علم طراحی وب سایت عالی علم طراحی وب سایت عالی

رتبه این آیتم
علم طراحی وب سایت عالی
رتبه 5 در 1 رای از 1 تا 5

فناوری اونقدر سریع رشد میکنه که صنایع باید بدونن چطور میتونن با مشتری و رقبای حرفه خودشون در ارتباط بمونن. با وجود صنایع زیادی که وارد عرصه دیجیتال شدند، طبیعتا باید سعی کنید تا حد ممکن طراحی سایت کاربردی تر و جذابتری داشته باشید. شرکتهای مدرن منابع زیادی رو صرف پیدا کردن روشهای بهتر برقراری ارتباط با مشتری ها و تأثیرگذاری روی بازارشون میکنن. با اینکه خیلی از این روشها شامل اطلاعات کاربر، تحقیق فشرده، مدل سازی برای پیش بینی و معیارهای مختلف تحلیلی میشه، اما بخش عمده ای از این مسئله به طور طبیعی در ذات آدمی نهفته است.
یه کار مهم دیگه ای که باید برای ارتقای طراحی سایتتون انجام بدید اینه که درک بهتر و علمی از کار مغز بدست بیارید. وقتی بدونید مغز چطوری کار میکنه و اطلاعات رو چطور سازمان دهی میکنه، میتونید طراحیتونو فراتر ببرید. برای ساخت سایت و سازماندهی محتواتون میتونید از ایده های زیر استفاده کنید:

  • توسعه منطقی محتوا

جبر گرایی نقش مهمی در دانش مغز آدم داره. ما بعنوان یه گونه، بطور ذاتی بدنبال پیشرفت منطقی همه چیز میگردیم. مغز آدمی به طور طبیعی به اول چیزهای جدید توجه میکنه، اما وقتی مغز با این عنصر تازه سازگار شد، توجهش کمتر میشه. اما وقتی همین عنصر تازه شروع به ناپدید شدن میکنه (یا بعبارت دیگه داره تموم میشه)، دوباره توجه بهش برمیگرده. ما به این فرایند "اثر موقعیت سریالی" میگیم.
توجه خواننده ها هم به همین صورت، وسط سریال محتوای سایت کم میشه. مغزشون به اول یه عنصر تازه میپره و بعد از یه مدت حس رضایت از خود بوجود میاد. توجه به طور طبیعی وقتی به اواخر محتوا نزدیک میشیم دوباره برمیگرده. از این اثر موقعیت سریالی تو ترتیب دهی به محتوای صفحتون بهره ببرید. مهمترین چیزها رو اول و آخر صفحه بذارید اینجاهاست که کاربرها دقیقتر نگاه میکنن و میتونید بیشترین تأثیر رو روشون بذارید و برندتونو بهشون معرفی کنید.

  • نفرت از دست دادن رو بشناسید

بشریت به طور طبیعی به سمت اشتباه حساب کردن گرفته ها و از دست داده هاش تمایل داره. مغز آدم سعی میکنه درد رو به حداقل برسونه و لذت رو به حداکثر، اما تو تحلیل فوری و درست خیلی خبره نیست. معمولا بیشتر آدما درست نمیتونن از دست داده ها و دریافت هاشونو ارزش گذاری کنن- معمولا تمایل دارن که ارزش چیزهایی که از دست دادن رو زیادی بالا ببرن و چیزهایی که بدست آوردن رو دست کم بگیرن. بنابراین از دست داده ها درناکتر از اون چیزی که باید باشن میشن و چیزهایی که بدست آوردیم هم اثر مثبتی رو که باید داشته باشن ندارن. به این مفهوم "نفرت از دست دادن" میگن.
درک اینکه چطور نفرت از دست دادن روی مغز آدم اثر میذاره میتونه تو توسعه محتوای سایت کمکتون کنه. مثلا کاربرها به احتمال خیلی بیشتری به قیمت استفاده نکردن از برند شما توجه میکنن نه به قیمت و ارزش استفاده کردن ازش. با توجه به این مسئله، طوری محتواتونو درست کنید که فورا چیزهایی رو که بدست میارید رو پررنگ کنه و ارزشها رو با هم دسته بندی کنه تا اثر منفی استفاده از محصولات یا خدمات رو کاهش بدید.
به علاوه مردم یه جوریایی به موقعیت هایی که میتونن با خرید یه محصول تو هزینه ها صرفه جویی کنن هم علاقه نشون میدن. مثلا اگه مشتری 75% از خریدن چیزی مطمئن باشه، اما هنوز کاملا متقاعد نشده باشه که این محصول رو بخره یا نه، میتونید با استفاده از یه عنصر اورژانسی مثل "عرضه کوتاه مدت" یا "فقط تعداد کمی باقی مانده" مشتری رو راضی کنید که چند تایی بخره.

  • انسان، حیوانی اجتماعی است

با اینکه بشر پیشرفته ترین حیوان سیاره زمینه، اما هنوز هم غریزه بعضی از حیوانات ما رو متحیر میکنه. ذهنیت گله هم یکی از اونهاست. مردم تمایل دارن بیشتر به کارهای دیگران توجه کنن، به خصوص تو گروههای بزرگ. این نکته برای طراحی سایت به طرق مختلف اهمیت پیدا میکنه و باید استفاده از ویژگی ها و عناصر طراحی متعددی رو در ارتباط با این بخش از ذات بشریت در نظر بگیرید:
1- نقد و رضایت از محصولات: بیشتر خریدارهای مدرن تمایل دارن نقدهایی رو که دیگران در مورد محصول نوشتن بخونن. خریدارهای عصر جدید بیشتر از نسل قدیم اهل فناوری و نظرات اجتماعی هستن و اغلب قبل از خرید برای تحقیق به اینترنت مراجعه میکنن. نقدها و رضایتهایی که مشتری ها از کیفیت خدماتتون دارن خیلی ارزشمنده، پس حتما این امکان رو در اختیار مشتریهاتون قرار بدید که بتونن بازخورد بدن. نقدهاشون ممکنه افراد دیگه رو به خرید محصول سوق بده، خصوصا اگه درباره ویژگی خاصی که میتونه دغدغه بعضی ها باشه صحبت کرده باشن.
2- بازاریابی رسانه اجتماعی: شبکه های اجتماعی به بخشی از زندگی روزمره خیلی ها تبدیل شدن و مردم تو زندگیشون از این طریق با هم در ارتباطند. صنایع هم برای برقراری ارتباط شخصی تر با مشتریهاشون به این شبکه ها راه پیدا کردند. خیلی از شرکتها از ویجت ها یا ستون های فرعی استفاده میکنن که کاربرها میتونن براحتی توئیتشون کنن، لایک بزنن یا مستقیما از سایت رو حساب اجتماعی خودشون به اشتراک بذارن. به مشتری هاتون امکان برقراری ارتباط با شبکه اجتماعیتونو بدید.
3-  ردیاب های شبکه های اجتماعی: همونطور که شبکه های اجتماعی تعامل رو برای کاربرهاشون به ارمغان میارن، داشتن یه دنبال کننده که وضعیت واقعی شبکه های اجتماعی برندتونو نشون میده میتونه اثر زیادی روی بازدیدکننده های سایتتون داشته باشه. مثلا یه دنبال کننده بسازید که نشون بده چند بار این محتوا از سایت به اشتراک گذاشته شده، لایک شده، توئیت شده یا پین شده. اگه کاربر ببینه محتوای سایتتون خیلی کلیک خورده، اون هم کنجکاوتر میشه. محبوبیت معمولا نشونه ارزش کاره، برای همین هم بیشتر مردم به طور خودکار پیش خودشون فکر میکنن که اگه یه برند انقدر کلیک خورده حتما قابل اعتماد و باارزشه.
4- ظاهر برند و تأییدیه ها: اگه یکی از رسانه های پرطرفدار برند شما رو تبلیغ کرد یا اگه یکی از سازمانها یا افراد مهم ازتون تعریف کرد، حتما ازش استفاده کنید و روی سایتتون نمایشش بدید. کاربرها این مدل تأییدیه ها رو که میبینن تو نظرشون ارزش کارتون بالا میاد.
5- ادوردز و گواهی ها: مثل تأییدیه هایی که از طرف آدما و شرکتهای معروف میگیرید، اگه از سازمانهای رسمی گواهی خاصی گرفتید (مثلا تولیدکننده برتر شناخته شدید)، حتما روی سایتتون بذارید. کاربرها این چیزها رو نشونه ارزشمند بودن کارتون میدونن.

  • اثر منطقی رو بزرگ کنید

استفاده از دانش مغز در طراحی سایت میتونه کمک کنه که از ذات بشر بعنوان یه ابزار برقراری ارتباط بهره ببرید. یک مفهوم دیگه ای که میتونه خیلی به دردتون بخوره، "اثر منطقی" یا تمایل مغز آدم به سمت سادگیه. بعضی از ویژگی های سایت ها اونقدر رایج شدند که کاربرها به طور ناخودآگاه توقع دارن اون امکانات رو روی همه سایتها ببینن، مثلا ستون کنار سایت و بخش عضویت. اگه سایتتون از این معیارهایی که تو اذهان بعنوان چیزهای مسلم سایت شکل گرفته زیادی فاصله بگیرید ممکنه کاربرهاتونو از دست بدید. دیگه محتواتون با چارچوب ناخودآگاه قابل قبول کاربر یکی نیست و آگاهانه یا ناآگاهانه سایتتونو ترک میکنن.
البته این معنیش این نیست که باید فقط از هر کاری که دیگران انجام دادن تقلید کنید. اتفاقا باید کاری کنید که برندتون از بقیه سایتها خاص تر جلوه کنه و به یادماندنی بشه. اما نباید کاری کنید که کلا رسومات طراحی سایت رو بهم بزنید. وقتی از اصول ساده ای که مشتری انتظار داره پیروی کنید، اثر منطقی رو اجرا کردید و برای بیننده اعتمادسازی کردید. همه چیز رو ساده، تمیز و سازمان یافته حفظ کنید تا توجه بیننده رو جلب کنید و کسالت آور نباشید. ارتباط و ارزش محتواتون اثر زیادی رو این مسئله میتونه داشته باشه.

در نهایت این که باید جذابیت ظاهریتونو روی ساده سازی فرایند پیاده کنید. ذهن بشر چیزهایی رو که راحت بتونه تحلیل کنه به چیزهای پیچیده تر ترجیح میده. در مورد تک تک عناصر سایت هم همین مسئله صادقه. از عناصر بصری گرفته تا متن و تصاویر. ضمنا باید شهرت اجتماعیتون هم افزایش بدید. مردم به صورت آنلاین به هم برندها رو معرفی میکنن، حالا یا به بدی یا به خوبی. به جای استفاده از طراحی زننده، بیش از حد پیچیده یا شلوغ، طرحای های ساده و سهل الهضم به کاربر بدید تا تجربه خوبی داشته باشه. مجبورشون نکنید که از طراحی های پیچیده رد بشن تا نهایتا به هدفشون دست پیدا کنن. از ذات بشر برای طراحی سایتتون بهره ببرید.

نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد