تاریخچه طراحی سایت ریسپانسیو (واکنشگرا) تاریخچه طراحی سایت ریسپانسیو (واکنشگرا)

رتبه این آیتم
تاریخچه طراحی سایت ریسپانسیو (واکنشگرا)
رتبه 2 در 2 رای از 1 تا 5

خلاصه ای کوتاه از تاریخچه طراحی سایت واکنشگرا
طی چند سال اخیر، تعداد کاربرهای دستگاه های تلفن همراه و تعداد خود گوشی ها خیلی بیشتر شده. در نتیجه ارائه یه تجربه کاربری بی نظیر و باکیفیت برای کامپیوترهای رومیزی، تبلت و موبایل مهمتر از همیشه شده. طراحی سایت واکنشگرا یا RWD بی شک یکی از بهترین روشهای حل این مشکل چند دستگاهی بودنه.
طبق تعریف ویکی پدیا، طراحی سایت واکنشگرا یا RWD (حروف اختصاری برای Responsive Web Design) روشیه که طراح سایت برای فراهم کردن شرایط تجربه مشاهده مناسب سایت (یعنی وقتی که بتونیم سایت رو بدون نیاز به تغییر اندازه و زوم کردن براحتی بخونیم و اسکرول کنیم) در دستگاههای مختلف (از مانیتورهای کامپیوترهای رومیزی تا موبایل و تبلت) بکار میگیره. اگه میخواهید بدونید چرا این مدل طراحی انقدر اهمیت پیدا کرده، بد نیست یه نگاهی به تاریخچه پشتش بندازیم.

  • طراحی با عرض ثابت

تا همین چند سال پیش، سایتها منحصرا برای مطابقت با صفحه نمایشهای کامپیوترهای رومیزی طراحی شده بودند، چون اکثریت کاربرهای اینترنت روی کامپیوترهاشون وبگردی میکردن. اغلب ماینتورها 800 در 1024 پیکسل بودند و برای همین سایتها هم طوری طراحی میشدند که منطبق با این اندازه ها باشند. اما کم کم اندازه های دیگه ای هم به بازار اومدند و طراح های سایت میخواستند سایتهاشون دقیقا همونطوری که روی کامپیوتر دیده میشه روی اینها هم نمایش داده بشه.
برای حل مشکل پهنای ثابت گذشته، از سایتهای واکنشگرا استفاده شد. شاید تعجب کنید اگه بگم هنوز هم استفاده از سایتهای با عرض ثابت متداوله. اواخر سال 1388 عبارتهایی مثل طراحی سیال و قالب مایع بوجود اومدن که یه جورایی نسخه های اولیه طراحی های واکنشگرا بودند.

  • انقلاب موبایل

اواسط دهه هشتاد شمسی، گوشیهای موبایل توانایی دسترسی به اینترنت پیدا کردند اما فقط میتونستند داده های متنی ساده نمایش بدند، تا دهه نود که دیگه گوشی های هوشمند محبوبیت گرفتند و مرورگرهای موبایلی شروع به نمایش "واقعی" سایتهایی کردند که از جاوااسکریپت و CSS2 استفاده میکردند.
برای اولین بار دستگاه های موبایل میتونستن سایتها رو دقیقا همونطوری نمایش بدن که کامیپوترها نمایش میدادند. اما هنوز هم یه مشکلی بود: برای کاربرها خیلی قابل جهتیابی نبودند. کاربرهای موبایل باید کلی زوم میکردند و روی صفحه نمایش کلیک میکردند و از اون طرف هم سرعت بارگذاری پایین صفحات رو تحمل میکردند. به خصوص وقتی گوشی هوشمند روی سرعت 3G میخواست باز بشه.

  • پدرخوانده ی سایتهای واکنشگرا: اتان مارکوت

طراح ها و کدنویس های سایت شاید اسم اتان مارکوت رو شنیده باشند. این مرد عبارت "طراحی سایت واکنشگرا" رو روی یه صفحه روی یک فهرست جدا نوشت و روی کاغذش توضیح داد که تنها راه پیشرفت اینه که با یک طراحی سایت روون و انعطافپذیر به این تغییرات واکنش بدیم.
طراحی سایت واکنشگرا ترکیبی از سه مفهومه: پهنای انعطاف پذیر، تصاویر انعطاف پذیر و تحقیق رسانه. این سه مفهوم به خودی خود جدید و انقلابی بودند. اما وقتی مارکوت راهی برای ترکیب و استفاده از این عناصر در کنار هم پیدا کرد، طراحی سایت واکنشگرا متولد شد.

  • اهمیت طراحی سایت واکنشگرا

کاربرهای موبایل خیلی زیاد شدند و موفقیت شرکتها تو تسخیر این فضای جدیده. سایتهاشون باید برای همه دستگاهها بهینه باشه. سایتهای واکنشگرا فقط یه URL دارند و یه سری کد لازم دارن، بنابراین نیازی نیست چند تا سایت طراحی کنند یا نگران چند URL باشند. کاربر چه سایت رو روی تبلت ببینه و چه گوشی هوشمند یا موبایل، در هر حال یک سایت یکسان رو میبینه و سایت به طور خودکار میچرخه و خودشو با صفحه نمایشگری که داره باهاش دیده میشه سازگار میکنه. اینطوری طراحی سایتتون درسته و علاوه بر این تو هزینه های طراحی سایت صرفه جویی کردید. فقط هم یک سایت میسازید و یک سایت رو مدیریت میکنید و اگه هنوز هم فکر میکنید همه این دلایل قانع کننده نبود، چی از این بهتر که کاربرهاتون تجربه باکیفیت و بینظری میتونن داشته باشن و سایتتونو روی دستگاه های مختلف مشاهده کنند. نقاط مثبت طراحی سایت واکنشگرا خیلی بیشتر از نقطه ضعفهاشه.


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

3 نظر

  • رزرواسیون آنلاین شنبه, 06 آبان 1396 20:02 پست شده توسط رزرواسیون آنلاین

    ممنون و متشکر از سایتتون , مطلبتون

  • ویزای عمان شنبه, 06 آبان 1396 20:01 پست شده توسط ویزای عمان

    ممنون و متشکر از سایتتون

  • تور آنتالیا پنج شنبه, 12 مرداد 1396 09:42 پست شده توسط تور آنتالیا

    مرسی از سایت بی نظیرتان با آرزوی موفقیت روزافزون

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد