استفاده از تکنیک روایتگری در سایتهای فروشگاهی استفاده از تکنیک روایتگری در سایتهای فروشگاهی

رتبه این آیتم
استفاده از تکنیک روایتگری در سایتهای فروشگاهی
رتبه 5 در 1 رای از 1 تا 5

برای ایجاد پیوند بین سایت فروشگاهی و مشتری مورد نظر، باید حس اعتماد بوجود آورد. برای این کار روشهای زیادی هست و تو این مقاله قراره راجع به یکی از قدیمی ترین روشهای ایجاد حس اعتماد صحبت کنیم که خوشبختانه هیچ خرجی هم نداره – روایتگری.

  • اهمیت روایتگری

نه تنها برای تجارت و تجارت الکترونیک، بلکه بدون اغراق برای هر کسب و کار و صنعتی میشه از روایتگری استفاده کرد. چون همه صنایع با آدم ها سر و کار دارند – کسی با کیف پول صحبت نمیکنه! دقت کنید که سایت فروشگاهی شما هم با هدف حل مشکلات و تأمین نیازها ساخته شده و باید تجربه خرید آنلاین لذت بخشی به مشتری هدف شما بده.
بعنوان انسان، همه ما از نظر زیستی با داستان و قصه عجین شدیم چون مغزمون داستان ها رو بعنوان الگوهای رفتاری میبینه. وقتی ما به قصه ای گوش میدیم و مغزمون باهاش درگیر میشه، خودمونو میذاریم جای شخصیت های داستان و انگار خودمون داریم همون کارها رو تو همون شرایط انجام میدیم.
پس روایتگری یه روش بسیار قدرتمنده که میتونیم برای برقراری یک ارتباط حقیقی با کاربرها و ایجاد یک هویت انسانی برای برندمون ازش بهره ببریم. وقتی بتونید این ارتباط انسان-انسان رو با کاربرهاتون برقرار کنید، بهتر میتونید کاربر رو به خریدار تبدیل کنید.

  • برای صفحه اصلی سایت

بیشتر فروشگاه های آنلاین این اشتباه رو میکنن که میخوان همون لحظه ای که مردم وارد سایتشون شدند بهشون جنس بفروشن. برای همین صفحه اصلیشونو مثل مغازه پر از جنس میکنن و تاکتیک های بازاریابی به کار میبرن.
مشکل اینجاست که بیشتر مشتری ها وقتی هنوز رو صفحه اصلی سایت هستن، برای پول خرج کردن آمادگی ندارن. کاربر روی صفحه اصلی باید اول بدونه شما کی هستید.
پس همه این جنس های فروشی و تاکتیک های بازاریابی رو از روی صفحه اصلی بردارید و صفحه رو خلوت کنید تا جا باز شه و بتونید داستان شیرینتونو برای کاربرهاتون تعریف کنید و اونها هم بعد از خوندن سر تکون بدن و توش غرق بشن. طراحی بصری باید طوری باشه که خواننده رو به مشارکت ترغیب کنه. بنابراین لوگو، شعار و پیامتون در اولویت هستن.
این کار نیازمند برنامه ریزی دقیق و درک عمیق از کاربرهاست تا بتونید داستانی بگید که پاسخی به نیازهاشون باشه. عموما قصه ها باید ساده و واضح باشن.

  • برای صفحه درباره ما

بیشتر اوقات فروشگاه های آنلاین از صفحه "درباره ما" صرف نظر میکنن و فقط روی صفحاتی که مستقیما به فروش مربوط میشن تمرکز میکنن. به خاطر داشته باشید که صفحه درباره ما یکی از سه صفحه ای هست که مردم بیشتر بازدید میکنن. بنابراین بهترین جا برای روایت قصه است.
علاوه بر اون خیلی از فروشگاه های آنلاین چسبیدن به این که روی صفحه اصلی سایت به همه بگن چقدر شرکت بزرگ و خوبی هستن.
اینجور سایتها کارهای کوچیک و بزرگ و تجربشونو بزرگ نشون میدن و درباره محصولات / خدماتشون فقط کلیشه ای صحبت میکنن. خوندن صفحه درباره مای اینجور سایت ها فرقی با گوش دادن به یه سخنرانی خسته کننده 20 اسلایدی که تو تمام اسلایدها هم موارد نام بردنی نوشته شده باشه نداره.
برندهای روایتگری که کارشونو درست انجام میدن به مردم نمیگن محصولات و خدماتشون خیلی خوبه. بلکه نشون میدن که مشکلات مشتری رو درک میکنن و محصولات اونها میتونه این مشکلات رو حل کنه. همه ارتباطات – بصری، شنیداری و کتبی- درباره تاریخچه، مأموریت، ارزشها و حتی فرهنگ گروهتون باید در راستای نشون دادن مزایای محصولاتتون برای مشکلات مشتریها باشه و باید سعی کنید نشون بدید که محصولات شما بهتر از محصولات بقیه میتونه این مشکلات رو حل کنه.

  • برای صفحه محصولات

صفحات محصولات مهمترین بخش برای تبدیل هستند. این صفحات با مشتریهای بلقوه ارتباط برقرار میکنن، بنابراین باید اول تحقیق کنید و بعد از طریق تست A/B عادتهای مخاطب هدفتونو شناسایی کنید. هرچی بیشتر مخاطب رو بشناسید، میتونید قصه های بهتری بگید و بهتر تبدیلشون کنید (تبدیل به خریدار).
به جای اینکه محصولاتتونو فقط توصیف کنید، میتونید از طریق قصه پردازی کمک کنید که خواننده ها بیشتر به نیازشون به محصول پی ببرن و درک کنن که این محصول چقدر میتونه زندگیشونو شیرین تر کنه.
و در آخر اینکه یادتون باشه لحن خاص اما ثابتی در نوشته ها و ساختار جملاتتون در همه داستانها داشته باشید. کش و قوس دادن به قصه میتونه قصه رو جذاب تر کنه و پیام های مهمشو بهتر به تصویر بکشه.


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد