ضروریات طراحی وب سایت بی نقص ضروریات طراحی وب سایت بی نقص

رتبه این آیتم
ضروریات طراحی وب سایت بی نقص
رتبه 5 در 1 رای از 1 تا 5

طراحی سایت مراحل مختلفی داره: جمع آوری اطلاعات اولیه، طراحی، توسعه و تست کارایی. اولین اثری که سایت روی کاربر میذاره ناشی از کیفیت طراحی سایته. در واقع ظاهر سایت تعیین میکنه که آیا کاربر تحت تأثیر سایت قرار خواهد گرفت یا نه.
به همین دلیل مرحله طراحی یکی از مهمترین مراحل پروژه وب سایت محسوب میشه.
طراحی سایت وقت و صبر زیادی لازم داره. علاوه بر اینها برنامه ریزی و کلی کارهای فنی لازمه. با توجه رقابتی که تو دنیای طراحی سایت وجود داره، ساخت سایتی که از نظر بصری جذابیت داشته باشه، قابل درک و فهم باشه و نسبت به سایتهای رقیب برتری داشته باشه از وظایف دشوار طراحان سایته. هرچند برای طراحانی که خلاق باشند و عاشق طراحی سایت باشن، براحتی با تقسیم این مرحله به مراحل کوچیکتر قابل انجامه. حالا این مراحل و فرایند رو هر طراحی به شیوه خودش میتونه انجام بده، اما هسته اصلی کار طراحیِ همه طراحان با تجربه یکسانه.
اینجا مراحل مهم فرایند طراحی سایت رو براتون بازگو میکنیم:

  • جمع آوری ملزومات

قدم اول در طراحی یک سایت موفق جمع آوری اطلاعاته. این کار از اون جهت که نیازمند درک شرکت، اهدافش، مخاطب هدف و نیازهای مخاطب هست، قدم خیلی مهمی محسوب میشه.
تو این مرحله، طراح سایت باید قبل از شروع کار کلی سوال از مشتری بپرسه. سوالاتی که باید لحاظ بشن از این قرارند:
هدف سایت چیه؟ میخواهید اطلاعات ارائه بدید، خدماتی رو تبلیغ کنید یا محصولی بفروشید؟
میخواهید با این سایت چی کار کنید؟
مخاطب هدفتون کیه؟
حوزه این پروژه چیه؟
چه نیازهای تخصصی یا غیرتخصصی دارید؟ ارجحیت هاتون کدومهاست؟
طراحی باید تا میتونه اطلاعات مرتبط با این سوالها بدست بیاره. جواب دادن به همه این سوالات باعث میشه تو زمان و منابع صرفه جویی بشه.

  • ایده های پراکنده و از همه جا

این یکی از مراحل مهم طراحی سایته. بعد از جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، باید طراح ایده های خلاقانه برای پروژه ارائه بده.
طراح باید یه سری طرح های ساده اولیه آماده کنه و بعد از بینشون چند تا از بهترین ها رو انتخاب کنه. این طرح ها باید براش مشتری فرستاده بشن تا نظر مشتری هم لحاظ بشه. این مرحله بیشتر یه چرخه بازبینی طرح ها، ایراد گرفتن و حل مشکلات و تأیید طراحیه تا جایی که هر دو طرف – هم مشتری و هم طراح – از طرح اولیه سایت رضایت داشته باشن.
باید کاربر (بازدیدکننده سایت) موقع طراحی اولیه مد نظر قرار گرفته بشه.

  • ساخت برنامه کاری

بعد از همه اطلاعات جمع آوری شده در مرحله اول و ایده دادن و نشون دادن چراغ سبز از طرف مشتری، حالا باید برای کارهای سایتتون یه برنامه ریزی کنید. برنامه های کاری معمولا به صورت نموداری و جدولی درست میشن.
تو برنامه کاری، طراحی باید برای هر قسمتی که قراره رو سایت قرار بگیره یه فهرست درست کنه. حتی باید یه اطلاعات مختصری در مورد نوع محتوایی که قراره رو هر صفحه نمایش داده بشه هم نوشته بشه. طراح باید قبل از رفتن به مرحله بعد دوباره از مشتری تأییدیه بگیریه.

  • ساخت طراحی بصری برای وایرفریم

وایرفریم سایت یا صفحه شماتیک یا بلوپرینت نمایشگر، یک راهنمای بصریه که اسکلت کار سایت رو نمایش میده.
این وایرفریم بیشتر از اینکه بخواد در مورد مدل تایپوگرافی، رنگ یا گرافیک اطلاعات ارائه بده، میخواد جای عناصر مختلف طراحی رو تعیین کنه. وایرفریم نوع محتوایی رو که روی هر صفحه نمایش داده میشه توصیف میکنه و درباره ویژگی های مختلفی مثل دکمه ورود به شبکه اجتماعی یا عضویت در خبرنامه ایمیلی که قراره روی سایت قرار بگیره تصمیم گیری میکنه.
علاوه بر این سعی میکنه مشکلاتی رو که احیانا طراح در مراحل قبلی از قلم انداخته، کشف میکنه. اصلاح اشتباهات در مراحل اولیه توسعه ساده تر از تغییر دادن ماک آپ باکیفیته.

  • ساخت طراحی بصری برای وایرفریم های های-فیدلیتی (high-fidelity)

وایرفریم اگه low-fidelity باشه، عملکردها رو خیلی خوب منتقل میکنه، اما فرم ها رو به اون خوبی پوشش نمیده. وایرفریمهای high-fidelity برای حل این مشکل بوجود اومدن. این وایرفریمها برای پر کردن جزئیاتی بوجود اومدن که لو-فیدلیتی فراموش کرده بود.
وایرفریمهای های-فیدلیتی کم و بیش شبیه محصول نهایی هستن. ویژگی ها، عملکرد و جزئیات مخصوص طراحی هر عنصر رو برای مشتری مشخص میکنن. این وایرفریم نشون میدن که سایت چطور قراره کاربرپسند باشه. موقعیت دقیق و فضایی رو که محتواهای مختلف روی هر صفحه وب سایت اشغال میکنند رو مشخص میکنه.
میتونید با استفاده از ابزاهای مختلف، سریع تر وایرفریم های های-فیدلیتی بسازید و براحتی از همه مزایایی که این ابزارها ارائه میدن استفاده کنید.

  • توسعه ماک-آپ های بصری

وقتی محصول در حال توسعه است، طراح برای اینکه بتونه یه ماکت دقیق از سایت به مشتری نشون بده از ماک-آپ های بصری رابط کاربری استفاده میکنه. در این مرحله دیگه ظاهر بصری سایت شکل میگیره. ماک-آپ ها معمولا ظاهر سایت رو نشون میدن. طراح های وب برای ساخت یک وب سایت مؤثر باید با مفهوم ساخت ماک-آپ کاملا آشنا باشن. طراح های وب برای توسعه قالب کلی سایت از نرم افزار کمک میگیرن تا بتونن رنگ نسبتا دقیق، اندازه فونت و موقعیت دقیق همه محتوا، عناصر و جهتیابی روی سایت رو مشخص کنند.

  • استثناء

اینکه چقدر دقیق این مراحل رو دنبال کنید بستگی به اندازه پروژه و مقدار زمانی که طراح برای انجام کار در اختیار داره بستگی داره. ممکنه طراح بسته به دانش و انتظارات مشتری، بعضی از این مراحل رو حذف کنه (ساخت طراح اولیه رو حذف کنه و یکراست بره سراغ طرای وایرفریمهای با جزئیات).

  • نتیجه

اگه تو فکر طراحی سایتید، اول حتما یه تصمیم قطعی در مورد اینکه میخواهید سایتتون چه شکلی باشه بگیرید. دنبال کردن این پروسه کمکتون میکنه که بتونید به کمک سایتتون مشتری رو جذب و همراه و به خریدار تبدیل کنید.


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد