الگوریتم موبایل گدون Mobilegeddon چیست؟ الگوریتم موبایل گدون Mobilegeddon چیست؟

رتبه این آیتم
الگوریتم موبایل گدون Mobilegeddon چیست؟
رتبه 5 در 6 رای از 1 تا 5

الگوریتم موبایل گدون یکی دیگه از الگوریتم هایی است که گوگل در اسفند 93 خبر داد که این الگوریتم رو به زودی منتشر می کنه و بالاخره در اردیبهشت 94 منتشر شد و هدف از انتشار آن تطبیق وب سایت ها با موبایل و تبلت است که در ادامه دارکوب بیشتر در این مورد توضیح میده.

موبایل گدون:
هدف از این الگوریتم سنجش وب سایت ها در جهت هماهنگی و سازگاری با موبایل و تبلت است که در حقیقت باید موبایل پسند باشه. پس گوگل عزیز اومد و حال وب سایت هایی که برای واکنش گرا یا ریسپانسیو بودن خودشون کاری نکرده بودن رو گرفت و رتبه ی اون ها رو پایین آورد.
البته این تنش رو خود گوگل تو جون همه انداخت. چون اعلام کرده بود که این الگوریتم تاثیر زیادی روی نتایج جست و جو خواهد گذاشت.
این کار، خیلی از سایت های بزرگ رو غافل گیر کرد و باعث شد که لقب "موبایل گدون" که ترکیبی از موبایل و آرماگدون است رو به اون بدن. "گدون" از "آرماگدون" (نبرد حق علیه باطل یا آخر الزمان) گرفته شده که در اینجا میشه آخر الزمان موبایلی! و مفهوم آن اینه که سایتی که موبایل فرندلی نباشه از بین میره. در بین این سایت ها اون هایی که از ویندوز فون مایکروسافت استفاده کردن به خاطر متن های ناخوانا و ترتیب لینک های نزدیک به هم موبایل فرندلی یا سازگار با موبایل نیستن.

 

چه موضوعاتی در این الگوریتم بررسی می شود:
گوگل با دونستن اینکه کاربران بیشتر از موبایل و تبلت هاشون برای نت گردی استفاده می کنن برای راحتی استفاده ی اون ها تصمیم گرفت که با این الگوریتم وب سایت ها رو مجبور کنه تا خودشون رو با هدف راحتی در استفاده ی کاربران بهبود بدن و ویژگی های زیر رو به عنوان یه وب سایت سازگار با موبایل توضیح داد:

  • ربات گوگل به فایل های css و جاوا اسکریپت سایتتون برای تست سایت دسترسی داشته باشه؛

 

  • مهم تر از همه اینه که سایت به شکل ریسپانسیو باشه؛

 

  • از ابزارهایی که بودنشون برای موبایل و تبلت مهم نیست استفاده نشه (مثل فلش)؛

 

  • متن طوری قرار بگیره که برای همه خوانا باشه و نیازی به زوم کردن وجود نداشته باشه؛

 

  • لینک ها طوری قرار گرفته شده باشه که کاربران راحت بتونن لینک دلخواهشون رو انتخاب کنن؛

 

  • حواستون به تمام صفحات سایت باشه چون این الگوریتم همه ی صفحه های سایت شما رو جداگونه بررسی می کنه؛

 

  • ابعاد سایت طوری باشه که با هر صفحه نمایشگری تطابق داشته باشه تا نیازی به بزرگ یا کوچک کردن صفحه نداشته باشه؛

 

  • اگه رتبه ی سایتتون روی موبایل پایین تر از دسکتاپ است و آنالیتیکز گوگل بازدیدکنندگان موبایل رو کمتر از دسکتاپ نشون میده باید حتما این مشکل رو پیدا کنید و حلش کنید؛

 

  • به این موضوع دقت کنید همه موارد سایتتون که در نسخه های دسکتاپ وجود داره روی تبلت و گوشی هم نمایش داده بشه؛

 

  • سایت های قدیمی اسکرول افقی دارن. پس حواستون باشه اگه صفحات سایتتون چنین مشکلی دارن باید سایتتون رو ریسپانسیو کنید.

 

گوگل این شرایط رو برای همه ی سایت ها با هر زبانی اعمال می کنه و تاکید کرده که این الگوریتم قطعا روی همه ی سایت ها تاثیر خواهد گذاشت.
پس اگه سایتتون ریسپانسیو طراحی شده باشه خب جای نگرانی نیست و رتبه تون تغییر می کنه در غیر این صورت احتمال افت شدید رتبتون وجود داره.
اگه جزو اون سایت های غیر ریسپانسیو هستید نگران نباشید، این الگوریتم به شکل بلادرنگ کار می کنه و در صورت درست شدن سایتتون و توسعه ی اون در راستای تطابق با موبایل رتبه ی سایتتون تغییر پیدا می کنه و بهتر میشه.

 

نکته ی مهم:
حواستون باشه که برای رهایی از این الگوریتم، نسخه ی موبایلی سایتتون رو نسازید بلکه سایتتون رو به حالت واکنش گرا تغییر بدید. خیلی از طراح ها این کار اشتباه رو می کنن و به جای ریسپانسیو کردن سایت، نسخه ی موبایلی اون رو می سازن و کاربران رو به زیر دامنه ی سایت سوق می دن؛  بدترین نتیجه ی این کار اشتباه اینه که محتوا رو کپی می کنه یعنی Duplicate Content صورت می گیره. این اتفاق می تونه مشکلات زیادی رو برای سایتتون ایجاد بکنه.

 

تاثیر الگوریتم موبایل گدون بر سئوی سایت:
مبنای این الگوریتم تحلیل جداگونه ی صفحات سایت است و رتبه های صفحات رو جدا جدا مشخص می کنه. پس این کار باعث میشه که افت رتبه ی یه صفحه روی صفحات ریسپانسیو دیگه تاثیر بدی نداشته باشه و بالعکس. در حقیقت این الگوریتم به شکل site-wide ارزیابی نمیشه.
همونطور که گفتیم ریسپانسیو بودن سایت خیلی روی بهبود سئو و افزایش رتبه تاثیر داره و باعث بالا بردن ترافیک سایت میشه.

 

بالا بردن کیفیت طراحی سایت ها به خاطر این الگوریتم:
همینطور که گفتیم روی کار اومدن این الگوریتم خیلی از کارفرماها و صاحبان سایت ها رو نگران کرد ولی برای موبایل بازها خبر خیلی خوبی بود. این سخت گیری های گوگل باعث میشه که توجه بیشتری به کیفیت سایت ها باشه و طراحان و شرکت های طراحی سایت بیشتر روی این ها وقت و دقت بذارن تا کیفیت وب گردی در جامعه بالا بره و به کاربران و راحتی اون ها اهمیت بیشتری داده بشه.

 

چگونه از این الگوریتم در امان باشید:
اولین کاری که می تونید بکنید این است که ببینید گوگل چه نظری راجع به سایتتون داره. برای این کار یه روش ساده وجود داره؛ وب سایتتون رو با موبایلتون در گوگل جست و جو کنید، اگه تگ mobile-friendly داشته باشه از نظر گوگل سایتتون برای موبایل مناسب است.
راه دیگه ای که وجود داره صفحه ای است که گوگل راه اندازی کرده تا مالکان وب ها بتونن متوجه بشن که سایتشون از نظر گوگل مناسب است یا نه. در این صفحه با وارد کردن آدرس سایت اون رو آنالیز می کنه و میگه آیا سایتتون مناسب موبایل هستش یا نه.

 

شایعه هایی در مورد موبایل گدون:
خیلی ها بدون اینکه خبر این الگوریتم رو از منبع اصلی اون دنبال کنن شایعه کردن که همه ی سایت های غیر ریسپانسیو قراره از نتایج جست و جوهای گوگل حذف بشن و فکر می کردن که اگه سایتشون ریسپانسیو نباشه حتما ورشکست خواهند شد!

 

چرا گوگل با آوردن این الگوریتم همه را ترساند؟
گوگل بیشتر هزینه های تبلیغاتی خودش رو از نسخه ی دسکتاپ در می آورده. به همین خاطر درآمدش در بخش تبلیغات موبایل کمتر بوده و مهم ترین علتش هم این بوده که تبلیغ دهنده ها وب سایت ریسپانسیو نداشتن و کاربرها میزان فعالیت کمتری در چنین سایت هایی با موبایلشون داشتن و این نقص در سایت هاشون باعث می شد که تمایلی به تبلیغ در موبایل نداشتن و این اتفاق منجر شد که درآمد این بخش از گوگل کاهش پیدا کنه.
گوگل برای رفع این مشکل این الگوریتم رو وارد کرد تا تبلیغ دهندگان بتونن بازخورد بهتری از تبلیغشون در موبایل ها داشته باشن تا گوگل بتونه به درآمد بیشتری برسه؛ البته دور از انصافه که میزان افزایش راحتی کاربران رو در این حالت نادیده گرفت.

 


دارکوب و حتما بسیاری از شما به عنوان صاحب سایت یا حتی کسی که دوست داره در آینده سایتی داشته باشه نگران میزان بازدید خودش در گوگل است و خودش رو وابسته به اون می دونه. پس نگرانی ما و شما به خاطر این تغییرات اعمال شده ی گوگل طبیعی است ولی می تونیم با به روز بودن و اطلاع داشتن از همه ی الگوریتم ها و نحوه ی کارکردشون از اتفاقات ناگوار که ممکنه گریبان گیر سایتتون بشه جلوگیری کنید.
پس باید حواستون باشه که گوگل رو دور نزنید چون اگه از روش های اشتباه استفاده کنین سایتتون در معرض خطر خواهد بود و احتمال اینکه رتبه ی سایتتون بیاد پایین وجود داره. به همین خاطر از شیوه های سئو به درستی استفاده کنید تا دیگه جایی برای نگرانی وجود نداشته باشه.

 

 

 


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

2 نظر

  • نگار پنج شنبه, 23 آذر 1396 09:58 پست شده توسط نگار

    ممنون از مطلب مفیدتون

  • خرید جم برول استارز یکشنبه, 19 آذر 1396 12:06 پست شده توسط خرید جم برول استارز

    سلام و ممنون از این مقاله خوب در زمینه سئو

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد