مقایسه طراحی سایت با دروپال و وردپرس مقایسه طراحی سایت با دروپال و وردپرس

رتبه این آیتم
مقایسه طراحی سایت با دروپال و وردپرس
رتبه 3 در 1 رای از 1 تا 5

تو این مقاله میخواهیم دروپال و وردپرس رو با هم مقایسه کنیم تا ببینید با توجه به نیازهای خودتون، کدوم یکی به کارتون میاد. چون هر شرکتی نیازها و خواسته هاش متفاوته. پس وقتی میخواهید برای سایت شرکتتون بین دروپال و وردپرس یکی رو انتخاب کنید باید بافت شرکت رو مد نظر قرار بدید.
اجازه بدید اول تشابهات وردپرس و دروپال رو با هم مرور کنیم:

  • هر دو رایگان و برنامه های منبع باز تحت لیسانس استفاده عمومی (GPL) هستند و برای همین تعداد کثیری کاربر دارن که باهاشون کار می کنن و برای رفع نقص ها و بهبود توانایی ها بهشون کمک می کنن.
  • هر دو پلتفرم، ابزار قدرتمندی هستن و میشه باهاشون یه سایت منعطف و شخصی شده ساخت
  • وردپرس و دروپال، هر دو، سئو یا بهینه سازی رو برای موتورهای جستجو راحت کردند و در نتیجه سایتتون بین خیل عظیم سایت هایی که هر روز ساخته میشن گم نمیشه.
  • هر دو امکان استفاده چند کاربر رو دارن و چند نفر میتونن روی سایت کار کنن و مطلب بذارن.

در واقع میشه با هر دوتاشون یه سایت شسته و رفته درست کرد. حالا اجازه بدید یه نگاهی هم به تفاوت هاشون بندازیم.

  • سادگی در استفاده

شاید بشه گفت مهمترین تفاوت دروپال و وردپرس سادگی کار باهاشونه و وردپرس تو این زمینه خیلی جلوتر از دروپاله، و حتی کسانی که تخصصی تو طراحی و توسعه سایت ندارن هم میتونن ازش استفاده کنن. رابط کاربری ساده ای داره و بخاطر جامعه بزرگ استفاده کنندگانش، هزاران افزونه رایگان در اختیار شماست که هم توسعه دهنده ها و هم افراد غیرمتخصص می تونن بهره ببرن.
از طرف دیگه، دروپال یکم احتیاج به یادگیری داره و خیلی ها بخاطر همین مسئله وردپرس رو ترجیح میدن. اما در واقع دروپال سادگی رو فدای امکانات بیشتر کرده و در مقابل امکانات سفارشی سازی بیشتری به کاربر میده. اگه وردپرس بیشتر به افراد غیر متخصص خدمات میده، دروپال به سمت خدمات رسانی به افراد متخصص رفته و برای همین هم سطح بالاتری از نوآوری رو فراهم می کنه. به خصوص برای کارهای سازمانی.

  • قدرت

دومین تفاوت مهم این دو سیستم مدیریت محتوا، قدرتشونه. همونطور که گفتیم، دروپال امکانات بیشتری رو اون هم به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار میده و در نتیجه میشه به کمک دروپال سایت های پیچیده تری طراحی کرد و داده های بیشتری روی سایت قرار داد. اما وردپرس با اینکه دیگه فقط یه سایت وبلاگ نویسی نیست و نسبت به قبل خیلی پیشرفت کرده، هنوز به پای دروپال نرسیده.
اینجا دیگه باید به توانایی ها و نیازهای خودتون توجه کنید و بخاطر امکانات و قدرت بیشتر دروپال وسوسه نشید. قدرت هم مشکلات خودشو داره. دروپال برای افراد غیر متخصص کاربر پسند نیست. به هر حال هر چیزی که قدرت بیشتری داره، برای کار باهاش باید اطلاعات بیشتری هم داشت تا بشه باهاش کارهای بزرگتری کرد.

  • تدابیر امنیتی

یکی دیگه از تفاوت های این دو سیستم، امنیتشونه. البته هیچ کدوم امنیت 100% رو تضمین نمی کنن، اما سعیشونو می کنن که نقاط ضعف و رخنه های امنیتی رو به حداقل برسونن. تو این زمینه، دروپال سایت امن تریه و یه گروه امنیتی داره که گزارش های دقیقی برای کاربرها میفرستن. به علاوه بخاطر اینکه بیشتر به صورت داخلی توسعه پیدا کرده و کمتر وابسته به افزونه های خارجیه، نقاط دسترسی کمتری داره که همین خطرهای امنیتی رو کاهش میده. وقتی میخواهید از ماژول ها استفاده کنید، قبل از پذیرش، میتونید از طریق rigorous review process مطمئن بشید که با استاندارد های دروپال تطابق داره. وردپرس هم با اینکه بخاطر استفاده از افزونه ها نقاط ضعف بیشتری داره، اما امنیت رو جدی میگیره و زود به زود بروزرسانی هاشون منتشر می کنه و افزونه ها رو هم بروز نگه میداره.

  • محبوبیت

آخرین تفاوت دروپال و وردپرس، محبوبیتشونه. حتما فکر می کنید وردپرس بخاطر مسائل امنیتی لیاقت محبوبیت رو نداره ولی از نظر در دسترس بودن کمک های فنی وردپرس به تعداد بیشتری از کاربرهاش برای توسعه محتوای جدیدشون کمک میکنه و پشتیبانی بهتری داره. به علاوه، وقتی کاربرهایی که اطلاعات و توانایی های بیشتری دارن به طور منظم سیستم و افزونه ها رو بروزرسانی می کنن، مشکلات امنیتی هم تا حد زیادی کمتر میشه.
نتیجه
دروپال و وردپرس، هر دوشون، میتونن شما رو به اهدافتون برسونن. به طور کلی، وردپرس یادگیری خاصی لازم نداره و کار باهاش راحتتر و ساده تره، اما برای اینکه مشکل امنیتی پیش نیاد باید به طور منظم آپدیت بشه. از طرف دیگه دروپال امنیتش بیشتره و تقریبا میشه گفت قدرت انجام هر کاری رو داره، اما نیازمند تخصص و دانش کافیه.
برای اینکه بتونید بین این دو تا سیستم مدیریت محتوا یکی رو انتخاب کنید، باید به خودتون و شرکتتون رجوع کنید. این سایتی که قراره بسازید میخواد چی کارا کنه؟ میخواهید چیزی بفروشید؟ مطلب بنویسید؟ به مشتری هاتون اطلاع رسانی کنید؟ میخواهید از شرکت یا فرد متخصصی برای طراحی و توسعه سایت کمک بگیرید؟ بیشتر میخواهید در سطح منطقه خودتون کار کنید و سیستم خیلی قدرتمندی نیاز ندارید؟
در آخر میخواهیم بهتون یادآوری کنیم که نباید سوالتون تفاوت های دروپال و وردپرس باشه، بلکه باید بپرسید "شرکت من میخواهد به کجا برسه و من با کمک چه فناوری هایی میتونم به اون اهداف برسم".

18-مهر-1395

نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد