طراحی سایت، مثل یک کاربر (نقش بازی کنید) طراحی سایت، مثل یک کاربر (نقش بازی کنید)

رتبه این آیتم
طراحی سایت، مثل یک کاربر (نقش بازی کنید)
رتبه 1 در 1 رای از 1 تا 5

طراحی سایت خیلی فراتر از گذاشتن تصویر و متن روی بوم های دیجیتالیه. یکی از بزرگترین دارایی های یه طراح سایت، اینه که خوب فکر کنه و سایتشو همونطوری که کاربر توقع داره بسازه. تجربه کاربری تو طراحی سایت خیلی ضروریه و متاسفانه خیلی وقتها فراموش میشه. در واقع یه سایت مثل دروازه اطلاعاتی میمونه که باید برای کاربرها باز بشه. هدف اصلی تجربه کاربری اینه که این کاربرها به راحتی ترتیب قرارگیری اطلاعات رو درک کنن تا بتونن اطلاعاتی رو که دنبالش می گردن پیدا کنن و وظیفه طراح سایت اینه که این طراحی رو با روشی منطقی ترجمه کنه. برای این هدف (طراحی برای کاربر / طراحی مثل کاربر) باید 3 اصل رو در نظر گرفت: ثبات، جهت یابی و حذف موارد بی اهمیت.

  • ثبات

کلید موفقیت در طراحی یه سایت کاربرپسند ثباته. رنگها، فهرست ها، فونتها، عناصر بصری و قالب باید در همه صفحات سایت ثابت باشند. بعضی وقتا، طراح ها برای هر صفحه طراحی و تم رنگی متفاوتی استفاده می کنن و باعث میشن سایت پیچیده بشه و کاربر گیج بشه و نتونه توی سایت درست از جهتیابی ها استفاده کنه. اگه سایت به کاربر احساس بی نظمی بده، ممکنه سایت رو ترک کنه و به یه سایت دیگه بره. اما یه ثبات درست و حسابی در کل سایت نه تنها ظاهر حرفه ای به سایت میده، بلکه کاربر رو به موندن در سایت و استفاده از قسمت های مختلف تشویق می کنه.

  • جهت یابی

جهت یابی تمیز و سازمان یافته کاربرها رو به سمت یه اقدام هدفمند – مثل برقراری ارتباط با شرکت یا خرید یه محصول یا درخواست خدمات - سوق میده. یه سایت کاربرپسندی که کاربر بتونه در عرض چند ثانیه جهت یابیشو یاد بگیره، وبگردی رو لذت بخش و آسون می کنه. وقتی جهت یابی خوب باشه، کاربر به همون ترتیبی که خودتون مد نظر داشتید از سایت دیدن می کنه. برای موفقیت در جهت یابی و در نتیجه موفقیت در نیل به هدف نهایی سایت، باید همواره کاربر رو مد نظر داشته باشید.

  • حذف موارد بی اهمیت

پیشرفت های اخیر در طراحی سایت، کار طراح ها رو به شدت ساده کرده. خیلی از طراح ها سعی می کنن با استفاده از اثر تضاد، تصاویر متحرک و عکس های بزرگ سایت رو جذاب تر جلوه بدن، اما نمیدونن سادگی بیشتر روی کاربر سایت اثر میذاره و این عناصر روی تناسب بصری اثر منفی میذاره. چون کاربر نمیتونه چیزی رو که میخواد راحت پیدا کنه و اطلاعات میون ظاهر پر زرق و برق سایت زیاد به چشم نمیاد.
بزرگترین بدی یه سایت پر از عناصر زرق و برقی اینه که سرعت بازگذاری صفحات پایین میاد. ما تو عصر سرعت زندگی می کنیم، کاربرها میخوان هر چیزی رو سریع بدست بیارن – نمیخوان معطل بشن – بنابراین سرعت براگذاری سایت خیلی حیاتیه. و اینجا چیزی که به نظر طراح "زیبا" میرسه کاربر رو از موندن تو سایت منصرف می کنه. پس تو طراحی سایت، استفاده از عناصر کمتر، اثرگذارتره. طراحی های ساده و کاربرپسند اگه از یه استراتژی مناسب هم براس سئو بهره ببرن، میتونن ترافیک خیلی خوبی بگیرن.
طراحی سایت با در نظر گرفتن کاربر بهترین روشه و تضمین می کنه که همه چیز درست و نرم پیش بره و هر مانعی بین سایت و کاربر حذف بشه. آدم موقع طراحی سایت ممکنه انقدر درگیر خودِ طراحی بشه که یادش بره کاربر قراره ازش استفاده کنه. میتونید برای مشاوره با طراحی و توسعه سایت دارکوب تماس بگیرید و پیشنهادهای ما رو برای کاربرپسندتر کردن سایتتون بشنوید.


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد