طراحی سایتی که نیازها و انتظارات کاربران را برآورده سازد طراحی سایتی که نیازها و انتظارات کاربران را برآورده سازد

رتبه این آیتم
طراحی سایتی که نیازها و انتظارات کاربران را برآورده سازد
رتبه 3 در 2 رای از 1 تا 5

اینکه فقط یک سایت طراحی نماییم کافی نیست و در طراحی سایت می بایست نیازها و انتظارات کاربران خود را برآورده نماییم. برآورده نمودن انتظارات کاربران در وب سایت باعث موفقیت وب سایت خواهد شد که این کار را در مرحله اول می بایست از طریق شناخت کاربران و در مرحله بعدی از طریق برنامه ریزی برای رفع نیازمندی های آنان انجام داد.

برای شروع طراحی یک وب سایت مناسب برای مخاطبان خود باید ثبات و استحکام حیطه کاری خود را مشخص و حفظ نمایید. به این معنی که محدوده بازدیدکنندگان وب سایت خود را تعیین نمایید. با رعایت ثبات کاری، وب سایت شما دارای ویژگی یکنواختی و منطق خواهد بود. توجه داشته باشید که طراحی وب سایت متناقض فشار زیادی به کاربر وارد کرده و این امر موجب کاهش تدریجی نرخ کاربران شما خواهد شد. شایان ذکر است که رعایت اصول منطق و ثبات به معنی ارائه کردن مطالب تکراری و کسل کننده نیست. بلکه کلید موفقیت شما در برقراری تعادل بین ثبات و ابتکار است.

اهمیت رعایت ثبات در طراحی وب سایت :

طراحی موفق سایت، نقشه راه شما را به خوبی در ذهن مخاطب تان ترسیم می کند. اگر به خوبی ثبات را در طراحی خود رعایت نمایید، رابط کاربری شما برای مخاطبانتان قابل پیش بینی خواهد بود و این نکته شما را به موفقیت نزدیک می کند. چرا که به این ترتیب کاربر بدون نیاز به مسیریابی های پیچیده، به راحتی قادر به تعقیب وب سایت شما  خواهد بود و تبدیل به مخاطب مانا می شود.
همیشه به این نکته توجه داشته باشید که مخاطبان وب سایت شما در واقع بازدیدکنندگان تمامی وب سایت ها هستند و با انجام وب گردی مکرر قادر به مقایسه وب سایت ها و تشخیص وب سایت حرفه ای و غیر حرفه ای خواهند بود. ثبات به این معنی است که تمام مولفه های فعال در طراحی وب سایت با انسجام و نظم خاصی در کنار یکدیگر به صورت موثر کار کنند.

قانون کاهش سورپرایز ...!!
اگر در مورد چارچوب کاری خود به تصمیم قطعی دست نیافته اید، قانون "کاهش سورپرایز" را رعایت نمایید! به این معنی که ویژگی های کلیدی نباید با استاندارتان تفاوت چندانی داشته باشد. در واقع قوانین طراحی وب سایت از استانداردها مستثنی نیستند. ویدئوها، تصاویر، کلیدها و برچسب هایی که در وب سایت استفاده می کنید نباید باعث ایجاد سردرگمی در کاربر شوند. همیشه طراحی وب سایت خود را از چشم یک مخاطب ارزیابی نمایید.

اصل ثبات در طراحی وب سایت
اصل ثبات در طراحی وب سایت را می توانیم به دو بخش تقسیم نماییم:
بخش یک : ثبات درونی
بخش دوم : ثبات خارجی
ثبات خارجی به معنی انجام مقایسه بین محصولات سایر وب سایت ها می باشد ولی ثبات داخلی بر روی پروژه کاری خود شما تمرکز دارد. در ادامه این مقاله در مورد این دو مفهوم بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مفهوم ثبات خارجی
همان طوری که در بالا نیز اشاره شد، ثبات خارجی به فرآیند مقایسه وب سایت شما با محصولات مشابه اشاره دارد. روزانه وب سایت شما با شمار زیادی از سایت های دیگر مقایسه می شود. به زبان دیگر، ثبات خارجی به معنای برآوردسازی انتظارات کاربران از حیطه کاری شما است. اگر شما قادر به ایجاد ماهرانه یک وب سایت باشید، می توانید به راحتی ویژگی ثبات خارجی را نیز بر روی طراحی خود اعمال نمایید.
توجه داشته باشید که دانش عمومی مخاطبان وب سایت شما به یک سری عوامل خارجی بستگی دارد. در اغلب موارد برآوردسازی انتظارات بازدیدکنندگان وب سایت شما، می تواند مسیر درست موفقیت را برایتان ترسیم نماید. نهایتاً مفهوم ثبات خارجی در تمامی وب سایت ها و حتی اپلیکیشن های موبایل به عنوان یک اصل اساسی مطرح شده است.
به عنوان مثال، وجود اسلایدشوی مناسب برای نمایش دادن تصاویر، وجود آیکون های مناسب برای مفاهیمی مثل ایمیل وب سایت، وجود جهت یابی های مناسب برای هدایت کردن کاربری که از وب سایت شما بازدید می کند، همه و همه نمونه هایی از رابط های کاربری مناسب برای برآوردسازی انتظارات مخاطبان شما می باشد.

استفاده کردن از الگوهای بازگشتی
استفاده کردن از رابط های کاربری مناسب می تواند از وقوع کم و کاستی های مرتبط با عدم رضایت کاربر از واسط کاربری پیشگیری نماید. بسیاری از مخاطبان شما به واسطه بازدید های روزانه از پلت فرم های مختلف با این واسط های کاربری آشنایی دارند. مثال هایی از این رابط های کاربری مایکروسافت ورد و  فونت مناسب برای آیکون های مورد استفاده در وب سایت شما می باشد.

ساختار یافته، شفاف و قابل تشخیص ...
فاکتور مهم و اساسی در طراحی وب سایت در این تیتر فوق خلاصه شده است. به زبان دیگر وب سایت شما نباید تکراری و مطالب مورد ارائه آن کسل کننده باشد. در واقع وب سایت شما باید شامل مفاهیمی باشد که کاربران شما دقیقاً به دنبالشان هستند. استفاده کردن از جهت یابی مناسب در تمامی صفحات وب سایت نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
رعایت تعادل در این بخش نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. وب سایت شما باید مختصر و مفید بوده و در عین حال از شفافیت لازم برخوردار باشد.

مواردی که باید از آنها اجتناب کنید:
نکته مهم اینکه نباید در تمامی مراحل کاری خود انتظارات کاربران را در اولویت کاری خود قرار دهید! گاهی اوقات انتظارات کاربران صرفاً یک عادت غلط می باشد.
به عنوان مثالی در این زمینه می توان به وجود ستاره در کنار فیلدها اشاره نمود که بدین وسیله کاربران  اجباری بودن تکمیل این فیلد را برداشت می نمایند. به تصاویر زیر توجه نمایید. به نظر شما کدامیک این اصل را به خوبی رعایت کرده و در رعایت تعادل بین اولویت های درست کاربر و عادات نادرست آن موفق بوده است؟

نتیجه گیری:
در این مقاله سعی در ارائه دادن مفاهیم و راهکارهایی کلیدی برای برآوردکردن انتظارات کاربران داشتیم. همیشه این اصل را در نظر داشته باشید که کاربر از درگیری فکری زیاد در وب سایت شما احساس رضایت نخواهد کرد. پس یک ساختار سازمان یافته، مشخص و شفاف در عین ابتکار می تواند ترافیک عظیمی را به سمت وب سایت شما هدایت نماید.

 


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

1 نظر

  • مهرشادقاسمی یکشنبه, 09 خرداد 1395 15:02 پست شده توسط مهرشادقاسمی

    ساختن سایت برای گذاشتن اهنگ برای موبایل اندروید

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد