چرا طراحی وبسایت تا این اندازه اهمیت دارد؟ چرا طراحی وبسایت تا این اندازه اهمیت دارد؟

رتبه این آیتم
چرا طراحی وبسایت تا این اندازه اهمیت دارد؟
رتبه 5 در 1 رای از 1 تا 5

یه تست ساده بکنید – درباره یه چیزی که میخواهید اطلاعات بدست بیارید روی گوگل سرچ کنید و روی یه لینکی که به نظرتون جواب خوبی براتون داره کلیک کنید. چقدر طول میکشه تا روی اون سایت اطلاعات مورد نیازتونو پیدا کنید؟ آیا سریع و راحت پیدا کردید یا به سختی؟ آیا واضحه که کجا باید برید و چطور از بخشی به بخش دیگه منتقل بشید؟
اگه بتونید سریع و راحت چیزی رو که دنبالشید پیدا کنید یعنی سایت خوب طراحی شده و طراح کارایی سایت رو مد نظر داشته. کارایی حاصل جمع خصوصیاتیه که نهایتا منجر به راحتی مسیریابی برای کاربران میشه که بعدا در موردش بیشتر صحبت میکنیم.
طراحی وبسایت از اون جهت اهمیت داره که میتونه روی سرعتی که کاربر اطلاعات مورد نیازشو پیدا میکنه اثر بذاره. اگه سخت و خسته کننده باشه، کاربر هم سایت رو ترک میکنه و یه سایت دیگه رو امتحان میکنه و این یعنی از دست دادن فرصت. یه طراحی خوب باید براحتی درک و مسیریابی بشه، به مشتریهای احتمالی کمک کنه تا چیزی رو که میخوان بیابند و شما رو یک پله به فروش و در دسترس بودن نزدیک تر کنه.
اگه حس میکنید طراحیتون اون چیزی که باید باشه نیست، ببینید این مسائل رو چطور میتونید روی سایتتون بهبود ببخشید:

زیبایی

یه چیزی روشنه: وبسایت باید ظاهر خوبی داشته باشه. اما در عین حال فوق العاده مهمه که کارایی رو مد نظر داشته باشیم و اون رو فدای ظاهر سایت نکنیم. طراحی باید چشم رو از مهمترین مورد روی صفحه به سمت موارد ثانویه هدایت کنه. میتونید این کار رو با کمک فضاهای خالی و تایپوگرافی انجام بدید. برای درخواستهایی که از کاربر برای اقدام دارید از تصاویر و رنگها استفاده کنید. یه ظاهر حرفه ای و امروزی میتونه بلافاصله اعتماد بوجود بیاره. بینهایت کار میشه انجام داد اما یه طراحی خوب باید اعتماد بوجود بیاره و کاربر رو به سمت اقدام مورد نظر هدایت کنه.

سازماندهی

مثل خونه تون باید روی سایت هم هرچیزی یه جای منطقی داشته باشه که به کاربرها کمک بشه تا چیزی رو که میخوان سریعتر پیدا کنند. مسیریابی (فهرست) سایت باید منطقی باشه و روی همه صفحات در یک جای واحد قرار داشته باشه. باید با اندازه و موقعیت قرارگیری محتوای اصلی و محتوای فرعی مشخص بشن. هر چیزی که روی صفحه هست باید هدفی داشته باشه. ما فقط چند ثانیه فرصت داریم تا روی مخاطب تأثیر بذاریم و اگه سازماندهی سایت با عقل جور درنیاد، کاربر صفحه رو ترک میکنه.

جرقه نمایشی

باید روی سایتتون یه جرقه ای داشته باشید که برای کاربر جذاب و خواستنی باشه، یه چیزی که چشم ها رو به سمت خودش بکشه. اینترنت یه محیط بصری و نمایشیه بنابراین باید از تصاویر و فیلم بهره ببرید اما دقت کنید که زیادی نشه. امکاناتی مثل اسلایدشو ها، گالری تصاویر و فیلمهای یوتیوب (که روی نتایج سرچ به عنوان بخشی از youtube.com میان) موارد خوبی برای این کار هستند.

جمع بندی

طراحی سایت تعیین میکنه که کاربر بخواد روی سایت بمونه و اقدامی انجام بده یا سایت رو ترک کنه – به همین سادگی. طراحی باید طوری باشه که اعتمادسازی کنه، منطقی باشه تا مردم راحت و سریع بتونن اونچه رو که میخوان پیدا کنند و در عین حال اونها رو به سمتی سوق بده تا کاری رو که شما میخواهید انجام بدن.
البته درسته که وبسایت چیزهای خیلی بیشتری داره و همه اش ظاهر نیست – مثلا استانداردهای کدنویسی و سازگاری های بین پلتفرمها – اما اون چیزها رو کاربرها نمیبینند و توسعه دهنده هایی مثل من باید مواظبش باشن.
راجع به این نکاتی که عرض کردم فکر کنید و سایتتونو در نظر بیارید، ببینید طراحی سایتتون داره همین کارها رو انجام میده یا نه. اگه انجام نمیده یعنی وقتشه که با ما تماس بگیرید.


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد