چطور از مخاطب بازخورد بگیریم چطور از مخاطب بازخورد بگیریم

رتبه این آیتم
چطور از مخاطب بازخورد بگیریم
رتبه 3 در 2 رای از 1 تا 5

شما هیچ وقت نمیتونید همه چیزو بدونید. به خصوص در خصوص کارهای مربوط به مدیریت سایتتون. باید از تمام امکاناتی که در اختیار دارید استفاده کنید تا بتونید بهترین شکل ممکن رو به سایتتون بدید.
ترافیک سایتتون به شدت پایینه؟ نرخ تبدیل اونجوری که توقع دارید نیست؟ اگه نمیدونید چطوری سایتتونو ارتقا بدید، میتونید از نظر کاربرهاتون کمک بگیرید. اگه به طرز مناسبی از بازخورد کاربرها استفاده بشه، بهتر میتونید بشناسیدشون.

  • آزمون های کارایی یا usability testing

آزمون های کارایی هم میتونن در همین راستا به کار گرفته بشن، و ما به شدت توصیه میکنیم ازشون استفاده کنید. این تست چند روش مفید برای افزایش کارایی سایت بهتون پیشنهاد میده. به خصوص که کاربرها در مرکز این آزمون قرار دارن و در نتیجه اطلاعاتی از نحوه استفاده مشتریان از سایت بدست میده.
نکته این آزمونها اینه که میتونید در همون حین که کاربر داره از سایتتون استفاده میکنه و سایت رو جهتیابی میکنه، سایت رو ارزیابی هم میکنه و صبر نمی کنه تا بعد از اینکه کاربرها از سایت استفاده کردند ازشون بازخورد بگیره. وقتی بعد از کار از تجربه کاربر ازش بپرسید، معمولا جوابهای کوتاه و نادرست میگیرید. این روش آزمون به روشن شدن نکاتی که ممکنه تو پرسشنامه ها یا روشهای دیگه به خوبی درک نشن کمک میکنه.
از مزایای آزمون کارایی اینه که برای تمام سازمانها قابل اجراست و طی سالهای اخیر هم قیمتش خیلی پایین اومده. بعضی از ابزارهای معروف تو این زمینه CrazyEgg و Peek و Userfeel هستن. قسمتها و روشهای کارشون ممکنه باهم فرق داشته باشه ولی نتایج هر سه ارزشمنده. در واقع همه کسب و کارها باید از کاربرهای واقعی برای تست سایتشون استفاده کنن.

  • فرم های بازخورد

اگه جایی روی سایتتون برای نظرات مشتریها ندارید، باید بعد از خوندن وبلاگ ما دست به کار شید. وقتی مشتریها تو سایتتون میگردن، شاید با یه سری مسائل روبرو بشن یا متوجه بشن میشه با یه کارهایی سایت رو بهتر کرد. گرفتن این بازخوردها برای بهبود تجربه کاربری سایت فوق العاده ارزشمنده.
مشکل اینجاست که بیشتر کاربرها راهشونو کج نمیکنن که برن مشکلات سایت رو برای شما بنویسن، به خصوص اگه به نظرشون زیاد مهم نیاد. به ندرت پیش میاد کاربری داوطلبانه یه ایمیل بفرسته و یه سری مسائل رو باهاتون درمیون بذاره، احتمال تلفن زدن که خیلی بعیده. این خلا رو میتونید با بکارگیری فرمهای بازخورد آماده پر کنید. هرچی دعوتنامه های بیشتری برای پر کردن فرم بفرستید، احتمال اینکه به نکات مشترکی بین مشتریها برسید بیشتر میشه.
مدل فرم بستگی به خودتون داره، اما یه سری مسائل مهم رو باید در نظر داشته باشید. اول اینکه هدف بازخورد واضح و ساده باشه. اگه هدف بازخورد رو دقیق به کاربرها توضیح بدید، همون اطلاعاتی عایدتون میشه که میخواستید. دوم اینکه فرمها باید کوتاه باشن. 5 تا 10 سوال بیشتر نداشته باشید. و آخر اینکه از افرادی که وقت گذاشتن و فرمتونو پر کردن تشکر کنید. اگه کاربری با سایت مشکلی داشته باشه، اینجا برای شما موقعیتی پیش میاد که مشکل رو کشفو برطرف کنید.

  • نظرسنجی

یه روش دیگه برای جمع آوری بازخورد، نظرسنجیه. تنظیمشون خیلی راحته، براحتی هم به کاربرها فرستاده میشه و نتیجه گیری میشه. بعلاوه باید معمول باشند تا همه کاربرهاتون با فرمت نظرسنجی آشنا باشن. ضمنا خیلی مهمه که از فرم نظرسنجی مناسب استفاده کنید.
دو نوع نظرسنجی هست: بلند و کوتاه. نظرسنجی های بلند رایج ترند. میتونید برای ساخت نظرسنجیتون از سایت Survey Monkey  استفاده کنید و بر اساس این پلتفرم، نظرسنجی خودتونو بسازید. با این پلتفرم همه چیز دست خودتونه: نوع سوالات و تعداد سوالات. میتونید نظرسنجیتونو با فهرست مشتریهاتون یا تو صفحات شبکه های اجتماعیتون هم به اشتراک بذارید.
نظرسنجی های کوتاه میتونن مستقیم روی سایت خودتون اجرا بشن. با نظرسنجی های درون سایت، احتمالا اطلاعات کمتری بتونید جمع کنید، اما تعداد افراد بیشتری بهتون جواب خواهند داد. ابزارهای خیلی خوبی برای این نوع نظرسنجی ها هست، مثلا Qualaroo.
صرف نظر از اندازه نظرسنجی، سعی کنید فقط سوالاتی بپرسید که به پیشبرد اهداف کلیدیتون کمک میکنه. جمله بندی سوالها هم خیلی مهمه. پس سعی کنید سوالهای مستقیم بپرسید و جواب رو محدود نکنید تا بتونید بهترین نتایج رو بدست بیارید.

  • ایمیل

ایمیل هنوز هم یکی از بهترین روشهای بازخورد گیری محسوب میشه، به خصوص وقتی بخواهیم بازخورد تشریحی جمع کنید. اگه این روش درست انجام بشه میتونه جوابهایی جمع کنه و بصیرتی براتون بوجود بیاره که با فرمهای بازخورد نمیشه اون نتایج رو گرفت. یه سری فعالیتها هستن که به راحتی قابل اجراست و میتونه نتایج بهتری برای سایتتون همراه داشته باشه. این راهنمایی ها، تجربه بهتری هم برای مشتریهاتون به همراه دارن.
ایمیلهای عمومی خیلی نمیتونن تازه کارها رو تشویق کنن که افکارشونو باهاتون درمیون بذارن. اگه میتونید براشون یه ایمیل شخصی تر بفرستید، مثلا با اسم خودشون و با یه تعداد سوال محدود. هرچی از 5 تا بیشتر باشه، احتمال پاک شدن ایمیل و بی جواب موندنش بیشتر میشه. یه محدودیت زمانی براش تعیین کنید. درخواستتونو با احترام ارائه بدید، اما اگه بعد از یک هفته جوابی نگرفتید، از طرف من اجازه دارید که راحت باشید.
و در پایان، پیشنهادهای انگیزه دهنده ای بدید که نتونن رد کنن. اگه مردم در ازای پر کردن پرسشنامه (چه ایمیلی و چه به صورت نظرسنجی) چیزی دریافت کنن، احتمال اینکه جواب بدن بیشتره. میتونید از کد تخفیف، محتوای رایگان و از این جور چیزها استفاده کنید.


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد