تازه های طراحی سایت در تجربه کاربری UX / رابط کاربری UI تازه های طراحی سایت در تجربه کاربری UX / رابط کاربری UI

رتبه این آیتم
تازه های طراحی سایت در تجربه کاربری UX / رابط کاربری UI
رتبه 3 در 1 رای از 1 تا 5

تجربه کاربری و رابط کاربری دو بخش مجزا در پروسه طراحی هستن، اما انقدر بهم گره خوردند که وجودشون بهم وابسته شده و یکی بدون دیگری وجود نداره. اجازه بدید این دو تا رو تعریف کنم تا گیج نشیم.
تجربه کاربری یه اصطلاح خیلی گسترده است، اما تو موضوع بحث ما میشه خیلی ساده تر تعریف بشه: ارتباط بین محصول و کاربرش. تجربه کاربری تو حوزه دیجیتال همواره در حال گسترش بوده، چون کاربرها بیشتر میشن و فناوری ها پیشرفت می کنن و امکاناتی رو میدن که کاربر میتونه به طور مؤثرتری با سایت ارتباط برقرار کنه. به این سوال فکر کنید: "رئیس جمهور بعدی امریکا کی انتخاب میشه؟" الآن امریکا درگیر انتخاب رئیس جمهورشه و شما اگه یه سایت مرتبط با سیاست پیدا کنید باید تو صفحاتش عمقی بگردید تا جسته و گریخته اخبار انتخابات به چشمتون بخوره. اما گوگل فورا جوابتونو میده و اتفاقا جوابش هم خیلی مفیده، پس میشه گفت تجربه کاربری خیلی خوبی داره. اینطوری راحت به نظر میاد، اما از نظر طراحی، رسیدن به حداکثر تجربه کاربری چالش برانگیز و مشکله. این که چقدر تو تلاشهاتون موفق بشید، بستگی به هدف کاربر داره و وقتی مجبور باشید با اهداف مختلف کاربرهای مختلف تطابق پیدا کنید، میشه گفتن ساختن یه تجربه کاربری جذاب کار سختیه.
حالا که تجربه کاربری رو تعریف کردیم، نوبت میرسه به رابط کاربری. اجازه بدید یه مثال بزنم تا روشنتر منظورم مشخص بشه: ما داریم یه سایت برای یه رستوران پیتزا درست می کنیم. میخواهیم کاربرها بیان تو سایت و منوی رستوران رو ببینن و پیتزا سفارش بدن. خب من الآن یه هدف کاملا واضح تعریف کردم و تجربه کاربری هم مشخصه: ما میخواهیم شما پیتزا سفارش بدید. این قالب مشخص صفحات سایت میشه رابط کاربری. به عبارت دیگه رابط کاربری محیطی هست که پیتزا توش سفارش داده میشه، اما تجربه کاربری میزان رضایت شما هنگام استفاده از این محیطه. تعیین بازده این قالب برای سایت کار آسونی نیست. چطوری میخواهیم کاربر رو از صفحه نخست سایت ترغیب کنیم که دکمه سفارش پیتزا رو فشار بده؟
ما بی نهایت حق انتخاب داریم. طراحی های قدیمی معمولا انقدر پر از قابلیت های مختلف بودن که چند سال طول می کشید تا صفحه محصولات سایت کامل باز شه. اگه شما محو رابط کاربری بشید این اتفاقها میفته. مثل الاکلنگ میمونه. پس یه ارتباط طبیعی بین تجربه کاربری و رابط کاربری وجود داره. بهترین تعادل وقتی بوجود میاد که موقع طراحی رابط کاربری دائما به تجربه کاربری و اینکه کاربر چطور سایت شما رو تجربه خواهد کرد فکر کنید.
برای این منظور یه سری قوانین وجود داره تا بتونید برنامه های خوبی بسازید. این وظیفه طراح های رابط کاربریه که یه راهنمای مشخصی درست کنن. طراح های رابط کاربری باید در سراسر محصول (سایت) یک زبان طراحی ثابت بکار ببرن. صفحات محصول باید به طور واضح و شفاف با طراحی های تجربه کاربری ارتباط برقرار کنن.
حالا که اصول رو شرح دادیم، وقتشه با ابزارهای معروف تجربه کاربری و رابط کاربری آشنا بشیم:
ابزارهای برتر تجربه کاربری / رابط کاربری در سال 1395:

  • User Testing

این ابزار یه ابزار بدون استرس و مشکل، برای آزمایش سایته. میتونه برای تحقیق در مورد کاربر و آزمایش طراحی اولیه به کار بره. با آزمایش افراد متخصص میتونید مخاطبین جدیدی برای اپلیکیشنتون پیدا کنید، از فاصله دور تست های کاربری اجرا کنید و ظرف یک ساعت نتایج رو ببینید. این آزمایش یه ویدئو از تغییرات چهره کاربر و واکنش های احساسیش به اپلیکیشن ذخیره می کنه.

  • Stylify Me

با تستیفای می میتونید رنگهای هر سایتی رو کپی کنید. وقتی URL رو تو منوی جستجوی بالایی وارد کنید میتونه کد دقیق رنگ ها رو ببینید.

  • UXPin

با UXPin میتونید سایت یا اپلیکیشن طراحی کنید. در واقع به شما امکان توسعه یه وایرفریم lo-fi به یه پروتوتایپ hi-fi رو میده.  UXPin یه ابزار درگ و دراپ ارائه میده تا یه تجربه کاربری تعاملی داشته باشه و بتونید بدون کدنویسی تصاویر متحرک بسازید و الگوهای رابط کاربری طراحی کنید. این ابزار با فتوشاپ و Sketch کار می کنه و میتونید فایلهای استاتیکتونو بدون از دست دادن لایه ها به مدل های تعاملی تبدیل کنید.

  • Sketch

این ابزار خیلی شبیه فتوشاپه اما اسکچ یه ابزار ویرایش عکس مختص طراحی دیجیتاله، در حالی که فتوشاپ گستره وسیعتری از وظایف رو متقبل میشه. اسکچ از منطق CSS استفاده می کنه و در نتیجه انتقال طرح رو برای توسعه راحتتر می کنه. به علاوه قابلیت برش (crop) خودکار داره و میتونه فقط با یک کلیک عکس رو به فرمت های مختلف تبدیل کنه. اسکچ جهتیابی ساده ای داره و کار باهاش راحته.

  • Photoline

این یکی کمتر شناخته شدست و یکمی هم ارزونتره، اما با این حال امکانات خوبی داره مثل ویرایش عکس، لایه بندی غیرقابل تخریب، ویرایش مسیر و انتشار دسکتاپ. ضمنا قابلیت وارد کردن و صادر کردن چند لایه ای EXR هم داره.

  • Optimizel

این ابزار هم آزمایش کاربر انجام میده اما فقط تست A/B. این تست استفاده از دو نسخه متفاوت از محصول شما رو با هم مقایسه می کنه و کمکتون می کنه بر اساس نتایج آزمایش یه تصمیم بهتری بگیرید.

  • Color Safe

وقتی روی یه تم رنگ کلیک کنید، این ابزار کمکتون می کنه که تضاد رو متعادل کنید تا خوانایی صفحاتتون حفظ بشه. برای کسب یه تجربه کاربری خوب، باید از طریق تضاد رنگی، خوانایی رو افزایش بدید.

  • XMind

این یکی رایگانه و توی فکر کردن و تصمیم گیری کمکتون می کنه. با استفاده از نقشه های ذهنی انتها باز، نمودار رسم می کنه. برای سازماندهی کارها هم فوق العادست. میتونید با استفاده از تنظیمات بصریش خیلی سریع متوجه نحوه کارش بشید و اهدافتونو شخصی سازی کنید.

  • Mural

این ابزار یه وایتبرد دیجیتالی با ابزار کارآمده که تو طراحی تجربه کاربری کمکتون می کنه. گروهتون میتونن با استفاده از Mural ایده های ذهنیشونو بریزن بیرون و مفاهیم رو سازماندهی کنن. از فایلهای یوتیوب، Vimeo Slideshare، گوگل درایو و  اورنوت پشتیبانی می کنه.

Resizer

گوگل این ابزار رو ساخته که به طراح ها تو طراحی قالب های واکنش گرا کمک کنه. خود گوگل این ابزار رو یه بازدید کننده تعاملی توصیف کرده.Resizer  دنبال نقاط ضعف طراحی تو موبایل، تبلت و کامپیوتر میگرده. میتونه سایت رو از هر URLی به قالب های مختلف ببره تا ببینید برای هر نمایشگر کدوم قالب بهتره.


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد