چرا سایت من برای کاربرها تجربه ترسناکی به همراه می آورد؟ چرا سایت من برای کاربرها تجربه ترسناکی به همراه می آورد؟

رتبه این آیتم
چرا سایت من برای کاربرها تجربه ترسناکی به همراه می آورد؟
رتبه 3 در 1 رای از 1 تا 5

سایتتون مثل یه خونه قدیمی خالی، یا مثل یه مزرعه جن زده شده؟ از هر گوشه ای صداهای مخوف به گوش میرسه ولی هیچی نیست، انگار که روح داره. صدای قهقهه های ارواح خبیث تو اتاقهای تاریکش اکو میشه و صدای جیغ میشنوید؟ خیلی از کاربرها با همچین سایتهایی مواجه شدند. تو این مقاله میخواهیم چند تا از دلایل رایجی که باعث میشه مردم از سایتتون بترسن رو بررسی کنیم. اگه این دلایل رو برطرف کنید، همین آدما تبدیل میشن به مشتری های شرکتتون، پس زودتر دست به کار بشید:

  • جهتیابی مبهم یا بهم ریخته:

هر کاربری که از سایتتون دیدن می کنه، قطعا با فهرست جهتیابی سایتتون در ارتباطه. پس باید کار کردن باهاش راحت باشه، واضح و تعداد گزینه های فهرست محدود باشه. جهتیابی سایتتونو همونجایی بذارید که اکثر سایتها میذارن – مثلا اگه رو نوار بالای سایت بذارید، کار کردن باهاش هم خیلی راحتتر از وقتیه که وسط صفحه باشه.
تو این چند سال اخیر راجع به یکی از محبوبترین مدل های جهتیابی – فهرست همبرگری سه گزینه ای که وقتی روش کلیک کنید باز میشه – بحث های زیادی بود تا جایی که Spotify دیگه از این فهرست های همبرگری استفاده نکرد، اما طراح ها و کارشناس های تجربه کاربری دیگه معتقدن این روش سازماندهی هنوز هم ارزش و اعتبار خودشو داره.
در هر حال از هر نوع فهرستی که استفاده می کنید، باید حتما ساده باشه و در مکان مناسبی قرار گرفته باشه و تعداد گزینه هاش به کمترین حد ممکن باشه تا کار کردن باهاش برای مردم راحت باشه.

  • درخواست های گیج کننده از کاربر (درخواست برای اقدام)

درخواستهایی که از کاربرها دارید (درخواست برای اقدامها) تو عبور کاربرها از قیف خرید اثر زیادی دارن. خیلی از سایتها هنوزهم مثل یه ماز تاریک می مونن با کلی مسیرهای پیچ در پیچ. کاربر نمیدونه اگه روی یه چیزی کلیک کنه از کجا ممکنه سر در بیاره و گم میشه.
هر بخش از سایت باید به طور واضح و خاص مرحله بعدی خودشو برای کاربرها مشخص کنه. اگه مردم گیج بشن و ندونن بعد از خوندن صفحه فرود باید چی کار کنن، احتمال داره از سایت خارج بشن و جذب یه سایت دیگه بشن.
برای اینکه همچین چیزی پیش نیاد، بیشتر از یکی دو تا درخواست نداشته باشید، مثلا برای عضویت یا دریافت مطالب غیررایگان. مگر اینکه بخواهید کاربرها رو با توجه به ویژگیهاشون دسته بندی کنید. به طور واضح و شفاف برای کاربر توضیح بدید که اگر روی دکمه درخواست برای اقدام کلیک کنه، چه مزیت هایی نصیبش میشه، مثلا هفتگی براش ایمیل های حاوی بن تخفیف می فرستید، یه کتاب الکترونیک راجع به روند املاک و مستغلات دانلود می کنه، یا تو قرعه کشی هفتگیتون برای آیپد شرکت داده میشه؟

  • محتوای ضعیف

خیلی سخته که آدم وارد یه سایتی بشه و بخواد یه ساعت درگیر باشه که متن نوشته شده رو به زبون روون برای خودش ترجمه کنه و منظور نویسنده رو بفهمه. البته فکر نکنید فقط غلطهای املایی و نگارشی باعث همچین مشکلی میشن، بیشتر سایت ها بخاطر اینکه مطالبشونو پر از اصطلاحات تخصصی کردن، یه محتوای بی معنی و سنگین تحویل خواننده میدن. حتی بعضی جمله ها رو اگه چندبار هم بخونید تازه متوجه میشید اصلا هیچ معنی خاصی نمیده.
مثلا اینو ببینید:
شرکت فلان بازاریابی رو به مرحله بعد میبره!
میشد به جاش اینو نوشت:
شرکت فلان به مشتری ها در جذب خریدار و پخش کردن مطالبشون در سطح نت، کمک می کنه.
جمله دوم دیگه شعاری نیست و اطلاعات بیشتری ارائه میده. میتونید از اصطلاحات و تمثیل و عبارت های طنز هم استفاده کنید، اما دقت کنید که حتما تعداد زیادی محتوای با ارزش با اطلاعات مفید و معتبر روی صفحتون بذارید تا کاربرها استفاده کنند.

  • مشکل بودن پروسه خرید و پرداخت

ترسناکترین چیز در مورد یه تجربه خرید بد، تأثیریه که در طولانی مدت روی هزینه های شرکتتون میذاره. بیشتر خریداران آنلاین حتی از مرحله اول پروسه خرید هم رد نمیشن. آمار نشون میده بیشتر از 50% کاربرها بعد از کلیک روی دکمه خرید، وقتی به اطلاعات پرداخت میرسه صفحه خرید رو میبندن. با این وجود بعضی از صفحه های خرید با تجربه خوبی که به کاربر میدن، کاربر رو به راحتی تا انتهای فرایند خرید همراهی می کنن.
خرید کردن روی سایتتون باید تا حد ممکن ساده باشه و امکان ذخیره اطلاعات سفارش وجود داشته باشه تا مردم بتونن بعدا برگردن و سفارششونو نهایی کنن. بعضی ها دفعه اول خرید نمیکنن.

  • لزومی نداره سایتتون ترسناک باشه

اجازه ندید صفحات سایتتون کاربرها رو به وحشت بندازه – دقت کنید که طراحی، کاربر رو به سمت جلو (خرید) پیش ببره، جهتیابی ساده باشه، نوشته ها واضح و مشخص باشن و پروسه خرید از فروشگاه اینترنتی راحت باشه. کاربرها تو سایتی که خوب طراحی شده باشه، به جای اینکه از ترس جیغ بزنن، با خوشحالی آواز میخونن.


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

1 نظر

  • پی پال چهارشنبه, 19 آبان 1395 14:29 پست شده توسط پی پال

    مطلب مفیدی بود مرسی از شما

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد