علاوه بر اینکه به محتوای سایتتون رتبه میده، باید تصاویر رو هم بهینه کنید تا سایتتون تو جستجوی تصاویر گوگل بالا بیاد و بتونه سایتتونو بخزه و بفهمه عکسهاش درمورد چی هستن. متن alt عکسو بنویسید و کلیدواژه های مرتبط با اون عکس رو وارد کنید. برای فایل عکستون به جای اسمهایی مثل DSP0J.jpg یه اسم خوب انتخاب کنید تا گوگل بتونه موضوع صفحه رو تعیین کنه. این کار دسترسی و کارایی سایتتونو افزایش میده.

  • تگ های عنوان

میون کارهای که برای سئوی سایت انجام میدیم، بهتره که از انتخاب تگ های H (Heading) مناسب شروع کنیم. شما میتونید از H1 تا H6 برای سایتتون استفاده کنید و حتما هم باید درست ازشون استفاده کنید. H1 همیشه باید تیتر اصلی صفحه باشه – باید عامل اصلی که صفحه در اون مورد صحبت کرده باشه. وقتی H1 رو انتخاب کنید باید تیترهای فرعی متن رو با H2 مشخص کنید. حالا هر H2 میتونه خودش به چند مبحث کوتاهتر تقسیم بشه و تیترهای فرعی تری داشته باشه که اونها رو H3 مینامیم. به همین ترتیب H3 به موضوعات فرعی تر تقسیم میشه و ادامه ماجرا تا H6 که البته فقط نوشتن H1 اجباریه و بقیه اختیاری هستند.

  • گنجاندن بیش از حد کلیدواژه ها

کلیدواژه بخش مهمی از سئوی سایت هستن و باید به دقت در موردشون فکر بشه. این کلیدواژه ها کمک میکنن تا بتونید نشون بدید که نوشته در مورد چه چیزیه و در نهایت به گوگل کمک کنید که تم پست، صفحه و سایتتونو تشخیص بده. حتما باید با احتیاط ای این کلیدواژه ها استفاده کنید، چون اگه یه واژه یا عبارت رو تو یه پست بارها و بارها بی دلیل تکرار کنید به نوشته آسیب میزنید و گوگل متوجه میشه که نوشته شما طبیعی نیست یا به عبارتی برای کاربر آنلاین نوشته نشده (بلکه برای موتور جستجو نوشته شده). کلیدواژه ها رو بکار ببرید اما فقط هر جا که واقعا لازم و مناسب باشه. اولویت اصلی گوگل اینه که مردم رو راضی نگهداره نه روبات ها رو. همیشه شما هم روی سایتتون همین کارو انجام بدید و با گوگل همسو بشید. یادتون باشه که تصاویرتون رو هم با کلیدواژه ها بهینه کنید و تو توصیفات متا هم از کلیدواژه ها استفاده کنید تا عنوان پست رو معتبرتر کنید.

  • خطاهای 404

دنبال خطاهای 404 بگردید و پیداشون کنید و براحتی با افزونه های وردپرس درستشون کنید. شما همیشه میخواهید مردم صفحات درست رو روی سایتتون پیدا کنن و وقتی خطای 404 روی سایتتون زیاد بشه برای موتورهای جستجو نشونه بدی میفرسته.


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

1 نظر

  • محمد2 یکشنبه, 10 تیر 1397 21:03 پست شده توسط محمد2

    وردپرس من خودش خودکار عنوان صفحه منو با تگ h3 در نظر میگیره و اسم سایتمو با تگ h1. چه جوری متونم عنوان صفحمو به h1 تغییر بدم و اسم سایتمو هم به h3?

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد