تکنیک های ساده برای افزایش سرعت بارگذاری سایت تکنیک های ساده برای افزایش سرعت بارگذاری سایت

رتبه این آیتم
تکنیک های ساده برای افزایش سرعت بارگذاری سایت
رتبه 4 در 2 رای از 1 تا 5

ما همیشه دنبال روش ها و افزونه هایی هستیم که سایتهامونو تا جایی که میشه سریع کنیم. برای مشتری هایی که سایت های فروشگاهی دارن، سرعت بارگذاری سایت خیلی روی فروش اثر داره. یکی از راههایی که خیلی از مردم برای افزایش سرعت سایت استفاده می کنن CDN یا شبکه توزیع محتواست. اما این CDN باید در کنار سایر تکنیک های بهینه سازی بکار بره تا بتونه سرعت بارگذاری سایتو پایین بیاره، وگرنه اثرش خیلی کم میشه. از اونجایی که تجارت جهانی داره روز به روز بیشتر دیجیتالی میشه، باید حتما تجارت آنلاین و به خصوص سرعت سایت رو تو اولویت های کاریتون قرار بدید و این ویژگی ها رو برای سایتتون فراهم کنید:

  • یه هاست خوب انتخاب کنید

طبق تحقیقاتی که سایت Akamai انجام داده، 47% از مردم توقع دارن صفحات سایت کمتر از 2 ثانیه لود بشن و 40% از مردم گفتن اگه این 2 ثانیه بشه 3 ثانیه، صفحه رو ترک می کنن. چون سایت های فروشگاهی هم میخوان کاربر جمع کنن و فروششونو بالا ببرن، زمان بارگذاری سایت براشون خیلی اهمیت داره. یه مطالعه هم با عنوان "چرا عملکرد سایت اهمیت دارد. آیا سایت شما مشتری ها را دور می کند؟" ادعا می کنه تو پیکِ ترافیک، بیشتر از 75% از مشتری ها ترجیح دادن به جای اینکه تو همون صفحه منتظر بمونن تا صفحه کامل لود بشه، سایتو ببندن و برن سراغ سایت های رقیب. سرورهای اختصاصی اغلب سرعت، پیکربندی و منابع بهینه ای دارن و همه این ویژگی ها رو برای سایت یا اپلیکیشنتون به ارمغان میارن. درسته که گرونترن اما برای سایت های حرفه ای با ترافیک بالا یه ضرورت به شمار میان. هاست های اشتراکی، سایت شما و صدها سایت دیگه رو روی یه سرور قرار میدن و منابع سرور رو، چه سخت افزاری و چه نرم افزاری، بین سایت های روی هاست تقسیم می کنن و به این ترتیب منابع محدود می شه. بنابراین مطمئن باشید که هاستینگ اختصاصی بهترین گزینه است هم برای ثبات سایتتون، هم عملکرد و هم قابلیت ارتقا در آینده.
هرچند همیشه هم مقصر شرکت های هاستینگ نیستند، بعضی وقتا قدرت سرورهای هاست میاد پایین. بهرحال بهتره از شرکتی هاست بگیرید که هم پشتیبانیش خوب باشه و هم بتونه تو ساعت های شلوغی، ترافیک سایتو خوب کنترل کنه.

  • بهینه سازی تصاویر

اگه تصاویر روی سایتتونو تا حد ممکن کوچیک کنید، کلی روی سرعت بارگذاری سایتتون اثر میذاره. بسته به فرمت عکس، گاهی بخاطر متادیتای اضافی همراه عکس، این اندازه خیلی بیشتر میشه. میتونید قبل از آپلود عکس ها، بوسیله یه برنامه یا سایت ها، عکستونو فشرده کنید تا هم سرعت لود کم بشه و هم تصاویرتون واکنش گرا بشن و برای استفاده رو سایت آماده باشن. برنامه ها و خدمات مختلفی برای بهینه سازی عکس هست که میتونید به راحتی با یه سرچ پیداشون کنید و از بینشون یکی رو انتخاب کنید. تصاویر واکنش گرا یا ریسپانسیو در اندازه های متناسب با اندازه صفحه نمایشی که کاربر داره استفاده می کنه، دانلود میشن. برای همین سرعت بارگذاری صفحه رو – به خصوص روی موبایل – پایین میارن.

  • فعال کردن فشرده سازی

فشرده سازی صفحات بزرگ میتونه باعث کاهش پهنای باند صفحات و در نتیجه کاهش سرعت لود بشه. میتونید فایلها رو قبل از اینکه روی صفحه بذارید، به فرمت Gzip فشرده کنید. اینطوری طبق ادعای یاهو، سرعت دانلود حدود 70% پایین میاد. بهتره اولین منبع فشرده سازی فایلتون Gzip باشه، چون 90% از ترافیک اینترنت از مرورگرهایی استفاده می کنن که از Gzip پشتیبانی می کنن. به علاوه Gzip از سمت سرور قابل دسترسیه. میتونید از پوشه .htaccess, nginx.conf یا web.config تنظیمش کنید.

  •  ذخیره سازی مرورگر

وقتی یه کاربر به سایتتون دسترسی پیدا می کنه، سرور تصاویر و فایل های html، CSS و جاوااسکریپت رو به سیستم شما میفرسته. این عناصر روی درایو هارد شما به عنوان کش ذخیره میشن تا اگه یه بار دیگه همون سایت رو باز کنید، دیگه نیازی به ارسال دوباره HTTP به سرور نباشه. به این ترتیب برای بازدیدهای بعدی فقط چند عنصر باید دانلود بشن نه همه. اگه هیچ چیزتون ذخیره (cache) نشده باشه  سرعت بارگذاری سایت خیلی بیشتر از چیزی میشه که فکرشو می کردید. طبق آمار یاهو، 40% تا 60% از بازدیدکننده های سایت با یه کش خالی میان، بنابراین بهرحال شما مجبورید سرعت سایتتونو برای این دفعه اولی ها بهینه کنید. اما با فعال کردن قابلیت کش، زمان بارگذاری رو برای دفعات بعدی بازدید کمتر کردید.
بهترین حالت اینه که همه منابعی که قابلیت ذخیره سازی دارن، حداقل یه هفته و ترجیحا یه سال نگهداری بشن. یه نکته دیگه برای اینکه سرعت دانلود عناصر HTTP رو بیشتر کنید، فعال کردن هدرهای HTTP keep-alive است. به این ترتیب مرورگر و سرور با همون اتصال میتونن چند فایل رو بگیرن و بفرستن. در واقع وقتی کاربر داره از سایت بازدید می کنه، اتصال سرور باز میمونه و برای همین دیگه نیازی نیست با هر درخواست یه اتصال باز بشه. برای فعال کردن keep-alive فقط باید از سرور سایتتون، چند خط ساده به فایل .htaccess, nginx.cong یا web.config file اضافه کنید.

  • اسکریپت و CSS

سازماندهی جاوااسکریپت و CSS سایت میتونه سرعت بارگذاری صفحات رو پایین بیاره. اگه stylesheets رو بالای سند قرار بدید، مرورگر جلوی رندر گیری رو میگیره و در نتیجه عناصر صفحه لازم نیست دوباره ترسیم بشن. میتونید فایل های مرتبط رو پایین صفحه بذارید تا بعد از محتوا لود بشن. اول باید فایل های مربوط به ظاهر سایت لود بشن که کاربر با دیدن یه سایت بی قالب فرار نکنه. بعد از اون فایل هایی که برای ارتباط گیری لازمن، مثل ویجت ها، و آخر سر هم API خارجی باید لود بشن. چون کاربرها تا محتوا و قالب سایت رو نبینن، هیچ ارتباطی برقرار نمی کنن و اقدامی انجام نمیدن.

  • پیکربندی CDN

خیلیا فکر می کنن CDN نکته طلایی سرعت سایته. برای همین ما اول موارد دیگه رو گفتیم و بعد رفتیم سراغ CDN تا ثابت کنیم این تفکر اشتباهه. CDN لزوما سرعت سایت رو بالا نمی بره. CDN میتونه بعد از اجرای روش هایی که بالاتر گفتیم، سرعت صفحات رو افزایش بده. CDN ها سرورهایی هستن که در مناطق و جاهای مختلف قرار گرفتن تا امکانات پایداری رو به کاربر ارائه بدن. وقتی شبکه یه درخواست دریافت می کنه، داده ای که در نزدیکترین سرور قرار گرفته سرعت لود صفحه رو افزایش میده. محتوا بین چند سرور پخش میشه و به این ترتیب مسائلی که باعث تأخیر پاسخگویی سرور میشدن کاهش پیدا می کنن و در نتیجه سرعت دانلود بالا میره. به علاوه چون سرورها پخش شدن، up-time سایت هم افزایش پیدا می کنه و اگه یکی از سرورها نتونه، درخواست برای نزدیکترین سرور بعدی فرستاده میشه. این فایل های استاتیکی به صورت جدا (و در بیشتر موارد در URL های مختلف) از HTML مرکزی  صفحه ای سرو شدند که اجازه میده ساختمان صفحه شما به مرورگر فرستاده بشه. به این ترتیب نه تنها سرعت بارگذاری صفحه رو بالا میبره، بلکه نمیذاره صفحاتتون قبل از اینکه کامل لود بشن خراب و غیرطبیعی به نمایش دربیان. استفاده از CDN عملکرد سایتتونو در سراسر جهان بهتر می کنه و از این جهت ارزش هزینه کردن داره. اما باز هم باید به خاطر داشته باشید که CDN همینطور جادویی سرعت سایتتونو بالا نمیبره. باید CDN رو در کنار نکات دیگه ای که گفتیم انجام بدید تا نتیجه بهتری بگیرید.
حرف آخر
روش هایی که تو این مقاله گفتیم واقعا ارزشمندند و میتونن سایت وردپرسی شما رو تا آخرین حد ممکن سریع کنند. اما نباید انتظار داشته باشید فقط با کمک یکی از روش ها سرعت لود صفحات سایتتون خیلی عالی بشه. این تکنیک ها در کنار هم سرعت بارگذاری رو خیلی بیشتر بالا میبرن. یه CDN تنهایی نمیتونه سرعت لود رو بالا ببره. ذخیره سازی مرورگر و فشرده سازی فایل های بزرگ سایتتون کمک می کنه دانلود از سرور به کاربر سریع تر انجام بشه، چون اطلاعات و عناصر کمتری در هر بار دانلود میشه. ضمنا شما میتونید سرعت سایتتونو از طریق Google PageSpeed Insights یا GTmetrix  چک کنید تا ببینید صفحات سایتتون در مقیاس سرعت بارگذاری صفحات، اندازه صفحات و تعداد درخواست ها چطور عمل می کنن. هدف سایت باید ایجاد یه تجربه کاربری خوب باشه و اولین قدم در این راه افزایش سرعت بارگذاری صفحاته تا کاربر در اولین کلیک از سایتتون ناامید نشه. برای اطلاعات بیشتر در مورد افزایش سرعت بارگذاری صفحات میتونید به مقاله های قبلی دارکوب مراجعه کنید.


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد