چطور رتبه وب سایت را در گوگل افزایش دهیم چطور رتبه وب سایت را در گوگل افزایش دهیم

رتبه این آیتم
چطور رتبه وب سایت را در گوگل افزایش دهیم
رتبه 5 در 1 رای از 1 تا 5

گوگل برای اینکه تعیین کنه کدوم صفحات در ابتدای صفحه نتایج جستجو قرار بگیرند، روشهای مختلفی بکار میگیره. البته فرمول دقیقی که استفاده میکنند یه رازه ولی شما هم میتونید با انجام یه سری کارها رتبه تونو در نتایج سرچ گوگل بهبود ببخشید. به کارهایی که برای بهتر شدن رتبه سرچ صفحات وب انجام میشه، سئو یا بهینه سازی موتور جستجو گفته میشه.

البته این روشها سریع نیستند و ضمانتی هم وجود نداره. اگر هم کسی ادعا کرد که میتونه به سرعت به نتیجه برسه، به احتمال زیاد کلاهبرداره. اما کاری که شما باید بکنید، کار خیلی سختی هم نیست. فقط باید سایتی درست کنید که اگه خودتون مخاطب بودید، دوست داشتید وارد چنین سایتی بشید، و مطالب رو طوری بنویسید که خودتون دوست داشتید بخونید.
اما اگه بخواهید سیستم گوگل رو بازی بدید، دیر یا زود سیستم متوجه میشه و فرمولش رو عوض میکنه و نتیجه این میشه که بخاطر تغییر فرمول، شما روی صفحه نتایج افت میکنید و خودتون هم میمونید که چرا اینطور شد!

نکته 1 رتبه گوگل – عبارتهای کلیدی (یه عنوان برای صفحه تون انتخاب کنید)

عبارت کلیدی یعنی کلماتی که فکر میکنید کسی که میخواد مطلب شما رو بخونه، اون کلمات رو در گوگل سرچ میکنه. به عبارت دیگه بر اساس نتایج گوگل، چه عنوانی رو برای صفحه تون انتخاب میکنید؟ شما میتونید فقط با صرف انرژی برای انتخاب عبارتهای کلیدی مناسب، رتبه سایتتونو بهبود ببخشید. این عبارت کلیدی باید در محتواتون هم به وضوح دیده بشه، به خصوص در پاراگراف اول. اما مواظب باشید تو کاربرد این عبارت زیاده روی هم نکنید که متن به نظر غیرطبیعی نیاد وگرنه گوگل فکر میکنه اسپم کردید.
طوری بنویسید که انگار یه آدم داره صحبت میکنه، فقط کلماتی رو بکار ببرید که مردم موقع سرچ کردن برای مطلب شما ممکنه اون کلمات رو سرچ کنند. بهتره در ابتدای صفحه هم به مردم بگید که قراره تو این صفحه چه چیزهایی بخونن.
تو این روش نباید به قصد کلاهبرداری سالاد کلمات درست کنید.
اگه خودتون میخواستید سایت خودتونو سرچ کنید، برای هر صفحه چه کلماتی رو تو نوار سرچ گوگل تایپ میکردید؟ مثلا برای همین صفحه چه عبارتی رو ممکنه سرچ کنید؟ مثلا ممکنه "بهبود رتبه وب سایت" رو سرچ کنید؟ ممکنه عبارت "سئوی سایت" رو سرچ کنید؟ همین عبارتها رو در گوگل امتحان کنید.
محتوایی که گوگل بهتون داد همون چیزی که انتظارشو داشتید بود؟ با این کار حتی ممکنه دید تازه ای هم بدست بیارید. از یه نفر دیگه بخواهید صفحه تونو بخونه و بپرسید به نظرش چه کلیدواژه ای برای این صفحه مناسبه. میتونید Google Trends رو هم چک کنید و ببینید محبوبیت عبارتی که انتخاب کردید رو به افزایش هست یا نه.
برای هر صفحه فقط یک عبارت انتخاب کنید. البته مجبور نیست برای این کار عبارتهای عجیب و غریب استفاده کنید که موضوع محدود بمونه. موضوع میتونه گسترده هم باشه. فقط نباید یه عالمه محتوای تصادفی و بی ربط رو با هم تو یک صفحه بگنجونید. وقتی واضح بنویسید هم سرچ کردنش راحتتره و هم خوندنش. میتونید همون اول که ایده تو سرتون اومد، موضوع رو با جزئیات توضیح بدید و طولانی بنویسید و بعد شاخ و برگش رو حذف کنید تا در یک صفحه جا بشه. در روزنامه نگاری بهش میگن مدل "هرم برعکس".

نکته 2 رتبه گوگل – تراکم کلیدواژه

یکی از چیزهایی که گوگل برای فهرست بندی صفحات بهش نگاه میکنه، تراکم کلیدواژه است. منظور از تراکم کلیدواژه اینه که در متن هر چند کلمه یکبار واژه های کلیدی تکرار شده اند. باز تکرار میکنم که باید مثل حرف زدن عادی بنویسید و در عین حال عبارت بندی هاتون هم عادی باشند. سعی نکنید با تکرار یک لغت یا با نامرئی کردن بخش هایی از نوشته موتور جستجو رو فریب بدید. با این کارها به نتیجه نمیرسید. حتی بعضی از این رفتارها ممکنه منجر به بن شدن (مسدود شدن) وب سایتتون بشن.
پاراگراف اول خیلی مهمه. باید یه شروع قوی داشته باشید. برای این کار بهتره تو اولین پاراگراف توضیح بدید که این صفحه قراره راجع به چه چیزهایی صحبت کنه. به این ترتیب هم خواننده ها رو به خوندن متن ترغیب کردید و هم موتورهای جستجو بهتر میتونن صفحه تونو پیدا کنند. 

نکته 3 رتبه گوگل – برای صفحاتتون اسم بگذارید

به صفحاتتون یک اسم توصیفی بدید. این کار واجبه. گوگل معمولا نتایج جستجو رو با یه لینک نشون میده که این لینک همون عنوان صفحه وب هست، بنابراین باید این عنوان رو طوری بنویسید که وقتی جستجو کننده اون رو میبینه به خوندنش ترغیب بشه. فکر کنید یک لینکی باشه "بی نام"، کسی روی همچین لینکی کلیک نمیکنه. سعی کنید از کلیدواژه ها در عنوان استفاده کنید. مثلا این مقاله راجع به رتبه گوگل هست، پس عنوان باید حاوی این کلمات باشه.

نکته 4 رتبه گوگل – به لینکها توجه کنید

یکی از بزرگترین عواملی که گوگل بهش توجه میکنه هایپرلینکها هستند. گوگل هم به لینکهایی که به وب سایت وارد میشن نگاه میکنه و هم به لینکهایی که ازش خارج میشن.
کلماتی که در لینکها استفاده میکنید هم مهمند. گوگل با استفاده از این کلمات محتوای صفحه رو میفهمه. بنابراین میتونید از کلیدواژه هاتون در لینکها استفاده کنید (البته این کارو در صورت تناسب کلیدواژه ها با مقصد لینک انجام بدید). مثلا به جای اینکه بنویسید "برای اینکه سئو رو بشناسید اینجا کلیک کنید" بهتره بگید: درباره سئو (بهینه سازی موتور جستجو) بخوانید.
برای تعیین رتبه صفحه، از لینکهایی که سایتهای دیگه به وب سایت شما داده اند هم استفاده میشه.
پس میتونید با مبادله لینکهای متنی با دیگر وب سایتهای مرتبط، رتبه صفحه تونو بهبود ببخشید. لینک دادن به وب سایت خودتون هم خوبه، اما شهروند خوبی باشید و به جاهای دیگه به جز وب سایت خودتون هم لینک بدید (اما فقط هرجا که لازم بود و ربط داشت). مبادله بنر اثری در رتبه نداره و معمولا صفحاتی که بخاطر این خدمات ازتون پول دریافت میکنند بعنوان اسپمر شناخته شده اند و در نتیجه بدتر به ضرر رتبه سایتتون تموم میشه.
تعداد مشخصی برای تعداد لینکهای لازم برای هر صفحه گفته نشده. اما مواظب باشید زیاده روی نکنید، چون این یکی از اون قوانینیه که اگه ازش سوء استفاده بشه براتون بد تموم میشه. اینجا هم باز باید به طبیعی بودن توجه کنید و در حدی لینک بذارید که به خواننده کمک کنه. اسکریپت هایی که محتوای شما رو به صفحات یا تبلیغات دیگه در درون سایت خودتون لینک میکنند، اگه طولانی مدت باشند به سایتتون آسیب میزنند.

نکته 5 رتبه گوگل – شبکه های اجتماعی

استفاده از سایتهای شبکه های اجتماعی هم روش خوبی برای تبلیغ اند، اما معلوم نیست تا چه حد میتونن اثر مستقیم روی رتبه تون داشته باشند. شاید ببینید ترافیک زیادی از شبکه های اجتماعی به سایتتون وارد میشن، بنابراین حتما محتواتونو سازگار با شبکه های اجتماعی بنویسید؛ عکس بذارید و از عنوانهای جذاب استفاده کنید.

نکته 6 رتبه گوگل – تصاویرتونو با سرچ سازگار کنید

با این کار علاوه بر اینکه بیشتر در دسترس سرچ های تصویری قرار میگیرید، بلکه با استفاده از کلیدواژه های مرتبط، اونها رو بیشتر در معرض دید گوگل قرار میدید. فقط یادتون باشه از کلیدواژه های غیرمرتبط استفاده نکنید.

نکته 7 رتبه گوگل – سایتتونو با موبایل سازگار کنید

با افزایش تعداد کسانی که از روی گوشی هاشون مطالب مورد نظرشونو سرچ میکنند، این امر به یک ضرورت تبدیل شده. وقتی سایتتونو با موبایل سازگار کنید با یک تیر دو نشان زدید؛ هم تجربه کاربری بهتری رو ارائه دادید و هم رضایت گوگل رو جلب کردید. دیگه این یکی راز نیست و قطعیه. گوگل خودش اعلام کرده که سازگاری وب ها با موبایل یکی از عوامل مؤثر در رتبه سایته. برای اینکه بدونید چطور میشه یک وب سایت رو با موبایل سازگار کرد، به لینک داده شده برید.

نکته 8 رتبه گوگل – طراحی خوب، طراحی محبوب است

در نهایت اینکه، گوگل به صفحات قوی و خوب سازمان یافته رتبه بهتری میده. این صفحات معمولا محبوبیت بیشتری هم دارند که در نتیجه ی همین محبوبیت بیشتر باز از گوگل رتبه بهتری میگیرند. فقط کافیه سعی کنید یک طراحی خوب داشته باشید، این خودش بیشتر راه سئو رو طی میکنه.


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد